Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 03:26

I forbindelse med en sag om en totalskadet bil, beretter skadelidte at han af FDM får at vide at de ikke kan hjælpe ham i en uenighed med forsikringsselskabet Tryg Forsikring (se næste indlæg i tråden).
Baggrunden skulle være at FDM har et samarbejde med Tryg Forsikring i forhold til den forsikring FDM tilbyder sine medlemmer.

Deraf opstår således en generel diskussion om FDM og den 'inhabilitet' de har pådraget sig selv, ved at gøre forretningen mere kommerciel med tiden, og have interesser i nogle af de firmaer og organisationer som de potentielt skulle repræsentere medlemmerne imod.

FDM og deres værdi for medlemmerne har ofte været drøftet sporadisk i forskellige sammenhænge, men denne tråd kan således være samlestedet for denne debat fremadrettet.

i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 10:43

Jeg har ringet til FDM idag, da jeg er medlem hos dem. Men de vil ikke hjælpe mig overhovedet fordi de samarbejder med min forsikring (tryg). Jeg måtte ikke engang stille et spørgsmål, han blev ved med at sige jeg kan ikke hjælpe dig.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af HansH » 8. mar 2021, 10:49

Synes det er problematisk, at FDM som bilejernes værn og vogter, er så meget i seng med Tryg Forsikring, at de på forhånd er afskrevet enhver assistance til medlemmerne i sager der involerer Tryg :?

Jeg har postet et opslag derom på deres facebook side. Spændende om de reagerer.....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af DanielB12 » 8. mar 2021, 13:15

FDM gjorde det samme, da de samarbejdede med Runa, dog kun hvis man havde en FDM-forsikring.. Det er jo fair nok, da de umuligt kan være upartisk. Men man bør jo blive kraftigt informeret om det..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af HansH » 8. mar 2021, 13:19

DanielB12 skrev:
8. mar 2021, 13:15
FDM gjorde det samme, da de samarbejdede med Runa, dog kun hvis man havde en FDM-forsikring.. Det er jo fair nok, da de umuligt kan være upartisk. Men man bør jo blive kraftigt informeret om det..
Jeg synes stadig det er problematisk.
Onde tunger vil også vide, at de er lidt "i seng" med VAG-mærkerne, som følgelig deraf næsten altid (kun) får rosende omtale i tests.
Deres stilling i dieselgate kunne unægtelig også anvendes som et indicium for at der var interesser på spil i forhold til VW.

Tryg er jo ikke et selskab med 125 kunder med bilforsikring. Det er en pæn stor del af markedet man lige skærer væk ved at erklære Tryg Forsikring for neutral zone.

Jeg synes det er let at få øje på modstridende interesser i forhold til FDM's kommercielle engagementer.

EDIT:

https://www.samlino.dk/blog/forsikringsselskaber

Iflg denne artikel har Tryg en markedsandel på 17,6% .. men da Tryg også ejer Alka, er deres samlede markedsandel på knap 22%
Jeg ved så ikke om FDM's afvisning mht hjælp også gælder Alka.....
Statistikken er ikke specifikt for bilforsikringer. Men mon ikke den er nogenlunde repræsentativ.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af DanielB12 » 8. mar 2021, 13:52

HansH skrev:
8. mar 2021, 13:19
DanielB12 skrev:
8. mar 2021, 13:15
FDM gjorde det samme, da de samarbejdede med Runa, dog kun hvis man havde en FDM-forsikring.. Det er jo fair nok, da de umuligt kan være upartisk. Men man bør jo blive kraftigt informeret om det..
Jeg synes stadig det er problematisk.
Onde tunger vil også vide, at de er lidt "i seng" med VAG-mærkerne, som følgelig deraf næsten altid (kun) får rosende omtale i tests.
Deres stilling i dieselgate kunne unægtelig også anvendes som et indicium for at der var interesser på spil i forhold til VW.

Tryg er jo ikke et selskab med 125 kunder med bilforsikring. Det er en pæn stor del af markedet man lige skærer væk ved at erklære Tryg Forsikring for neutral zone.

Jeg synes det er let at få øje på modstridende interesser i forhold til FDM's kommercielle engagementer.

