Overvejelse Diesel vs. Benzin - DER ER HANDLET BIL :)
-
- Medlem
- Indlæg: 792
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 182 times
- Been thanked: 134 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
En C-klasse er en bil i Golf 4 størrelse med et 6-8-personers spisebord foran forruden.
Den er dejlig at køre i, men kabinepladsen er pivringe, især i forhold til de ydre mål.
Det er ekstremt vigtigt at prøve den med de personer, der kommer til at køre med i den.
Som taxichauffør har jeg fået mange kommentarer om pladsen i en C-klasse, og de har aldrig været positive.
Den er dejlig at køre i, men kabinepladsen er pivringe, især i forhold til de ydre mål.
Det er ekstremt vigtigt at prøve den med de personer, der kommer til at køre med i den.
Som taxichauffør har jeg fået mange kommentarer om pladsen i en C-klasse, og de har aldrig været positive.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6529
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6909 times
- Been thanked: 1852 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Hvorfor mener du det er vigtigt at køre høj fart i en diesel? Jeg kører diesel, og langt de fleste kilometer på landevejen, hvilket betyder 50-80 km/t, og jeg har ikke haft nogen problemer med dieselbilen i de sidste 11 år, de har bare kørt, og været meget billige i drift (1.9 TDI, 2x1.6 TDI og en 2.0 TDI)i-s skrev:Jeg ved ikke helt hvilke modeller og årgange du mener at TDI ikke er højere gearet. Men jeg kan sige, at min nye B8 TDI er højere gearet end min gamle B8 TSI - begge 110kW og begge DSG7 (våd og tør). Det er ikke meget, ca. 100 o/min ved 90 km/t i 7 gear.
Udover det, så er jeg enig i de andre betragtninger. Hvis man ikke kører min 5 ture over 30 km i høj tempo (+90 km/t) i ugen, så glem alt om diesel. Du vil ende i en evig kamp med regenerering og det er ikke specielt morsomt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6529
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6909 times
- Been thanked: 1852 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Jeg er umiddelbart helt enig - jeg kører slet ikke 35.000 km årligt lige nu, men en TSI ville være dyrere for mig alligevelHansH skrev: Summa summarum: jeg kan sagtens få TDI til at give mening med et samlet kørselsbehov på 18.000km om året. Der er flere variable i ligningen.
Jeg plejer altid at afslutte sådant indlæg med at citere Charlimike, og dette skal ikke være nogen undtagelse:
"Enten er man til diesel eller også er man ikke !"
Og den farvning skal man lige have i baghovedet når de forskellige skriver her i tråden - mig selv inklusive
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1833
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 770 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Tvivler på det "regnestykke"...RasmusPer skrev: ↑7. feb 2018, 17:34Jeg stod i samme situation lige inden jul. Jeg valgte en passat gte. Jeg kører Ca 65k km om året, så jeg kunne sagtens snuppe en diesel. Jeg er bare bange for at brugt prisen vil falde markant hurtigere på en diesel i forhold til Benz eller hybrid. Her tænker jeg især på at der går politik i det og de hæver ejer afgifter mm. Gte'en koster kun 330 kr. Halvår. så det ekstra den måske koster i brændstof, er opvejet af afgiften, samt forhåbentlig en bedre brugtpris. Derudover er service bare billigere på benzinmotorer.
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
For det første tvivler jeg på at der kommer voldsomme indgreb mod diesel indenfor den nærmeste fremtid og skulle der evt. ske noget dramatisk mht. afgifter etc. vil det formentlig blive indfaset over en årrække, så effekten udjævnes/eller kun for nyregistreringer (men med 65k km om året skal der ikke gå mange øjebilkke, før værditabet har taget en stor luns af værdien, så evt. ændringer vil have begrænset effekt). Men det er selvfølgelig kun "tro", hvor vi har hver vores tilgang.
Så vidt jeg ved er diesel i øvrigt ikke "på vej ud", andelen falder ganske vist. Men jo også fra et urealistisk højt niveau, hvor nærmest alle "skulle" køre diesel, uanset km/køremønster.
