Kodning af vipning af sidespejl ved bak Octavia 3

Besvar
Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Kodning af vipning af sidespejl ved bak Octavia 3

Indlæg af Trekster » 2. feb 2016, 06:55

Hejsa

Jeg fik kodet vipning af sidespejl ned, ved bakning. Det virker fint - MEN - fordi jeg ikke har elektriske sæder med memory vipper den kun meget lidt ned. Er der er en måde hvorpå jeg kan ændre hvor meget den skal vippe ned?

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Kodning af vipning af sidespejl ved bak Octavia 3

Indlæg af Bopjensen » 2. feb 2016, 07:10

Skal du ikke bare stille spejlet når den er i bak gear. Det skal man på min Passat, men den har også sæde memory.

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Kodning af vipning af sidespejl ved bak Octavia 3

Indlæg af Trekster » 2. feb 2016, 07:12

Bopjensen skrev:Skal du ikke bare stille spejlet når den er i bak gear. Det skal man på min Passat, men den har også sæde memory.
Er prøvet, det virkede desværre ikke. Jeg tænker der må være et sted i kodningen hvor man kan sætte x-antal grader den skal vippe ned når man ikke har memory sæder. Lige nu vipper den meget lidt ned, er ikke helt brugbart.

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5468
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Kodning af vipning af sidespejl ved bak Octavia 3

Indlæg af diskoboy » 2. feb 2016, 07:49

Har ikke set at det skulle være muligt desværre
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Kodning af vipning af sidespejl ved bak Octavia 3

Indlæg af Krog » 2. feb 2016, 08:18

Min er godt nok en golf mk5, men uden memorysæder og den kan altså godt huske positionen i bakgear.
Derudover har jeg aldrig set at det skulle være muligt at indstille antal grader under kodningen.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Kodning af vipning af sidespejl ved bak Octavia 3

Indlæg af Trekster » 2. feb 2016, 08:58

Krog skrev:Min er godt nok en golf mk5, men uden memorysæder og den kan altså godt huske positionen i bakgear.
Derudover har jeg aldrig set at det skulle være muligt at indstille antal grader under kodningen.

Jeg prøver igen, det virkede ikke umiddelbart i går. Jeg satte den i bak, den kørte ned, jeg justerede derefter spejlet og kørte frem.

Brugeravatar
Nicklas123456
Aktiv medlem
Indlæg: 2181
Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 160 times
Been thanked: 187 times

Re: Kodning af vipning af sidespejl ved bak Octavia 3

Indlæg af Nicklas123456 » 2. feb 2016, 09:08

Jeg har det kodet på min 3C'er..

Det er dog genne polar fis, hvilket betyder jeg nu har en menu til det, så den fortæller jeg skal sætte spejlkontakten på R og så indstille først ved bak, derefter ved normal - så kan man selv indstille den..

Jeg er dog heller ikk faldet over noget justering af dette i VCDS desværre.. Indtil videre tror jeg kun os uden menory, skal have en extra box som polar fis, så det kan justeres derigennem
Fordi livet er for kort til andet end VAG :P

Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Kodning af vipning af sidespejl ved bak Octavia 3

Indlæg af HansH » 2. feb 2016, 10:40

Det handler i bund og grund om at der skal være noget memory et sted, som kan huske den position man har indstillet det til at vippe ned til ved indlagt bakgear.
Det er en forenkling at sige at det kræver memory sæder.
Originalt ligger memory i selve spejlmotoren (som var en del af pakken hvis man købte memorysæder), og uoriginalt kan man få funktionen via PolarFIS som Nicklas skriver.

Men basalt set kan man tilvejebringe funktionen ved at skifte sin spejlmotor, hvis man har mod på det.
Da jeg opgraderede sidespejlene på min Passat (som ikke har memorysæder), fulgte denne feature med i købet - dvs. pludselig kunne jeg også lave mirror dip in reverse. Uden at have skiftet andet end spejlet.