EDIT:

https://www.samlino.dk/blog/forsikringsselskaber

Iflg denne artikel har Tryg en markedsandel på 17,6% .. men da Tryg også ejer Alka, er deres samlede markedsandel på knap 22%
Jeg ved så ikke om FDM's afvisning mht hjælp også gælder Alka.....
Statistikken er ikke specifikt for bilforsikringer. Men mon ikke den er nogenlunde repræsentativ.
Men hvor mange pct er så FDM Forsikring i Samarbejde med Tryg? For dengang de samarbejdede med Runa, så var det kun hvis man var FDM Forsikring-kunde i Runa, og ikke hvis man bare var kunde i fks. LB som ejer Runa.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af HansH » 8. mar 2021, 14:00

DanielB12 skrev:
8. mar 2021, 13:52
Men hvor mange pct er så FDM Forsikring i Samarbejde med Tryg? For dengang de samarbejdede med Runa, så var det kun hvis man var FDM Forsikring-kunde i Runa, og ikke hvis man bare var kunde i fks. LB som ejer Runa.
Du mener kun at FDM afviser at hjælpe Tryg kunder der er tegnet gennem FDM ?
dvs at hvis man er Tryg kunde tegnet udenom FDM, så kan man godt få hjælp..

Jeg ved det ikke ? Det fremgår ikke af trådstarters oplysninger.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af DanielB12 » 8. mar 2021, 14:10

HansH skrev:
8. mar 2021, 14:00
DanielB12 skrev:
8. mar 2021, 13:52
Men hvor mange pct er så FDM Forsikring i Samarbejde med Tryg? For dengang de samarbejdede med Runa, så var det kun hvis man var FDM Forsikring-kunde i Runa, og ikke hvis man bare var kunde i fks. LB som ejer Runa.
Du mener kun at FDM afviser at hjælpe Tryg kunder der er tegnet gennem FDM ?
dvs at hvis man er Tryg kunde tegnet udenom FDM, så kan man godt få hjælp..

Jeg ved det ikke ? Det fremgår ikke af trådstarters oplysninger.
Jeg ved det ikke - men sådan var det, som sagt, da de havde samarbejde med LB/Runa.

For at komme tilbage til sporet, så ville jeg nok undersøge det hos forbrugerrådet eller hos klagenævnet for forsikring.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af i_ipek » 8. mar 2021, 15:35

HansH skrev:
8. mar 2021, 13:12
Jeg har postet et opslag derom på deres facebook side. Spændende om de reagerer.....
jeg har set og svaret på det på facebook :)
HansH skrev:
8. mar 2021, 14:00
DanielB12 skrev:
8. mar 2021, 13:52
Men hvor mange pct er så FDM Forsikring i Samarbejde med Tryg? For dengang de samarbejdede med Runa, så var det kun hvis man var FDM Forsikring-kunde i Runa, og ikke hvis man bare var kunde i fks. LB som ejer Runa.
Du mener kun at FDM afviser at hjælpe Tryg kunder der er tegnet gennem FDM ?
dvs at hvis man er Tryg kunde tegnet udenom FDM, så kan man godt få hjælp..

Jeg ved det ikke ? Det fremgår ikke af trådstarters oplysninger.
præcis.. da jeg ringede til fdm så spørg han om jeg har forsikring hos fdm/tryg eller tryg. da jeg så sagde fdm/tryg så ville han ikke hjælpe mig. jeg har hele telefon samtalen optaget og jeg har bevis på det DE KAN IKKE NÆGTE PÅ DET.. Jeg sagde så hvorfor man betaler fdm medlemskab hvis man ikke kan søge hjælp hverken hos jer eller tryg, så mente han at jeg havde ret og sku skrive en klage pr email til fdm salgsafdeling :s

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af HansH » 8. mar 2021, 15:50

i_ipek skrev:
8. mar 2021, 15:35
præcis.. da jeg ringede til fdm så spørg han om jeg har forsikring hos fdm/tryg eller tryg. da jeg så sagde fdm/tryg så ville han ikke hjælpe mig.
Ar okay, det må bevise Daniel's pointe.
Det er kun hvis du har tegnet forsikringen gennem FDM at de - formelt - ikke kan/må/vil hjælpe dig.

