Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Hej i kloge mennesker
Min knejt har en Golf V 1.6 fsi som halter på 3 ben, så den er pt på operationsbordet, så han er ikke helt på toppen, for han er jo bange for at der skal en ny motor til
Den kørte fint da den blev stillet om aftenen, dog har den haft en lidt urolig tomgang gennem længere tid, den næste morgen var der en metallisk lyd, som dog gik væk næsten med det samme, og umiddelbart så gik den som den skulle, men han slukkede igen da han ikke turde at køre i den.
Senere på dagen blev den startet igen og så var der problemer, det ser ikke ud til at den er hoppet en tand i kæden.
VCDS tester = ingen fejl
De har lavet kompressions test og den sagde:
cyl 1 = 11,4 bar
cyl 2 = 5.5 bar
cyl 3 = 11,3 bar
cyl 4 = 11.0 bar.
Motoren har kørt ca 225000km, så er 11,xx bar ok på sådan en motor eller ?
De har haft tryk på alle 4 cylindere "leak down test" for at se hvorfor der ingen kompression er på cyl 2. Når der kommer tryk på cylinderne, så kommer der luft ud af det fleksrør der går fra udstødning og over på EGR ventilen, (ventilen er afmonteret) det er stort set ens for alle cylindere, så det er vel udstødnings ventilerne der ikke holder tæt eller ?
På cylinder 2 sad den ene hydrauliske løfter til en udstødnings ventil fast, burde det ikke kunne udgøre den manglende kompression ?
De fleste af løfterne er bløde (fjeder) og 3-4 stykker er helt hårde, så de er vel stadig fyldt med olie eller ?
Min knejt har en Golf V 1.6 fsi som halter på 3 ben, så den er pt på operationsbordet, så han er ikke helt på toppen, for han er jo bange for at der skal en ny motor til
Den kørte fint da den blev stillet om aftenen, dog har den haft en lidt urolig tomgang gennem længere tid, den næste morgen var der en metallisk lyd, som dog gik væk næsten med det samme, og umiddelbart så gik den som den skulle, men han slukkede igen da han ikke turde at køre i den.
Senere på dagen blev den startet igen og så var der problemer, det ser ikke ud til at den er hoppet en tand i kæden.
VCDS tester = ingen fejl
De har lavet kompressions test og den sagde:
cyl 1 = 11,4 bar
cyl 2 = 5.5 bar
cyl 3 = 11,3 bar
cyl 4 = 11.0 bar.
Motoren har kørt ca 225000km, så er 11,xx bar ok på sådan en motor eller ?
De har haft tryk på alle 4 cylindere "leak down test" for at se hvorfor der ingen kompression er på cyl 2. Når der kommer tryk på cylinderne, så kommer der luft ud af det fleksrør der går fra udstødning og over på EGR ventilen, (ventilen er afmonteret) det er stort set ens for alle cylindere, så det er vel udstødnings ventilerne der ikke holder tæt eller ?
På cylinder 2 sad den ene hydrauliske løfter til en udstødnings ventil fast, burde det ikke kunne udgøre den manglende kompression ?
De fleste af løfterne er bløde (fjeder) og 3-4 stykker er helt hårde, så de er vel stadig fyldt med olie eller ?
Senest rettet af m power 25. maj 2017, 18:11, rettet i alt 1 gang.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) kompression
Kan det virkelig passe at der ikke er nogen VAG brugere der har kendskab til sådan en motor
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2838
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
hvis den har metalisk lyd er kæde vel kørt i smader..? så plejer den dog at bugge flere ventiler..! ellers må du jo bare skille af til du finder fejlen.. har lavet en der ventilerne kryllet på 3 ud af 4 cylindre...! der var så kommet ny kæde på efterfølgene..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Jeg hørte desværre ikke selv da den blev startet den morgen, men den har aldrig snakket i kæden ved koldstart.
Kæden er nu afmonteret, og samlignet med en sprit ny kæde, og den gamle kæde er ca 6mm længere.
Hvis den er hoppet i kæden så ville det vel heller ikke kun være på cylinder 2 at der er bukket ventiler eller ?
Ville det ikke være indsugningsventiler der er bukket ?
Kæden er nu afmonteret, og samlignet med en sprit ny kæde, og den gamle kæde er ca 6mm længere.
Hvis den er hoppet i kæden så ville det vel heller ikke kun være på cylinder 2 at der er bukket ventiler eller ?
Ville det ikke være indsugningsventiler der er bukket ?
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7796
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 187 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Hvis det er kæden der hopper en tand vil kompresionen blive lige dårlig på alle cylindre
Hvis kæden hopper en tand så er det jo knastakslen der blir en tand bag efter
(Kraften i kæden går jo fra krumtap til knastaksel)
Derfor når udstødningsventilerne ikke at lukke før stemplet kommer
Af med topstykket for at se hvad der er sket med den
Hvis kæden hopper en tand så er det jo knastakslen der blir en tand bag efter
(Kraften i kæden går jo fra krumtap til knastaksel)
Derfor når udstødningsventilerne ikke at lukke før stemplet kommer
Af med topstykket for at se hvad der er sket med den
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Når cyl 1 står I top TDC, så står mærker på knasterne over for hinanden (på øjemål) da vi ikke har låseværktøj.
