Måleblok til gløderør altea

Besvar
Brugeravatar
toms85
Nyt medlem
Indlæg: 358
Tilmeldt: 6. jan 2010, 17:45
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Måleblok til gløderør altea

Indlæg af toms85 » 29. dec 2010, 09:39

Hej, en der kan huske hvilken måleblok jeg skal ind i for at se om mine gløderør fungere som de skal?

Har en anelse om mit relæ er gået, alle pløkker er skiftet og jeg har lidt svært ved at rive den igang om morgenen.

Mvh Thomas

bslaursen
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. dec 2008, 18:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måleblok til gløderør altea

Indlæg af bslaursen » 29. dec 2010, 11:36

Du kan lave en aktuator test, der kan du tjekke gløderør.
mener også de er overvåget- har i hvert fald set det på både en 1.9 og min egen 2.0tdi.

En anden ting er også: du kan sætte en 3 kilo ohms modstand i ved vand temp, så forvarmer den fuld knald, og uden fejlmeldinger.
Ketner tekniker
Tidligere Mekonomen Dieseltekniker

Tidligere Touran 2.0 TDI nu Altea 2.0 TDI. VCDS
Cannondale F29 carbon i fritiden
#Bikefeverracingteam

Brugeravatar
toms85
Nyt medlem
Indlæg: 358
Tilmeldt: 6. jan 2010, 17:45
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måleblok til gløderør altea

Indlæg af toms85 » 29. dec 2010, 12:32

Må prøve at se om jeg kan lave en aktuator test, en modstand i vand? mener du en dypkoger?

bslaursen
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. dec 2008, 18:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måleblok til gløderør altea

Indlæg af bslaursen » 29. dec 2010, 14:07

mener du en dypkoger?
Nej da!
I tilfælde hvor man vil teste det i varmere dage end nu, kan man sætte sådan en modstand i stikket ved vandtemp føleren, I stedet for den rigtige føler. Derved tror den at bilen er helt kold hele tiden, og forvarmer.
Det er jeg haft gode erfaringer med- specielt på dem hvor starteren er slidt.
Starteren vil gerne blive slidt på dem, man kan ikke høre det, men den tørner lige lidt for langsom til at slå i gang.

Den skal jo tro at bilen er kold, for at få motorstyring til at ville forvarme- relæet er jo anstyret af motorstyringen.

Mvh Bjørn.
Ketner tekniker
Tidligere Mekonomen Dieseltekniker

Tidligere Touran 2.0 TDI nu Altea 2.0 TDI. VCDS
Cannondale F29 carbon i fritiden
#Bikefeverracingteam

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 207 times

Re: Måleblok til gløderør altea

Indlæg af Jannik » 29. dec 2010, 17:05

Hvorfor ikke bare måle modstand i hvert enkelt gløderør med et multimeter?
Må da være den hurtigste måde at afgøre om hvorvidt de virker eller ej.

Har selv lige skiftet dem på cylinder 1 og 2 på min Altea med 1,9 TDI BLS motor i, og der meldte motorstyringen selv fejl på disse to.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
toms85
Nyt medlem
Indlæg: 358
Tilmeldt: 6. jan 2010, 17:45
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måleblok til gløderør altea

Indlæg af toms85 » 29. dec 2010, 18:06

Som jeg skrev er gløderør skiftet og jeg kan sagtens måle et gløderør ud, mit spørgsmål lyder på hvilken måleblok i vcds jeg skal ind i. Ideen med modstand er vel ikke for god, på den måde øger man os brændstof forbruget.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Måleblok til gløderør altea

Indlæg af norn » 29. dec 2010, 19:38

toms85 skrev:Som jeg skrev er gløderør skiftet og jeg kan sagtens måle et gløderør ud, mit spørgsmål lyder på hvilken måleblok i vcds jeg skal ind i. Ideen med modstand er vel ikke for god, på den måde øger man os brændstof forbruget.
du skal jo kun ha modstanden i , i den tid du fejlsøger på det.... :roll:
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
toms85
Nyt medlem
Indlæg: 358
Tilmeldt: 6. jan 2010, 17:45
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måleblok til gløderør altea

Indlæg af toms85 » 29. dec 2010, 19:51

Jeg kan være rimelig ligeglad med modstanden i et sæt nye gløderør, når nu det er forvarme relæ jeg mistænker. Kan ikke lige se sammenhængen? Jeg søger en måleblok i vcds så jeg kan de forbruget på de forskellige gløderør, så kan jeg se om det er forvameanlæget det fejler noget eller om det er det forkerte sted jeg fejl søger.

Brugeravatar
23230694
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 22. feb 2009, 18:06
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måleblok til gløderør altea

Indlæg af 23230694 » 30. dec 2010, 01:36

Hej.

Jeg tror det er lidt samme problem jeg har. Jeg skal prøve til 2 til 3 gange når temperturen er under 3 grader. Nogle gange flere forsøg.

Jeg har haft lidt problemer med at teste gløderørene med vcds. Når jeg laver en fordløbende test med bilen startet, afbryder den foregående test at "anti shutter valve"
motoren.

Vil det sige at det kan være en temp føler der er dårlig.

Er der nogle af jer der ved hvor gløderørs relæet sidder i en altea fr tdi.
MVH Martin

Brugeravatar
toms85
Nyt medlem
Indlæg: 358
Tilmeldt: 6. jan 2010, 17:45
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måleblok til gløderør altea

Indlæg af toms85 » 30. dec 2010, 08:47

Ja hun er ikke meget for at komme igang om morgenen :) anti shutter valve er da egr ventil ikke?

Brugeravatar
23230694
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 22. feb 2009, 18:06
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måleblok til gløderør altea

Indlæg af 23230694 » 14. jan 2011, 03:40

Så vidt jeg har forstået er det en klap i indsugningen som sikre at motoren bliver kvalt når nøglen drejes til off. Dette gøres for at ungå shutter. :mrgreen:

Jeg har ikke haft indsugningen skildt af, men så vidt jeg ved har det ikke noget at gøre med egr. Der må være nogen der kan rette mig hvis jeg er helt galt på den.


Er der nogen der hved om man kan måle ampære på gløderørene i det store multistik i venstre side af topstykket. og hvor sidder gløderørs relæet i en altea fr tdi??
MVH Martin

Brugeravatar
23230694
Helt nyt medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 22. feb 2009, 18:06
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måleblok til gløderør altea

Indlæg af 23230694 » 16. jan 2011, 01:37

Jeg fandt en tråd om skift ar gløderør og her kan man se at der er ledning farver:

citat: Ledningerne sort, orange, blå og grøn er til gløderørene

http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=22948
MVH Martin

Besvar

Tilbage til "Brugen af VCDS/VAGCom"