Så kan man jo have sine egne teorier om hvor hårdnakket de går ind i sagerne, selv om det er "rent Tryg" på den anden side ... når nu der er tale om en strategisk samarbejdspartner.
Efter min smag er der lige lovligt stort overlap her.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af AAMS » 15. mar 2021, 08:58

@HansH

Hvordan endte dit indlæg på FB mod FDM?
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af HansH » 15. mar 2021, 09:12

Well ... de har svaret. Men jeg ved ikke rigtig om man kan sige at det er endt.....
De afviser at det skulle have noget på sig.

https://www.facebook.com/FDM.dk/posts/10158568636617800
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af DanielB12 » 15. mar 2021, 10:37

HansH skrev:
15. mar 2021, 09:12
Well ... de har svaret. Men jeg ved ikke rigtig om man kan sige at det er endt.....
De afviser at det skulle have noget på sig.

https://www.facebook.com/FDM.dk/posts/10158568636617800
Hvis det er mig du referere til ift. Runa, så var det ikke det jeg skrev :)
DanielB12 skrev:
8. mar 2021, 13:15
FDM gjorde det samme, da de samarbejdede med Runa, dog kun hvis man havde en FDM-forsikring.. Det er jo fair nok, da de umuligt kan være upartisk. Men man bør jo blive kraftigt informeret om det..
Jeg tror det er samme øvelse hvis du har en FDM Forsikring igennem Tryg. Altså ikke bare en Tryg-forsikring.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af HansH » 15. mar 2021, 10:40

DanielB12 skrev:
15. mar 2021, 10:37
HansH skrev:
15. mar 2021, 09:12
Well ... de har svaret. Men jeg ved ikke rigtig om man kan sige at det er endt.....
De afviser at det skulle have noget på sig.

https://www.facebook.com/FDM.dk/posts/10158568636617800
Hvis det er mig du referere til ift. Runa, så var det ikke det jeg skrev :)
DanielB12 skrev:
8. mar 2021, 13:15
FDM gjorde det samme, da de samarbejdede med Runa, dog kun hvis man havde en FDM-forsikring.. Det er jo fair nok, da de umuligt kan være upartisk. Men man bør jo blive kraftigt informeret om det..
Jeg tror det er samme øvelse hvis du har en FDM Forsikring igennem Tryg. Altså ikke bare en Tryg-forsikring.
Ahh... okay! Den detalje havde jeg misset :( - tak for præcisering!

Men dvs hvis jeg forstår det rigtigt, så skal FDM skelne imellem hvorvidt forsikringen med Tryg er tegnet gennem dem (FDM) ... eller direkte.
Det kan man jo så fundere over .... hvor stor iver de vil lægge for dagen mht at trække deres strategiske samarbejdspartner i retten for at vinde en sag .... altså, den samarbejdspartner, med hvem de har møde om nye aftaler i overmorgen...

Ligeledes må man jo også kunne konkludere, at hvis man har tegnet gennem FDM, så har man også afskåret sig selv fra juridisk bistand (fra dem) i forhold til forsikringsspørgsmål.
Hvis man er utilfreds med en afgørelse, så må man selv gå til ankenævnet, eller i yderste instans selv hyre en advokat.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af DanielB12 » 15. mar 2021, 10:43

Helt enig. Jeg ville da nok være påpasselig. Men problematikken må jo være mange steder - f.eks. IDA og IDA Forsikring (som også er et Tryg-private label).. der kan man jo komme ud i en sag om f.eks. en arbejdskade eller sådan noget, hvor man har brug for rådgivning fra IDA til en tvist med deres eget forsikringsselskab.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af HansH » 15. mar 2021, 10:48

DanielB12 skrev:
15. mar 2021, 10:43
Men problematikken må jo være mange steder - f.eks. IDA og IDA Forsikring (som også er et Tryg-private label).. der kan man jo komme ud i en sag om f.eks. en arbejdskade eller sådan noget, hvor man har brug for rådgivning fra IDA til en tvist med deres eget forsikringsselskab.
Jeg synes forskellen er, at FDM er sat i verden for at være en ren interesseorganisation for bil/motorejere.

