Kan en slutseddel annulleres?

Besvar
ak-leon
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 23. jan 2020, 07:28
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 58 times
Been thanked: 22 times

Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af ak-leon » 20. maj 2020, 20:30

Jeg et en af de “heldige” der bestilte en bil lige inden Corona og står nu med en usikker leveringstid.

Mit problem er at min nuværende bil er leaset og skal afleveres i udgangen af Juli, og sælger kan endnu ikke sige noget om hvor langt den nye er i systemet. Den var oprindeligt sat til produktion i uge 12, som var den samme uge SEAT fabrikken lukkede.

Ifølge slutsedlen er levering aftalt til uge 27, så der er jo tid endnu. Men hvad nu hvis den ikke når frem? Er jeg så i min gode ret til at annullere handlen og så bestille en af de mange lagerbiler hos en anden forhandler?
2014 VW Up! 1,0 TSI 60 hk Life Up
2017 Ford Fiesta 1,0 Ecoboost 100 hk Titanium
2020 Seat Leon ST 1,5 TSI 150hk DSG Xcellence

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af vw4ever » 20. maj 2020, 20:32

Det må fremgå af din slutseddel, måske det står med småt.
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af majland » 20. maj 2020, 21:10

Enig i at det er slutsedlens betingelser der skal granskes.

Alm dansk ret giver 30 dage til at levere med mindre andet er aftallt.

Men hvis du ellers stadig er interesseret i bilen så spil med åbne kort for forhandleren at det er vigtigt at du har en bil til den aftalte dato - har da ofte hørt om at forhandleren har fundet en bil man kan låne/leje til ens egen kommer hjem
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af peter w » 21. maj 2020, 06:12

majland skrev:
20. maj 2020, 21:10


Alm dansk ret giver 30 dage til at levere med mindre andet er aftallt.
Hvilken ret er det?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af perw » 21. maj 2020, 07:44


peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af peter w » 21. maj 2020, 08:40

Tak. Hvis det var den ret majland tænkte på, så er det så købeloven.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af vw4ever » 21. maj 2020, 09:32

Der er ingen fortrydelsesret på en slutseddel, men sikkert en betingelse for at ophæve den, og det må fremgå af dokumentet.
Forhandler kan frit skrive betingelser ind som feks 5%-10% af købesum for ophævelse.
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af DanielB12 » 21. maj 2020, 09:37

vw4ever skrev:
21. maj 2020, 09:32
Der er ingen fortrydelsesret på en slutseddel, men sikkert en betingelse for at ophæve den, og det må fremgå af dokumentet.
Forhandler kan frit skrive betingelser ind som feks 5%-10% af købesum for ophævelse.
Du kan aldrig blive stillet ringere end hvad købeloven foreskriver? (oprigtigt spørgsmål - ikke retorisk)
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af peter w » 21. maj 2020, 09:54

DanielB12 skrev:
21. maj 2020, 09:37
vw4ever skrev:
21. maj 2020, 09:32
Der er ingen fortrydelsesret på en slutseddel, men sikkert en betingelse for at ophæve den, og det må fremgå af dokumentet.
Forhandler kan frit skrive betingelser ind som feks 5%-10% af købesum for ophævelse.
Du kan aldrig blive stillet ringere end hvad købeloven foreskriver? (oprigtigt spørgsmål - ikke retorisk)
Købeloven har regler, man kan afvige fra, og regler man ikke kan afvige fra -altså, hvor sælger, som det typisk vil være, ikke kan håndhæve en aftale, der strider mod de ufravigelige regler i købeloven. Disse ufravigelige regler kaldes også "præceptive" i modsætning til de regler, der kan fraviges ved aftale, der hedder "deklaratoriske".
These users thanked the author peter w for the post:
DanielB12
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af perw » 21. maj 2020, 11:47

En af mine venner har købt hos Skoda Brøndby og de havde også problmer med at bilen ikke kom pga corona og da de truede med FDM. Så fandt de lige pludselig en bil i dk. Godt nok med adaptiv fartpilot, så det fik de gratis.

