Octavia III dugger under kørsel

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
VaGeek
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. apr 2014, 21:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Octavia III dugger under kørsel

Indlæg af VaGeek » 29. okt 2019, 16:44

Hej.

Jeg har problemer med at min Octavia III 2013 dugger til i bilen under kørsel. Det sker både på kortere og længere ture, og er klart værst når vi er hele familien afsted på en gang.

Det sker når klima står på Auto, selvom A/C er tændt. Man kan sagtens køre et godt stykke fra start uden problemer, men det er som om fugtigheden i bilen stiger og ruderne for og bag begynder at dugge. Hvis jeg aktiverer defroster (blæs kun på forrude), forsvinder det lynhurtigt, selvom jeg ikke kører på høj bæserhastighed. Gider ikke høre på blæseren der kører for fuld hammer.

Det er som om den selv drosler så langt ned for A/C kompressoren, at den ikke kan fjerne fugten fra luften længere, hvorved det ender ind i bilen.
Det er virkelig drønirritterende, især nu hvor ungerne er blevet opmærksomme på det; "Faaar, nu dugger det igen" :x

A/C virker som det skal, og jeg har lige serviceret det med rigtig mængde kølemiddel osv. Pollenfilter er nyt og der er ingen fejlkoder med VCDS. Jeg kan gost lave nogle målinger og lægge op hvis det er relevant. Både varme og køling virker. Jeg har slået CO2 saver funktionen i klimastyremodulet fra som beskrevet her: https://www.briskoda.net/forums/topic/3 ... ompressor/
Men synes ikke det har haft den store effekt. Måske lidt, men det kan være noget jeg bilder mig ind.

Er der nogen der ved om det kan afhjælpes?
Senest rettet af VaGeek 15. maj 2020, 14:10, rettet i alt 1 gang.
2013 Skoda Octavia III 2.0 TDi 150 HK DSG, El-bagklap, LED/Xenon, PDC for og bag, Adaptiv fartpilot, Lane Assist, El-klap spejle, Canton Soundsystem

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Octavia III dugger under kørsel

Indlæg af mobilos » 30. okt 2019, 07:32

Har du også slået knappen til recilkulation fra?

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 170 times
Been thanked: 89 times

Re: Octavia III dugger under kørsel

Indlæg af Hej-Hej » 30. okt 2019, 09:08

Våd i bunden? Bruger den vand? Tænker utæt varmelegeme

VaGeek
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. apr 2014, 21:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Octavia III dugger under kørsel

Indlæg af VaGeek » 30. okt 2019, 21:10

Hej,

og tak for input.

Recirkulation har jeg prøvet at have stående som automatisk, og pt er det på manuelt/slået fra.

Jeg har ikke haft brug for at hælde kølervæske på, men jeg vil lige toppe den helt op til max og se om forsvinder lidt. Måske jeg lige skulle trykprøve anlægget for at være helt sikker.
2013 Skoda Octavia III 2.0 TDi 150 HK DSG, El-bagklap, LED/Xenon, PDC for og bag, Adaptiv fartpilot, Lane Assist, El-klap spejle, Canton Soundsystem

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Octavia III dugger under kørsel

Indlæg af vartaz » 2. nov 2019, 16:24

Jeg vil næsten tro med at det er din kompressor regulerings ventil. Tap gassen af og skift den. Koster ikke megrt. Mvh køletekniker

Ellers tjek fugt i selve bilen el om recirkulering spjæld sidder fast

Rasbi
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 25 times
Been thanked: 8 times

Re: Octavia III dugger under kørsel

Indlæg af Rasbi » 3. nov 2019, 06:43

Når du bruger AC slår den fugt af udeluften. Den fugt bliver til kondens som drypper ud under bilen. Drænslangen til denne kondens er den ok?

Måske kan det ikke løbe væk og opfugter så luften igen inden det kommer ind i din kabine?