Men hvis den var hoppet 1 tand så ville de jo nok ikke stå over for hinanden.
Jeg bemærkede da den kørte på 3 cylinder, samt ved kompression test på cylinder 2 at der kom forkert lyd, sådan lidt en hul du du du lyd hver gang den skulle komprimere, lidt som hvis der blev komprimeret ind i indsugningen.
Ville det ikke kunne være en defekt løfter ? Der var jo en løfter der sad fast, men har det en betydning eller ?
Hvis ikke ventilerne er bukket så vil det jo være spild af tid at afmontere toppen, og det er kun cylinder 2 der har 5.5bar, det undrer mig dog at der kommer luft ud af fleksrøret til EGR på udstødnings siden, når der kommer tryk på alle 4 cylinder, men det er måske bare slitage, på indsugnings siden kommer der ingen luft ud af fleksrøret.
Motoren kører jo 12-1 i kompression forhold, og så syntes jeg ikke at 11.xx bar er ret meget, men det er måske på grund af at knasterne overlapper mere på sådan en motor i forhold til en 1.8t, for min 1.8t har 14.xxbar
Men hvis den var hoppet 1 tand så ville de jo nok ikke stå over for hinanden.
Jeg bemærkede da den kørte på 3 cylinder, samt ved kompression test på cylinder 2 at der kom forkert lyd, sådan lidt en hul du du du lyd hver gang den skulle komprimere, lidt som hvis der blev komprimeret ind i indsugningen.
Ville det ikke kunne være en defekt løfter ? Der var jo en løfter der sad fast, men har det en betydning eller ?
Hvis ikke ventilerne er bukket så vil det jo være spild af tid at afmontere toppen, og det er kun cylinder 2 der har 5.5bar, det undrer mig dog at der kommer luft ud af fleksrøret til EGR på udstødnings siden, når der kommer tryk på alle 4 cylinder, men det er måske bare slitage, på indsugnings siden kommer der ingen luft ud af fleksrøret.
Motoren kører jo 12-1 i kompression forhold, og så syntes jeg ikke at 11.xx bar er ret meget, men det er måske på grund af at knasterne overlapper mere på sådan en motor i forhold til en 1.8t, for min 1.8t har 14.xxbar
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2838
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Jeg ville også hive hatten af... du skal bruge det låseværktøj for at være sikker på at de knaster som de skal..! det er ikke så dyrt..!
den jeg lavede lagde vi en anden motor i dag vi ikke præcis vidste hvad der var sket ud over at der manglede kompression på 3 af propperne...!
og jeg mener vi fik en hugger maskine for omkring 6 K plus moms..
den jeg lavede lagde vi en anden motor i dag vi ikke præcis vidste hvad der var sket ud over at der manglede kompression på 3 af propperne...!
og jeg mener vi fik en hugger maskine for omkring 6 K plus moms..
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Det er lige nøjagtig det jeg har i tankerne, for er det toppen der skal renoveres, så ryger der jo nok hurtigt op i 4-5000kr og så står man stadig med en motor med 225000km på bagen og måske kører den stadig på 3 benKildevang skrev:Jeg ville også hive hatten af... du skal bruge det låseværktøj for at være sikker på at de knaster som de skal..! det er ikke så dyrt..!
den jeg lavede lagde vi en anden motor i dag vi ikke præcis vidste hvad der var sket ud over at der manglede kompression på 3 af propperne...!
og jeg mener vi fik en hugger maskine for omkring 6 K plus moms..
Vi har fået et tilbud på en der har kørt 125000km, den skal koste 9500kr inkl moms og er med opstarts garanti.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2667
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
- Has thanked: 0
- Been thanked: 35 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Start dog med at hive låget af. Det koster da ikke noget
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Hvis toppen kommer af, og det viser sig at ventilerne ikke er bukket, så koster det jo et slibesæt og nye topbolte.svan skrev:Start dog med at hive låget af. Det koster da ikke noget
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Men nu bliver der lige testet lidt mere, og finder vi ikke fejlen så kommer toppen af
- The Micktrix / Dk
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1944
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 378 times
- Been thanked: 248 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Øhh ja, men så det jo fordi den kan laves. Ergo skal du købe slibe sæt af ligevel. Og i og med i har sat tryk ned i cylinderne og den fiser ud af udstødningen. Kan det jo næsten ikke værre stemple.m power skrev:Hvis toppen kommer af, og det viser sig at ventilerne ikke er bukket, så koster det jo et slibesæt og nye topbolte.svan skrev:Start dog med at hive låget af. Det koster da ikke noget
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Men nu bliver der lige testet lidt mere, og finder vi ikke fejlen så kommer toppen af
Det bare i gang
Mercedes w124 280TE 3.2L Sommervogn
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z - Maserati Gransport 2007
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z - Maserati Gransport 2007
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2667
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
- Has thanked: 0
- Been thanked: 35 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Sætter pengene på en død ventil grundet en fastsiddende løfter, så skal toppen af alligevel
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Sendt fra min D5803 med Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Vi havde lige låseværktøj på knasterne, og prøvede så at ligge den gamle knastkæde hen over tandhjul, kæden hang som en anden guilande, en ny kæde hænger næsten lige så meget
Vi har et komplet kædekit på hylden og vi kan se at på den nye knastforstiller/tandhjul til indsugnings knasten at sidder der en not, men men det gør der ikke på tandhjulet til udstødnings knasten.
