Mystik om duggede ruder

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Christopher
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23. jan 2019, 21:03
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Mystik om duggede ruder

Indlæg af Christopher » 29. dec 2020, 23:45

Hej Forum

Har et træls problem med min 2014 Octavia 1.4 TSI. Den dugger somme tider ekstremt. Der breder sig ud af det blå en sauna-agtig lugt og på under 10 sek er alle ruder helt duggede. Kan kun fjernes ved fuld blæser på afdugningsprogram. Efter et stykke tid forsvinder problemet helt for en stund.

Som jeg husker det har den haft det i mange år men denne vinter er det taget meget til. Har nævnt det for værkstedet som ikke har kunne finde noget - tror dog heller ikke at de gik 100% ind i det.

Kører altid med klimaanlægget tændt og parkerer den jævnlig med vinduerne på klem i garagen. Pollenfilter skiftes ift serviceinterval og hverken tæpper eller vinduesrammer er fugtige. Dugger aldrig ved parkering - kun under kørsel. Om jeg slår auto eller A/C til eller fra betyder ikke noget.

Har set en anden Skoda-ejer klage over det samme og han fik en række velmenende råd om at tænde blæseren og polere ruderne. Alt dette er selvfølgelig gjort. Dette er noget helt andet, som om kondens elle andet bliver varmet op og blæst ind i kabinen. Det lugter sådan.

Nogen der har hørt om dette problem før... og kender årsagen?
2013 Octavia 5e 1.4 TSI, DSG7, 140HK, CHPA engine
2010 Polo 6r 1.4, 86HK
2009 Peugeot 207 1,6 CC

Brugeravatar
BCBC
Medlem
Indlæg: 840
Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af BCBC » 30. dec 2020, 00:20

Bruger den vand? Kunne god være varmeelementet der er gået?

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af preben76 » 30. dec 2020, 01:02

Få lige checket hvor meget indhold du har i dit A/C anlæg. Hvis der ikke er nok på kan den ikke køle optimalt.

Christopher
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23. jan 2019, 21:03
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af Christopher » 30. dec 2020, 12:05

Den bruger ikke kølervæske. Ikke så man kan se det. Ved ikke om det lugter som varm kølervæske eller som varm kondens.

Vil få tjekket om der er kølemiddel nok på. Den er over 6 år og har aldrig fået a/c service. Den holder dog bilen kølig en varm sommerdag uden problemer og uden knurren. Dug-problemet går flere år tilbage og kan sagtens opstå en lun sommeraften, hvilket godt kunne tyde i den retning.
2013 Octavia 5e 1.4 TSI, DSG7, 140HK, CHPA engine
2010 Polo 6r 1.4, 86HK
2009 Peugeot 207 1,6 CC

case
Medlem
Indlæg: 577
Tilmeldt: 5. sep 2014, 07:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 36 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af case » 30. dec 2020, 12:11

På min forrige Audi A4 havde jeg svært ved at afhugge ruder om morgenen efter jeg fik at service hjalp det betydeligt. Havde heller ikke problemer med at køle bilen så få du dig et af service. Det hjælper også på skimmelsvampen😂😂
2016 Audi A4 Avant 2.0 tfsi quattro
2015 Audi A1 1.0tfsi

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 169 times
Been thanked: 89 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af Hej-Hej » 30. dec 2020, 12:16

Vådt/stoppet pollenfilter måske?

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af GaSelle » 30. dec 2020, 12:49

Er der ikke noget med, at A/C slår fra ved omkring 4 graders udetemperatur? Så kunne det vel teoretisk godt være det, du oplever, i disse dage, hvor temperaturen pendler omkring det niveau.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af styker » 30. dec 2020, 17:33

GaSelle skrev:
30. dec 2020, 12:49
Er der ikke noget med, at A/C slår fra ved omkring 4 graders udetemperatur? Så kunne det vel teoretisk godt være det, du oplever, i disse dage, hvor temperaturen pendler omkring det niveau.
Det syntes jeg ofte man oplever når temperaturen ligger og svinger i det område.
Så har AC kørt sidst man har været ude at køre, og næste tur er der så koldt så kompressor ikke bliver slået til.
Så kan det godt nok dugge når alt det fugt der hænger i fordamperen bliver blæst ud på ruderne.

Det stemmer så bare ikke med at det sker på en lun sommeraften, i hvert fald kun et kort øjeblik efter start.