VaGeek
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. apr 2014, 21:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Octavia III dugger under kørsel

Indlæg af VaGeek » 10. nov 2019, 21:48

Tak for inputs.

I det vejr vi har lige nu, forholdsvis tørt, er der ingen problemer. Jeg undersøger det når det opstår igen, og skal nok melde tilbage hvis jeg finder løsningen. Måske er bilen som den skal være, jeg synes bare den er langt mere tilbøjelig til at dugge, end de mange andre biler jeg har ejet
2013 Skoda Octavia III 2.0 TDi 150 HK DSG, El-bagklap, LED/Xenon, PDC for og bag, Adaptiv fartpilot, Lane Assist, El-klap spejle, Canton Soundsystem

VaGeek
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. apr 2014, 21:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Octavia III dugger under kørsel

Indlæg af VaGeek » 23. nov 2019, 23:38

Lige en update herfra.

Jeg har brugt lidt tid i aften på at lave nogle parametermålinger på klimaanlægget under kørsel, og er ret sikker på jeg har fundet årsagen til mit problem.

Det er helt tydeligt, at den drosler effekten på A/C kompressoren ned efter lidt tids kørsel, og fugtigheden i kabinen stiger efterfølgende. Samtidig kører den af uransagelige årsager på recirkulation under kørsel - også selvom jeg slår automatisk recirkulation fra i mine A/C indstillinger!

Målinger fra i dag:

adresse 08: Klimaanlæg (5E0 907 044 A)

19:27:40
IDE00198 Kølemiddeltryk 7.0 bar
IDE00973 Udelufttemperatur 8.0 °C
IDE00982 Temperatur efter fordamper 5.0 °C
IDE00983 Kabinetemperatur 24.4 °C
IDE01063 Status: recirkulation Friskluft
IDE01433 Status for luftkvalitet Ren luft
IDE06091-IDE01440 Føler for luftfugtighed indvendig-Forrudetemperatur 19.7 °C
IDE06091-MAS04629 Føler for luftfugtighed indvendig-Følertemperatur 19.5 °C
IDE06091-MAS04630 Føler for luftfugtighed indvendig-Relativ fugtighed 49.5 %
IDE06091-MAS04647 Føler for luftfugtighed indvendig-Dugpunkt 9.0 °C

Her er alt godt, jeg holder i tomgang efter lidt kørsel. Ingen problemer. Læg mærke til klokkeslæt øverst.

---------------------

adresse 08: Klimaanlæg (5E0 907 044 A)

19:35:17
IDE00198 Kølemiddeltryk 4.6 bar
IDE00973 Udelufttemperatur 7.5 °C
IDE00982 Temperatur efter fordamper 7.3 °C
IDE00983 Kabinetemperatur 24.7 °C
IDE01063 Status: recirkulation Recirkulation på grund af andel af indsugningsluft
IDE01433 Status for luftkvalitet Ren luft
IDE06091-IDE01440 Føler for luftfugtighed indvendig-Forrudetemperatur 19.3 °C
IDE06091-MAS04629 Føler for luftfugtighed indvendig-Følertemperatur 19.0 °C
IDE06091-MAS04630 Føler for luftfugtighed indvendig-Relativ fugtighed 52.0 %
IDE06091-MAS04647 Føler for luftfugtighed indvendig-Dugpunkt 9.6 °C

Lidt efter, det er taget under kørsel, ca 85 km/t. A/C er mere eller mindre deaktiveret, klimapanel står stadig på AUTO. Og læg lige mærke til recirkulation - hvorfor hulen gør den det, når jeg har deaktiveret automatisk recirkulation i HVAC menuen?? Jeg har på dette tidspunkt ikke problemer med duggede ruder, da jeg kun selv er i bilen. Havde resten af familiemedlemmerne været med havde det - som i eftermiddags - været en anden sag,

--------------------------
adresse 08: Klimaanlæg (5E0 907 044 A)