Men i den artikel fra FDM som jeg linkede til tidl. så er det jo klart en mangel, hvis der er angivet en dato for levering og sælger ikke overholder denne dato og så kan man ophæve handlen uden at det koster noget. Men står der i slutsedlen at der er levering sommer 2020, så er det jo et vidt begreb og så kan det stadig overholdes.
These users thanked the author perw for the post (total 2):
DanielB12donfetaful

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af DanielB12 » 21. maj 2020, 12:25

perw skrev:
21. maj 2020, 11:47
En af mine venner har købt hos Skoda Brøndby og de havde også problmer med at bilen ikke kom pga corona og da de truede med FDM. Så fandt de lige pludselig en bil i dk. Godt nok med adaptiv fartpilot, så det fik de gratis.

Men i den artikel fra FDM som jeg linkede til tidl. så er det jo klart en mangel, hvis der er angivet en dato for levering og sælger ikke overholder denne dato og så kan man ophæve handlen uden at det koster noget. Men står der i slutsedlen at der er levering sommer 2020, så er det jo et vidt begreb og så kan det stadig overholdes.
Nok derfor at sælgerne ikke er meget begejstret for FDMs slutseddelskontrol.. De kontrollerede 1000 sidste år, 1 var uden anmærkninger.. DOG er mange af anmærkningerne tosset og ligegyldige, men netop den med levering fik jeg sat på begge gange vi har købt bil.

Nu er skoda brøndby vidst også nogle gode svindlere, så det passer nok meget godt :)
These users thanked the author DanielB12 for the post:
superbeszzz
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af perw » 21. maj 2020, 12:39

DanielB12 skrev:
21. maj 2020, 12:25
perw skrev:
21. maj 2020, 11:47
En af mine venner har købt hos Skoda Brøndby og de havde også problmer med at bilen ikke kom pga corona og da de truede med FDM. Så fandt de lige pludselig en bil i dk. Godt nok med adaptiv fartpilot, så det fik de gratis.

Men i den artikel fra FDM som jeg linkede til tidl. så er det jo klart en mangel, hvis der er angivet en dato for levering og sælger ikke overholder denne dato og så kan man ophæve handlen uden at det koster noget. Men står der i slutsedlen at der er levering sommer 2020, så er det jo et vidt begreb og så kan det stadig overholdes.
Nok derfor at sælgerne ikke er meget begejstret for FDMs slutseddelskontrol.. De kontrollerede 1000 sidste år, 1 var uden anmærkninger.. DOG er mange af anmærkningerne tosset og ligegyldige, men netop den med levering fik jeg sat på begge gange vi har købt bil.

Nu er skoda brøndby vidst også nogle gode svindlere, så det passer nok meget godt :)
De havde en del problemer med at få dem til at ringe tilbage og til sidst måtte de jo true med FDM og så skete der noget.

Da jeg for mage år siden oplevede at der hver gang bilen var på værksted var Der problemer, så bilen skulle retur igen. Henvendte jeg mig til chefen og svaret var: at hvis jeg ikke kunne lige lugten i bageriet, så.......

Så jeg har ikke været der i 16 år.
These users thanked the author perw for the post:
DanielB12

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af majland » 23. maj 2020, 10:10

peter w skrev:
21. maj 2020, 06:12
majland skrev:
20. maj 2020, 21:10


Alm dansk ret giver 30 dage til at levere med mindre andet er aftallt.
Hvilken ret er det?
Købeloven
https://danskelove.dk/k%C3%B8beloven

Forsinkelse m.v.
§ 74 Medmindre andet er aftalt vedrørende leveringstidspunktet, skal sælgeren levere salgsgenstanden uden unødig forsinkelse, dog senest 30 dage efter aftalens indgåelse. Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid, jf. 1. pkt., og skyldes dette ikke køberen eller en omstændighed, som køberen bærer risikoen for, foreligger der forsinkelse.
Stk. 2. I tilfælde af forsinkelse kan køberen hæve købet, såfremt forsinkelsen er af væsentlig betydning for denne og sælgeren måtte forudsætte dette , eller såfremt sælgeren har nægtet levering. Det samme gælder, hvis sælgeren ikke efter påkrav fra køberen leverer salgsgenstanden inden udløbet af en rimelig frist.


Hvis man går ind og siger. Min leasing udløber - jeg skal bruge en ny bil senest x/y. Så er det en væsentlig forsinkelse hvis den ikke leveres til tiden - Men noget andet er om det er indført i slutsedlen så man kan bevise det ....
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kan en slutseddel annulleres?

Indlæg af peter w » 23. maj 2020, 13:16

Tak.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Besvar

Tilbage til "Erfaringer med forhandlere"