Men ovenstående er mest "tro"/overordnede betragtninger.
Mere konkret:
Med 65k om året, kommer en benz/hybrid til at tage voldsomme værditab uanset. Diesel vil også tage stort værditab, men "tolerancen" over for høje km-tal (i forhold til værditab) er generelt lavere på benz end diesel.
Mht. grøn afgift begynder man med dit km-tal at spare en del penge på brændstof, så det burde være en overskudsforretning for dieselkørsel, trods den højere årlige afgift
Medmindre du har mulighed for at køre på opladningsstrøm en stor del af tiden (hvilket du vel næppe har med det km-tal?), tvivler jeg i det hele taget på økonomien i GTE kontra alm brændstof. Såfremt man ikke kan køre en stor del af sine km på opladningsstrøm, kører man i virkeligheden rundt i en 1,4TSI, hvor man har smidt ekstra ("næsten" død)vægt i!
Derudover er serviceinterval på GTE vel 15k km (i hvert fald på Golf, men det er vel det samme på Passat?) Så billigere service?
DSG kassen er med vådkobling i GTE og skal have skiftet olie for hver 60k, hvilket ikke er helt billigt (men mange mener så at vådkobling er bedre...)
Jeg ville forvente at diesel var billigst, med en benzin som andenprioritet, ved 65k km om året.....
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13980
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3508 times
- Been thanked: 4903 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Efter min opfattelse, generelt gode pointer i dit indlæg, som jeg er meget enig i. Tak.
Specifikt mht. det citerede:
Her er jeg særdeles enig.
I min optik er der det sidste årti eller lidt mere, solgt flere dieselbiler end godt er. Forstået på den måde, at man har ikke været obs på om kørselsmønsteret egner sig til dieseldrift. Kompetent og ansvarlig rådgivning i salgsleddet desangående, har nok også været en mangelvare.
Det har aldrig været godt for en diesel med for mange småture, men da partikelfiltre blev indført, og langt senere den famøse NOx-opdatering, blev de scenarier hvor diesel giver god mening betydeligt færre.
Derfor synes jeg det skal tages med et gran salt, når der berettes om dieseldrifts dårligdomme.
Kørt og vedligeholdt på den rigtige måde kan det sagtens være en god oplevelse.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 11047
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 716 times
- Been thanked: 2035 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Ved 65K km årligt ville jeg også vælge diesel.
Jeg har ikke lavet regnestykket specifikt denne gang, hvor jeg handlede. Men for Superbs vedkommende koster en 2.0 TDI 150 DSG 44.000kr mere i indkøb end en tilsvarende 1.4 TSI 150 DSG. Og så afgiften der er 840kr vs 2080kr halvårligt. Der skal køres nogle km, for at det går i TDI’ens favør.
Jeg har ikke lavet regnestykket specifikt denne gang, hvor jeg handlede. Men for Superbs vedkommende koster en 2.0 TDI 150 DSG 44.000kr mere i indkøb end en tilsvarende 1.4 TSI 150 DSG. Og så afgiften der er 840kr vs 2080kr halvårligt. Der skal køres nogle km, for at det går i TDI’ens favør.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 351
- Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 39 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Jeg forstår ikke deres prispolitik, end at hvis du uheldigvis forælsker dig I en specific model, og vil gerne have en diesel motor med, så får du lov til at betale. Jeg synes at deres priser styres af ren kærlighed .GaSelle skrev: ↑8. feb 2018, 13:34Ved 65K km årligt ville jeg også vælge diesel.
Jeg har ikke lavet regnestykket specifikt denne gang, hvor jeg handlede. Men for Superbs vedkommende koster en 2.0 TDI 150 DSG 44.000kr mere i indkøb end en tilsvarende 1.4 TSI 150 DSG. Og så afgiften der er 840kr vs 2080kr halvårligt. Der skal køres nogle km, for at det går i TDI’ens favør.
Prisforskel mellem diesel og benzin motor er for:
Golf 14000,00 kr
Passat 56000,00
Audi A3 2000,00 og med DSG er prisforskel 6000,00 kr
Samme motor, same gæarkasse, same udstyrspakke (indenfor den same model).
