Side 1 af 1

Passat B7 2014 2,0 TDI 177 hk. Løs skrue på klimakompressor

: 26. apr 2020, 10:35
af Tokr
Hej.

Har en løs skrue på min kompressor til klima anlægget. Her søgt svar på forskellige forum og der er åbenbart 2 forslag/løsninger på problemet.

1: ny kompressor med tilhørende udstyr/filtre og gennem skylning af systemet.
2: udskiftning af skivekoblingen. Reservedel som vist ikke sælges ved VW.

Er det nogen der har et bud på hvilken løsning man skal gå efter eller har erfaring med problemet.

Link til kobling: https://www.ebay.at/itm/Klimakompressor ... xyOMdS-n55
link til artikel med kobling: https://www.motor-talk.de/forum/howto-k ... 54917.html

Re: Passat B7 2014 2,0 TDI 177 hk. Løs skrue på klimakompressor

: 26. apr 2020, 18:09
af vartaz
Jeg ville da klart forsøge med at skifte koblingen. Den var ny , det vidste jeg ikke man kunne! Tak for den ny info👍🏻👍🏻👍🏻

Re: Passat B7 2014 2,0 TDI 177 hk. Løs skrue på klimakompressor

: 27. apr 2020, 06:57
af Tokr
Har søgt lidt mere om emnet og det ser ud til at det er et kendt problem med den skrue på Delphi.

"Der Klimakompressor der Firma Delphi mit der Teilenummer 5N0 820 803 soll dafür bekannt sein, dass nur diese eine Komponente kaputt geht."

Følgeskaden er at gevind/tænder bliver ødelagt på skiven og derfor mister "forbindelsen" med akslen på kompressoren.

Når man ligefrem kan købe er "udskiftningssæt" må der være noget om det. Så må der være et marked/behov for det.

https://www.youtube.com/watch?v=kkJtjgLTa8M

Det sværeste er at få skrue ud. Men en luft-slagnøgle er vist løsningen.

Er der nogen i forum har har prøvet det ?

Re: Passat B7 2014 2,0 TDI 177 hk. Løs skrue på klimakompressor

: 27. apr 2020, 07:21
af Tokr

Re: Passat B7 2014 2,0 TDI 177 hk. Løs skrue på klimakompressor

: 28. apr 2020, 09:42
af Tokr
Så fik jeg kigget på sikkerhedskoblingen.
Fremgangsmåden er at benytte en luft slagnøgle til at løsne alle skruerne på koblingen.
Og ganske rigtigt så var der ingen "tænder" tilbage i koblingen.
Når skruen som holder koblingen på plads mod kompressorakslen løsnes med tiden så bliver tænderne slidt væk.
Selve kompressoren kan drejes med fingerne. Så jeg forventer ikke at den fejler noget.
Ny kobling er bestilt og så må vi se om det ikke spiller igen.
Tid: ca. ½ time til demontering.
Udstyr: luft slagnøgle og Torx i passende størrelse.

Re: Passat B7 2014 2,0 TDI 177 hk. Løs skrue på klimakompressor

: 28. apr 2020, 10:15
af HansH
Nydelig og brugbar tilbagemelding, tak Torben :)

Re: Passat B7 2014 2,0 TDI 177 hk. Løs skrue på klimakompressor

: 1. maj 2020, 14:45
af Tokr
Så er koblingen skiftet og anlægget køler igen. Ned til ca. +7°C i indblæsning.

Det er ganske simpelt af udføre. Det svære er at få løsnet skruen i midten første gang. Men en luftnøgle er værktøjet der skal bruges.

Ny kobling købt på Amazone til ca. 25 Euro inkl. fragt.

Tænker på alle de kompressorer som er dømt døde pga. en dårlig udført kobling. Men værkstederne skal jo også have noget at leve af.

Re: Passat B7 2014 2,0 TDI 177 hk. Løs skrue på klimakompressor

: 1. maj 2020, 14:50
af HansH
Tokr skrev:
1. maj 2020, 14:45
Det er ganske simpelt af udføre. Det svære er at få løsnet skruen i midten første gang. Men en luftnøgle er værktøjet der skal bruges.
Hvordan er der med plads, i forhold til at komme til at udføre manøvren ... skal man have fjernet meget andet, eller kan man få en "almindelig størrelse" slagnøgle kantet derind ?

Evt billede af det værktøj du brugte..

Re: Passat B7 2014 2,0 TDI 177 hk. Løs skrue på klimakompressor

: 4. maj 2020, 16:26
af Tokr
Der skal fjernes en plastafdækning i hjulkassen. Sidder med 8-10 små skruer.
Når den er fjernet er der masser af plads. Jeg brugte en standard luftnøgle. Vil tro der er ca. 15 cm plads mellem koblingen og inderskærmen.