I standardvejledningen indstilles det som følger:
1) sæt tænding på bilen (start ikke)
2) sæt spejlkontakt på R
3) sæt i bakgear
4) indstil højre sidespejl som ønsket ved bakgear
5) tag ud af bakgear og tænding fra

Herefter vil spejlet tilte ned til den indstillede position når bilen er i bakgear og spejlkontakt står på R. Når tænding tages fra, eller bilen ruller fremad med et eller andet ... 20 km/t ... kører spejlet automatisk tilbage til udgangspunktet.

Den "fine" version som kun virker med memory sæderne er så, at man kan indstille forskellige dip positioner afhængig af hvilken fjernbetjening der er brugt til at låse bilen op med.
Vores Octavia har memory sæder, og den ved at der findes to forskellige fjernbetjeninger til bilen. Min er nr 1 og min kones er nr 2. Sædeindstilling og spejlindstilling - herunder dip in reverse - er så koblet til fjernbetjeningerne.
Så når man låser bilen op med fjernbetjeningen, kører den selv førersæde og spejle i korrekt position for "ejeren", samt ved hvor meget højre sidespejl skal vippe ned når den pågældende ejer sætter i bakgear.

Der mangler sådan set kun at den også kan indstille bakspejlet :) Den skal vi altid korrigere pr. håndkraft når der skiftes fører.

Om Skoda så har indført en discount udgave af mirror dip in reverse i O3'eren, hvor den ikke har noget memory nogen steder (dvs uden mulighed for selv at indstille dip), og hvor den bare dipper til en standard position, skal jeg ikke gøre mig klog på.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Kodning af vipning af sidespejl ved bak Octavia 3

Indlæg af Trekster » 3. feb 2016, 06:47

Tak for de gode svar.

Det giver god mening for mig at der ikke nødvendigvis er noget memory værk, når der ikke er noget hukommelse at gemme dataen i.

Jeg tænkte bare, at såfremt den nu ved den skal vippe ned(hvilket den jo gør) - så vipper den jo ned x-antal grader i forhold til det forud indstillede - hvilket jeg kan bekræfte fordi indstiller du spejlet anderledes så vipper den stadigvæk lige meget ned.

Derfor syntes jeg det giver god mening, at denne variabel X må findes et eller andet sted hvor man kan sætte den enten op eller ned. Om det kan kodes eller ej er jo så spørgsmålet og tilsyneladende kan det så ikke lade sig gøre, hvilket gør den feature totalt ubrugelig kan man sige.

Jeg prøver at høre på UK Skoda forumet om nogen skulle have fundet det et sted, men det skulle gerne være ens på MQB bilerne, jeg kan se at det samme kan kodes på A3 og G7, også uden memory sæder. Nogle af de tidlige modeller kom endda med denne feature fra fabrikken.

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Kodning af vipning af sidespejl ved bak Octavia 3

Indlæg af Jeppe_B » 10. nov 2022, 12:34

Trekster skrev:
3. feb 2016, 06:47
Tak for de gode svar.

Det giver god mening for mig at der ikke nødvendigvis er noget memory værk, når der ikke er noget hukommelse at gemme dataen i.

Jeg tænkte bare, at såfremt den nu ved den skal vippe ned(hvilket den jo gør) - så vipper den jo ned x-antal grader i forhold til det forud indstillede - hvilket jeg kan bekræfte fordi indstiller du spejlet anderledes så vipper den stadigvæk lige meget ned.

Derfor syntes jeg det giver god mening, at denne variabel X må findes et eller andet sted hvor man kan sætte den enten op eller ned. Om det kan kodes eller ej er jo så spørgsmålet og tilsyneladende kan det så ikke lade sig gøre, hvilket gør den feature totalt ubrugelig kan man sige.

Jeg prøver at høre på UK Skoda forumet om nogen skulle have fundet det et sted, men det skulle gerne være ens på MQB bilerne, jeg kan se at det samme kan kodes på A3 og G7, også uden memory sæder. Nogle af de tidlige modeller kom endda med denne feature fra fabrikken.
Hej,

Jeg ved det er nogle år siden, men er spændt på om du nogensinde fandt et svar? Det kan være du kan hjælpe med en smutvej, i stedet for jeg render igennem alle adaption muligheder for passagerdøren :)
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"