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 11047
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 716 times
- Been thanked: 2035 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Der er nogle små ting, man kan undres over...
Til Superb kan man tilkøbe 230V stik bag + 3 ekstra USB indgange. Det vil de have 4100 kr for til Ambition/Style, og 3035 kr til Active (den er på den lave afgift). I Tyskland koster samme option 140€.
Til Karoq koster det samme 806 kr. Den er også på den lave afgift. I Tyskland koster det 180€!
Importøren fastholder, at det er "på grund af afgifter", at det er så meget dyrere til Superb. Det giver simpelthen ingen mening i mit hoved...
Til Superb kan man tilkøbe 230V stik bag + 3 ekstra USB indgange. Det vil de have 4100 kr for til Ambition/Style, og 3035 kr til Active (den er på den lave afgift). I Tyskland koster samme option 140€.
Til Karoq koster det samme 806 kr. Den er også på den lave afgift. I Tyskland koster det 180€!
Importøren fastholder, at det er "på grund af afgifter", at det er så meget dyrere til Superb. Det giver simpelthen ingen mening i mit hoved...
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6646
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 566 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Fordi hvis du sætter VCDS på, så vil du se at du skal over 70 km/t om sommeren ved 20 gr og over 90 km/t om vinteren (0 gr), for at den kan regenerere. Der skal man så min være i 15 min, for den kan blive færdig.BrianDS skrev: ↑8. feb 2018, 10:32Hvorfor mener du det er vigtigt at køre høj fart i en diesel? Jeg kører diesel, og langt de fleste kilometer på landevejen, hvilket betyder 50-80 km/t, og jeg har ikke haft nogen problemer med dieselbilen i de sidste 11 år, de har bare kørt, og været meget billige i drift (1.9 TDI, 2x1.6 TDI og en 2.0 TDI)i-s skrev:Jeg ved ikke helt hvilke modeller og årgange du mener at TDI ikke er højere gearet. Men jeg kan sige, at min nye B8 TDI er højere gearet end min gamle B8 TSI - begge 110kW og begge DSG7 (våd og tør). Det er ikke meget, ca. 100 o/min ved 90 km/t i 7 gear.
Udover det, så er jeg enig i de andre betragtninger. Hvis man ikke kører min 5 ture over 30 km i høj tempo (+90 km/t) i ugen, så glem alt om diesel. Du vil ende i en evig kamp med regenerering og det er ikke specielt morsomt.
Er man ikke det, så forsøger bilen en regenerering igen næste gang den startes. Efter 3 mislykkede regen., så bliver den mere agressiv og ved ca. det 5 mislykkede forsøg så tænder den gule DPF lampe. Motoren har ikke godt af at igen og igen køre uden at få regnereret og tit og ofte stiger oliestanden, fordi dieselolien løber forbi stempelringene - ikke sundt.
Så hvis man ikke skal ud i det, så skal man have et kørselsmønster hvor den får lov til at regenerere.
Hvis du ikke har haft nogle problemer, så må dit kørselsmønster være Ok. Længere er den jo ikke.
/Søren.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6646
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 566 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Det store problem for mig er, at 1.4TSI (som er en skøn motor) kører med DQ200. Den gearkasse ønsker jeg ikke indenfor garageporten igen.GaSelle skrev: ↑8. feb 2018, 13:34Ved 65K km årligt ville jeg også vælge diesel.
Jeg har ikke lavet regnestykket specifikt denne gang, hvor jeg handlede. Men for Superbs vedkommende koster en 2.0 TDI 150 DSG 44.000kr mere i indkøb end en tilsvarende 1.4 TSI 150 DSG. Og så afgiften der er 840kr vs 2080kr halvårligt. Der skal køres nogle km, for at det går i TDI’ens favør.
