Hylelyd fra klimaanlæg

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
JHT
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. feb 2021, 15:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hylelyd fra klimaanlæg

Indlæg af JHT » 11. apr 2021, 22:53

Jeg har en 2010 superb. Der er begyndt at komme en svag hyletone fra klimaanlægget når det kører. Det lyder som en blæser med et slidt leje eller noget i den stil. Det er med sikkerhed ikke bare selve udblæsning af luften der laver lyden. Den er mere mekanisk. Lyden stopper hvis jeg slukker helt for klimaanlægget. Jeg synes at kunne lokalisere lyden til at komme fra passagersiden under eller ved handskerummet muligvis nederst i højre side af midterkonsollen hvor den og instrumentbrættet mødes.

Er der nogen der har et bud på en blæser eller andet der kan være skyld i lyden. Den er der næsten hele tiden efterhånden. Det har ingen betydning om jeg kører eller holder stille. Motoromdrejninger har heller ingen betydning. Lyden er ikke så høj men nok til at være rigtig irriterende at høre på.

Håber på et par gode råd da jeg er ved at blive sindssyg

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Hylelyd fra klimaanlæg

Indlæg af TorbenRasmussen » 12. apr 2021, 07:04

Mit bud ville være kompressoren. Jeg har tidligere fået en skiftet en i en Polo fordi den begyndte at hyle.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

JHT
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. feb 2021, 15:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hylelyd fra klimaanlæg

Indlæg af JHT » 12. apr 2021, 07:38

Sidder klima kompressoren ikke ude i motorrummet. Der er umiddelbart kun i kabinen jeg kan høre lyden. Lyden er der også selvom jeg slår aircon/klima fra og bare har blæserne kørende

kimhh
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 12. sep 2013, 12:39
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hylelyd fra klimaanlæg

Indlæg af kimhh » 12. apr 2021, 08:02

Hvad hvis du ændrer hastighed på kabineblæseren? Så burde du kunne høre om det er den.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Hylelyd fra klimaanlæg

Indlæg af TorbenRasmussen » 12. apr 2021, 08:22

JHT skrev:
12. apr 2021, 07:38
Lyden er der også selvom jeg slår aircon/klima fra og bare har blæserne kørende
Men i første indlæg skrev du jo, at lyden stoppede når du slukkede for klima ;)
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Hylelyd fra klimaanlæg

Indlæg af styker » 12. apr 2021, 12:06

Mon ikke han mente når han slukker helt så kabineblæser stopper.
De holder ikke evigt de blæsere, og jvf tidligere indlæg herinde så er det med at få den skiftet inden den sætter sig helt fast.
Det kan vist godt resultere i at det tager styringen med i faldet pga overbelastning/for højt strømforbrug.

Hvis ellers pollenfilter er skiftet jævnligt og der ikke er en utæthed der kan lave hyletonen så er der næsten ikke andre muligheder end blæseren.
Nogle har haft held med at smøre akslen, men til den pris en ny koster skal man nok gøre op med sig selv om man gider skille det ad 2 gange hvis det ikke virker.
https://www.autodoc.dk/valeo/1093018
Med dagens 38% koster den ca 650kr hvis man køber i deres app.
Der er en fin video fra octavia her med udskiftning, tænker ikke der er meget forskel på superb.

JHT
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. feb 2021, 15:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hylelyd fra klimaanlæg

Indlæg af JHT » 12. apr 2021, 19:48

Så har jeg været ude og ligge under instrumentborden ved passagersædet for at lytte. Pillede det skum dæksel af, der var på undersiden og så var der direkte adgang til kabineblæseren.
Lyden kommer afgjort fra blæseren men den kommer og gå lidt og var ikke nær så høj som den nogen gange er under kørsel. Men det er vel også et tegn på, at den er ved at gå i stykker. Lyden forsvinder når blæseren bliver slukket og er mest tydelig når blæseren kører ved lav styrke og især lige når blæseren tænders.

Super fint med instruktionsvideoen den kan helt sikker også bruges til en Superb.
Autodoc app installeret og ny blæsermotor bestilt.👍
Så skal jeg bare finde ud af hvordan jeg stopper støjen fra den langhårede på passagersædet 😉

Takker mange gange for hjælpen.

mrwee
Nyt medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 5. dec 2013, 20:24
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 8 times

Re: Hylelyd fra klimaanlæg

Indlæg af mrwee » 13. apr 2021, 12:44

Interessant.. Har fra dag ét, haft lignende problem med min 2020 Superb Combi. To forskellige Skoda forhandlere har ikke kunne løse det, men den ene kunne godt høre "noget". Godt nok irriterende
Superb Combi 2020 150HK TDI, DSG7 Business Executive. Webasto fyr.

JHT
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. feb 2021, 15:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hylelyd fra klimaanlæg

Indlæg af JHT » 20. apr 2021, 15:14

Så kom den nye blæser. Det tog en times tid at skifte. Næste gang kan jeg gøre det på under 15 min. Den gamle blæser var godt rusten i akslen og der var tydeligt støj når jeg drejede den rundt.
Nu blæser det frisk luft helt uden irriterende støj. Det eneste problem er, at jeg efter at have afmonteret stikket til airbagfrakobling og selvfølgelig monteret det korrekt igen, får en airbagfejl når jeg starter bilen. Jeg kan stadig slå passagerairbag til og fra, så det er ikke der fejlen ligger. Jeg havde under operationen tænding på et par gange mens stikket var taget fra.
Hvordan får jeg airbagfejlen til at forsvinde?

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 287 times
Been thanked: 224 times

Re: Hylelyd fra klimaanlæg

Indlæg af carstenhjorth » 20. apr 2021, 15:57

Der skal en tester på for at slette fejlen, er næsten sikker på der bor en i nærheden der vil hjælpe ;o)
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

JHT
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. feb 2021, 15:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hylelyd fra klimaanlæg

Indlæg af JHT » 20. apr 2021, 20:33

Super tak for hjælpen. Jeg må prøve at finde en på Fyn med en tester

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"