De har så over tid udvidet butikken til at være kommerciel, med handel med alt muligt, rejsebureau, forsikringer, vejhjælp osv.
Det er sikkert for at kunne få det til at løbe rundt. Hvis de skulle leve 100% af medlemsabo, så ville det nok være så dyrt at medlemmerne flygter .... eller, hvis prisen skal holdes nede, at den "magt" de har i form af lobbyisme og indflydelse så ville være ubetydelig.
Det er selvfølgelig et dilemma.

Jeg synes bare det er problematisk når interesseorganisationen går i seng med de parter, som de skal forsvare interesser overfor.
Som hvis din advokat i skilsmissesagen, sover med din eks..... lidt grotesk parallel, I know .. men et eller andet sted..

Det er jo præcis som med ADAC i Tyskland - deres "FDM" med 19 mio medlemmer - hvor deres "sideløbende økonomiske aktiviteter", som det så fint hedder, har bragt dem voldsomt i fedtefadet.
These users thanked the author HansH for the post:
Minaldo
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 290 times
Been thanked: 486 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af superbeszzz » 15. mar 2021, 11:23

Jeg må også tilstå, at jeg ser et stort skred i FDM's raison d'être.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af magre » 15. mar 2021, 14:06

Hvis FDM bare var gode til én ting som ligesom lå indenfor deres kerneområde så ville jeg egentlig være tilfreds...
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1365
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 109 times
Been thanked: 226 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af mojo » 15. mar 2021, 14:36

I min tid har FDM altid været lige til at lukke op og skide i.
These users thanked the author mojo for the post:
QT1410

DanielPT
Medlem
Indlæg: 554
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 42 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af DanielPT » 15. mar 2021, 14:54

Jeg har FDM forsikring og er medlem af FDM. Ringede og snakkede med dem. Hvis der opstår en tvist imellem mig og FDM forsikring så kan FDM ikke gå ind og tage sagen. De kan nogle flere ting hvis man er i Tryg. Det giver god mening jeg har bare aldrig tænkt over det.
Jeg har skiftet til GF og sparet 1500 kr om året :)
These users thanked the author DanielPT for the post (total 2):
vw4everQT1410

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af HansH » 15. mar 2021, 14:57

DanielPT skrev:
15. mar 2021, 14:54
Jeg har FDM forsikring og er medlem af FDM. Ringede og snakkede med dem. Hvis der opstår en tvist imellem mig og FDM forsikring så kan FDM ikke gå ind og tage sagen. De kan nogle flere ting hvis man er i Tryg. Det giver god mening jeg har bare aldrig tænkt over det.
Jeg har skiftet til GF og sparet 1500 kr om året :)
Altså - er det en dugfrisk melding per dags dato ? Eller ligger den tilbage i tid ?

Og hvad menes der med "De kan nogle flere ting hvis man er i Tryg" ... ?
Skal det forstås sådan, at de kan hjælpe med "noget" ... men at der alligevel er begrænsninger, i forhold til hvis de nu skulle slås med f.eks. Topdanmark ....
Synes det lyder lidt kryptisk :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Rasmusa
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 18. aug 2008, 21:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 56 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af Rasmusa » 15. mar 2021, 21:54

Det lyder sq lidt uldent ... og mon det er noget man gør tydeligt opmærksom på, når man tilbyder en fin FDM / Tryg forsikring? 🤷‍♂️
Nuværende:
Til hverdag:2018 VW Tiguan HighLine mit ein del
Og 2014 Sharan mit das meste
Til fritid: Volvo P1800S 1964 - nu med sorte plader

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af DanielB12 » 16. mar 2021, 08:58

Når man kigger deres hjemmeside står det i hvert fald ikke nævnt nogle steder
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 481 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af Target » 16. mar 2021, 09:17

Jeg var i samme problematik for et par år siden, hvor jeg på motorvejen blev påkørt af en lastbil.
Jeg har også alle mine forsikringer gennem FDM (hos Tryg), og i forbindelse med behandling af forsikringssagen, hvor jeg mildest talt var utilfreds med Tryg, kontaktede jeg FDM. Men der fik jeg også meldingen, at de var inhabile, netop fordi jeg havde tegnet forsikringen gennem FDM.
Med hensyn til den anden problematik der bliver nævnt i tråden, at FDM er en interesseorganisation som udelukkende bør varetage medlemmernes interesser... Det mener jeg fint kan dække, at tilbyde billige bilforsikringer til deres medlemmer. Men det er klart, at man introducerer en konflikt ved at tilbyde dette.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af preben76 » 16. mar 2021, 09:54