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 26. dec 2017, 15:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Da jeg ikke har sat nogen tal på kan man vel næppe kalde det for et regnestykke. Det der er så svært med biler er jo netop at man kan opstille alle de tal man har lyst til, der er ingen der ved hvad det koste før turen er kørt. Jeg kommer fra en fransk hdi med 3,0 diesel. 240 hk. Nu har jeg en passat gte med 218 hk. Jeg kører både længere på literen og sparer på vægtafgift.Thor-thor skrev:Tvivler på det "regnestykke"...RasmusPer skrev: ↑7. feb 2018, 17:34Jeg stod i samme situation lige inden jul. Jeg valgte en passat gte. Jeg kører Ca 65k km om året, så jeg kunne sagtens snuppe en diesel. Jeg er bare bange for at brugt prisen vil falde markant hurtigere på en diesel i forhold til Benz eller hybrid. Her tænker jeg især på at der går politik i det og de hæver ejer afgifter mm. Gte'en koster kun 330 kr. Halvår. så det ekstra den måske koster i brændstof, er opvejet af afgiften, samt forhåbentlig en bedre brugtpris. Derudover er service bare billigere på benzinmotorer.
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
For det første tvivler jeg på at der kommer voldsomme indgreb mod diesel indenfor den nærmeste fremtid og skulle der evt. ske noget dramatisk mht. afgifter etc. vil det formentlig blive indfaset over en årrække, så effekten udjævnes/eller kun for nyregistreringer (men med 65k km om året skal der ikke gå mange øjebilkke, før værditabet har taget en stor luns af værdien, så evt. ændringer vil have begrænset effekt). Men det er selvfølgelig kun "tro", hvor vi har hver vores tilgang.
Så vidt jeg ved er diesel i øvrigt ikke "på vej ud", andelen falder ganske vist. Men jo også fra et urealistisk højt niveau, hvor nærmest alle "skulle" køre diesel, uanset km/køremønster.
Men ovenstående er mest "tro"/overordnede betragtninger.
Mere konkret:
Med 65k om året, kommer en benz/hybrid til at tage voldsomme værditab uanset. Diesel vil også tage stort værditab, men "tolerancen" over for høje km-tal (i forhold til værditab) er generelt lavere på benz end diesel.
Mht. grøn afgift begynder man med dit km-tal at spare en del penge på brændstof, så det burde være en overskudsforretning for dieselkørsel, trods den højere årlige afgift
Medmindre du har mulighed for at køre på opladningsstrøm en stor del af tiden (hvilket du vel næppe har med det km-tal?), tvivler jeg i det hele taget på økonomien i GTE kontra alm brændstof. Såfremt man ikke kan køre en stor del af sine km på opladningsstrøm, kører man i virkeligheden rundt i en 1,4TSI, hvor man har smidt ekstra ("næsten" død)vægt i!
Derudover er serviceinterval på GTE vel 15k km (i hvert fald på Golf, men det er vel det samme på Passat?) Så billigere service?
DSG kassen er med vådkobling i GTE og skal have skiftet olie for hver 60k, hvilket ikke er helt billigt (men mange mener så at vådkobling er bedre...)
Jeg ville forvente at diesel var billigst, med en benzin som andenprioritet, ved 65k km om året.....
En fransk hdi 3.0 er dyr at servicere. Jeg har kun været til service med min gte en gang og det var billigere.
Min pointe er at det et meget individuelt med biler og hvordan man stiller et regnestykke op.
Hvis du er er tilfreds med en VW tdi150, så fint med mig. Jeg går bare ikke under 200hk. Der skal også kunne være et par sjove accelerationer en gang imellem.
Nogle ture er også mere elektriske end andre
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 178
- Tilmeldt: 2. jul 2008, 20:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Tak for de mange point of views. Jeg kan læse, at der er flere der har haft samme tanker som mig. Jeg har tidligere kørt i Audi 1,4 benziner, Audi 1,8 tfsi, så en BMW 2,0 diesel og nu Audi diesel - og helt ærligt, jeg tror de har kostet det samme at holde kørende, måske lidt i diesel farvør faktisk (jeg havde et par dyre reps på 1,8't).