Jeg tænker at der er 2 ventiler på cylinder 2 der har hilst på et stempel i den forbindelse har tandhjulet rykket sig lidt, og de andre ventiler er derfor ikke bukket lige så meget.
Så toppen skal jo afmonteres, og så må vi se hvad det vil koste at få den renoveret.
Vi har et komplet kædekit på hylden og vi kan se at på den nye knastforstiller/tandhjul til indsugnings knasten at sidder der en not, men men det gør der ikke på tandhjulet til udstødnings knasten.
Jeg tænker at der er 2 ventiler på cylinder 2 der har hilst på et stempel i den forbindelse har tandhjulet rykket sig lidt, og de andre ventiler er derfor ikke bukket lige så meget.
Så toppen skal jo afmonteres, og så må vi se hvad det vil koste at få den renoveret.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Så kom toppen af
Alt ser fint ud, der er ingen mærker hverken på stempeler eller ventiler.
Alle indsugnings ventiler er 100% tætte og alle udstødnings ventiler er utætte, dog værst på cylinder 2, men det var vi jo godt klar over.
Den har jo gået ujævnt i tomgang gennem længere tid, jeg tror at det er på grund af de utætte udstødings ventiler på cylinder 2.
Så det er nok kæden der er hoppen en tand, eller tandhjulet på udstødningsknast der har rykket sig lidt.
Hvis vi er heldige, så kan det være det er nok at få slebet 8 udstødnings ventiler, montere nyt kædekit og så ud at trille igen.
Alt ser fint ud, der er ingen mærker hverken på stempeler eller ventiler.
Alle indsugnings ventiler er 100% tætte og alle udstødnings ventiler er utætte, dog værst på cylinder 2, men det var vi jo godt klar over.
Den har jo gået ujævnt i tomgang gennem længere tid, jeg tror at det er på grund af de utætte udstødings ventiler på cylinder 2.
Så det er nok kæden der er hoppen en tand, eller tandhjulet på udstødningsknast der har rykket sig lidt.
Hvis vi er heldige, så kan det være det er nok at få slebet 8 udstødnings ventiler, montere nyt kædekit og så ud at trille igen.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Golf V 1.6 fsi (bag) mangler kompression
Hej.
Der skal da lige en afslutning på tråden
Golfen kom ud og køre igen for nogen tid siden, og den kører rigtig godt
Da knasthus skulle monteres viste det sig at der tidligere har været problemer med højtrykspumpe/camfollover, som har lavet skade på knasten, og det ser ud til at der er kommet en brugt pumpe på fra en hugger da den er forseglet med gul lak. Camfolloveren så rimelig ud men der har desværre været metalpartikler i lejestyr til knasterne, så knasthus/knaster blev udskiftet med et brugt sæt fra en ophugger
Renoveret topstykke med 8 nye ventilstyr i udstødnings siden, samt slebet ventiler/sæder, samt nye paraplyer.
Komplet slibesæt.
Komplet kædekit inkl nye tandhjul/knastforstiller.
Brugt knasthus med knaster.
Camfollover.
Olie.
Oliefilter.
Tændrør.
Så nu skulle den gerne kunne klare et par år igen
Der skal da lige en afslutning på tråden
Golfen kom ud og køre igen for nogen tid siden, og den kører rigtig godt
Da knasthus skulle monteres viste det sig at der tidligere har været problemer med højtrykspumpe/camfollover, som har lavet skade på knasten, og det ser ud til at der er kommet en brugt pumpe på fra en hugger da den er forseglet med gul lak. Camfolloveren så rimelig ud men der har desværre været metalpartikler i lejestyr til knasterne, så knasthus/knaster blev udskiftet med et brugt sæt fra en ophugger
Renoveret topstykke med 8 nye ventilstyr i udstødnings siden, samt slebet ventiler/sæder, samt nye paraplyer.
Komplet slibesæt.
Komplet kædekit inkl nye tandhjul/knastforstiller.
Brugt knasthus med knaster.
Camfollover.
Olie.
Oliefilter.
Tændrør.
Så nu skulle den gerne kunne klare et par år igen