Target skrev:
16. mar 2021, 09:17
Jeg var i samme problematik for et par år siden, hvor jeg på motorvejen blev påkørt af en lastbil.
Jeg har også alle mine forsikringer gennem FDM (hos Tryg), og i forbindelse med behandling af forsikringssagen, hvor jeg mildest talt var utilfreds med Tryg, kontaktede jeg FDM. Men der fik jeg også meldingen, at de var inhabile, netop fordi jeg havde tegnet forsikringen gennem FDM.
Med hensyn til den anden problematik der bliver nævnt i tråden, at FDM er en interesseorganisation som udelukkende bør varetage medlemmernes interesser... Det mener jeg fint kan dække, at tilbyde billige bilforsikringer til deres medlemmer. Men det er klart, at man introducerer en konflikt ved at tilbyde dette.
Det kunne vel i princippet klares ved at lave en klar adskilles af deres rabat og forsikringsafdeling og så deres juridiske afdeling. Så deres juridiske afdeling ikke havde noget med FDM at gøre andet end navnet.
Men det er da helt klart et problem at de ikke kan hjælpe deres egne medlemmer hvis de har problemer med deres forsikringer som de selv tegner.
Det vil jo lidt svare til at man skal i power for at klage over en vare man har købt i elgiganten.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1251
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 481 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af Target » 16. mar 2021, 10:02

preben76 skrev:
16. mar 2021, 09:54
Target skrev:
16. mar 2021, 09:17
Jeg var i samme problematik for et par år siden, hvor jeg på motorvejen blev påkørt af en lastbil.
Jeg har også alle mine forsikringer gennem FDM (hos Tryg), og i forbindelse med behandling af forsikringssagen, hvor jeg mildest talt var utilfreds med Tryg, kontaktede jeg FDM. Men der fik jeg også meldingen, at de var inhabile, netop fordi jeg havde tegnet forsikringen gennem FDM.
Med hensyn til den anden problematik der bliver nævnt i tråden, at FDM er en interesseorganisation som udelukkende bør varetage medlemmernes interesser... Det mener jeg fint kan dække, at tilbyde billige bilforsikringer til deres medlemmer. Men det er klart, at man introducerer en konflikt ved at tilbyde dette.
Det kunne vel i princippet klares ved at lave en klar adskilles af deres rabat og forsikringsafdeling og så deres juridiske afdeling. Så deres juridiske afdeling ikke havde noget med FDM at gøre andet end navnet.
Men det er da helt klart et problem at de ikke kan hjælpe deres egne medlemmer hvis de har problemer med deres forsikringer som de selv tegner.
Det vil jo lidt svare til at man skal i power for at klage over en vare man har købt i elgiganten.
Jah nu er jeg ikke jurist, men selvom de valgte at splitte et op i to afdelinger eller selskaber, så vil der stadig være en interessekonflikt (i og med det stadig hører til under samme virksomhed/holding selskab). :)
Din sammeligning med Power/Elgiganten holder ikke. For man kan sagtens klage til FDM/Tryg forsikring over behandlingen i en sag. Men man kan IKKE anvende FDM's juridiske afdeling som uvildig part i sagen. ;)
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

DanielPT
Medlem
Indlæg: 554
Tilmeldt: 12. nov 2013, 09:23
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 42 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af DanielPT » 16. mar 2021, 10:19

HansH skrev:
15. mar 2021, 14:57
DanielPT skrev:
15. mar 2021, 14:54
Jeg har FDM forsikring og er medlem af FDM. Ringede og snakkede med dem. Hvis der opstår en tvist imellem mig og FDM forsikring så kan FDM ikke gå ind og tage sagen. De kan nogle flere ting hvis man er i Tryg. Det giver god mening jeg har bare aldrig tænkt over det.
Jeg har skiftet til GF og sparet 1500 kr om året :)
Altså - er det en dugfrisk melding per dags dato ? Eller ligger den tilbage i tid ?