Nu blev jeg faktisk lige helt vild i varmen, da det gik op for mig at man kan få en BMW 5 serie Diesel (som en skrev) til ca. 300 t.kr. fra 2014. Selvom det er "gammel teknik" tror jeg, at jeg vil ud og prøve sådan en side om side med en Passat 1,4 TSI fra 2016 for at se hvordan de er sammenlignet rent kvalitetsmæssigt... (jeg har kørt 4500 km i en BMW 520d fra 2013 på ferie for et par år siden, og husker det som om den var rigtig komfortabel men langsom med fuld oppakning).
Hvad siger folk egentlig til den nye Audi A4 i 1,4 tsi? Kan se, at man faktisk kan få nogle halv vilde udstyrsmodeller der har kørt 10-40 t.km til omkring 330-350 t.kr. Er den ikke blevet lidt større end den gamle A4? (Ser der ud til på Carsize compare).
Nu blev jeg faktisk lige helt vild i varmen, da det gik op for mig at man kan få en BMW 5 serie Diesel (som en skrev) til ca. 300 t.kr. fra 2014. Selvom det er "gammel teknik" tror jeg, at jeg vil ud og prøve sådan en side om side med en Passat 1,4 TSI fra 2016 for at se hvordan de er sammenlignet rent kvalitetsmæssigt... (jeg har kørt 4500 km i en BMW 520d fra 2013 på ferie for et par år siden, og husker det som om den var rigtig komfortabel men langsom med fuld oppakning).
Hvad siger folk egentlig til den nye Audi A4 i 1,4 tsi? Kan se, at man faktisk kan få nogle halv vilde udstyrsmodeller der har kørt 10-40 t.km til omkring 330-350 t.kr. Er den ikke blevet lidt større end den gamle A4? (Ser der ud til på Carsize compare).
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6529
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6909 times
- Been thanked: 1852 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Mit kørselsmønster er helt sikkert ok i forhold til DPF, den kan nemt nå at blive varm nok og regenerere på 57 km, dog sker det enkelte gange at den først begynder lige inden jeg er hjemme, hvilket der er to løsninger på: 1. Køre en lidt længere tur, eller 2. Lade den selv finde ud af det dagen efter hvor den så starter næsten med det samme.i-s skrev:Fordi hvis du sætter VCDS på, så vil du se at du skal over 70 km/t om sommeren ved 20 gr og over 90 km/t om vinteren (0 gr), for at den kan regenerere. Der skal man så min være i 15 min, for den kan blive færdig.BrianDS skrev: ↑8. feb 2018, 10:32Hvorfor mener du det er vigtigt at køre høj fart i en diesel? Jeg kører diesel, og langt de fleste kilometer på landevejen, hvilket betyder 50-80 km/t, og jeg har ikke haft nogen problemer med dieselbilen i de sidste 11 år, de har bare kørt, og været meget billige i drift (1.9 TDI, 2x1.6 TDI og en 2.0 TDI)i-s skrev: Jeg ved ikke helt hvilke modeller og årgange du mener at TDI ikke er højere gearet. Men jeg kan sige, at min nye B8 TDI er højere gearet end min gamle B8 TSI - begge 110kW og begge DSG7 (våd og tør). Det er ikke meget, ca. 100 o/min ved 90 km/t i 7 gear.
Udover det, så er jeg enig i de andre betragtninger. Hvis man ikke kører min 5 ture over 30 km i høj tempo (+90 km/t) i ugen, så glem alt om diesel. Du vil ende i en evig kamp med regenerering og det er ikke specielt morsomt.
Er man ikke det, så forsøger bilen en regenerering igen næste gang den startes. Efter 3 mislykkede regen., så bliver den mere agressiv og ved ca. det 5 mislykkede forsøg så tænder den gule DPF lampe. Motoren har ikke godt af at igen og igen køre uden at få regnereret og tit og ofte stiger oliestanden, fordi dieselolien løber forbi stempelringene - ikke sundt.
Så hvis man ikke skal ud i det, så skal man have et kørselsmønster hvor den får lov til at regenerere.
Hvis du ikke har haft nogle problemer, så må dit kørselsmønster være Ok. Længere er den jo ikke.