Der var på et tidspunkt nogle der døjede med at fordamperen frøs til i octavia pga en defekt sensor, dette kan jo også udløse det hvis der er en masse is der bliver til vand hvis kompressor slår fra.

Men ville nok også starte med et klimaservice kølemiddel kan jo være så langt nede at den lige er på grænsen hvor kompressor ikke vil køre.

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af preben76 » 30. dec 2020, 18:24

Det kan godt være at a/c slår fra under 4 grader. Men er det ikke kun køle egenskaben der slår fra. Den burde jo stadig tørre luften så man kan komme af med dug på vinduerne.

Hverken på min touran eller iveco tager det meget længere tid en 1 min at få dug frie vinduer uanset temp udenfor.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af peter w » 30. dec 2020, 18:34

GaSelle skrev:
30. dec 2020, 12:49
Er der ikke noget med, at A/C slår fra ved omkring 4 graders udetemperatur? Så kunne det vel teoretisk godt være det, du oplever, i disse dage, hvor temperaturen pendler omkring det niveau.
Trådstarter har jo lige skrevet, at det også sker om sommeren ...
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af QT1410 » 30. dec 2020, 18:56

preben76 skrev:
30. dec 2020, 18:24
Det kan godt være at a/c slår fra under 4 grader. Men er det ikke kun køle egenskaben der slår fra. Den burde jo stadig tørre luften så man kan komme af med dug på vinduerne.

Hverken på min touran eller iveco tager det meget længere tid en 1 min at få dug frie vinduer uanset temp udenfor.
Den tørrer luften ved at køle den ned under dugpunktet. Ved 4 grader er dugpunktet lig frysepunktet, så fordamperen vil fryse til og blive til en massiv isklods.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af GaSelle » 30. dec 2020, 19:02

peter w skrev:
30. dec 2020, 18:34
GaSelle skrev:
30. dec 2020, 12:49
Er der ikke noget med, at A/C slår fra ved omkring 4 graders udetemperatur? Så kunne det vel teoretisk godt være det, du oplever, i disse dage, hvor temperaturen pendler omkring det niveau.
Trådstarter har jo lige skrevet, at det også sker om sommeren ...
Jeg prøver bare at være konstruktiv fra telefonen, så jeg skal dybt beklage, at jeg ikke fik den detalje med :roll:

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af peter w » 30. dec 2020, 19:43

Det lyder godt, for forkerte råd er ikke specielt konstruktive ...
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af ROEN » 30. dec 2020, 19:45

Husker jeg forkert, eller er det en god vane, ind i mellem, at slukke aircon/klima 5-10 kilometer før man slukker bilen, så det har mulighed for at tørre :?:
- så der ikke står fugt i systemet (som så kan bidrage til dug (og lugt/sporer) når man starter næste gang)
These users thanked the author ROEN for the post (total 2):
BRcarstenhjorth
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af Henrik2800 » 30. dec 2020, 20:01

Som GaSelle gør opmærksom på,
så tyder det at dug og dårlig lugt kommer samtidigt på, at det sker når kølefunktionen stopper.

Når kølefunktionen stopper, så bliver kondensvandet på kølefladen fordampet, da den nu bliver varmere.

At lugten er dårlig, tyder på at din køleflade trænger til rengøring.
Og check, at dit afløb/dræn fra klimaanlægget fungerer korrekt.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

BR
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 117 times
Been thanked: 38 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af BR » 30. dec 2020, 20:12

Helt enig at det er en god ide at slukke aircon, og køre et stykke tid uden en gang imellem.

Havde forrige jul nøjagtig samme oplevelse som trådstarter, hvor alle ruder i bilen ( Skoda Citigo ) lige pludseligt efter ca 50 km kørsel duggede fuldstændigt til.
Fandt aldrig nogen fejl, og har ikke oplevet det siden.
Det var tørvejr lige omkring frysepunktet.
Også for mig og værkføreren hos Skoda en gåde.

Benny
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af peter w » 30. dec 2020, 21:30

ROEN skrev:
30. dec 2020, 19:45
Husker jeg forkert, eller er det en god vane, ind i mellem, at slukke aircon/klima 5-10 kilometer før man slukker bilen, så det har mulighed for at tørre :?:
- så der ikke står fugt i systemet (som så kan bidrage til dug (og lugt/sporer) når man starter næste gang)
Det anbefaler FDM. Jeg gør det nu kun meget sjældent, og oplever ingen problemer. Har intet gjort/serviceret ved AC i de 6 1/2 år og 124.000 km jeg har haft bilen.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af peter w » 30. dec 2020, 21:35

Henrik2800 skrev:
30. dec 2020, 20:01
Som GaSelle gør opmærksom på,
så tyder det at dug og dårlig lugt kommer samtidigt på, at det sker når kølefunktionen stopper.

