Hokster skrev: ↑2. feb 2024, 10:27
Nu er jeg lige blevet født ind i VAG-forummet, da jeg netop har anskaffet mig en Seat Leon ST hybrid. Så jeg er med på, at denne tråd er lidt gammel. Jeg skal lige have helt på plads om Safe and Driving XL per automatik indeholder travel assist.
Og hvor autonom er travel assist i øvrigt?
Hilsen
Jacob
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Jeg har ikke en Seat, men hvis man googler lidt rundt og finder Seat's brochurer, så ville min konklusion være at forskellen på L og XL pakken er netop dette - Travel Assist.
Jeg har Travel Assist i min Enyaq, og jeg synes den er dejlig u-formynderisk .. i sammenligning med f.eks. Tesla's AP.
Dermed mener jeg, at det eneste den gør, er at styre for mig. Dvs holde mig midt i sporet.
Den vil ikke samtidig styre mine vinduesviskere, mit fjernlys osv. De sager har deres egen styring, uafhængig af Travel Assist.
Den tillader at man slipper rattet i 10 sekunder inden den begynder at knurre ad dig. Efter 10 sek uden hænder på rattet:
- advarselstrin (1) er en besked i instrumentet - "Overtag styringen"
- trin (2) er et stort rødt symbol i instrumentet sammen med en akustisk advarsel
- trin (3) er et stød i bremsen
- trin (4) er flere stød i bremsen, tændt havariblink, 2 dyt i hornet, og bilen bringes til standsning
En let hånd på ratkransen er nok til at den er glad.
Jeg har prøvet at have VCDS på, og kigge i de måleblokke hvor den får data fra berøringssensorerne i rattet.
Hold da op!
Den er godt nok følsom.
Man skal nærmest bare tænke på at røre rattet, så har den registreret det.
Den kan mærke om du har 1, 2, 3, eller 4 fingre på rattet, hvor hårdt du klemmer, og hvor på ratkransen (i zoner) du holder osv.
Du skal selvfølgelig bruge blinklyset når du vil krydse en hvid linje, ligesom du også skal med almindelig Lane Assist.
Du kan godt tvinge den over linjen uden at blinke, men rattet stritter imod.
Når du bruger blinklyset, slår den midlertidigt Assist fra for at give dig tid til at skifte vognbane uden indgriben.
Jeg synes den er dejligt tålmodig mht at give dig tiden til at komme på plads i den nye vognbane, inden den igen finder linjerne og re-aktiverer sig selv.
Kort sagt: jeg synes den gør lige dét den skal. Og ikke andet. Og det fungerer rigtig godt..