Aircon starter ikke

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
robvil
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10. sep 2011, 19:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Aircon starter ikke

Indlæg af robvil » 8. apr 2020, 19:40

Hej

Seat Leon mk3 fra 2017. Jeg fik for nogle måneder siden fyldt "nyt" kølemiddel på aircon, da den var begyndt at køle dårligt og det hjælp. Det har virker perfekt lige indtil for et par dage siden, hvor pludselig ikke køler mere, men kun blæser.
Der sker intet, når jeg trykker på aircon knappen (den lyser selvfølgelig) - jeg kan ikke høre kompressoren starte.

Mærker jeg på de 2 kølerør, så bliver det tykke ikke koldt og det lille ikke varmt, men har samme temperatur som luften omkring. Jeg kan dog mærke, at der presses væske igennem ved at holde hånden omkring røret. Hvorfor det, hvis kompressoren ikke kører? Er det fordi svinghulet på kompressoren altid kører og vil skabe cirkulation?

Kan det passe at kompressoren ikke starter, hvis trykket er for lavt? Altså er der er hul et eller andet sted - måske på kondensatoren. Eller hvis den der tryk sensor ventil ikke virker måske.

Alle sikringer er ok, og den der koblings dims, der sidder på kompressorens svinghjul sidder fast (kan læse den skal sidde helt fastspændt).

Har læst at det også kan være relæet til aircon. Jeg kan dog ikke finde ud af hvilket af relæerne, der er til aircon delen. Er det sandsynligt, det kan være den?

Hilsen
Robert

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Aircon starter ikke

Indlæg af i-s » 8. apr 2020, 21:20

Er den ikke med variabel kompressor ? - altså akslen kører altid med. Så kan du ikke stå og kikke efter en kobling.

Som jeg ser det kan du gøre 2 ting:
1. Få sat diagnose på f.eks VCDS. Det kan give klarhed.
2. Få sat en klimastation på og se om den mangler kølemiddel. Det er nok med stor sandsynlighed det der er galt. Du har sikkert et hul et sted. Kunne godt være kondensatoren - var der selv sidste år, hvor den var blevet ramt af en sten. Heldigvis betaler kaskoforsikringen i det tilfælde.
/Søren.

robvil
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10. sep 2011, 19:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Aircon starter ikke

Indlæg af robvil » 9. apr 2020, 06:30

Jeg tror, du har ret. Jeg må forbi værkstedet efter påske.

Fik i øvrigt testet alle relæ og de virkede ganske fint alle sammen.

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"