Når kølefunktionen stopper, så bliver kondensvandet på kølefladen fordampet, da den nu bliver varmere.

At lugten er dårlig, tyder på at din køleflade trænger til rengøring.
Og check, at dit afløb/dræn fra klimaanlægget fungerer korrekt.
Enig. Min forrige Octavia begyndte at lugte og dugge efter en årrække. Brugte et AC-renseprodukt (Bell Add tror jeg), man blot stiller i bilen med recirkulation aktiveret i et kvarters tid.
Superlet at bruge og det virkede meget effektivt i mit tilfælde.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Christopher
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23. jan 2019, 21:03
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af Christopher » 31. dec 2020, 16:02

Tusind tak for gode råd og input.

Min Octavia har ca samme alder og km-tal som Peter w's, så noget er anderledes. Lugten er ikke som sådan dårlig. Mere som når man smider vand på en saunaovn.

I første omgang vil jeg selvfølgelig få lavet et a/c service og så se om det hjælper.

Hvis ikke det hjælper, vil jeg følge op på kondens ved fordamperen. Det virker meget som om der er noget kondens som pludselig rammer et fordampningspunkt. Henrik2800 nævner et drænhul. Er det til at komme til (evt med et endoskop)? Vil også tjekke/skifte kabinefilteret som foreslået.

Tak for alle jeres input. Godt nytår!!
2013 Octavia 5e 1.4 TSI, DSG7, 140HK, CHPA engine
2010 Polo 6r 1.4, 86HK
2009 Peugeot 207 1,6 CC

BR
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 117 times
Been thanked: 38 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af BR » 1. jan 2021, 10:17

Alle ovennævnte ting blev udført / kontrolleret på Citigo*en
Der blev ingen fejl fundet.

Som skrevet er det ikke sket siden - så aner ikke hvad årsagen var?

Benny
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...

Christopher
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23. jan 2019, 21:03
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af Christopher » 1. jan 2021, 23:43

Det er som du beskriver BR. Det sker efter ca 30 min kørsel. I går var det helt vildt og jeg kunne kun holde den dugfri ved at åbne vinduer.
I dag havde jeg tæppet oppe i passagersiden. Ingen fugt. Havde partikelfilteret ude. Ingen fugt. Fandt drænslangen under tæppet, men bøjninger og slanger virker til at være svejset fast, så jeg må blæse i den udvendige del af drænrøret når jeg får den op.

Virker som om den decideret blæser damp ud i bilen og på ruderne. Bestiller tid til ac service når værkstederne åbner og krydser fingre.
These users thanked the author Christopher for the post:
BR
2013 Octavia 5e 1.4 TSI, DSG7, 140HK, CHPA engine
2010 Polo 6r 1.4, 86HK
2009 Peugeot 207 1,6 CC

BR
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 117 times
Been thanked: 38 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af BR » 2. jan 2021, 11:02

Ja lige nøjagtigt det samme, efter et stykke tids kørsel og så lige pludselig, som du fint beskriver det, varm "damp" ind i kabinen.
Som andre nævner - kan det være noget der fryser, tør op, smelter og det vand bliver blæst ind i kabinen???

Spændt på at høre om du finder en årsag / fejl.
Held og lykke med fejlfindingen.

Benny
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af peter w » 2. jan 2021, 11:41

Christopher skrev:
1. jan 2021, 23:43
Det er som du beskriver BR. Det sker efter ca 30 min kørsel. I går var det helt vildt og jeg kunne kun holde den dugfri ved at åbne vinduer.
I dag havde jeg tæppet oppe i passagersiden. Ingen fugt. Havde partikelfilteret ude. Ingen fugt. Fandt drænslangen under tæppet, men bøjninger og slanger virker til at være svejset fast, så jeg må blæse i den udvendige del af drænrøret når jeg får den op.

Virker som om den decideret blæser damp ud i bilen og på ruderne. Bestiller tid til ac service når værkstederne åbner og krydser fingre.
Havde jeg problemet, ville jeg starte med at prøve sådan en Bell Add AC-rens ringer, som jeg har nævnt i tidligere indlæg.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

VaGeek
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. apr 2014, 21:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af VaGeek » 2. jan 2021, 17:37

Hej.

Jeg har en 2013 Octavia III, og dermed samme problem som dig.