Og hvad menes der med "De kan nogle flere ting hvis man er i Tryg" ... ?
Skal det forstås sådan, at de kan hjælpe med "noget" ... men at der alligevel er begrænsninger, i forhold til hvis de nu skulle slås med f.eks. Topdanmark ....
Synes det lyder lidt kryptisk :)
Helt dug frisk jeg ringede til dem med det samme pga. tråden på FB.

Ja det er lidt kryptisk. Hvis det er FDM forsikring kan de råde og vejlede men ikke tage sagen for dig. Hvis det tryg kan de noget mere? Hvad det så betyder.

Det kommer an på den enkelte sag som han sagde. Jeg blev stillet videre derinde 3 gange! :D
These users thanked the author DanielPT for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af HansH » 16. mar 2021, 21:36

Jeg fandt frem til en tidligere ansat hos FDM, som havde arbejdet med forsikringssager og jura i forbindelse hermed hos dem.
Tænkte at det ikke kunne koste noget at spørge om vi har fat i noget her ... eller hvad :)
Skrev derfor til vedkommende og forklarede helt åbent at jeg kom fra vagcars.dk, at vi havde den her debat rummende en mistanke om at FDM ikke spiller med helt åbne kort i forhold til spørgsmålet her .... og bad om en hvilken som helst kommentar der måtte være relevant.
Vel vidende, selvfølgelig, at svaret sagtens kunne blive et pænt nej tak til at medvirke.

Og det blev det da også:

Snap4.jpg
Snap4.jpg (7.63 KiB) Vist 2128 gange

Efterfølgende tænkte jeg ... tja, det er jo helt forståeligt at der ikke er en stor lyst til at risikere noget.
Men spørgsmålet er om man alligevel kan tolke lidt ud af "ingen kommentarer".....
Det jeg mener er - hvis nu det sandfærdige svar havde været et kraftigt og utvetydigt dementi af vores mistanke .... kunne man så ikke bare have svaret det ? Det ville vel ikke være at skade FDM - at bekræfte deres egen påstand om at det ingenting har på sig..

Jeg ved det ikke..
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
TargetDanielB12KHADK
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af preben76 » 16. mar 2021, 21:50

HansH skrev:
16. mar 2021, 21:36
Jeg fandt frem til en tidligere ansat hos FDM, som havde arbejdet med forsikringssager og jura i forbindelse hermed hos dem.
Tænkte at det ikke kunne koste noget at spørge om vi har fat i noget her ... eller hvad :)
Skrev derfor til vedkommende og forklarede helt åbent at jeg kom fra vagcars.dk, at vi havde den her debat rummende en mistanke om at FDM ikke spiller med helt åbne kort i forhold til spørgsmålet her .... og bad om en hvilken som helst kommentar der måtte være relevant.
Vel vidende, selvfølgelig, at svaret sagtens kunne blive et pænt nej tak til at medvirke.

Og det blev det da også:


Snap4.jpg


Efterfølgende tænkte jeg ... tja, det er jo helt forståeligt at der ikke er en stor lyst til at risikere noget.
Men spørgsmålet er om man alligevel kan tolke lidt ud af "ingen kommentarer".....
Det jeg mener er - hvis nu det sandfærdige svar havde været et kraftigt og utvetydigt dementi af vores mistanke .... kunne man så ikke bare have svaret det ? Det ville vel ikke være at skade FDM - at bekræfte deres egen påstand om at det ingenting har på sig..

Jeg ved det ikke..
Mon ankenavnet for forsikringer kan svare på det?

HenrikH
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 81 times
Been thanked: 142 times

Re: Tråden om FDMs værdi for medlemmerne

Indlæg af HenrikH » 18. mar 2021, 09:30

FDM burde være ren interesseorganisation for deres medlemmer og som sådan ikke have store overskud.
FDM er blevet voldsomt kommercielle, som I andre skriver, og har (2019 tal) en egenkapital på små 600mDKK.... Kan ikke se hvorfor der er behov for et sådan kapital apparat i en påstået interesseorganisation....

Besvar

Tilbage til "Erfaringer med forhandlere"