19:37:32
IDE00198 Kølemiddeltryk 4.4 bar
IDE00973 Udelufttemperatur 7.0 °C
IDE00982 Temperatur efter fordamper 8.0 °C
IDE00983 Kabinetemperatur 24.7 °C
IDE01063 Status: recirkulation Friskluft
IDE01433 Status for luftkvalitet Let forurenet luft: trin 1
IDE06091-IDE01440 Føler for luftfugtighed indvendig-Forrudetemperatur 19.3 °C
IDE06091-MAS04629 Føler for luftfugtighed indvendig-Følertemperatur 19.0 °C
IDE06091-MAS04630 Føler for luftfugtighed indvendig-Relativ fugtighed 53.0 %
IDE06091-MAS04647 Føler for luftfugtighed indvendig-Dugpunkt 9.6 °C

I får lige den sidste, hvor jeg til slut holder i tomgang. Stadig klima på AUTO, men A/C er helt inaktivt, da fordampertemperaturen nu er højere en udeluft temperaturen. Recirkulation går på friskluft når man holder stille.

----------------------------------

Hvis jeg aktiverer defrost - blæs kun på frontrude, er det helt tydeligt at den aktiverer A/C med det samme. Trykket i kredsen stiger og fordamperen er 4-5 grader i løbet af et øjeblik.

Min konklusion er at den efter nogen tids kørsel lukker ned for A/C, og derved ikke affugter luften tistrækkeligt. At den så samtidig kan finde på at recirkulere luften på eget initiativ, gør det til en træls cocktail.

Jeg kommer sq godt nok i tvivl om der er noget galt, eller om det bare er lidt uheldigt konstrueret? Nogle der har erfaringer med dette?

God aften og weekend ;)
2013 Skoda Octavia III 2.0 TDi 150 HK DSG, El-bagklap, LED/Xenon, PDC for og bag, Adaptiv fartpilot, Lane Assist, El-klap spejle, Canton Soundsystem

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Octavia III dugger under kørsel

Indlæg af rasmuzzen » 2. dec 2019, 19:33

Min O3 2014 Elegance med klimazoner slår altså ikke recirkulation til automatisk. Jeg er ikke i tvivl om når den er slået til. Jeg kører tværs over sjælland, bruger den kun når de kører gylle ud, og kun i et par minutter, man kan tydelig mærke den, og det dugger på ruderne med det samme.

Heine kraft
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2. dec 2019, 17:27
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Octavia III dugger under kørsel

Indlæg af Heine kraft » 2. dec 2019, 20:08

Hej.

Har også en Octavia fra 2013.
Har samme problem, men bruger nedslående løsning.
På mit panel der styrer klimaanlægget, er der en knap der hedder setup.
Her kan jeg stille 3 forskellige trin på AC light, medium og strong.
Normalt står den på light, men hvis vi er flere en 2 i bilen og skal den stå på medium for at ruderne ikke dugger. Hvis vi er 5 i bilen og det regner skal den stå på strong, for at holde ruderne tørre.
Håber det kan bruges til noget 😀

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Octavia III dugger under kørsel

Indlæg af xbn » 2. dec 2019, 21:08

Der var en artikel i Skodas blad for noget tid siden, og ud fra måden de beskrev det på lever klima lidt sit eget liv, ud fra hvad sensorerne opfanger.

Har selv en O3, men med manuel A/C, og oplever også at der kommer meget dug generelt. Specielt hvis det har regnet længere tid, så dugger for- og bagrude til næsten med det samme bilen startes.
Også om sommeren kan ruderne dugge til, når bien står parkeret, også selvom det ikke lige har regnet. Der er ikke andet væske i bilen end en dunk olje.
Ved temperaturer hvor A/C er aktivt tager det duggen, men først efter lang tid og ved max blæserhastighed. Ved de andre biler jeg har haft husker jeg det som at duggen er forsvundet relativt hurtigt efter aktivering af A/C.
Kan der være drænhuller der skal efterses og er det nogen man selv kan komme til?
Billede

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"