Jeg har forsøgt at grave i det, men fandt aldrig nogen fejl på anlægget. Min konklusion blev, at A/C kompressoren bliver droslet ned i effekt - "Øko-mode" efter nogen tids kørsel, som desværre går ud over affugtningen i kabinen. Så snart man aktiverer defrosteren/afdug knappen på A/C panelet, kommer kompressoren på arbejde igen, og dug forsvinder efter et øjeblik - nøjagtig som du oplever det.

Jeg testede dog ved lidt højere udetemperatur end vi har nu her - men vores problemer er identiske

Jeg fik som sagt ikke rigtig løst det på min, men måske er du interesseret i at læse lidt fra da jeg forsøgte mig: viewtopic.php?f=88&t=147349

God aften ;)
2013 Skoda Octavia III 2.0 TDi 150 HK DSG, El-bagklap, LED/Xenon, PDC for og bag, Adaptiv fartpilot, Lane Assist, El-klap spejle, Canton Soundsystem

LogoZ
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 6. nov 2014, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 15 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af LogoZ » 3. jan 2021, 09:10

I vores ibiza fr fra 2020 med 9000km på tælleren oplever vi lidt det samme.

I går var vi en længere tur til Sønderjylland i temperaturer mellem -1 Og 2gr. Ca. Hvert 20min kom denne fugt på vinduerne. 15 sek med fuld blæs på vinduerne og det ar væk igen.

Klima kørte på auto og med ac til.

På vej hjem igen blev ac slået fra og vi oplevede ikke fugten. Så måske det sker når ac kobler af og på.

Hele sommeren er det ikke sket.
_________________________________
2020 Ibiza FR, 115HK, DSG, Full LED
2022 Volvo V60 T6 Recharge Inscription, 340hk

Christopher
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23. jan 2019, 21:03
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af Christopher » 4. jan 2021, 14:02

Du har godt nok været grundig VaGeek. Jeg har bestilt A/C service på torsdag på Skoda-værkstedet. De har aldrig hørt om problemet. Lidt underligt da der nu er flere herinde som har meldt om samme problem på årgangen. På Briskoda er der også ganske mange. Pudsigt, at det kun er 2013-modeller. Hvis man har løst det på 2014- så må man jo kende til problemet... og løsningen??
2013 Octavia 5e 1.4 TSI, DSG7, 140HK, CHPA engine
2010 Polo 6r 1.4, 86HK
2009 Peugeot 207 1,6 CC

BR
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 27. sep 2011, 17:56
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 117 times
Been thanked: 38 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af BR » 4. jan 2021, 15:58

Det lignende problem jeg har omtalt er på konens Citigo fra 2012 ;)

Benny
VW Polo highline 115 HK DSG 2018 med lidt ekstra...

VaGeek
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. apr 2014, 21:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af VaGeek » 6. jan 2021, 19:23

En sjov observation her til aften, ved 0 grader og regn/slud. Var på motorvejen, og brugte sprinkleren til at vaske det værste af forruden. Ganske kort efter dugger forrude og sideruder til. Et tryk på afdugger knappen til forruden, og det var hurtigt væk igen.

Jeg tror faktisk den recirkulerer luften i kabinen ved brug af sprinkler, for at man ikke får lugten af sprinklervæske indenfor.

Det kunne være sjovt at hive stikket af motoren til recirkulation spjældet, så der altid kommer frisk luft ind og se om det ændrer på dug-fænomenet.
2013 Skoda Octavia III 2.0 TDi 150 HK DSG, El-bagklap, LED/Xenon, PDC for og bag, Adaptiv fartpilot, Lane Assist, El-klap spejle, Canton Soundsystem

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af TorbenRasmussen » 6. jan 2021, 19:44

Er det ikke en normal feature? Det gjorde mine tidligere VAG’s også. Du kunne lige så tydeligt høre, at den skiftede til recirkulation når man aktiverede sprinkler.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

VaGeek
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. apr 2014, 21:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Mystik om duggede ruder

Indlæg af VaGeek » 6. jan 2021, 20:51

Jo jeg tænker det er en helt normal egenskab - det er bare lidt uhesigtsmæssigt, hvis det viser sig at være det der får ruderne til at dugge til i løbet af meget kort tid
2013 Skoda Octavia III 2.0 TDi 150 HK DSG, El-bagklap, LED/Xenon, PDC for og bag, Adaptiv fartpilot, Lane Assist, El-klap spejle, Canton Soundsystem

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"