Hej
Som overskriften lyder har jeg nu når den kolde periode har ramt os, og klimaanlægget derfor bliver brugt noget hyppigere, lagt mærke til, at hvis jeg fra jeg tænder bilen også tænder klimaanlægget så er motoren meget længere om at blive varm, kontra hvis jeg kører med klimaanlægget slukket. Er der en korreleans mellem disse ting, eller kan der være noget galt?
Jeg har desuden også en enkelt gang lagt mærke til, at når jeg tændte klimaanlægget (efter motoren var blevet varm (90c)) så blev motoren en takt “koldere”.
Det har nok af relevans, at der er tale om en Audi A6, 2.8fsi årgang 2011.
Håber nogen kan gøre mig klogere
Motor langsom om at blive varm når klimaanlæg er tændt
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Motor langsom om at blive varm når klimaanlæg er tændt
Du kan måske hente lidt her.. www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=141901
Hvis dit klimaanlæg er tændt ved start på en kold dag, forstår bilen at du gerne vil have noget varme ind i kabinen så hurtigt som muligt.
Derfor prioriteres dette ved hurtigt at få noget kølevand varmet op, og så lade det cirkulere i et separat system (kabinen), så du får så meget varme derind som muligt.
Hvis kølevandet i denne fase cirkulerede i det normale driftsystem, ville den kolde motorolie trække vandet ned i temp, og det ville tage længere tid inden du kunne have varme i kabinen.
Derfor er det først når kølevandet opnår en temp på 50 grader, at en ventil åbner, og lader det flyde rundt i motorens normale driftsystem, og at olien dermed får glæde af det, så den kan komme hurtigere op i temp.
Det er sådan jeg oplever det på min Passat.
Og dermed synes jeg din observation giver fint mening. Hvis du sætter dit klimaanlæg på OFF, opfatter bilen det formodentlig som at den har frie hænder til at bruge kølevandet til at trække motorolien op i temp, fremfor at varme din kabine op.
Hvis dit klimaanlæg er tændt ved start på en kold dag, forstår bilen at du gerne vil have noget varme ind i kabinen så hurtigt som muligt.
Derfor prioriteres dette ved hurtigt at få noget kølevand varmet op, og så lade det cirkulere i et separat system (kabinen), så du får så meget varme derind som muligt.
Hvis kølevandet i denne fase cirkulerede i det normale driftsystem, ville den kolde motorolie trække vandet ned i temp, og det ville tage længere tid inden du kunne have varme i kabinen.
Derfor er det først når kølevandet opnår en temp på 50 grader, at en ventil åbner, og lader det flyde rundt i motorens normale driftsystem, og at olien dermed får glæde af det, så den kan komme hurtigere op i temp.
Det er sådan jeg oplever det på min Passat.
Og dermed synes jeg din observation giver fint mening. Hvis du sætter dit klimaanlæg på OFF, opfatter bilen det formodentlig som at den har frie hænder til at bruge kølevandet til at trække motorolien op i temp, fremfor at varme din kabine op.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 1. aug 2019, 22:08
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 0
Re: Motor langsom om at blive varm når klimaanlæg er tændt
Tusind tak for forklaringen og linket. Giver super god meningHansH skrev: ↑14. okt 2019, 13:45Du kan måske hente lidt her.. www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=141901
Hvis dit klimaanlæg er tændt ved start på en kold dag, forstår bilen at du gerne vil have noget varme ind i kabinen så hurtigt som muligt.
Derfor prioriteres dette ved hurtigt at få noget kølevand varmet op, og så lade det cirkulere i et separat system (kabinen), så du får så meget varme derind som muligt.
Hvis kølevandet i denne fase cirkulerede i det normale driftsystem, ville den kolde motorolie trække vandet ned i temp, og det ville tage længere tid inden du kunne have varme i kabinen.
Derfor er det først når kølevandet opnår en temp på 50 grader, at en ventil åbner, og lader det flyde rundt i motorens normale driftsystem, og at olien dermed får glæde af det, så den kan komme hurtigere op i temp.
Det er sådan jeg oplever det på min Passat.
Og dermed synes jeg din observation giver fint mening. Hvis du sætter dit klimaanlæg på OFF, opfatter bilen det formodentlig som at den har frie hænder til at bruge kølevandet til at trække motorolien op i temp, fremfor at varme din kabine op.
- carstenhjorth
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1853
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Tappernøje
- Has thanked: 290 times
- Been thanked: 226 times
Re: Motor langsom om at blive varm når klimaanlæg er tændt
Der sker også det at når du tænder A/C så kører den lille køleblæser, det vil også øge afkølingen af motoren.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Motor langsom om at blive varm når klimaanlæg er tændt
Ja men AC generere varme på bilens køler. Via kondensoren. Hvad bil?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13239
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3206 times
- Been thanked: 4540 times
Re: Motor langsom om at blive varm når klimaanlæg er tændt
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813