Som regel passer det dog fint ind, selvom jeg ikke kører mere end 80 km/t
Det er jo kun på motorvejen man har mulighed for at køre mere end 90 lovligt
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6529
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6909 times
- Been thanked: 1852 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Nu er det vel ikke meget du vinder med de ekstra kræfter i GTE, når den både er 200 kg tungere end en TSI og samtidig med begrænset rækkevidde på el? Så ville en 190 HK Diesel eller TSI vel kunne gøre næsten det samme?RasmusPer skrev: Hvis du er er tilfreds med en VW tdi150, så fint med mig. Jeg går bare ikke under 200hk. Der skal også kunne være et par sjove accelerationer en gang imellem.
Nogle ture er også mere elektriske end andre
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 26. dec 2017, 15:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
[/quote]Nu er det vel ikke meget du vinder med de ekstra kræfter i GTE, når den både er 200 kg tungere end en TSI og samtidig med begrænset rækkevidde på el? Så ville en 190 HK Diesel eller TSI vel kunne gøre næsten det samme?[/quote]
Det har du sikkert helt ret i. Men jeg prøvekøre en gte og var helt solgt. Jeg syntes teknologien er interesseret og det hele fungerer bare lækkert og gnidningsløst.
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
- Obel
- Medlem
- Indlæg: 1224
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 38 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Har lige fået et bud på 90.000km service ved både automester og VW.mobilos skrev:Det kunne være sjovt at samligne serviceregninger på en diesel vs. benzin.
Audi A3 TDi 2,0 Aut. Service partner.
Service ved 30000 km. 2600,00 kr.
Service ved 60000 km. 3700,00 kr.
Jeg kan se at prisen stiger. Gad vide hvad det koster at lave service ved 90000 km?
Er der noger der ved det, prøvet der? Jeg kan jo sfl. ringe til dem, men vil gerne være forberedt.
Det er en 2,0 TDI 190hk med adblue.
Som indeholder flg.
Service skema.
Olie &filter.
Pollenfilter
Luftfilter
Brændstof filter.
Bremsevæske
Og addblue
Pris begge steder ca. 4000kr inkl. moms.
Ingen forhandling om prisen endnu - det er blot tilbud.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1833
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 770 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Beklager at jeg bliver lidt detaljeorienteret. Men jeg synes at du kommer med nogle generelle påstande/anbefalinger, hvor du skriver med økonomien, som kernepunkt og hvor der, så vidt jeg kan se, ikke er belæg for de påstande du kommer med..... Efter min mening bør det være helt klart, at det er dine valg, baseret på dine præferencer, som handler om langt flere områder end kun økonomien....RasmusPer skrev: ↑8. feb 2018, 19:33
Da jeg ikke har sat nogen tal på kan man vel næppe kalde det for et regnestykke. Det der er så svært med biler er jo netop at man kan opstille alle de tal man har lyst til, der er ingen der ved hvad det koste før turen er kørt. Jeg kommer fra en fransk hdi med 3,0 diesel. 240 hk. Nu har jeg en passat gte med 218 hk. Jeg kører både længere på literen og sparer på vægtafgift.
En fransk hdi 3.0 er dyr at servicere. Jeg har kun været til service med min gte en gang og det var billigere.
Min pointe er at det et meget individuelt med biler og hvordan man stiller et regnestykke op.
Hvis du er er tilfreds med en VW tdi150, så fint med mig. Jeg går bare ikke under 200hk. Der skal også kunne være et par sjove accelerationer en gang imellem.
.......
Sendt fra min G8141 med Tapatalk
Korrekt at det ikke er et regnestykke, det var også derfor det var i anførselstegn
Derudover er det en spøjs sammenligning og lidt hurtige konklusioner, du starter ud med: "Derudover er service bare billigere på benzinmotorer" Hvor kommer det fra? Er det fordi dit første service på GTE var billigere end service på din franske 3,0HDI??
Som tidligere nævnt er GTE service, mig bekendt, dyrere end benzin/diesel pga. kortere interval etc....
Nu skriver du så, at du kører længere på literen og lavere afgift. Det lyder jo også fint, men det har jo ikke noget med diesel/benzin/GTE at gøre?
Man kunne også påstå: "jeg har lige solgt min gamle benzin V8 Range Rover og købt en passat Diesel. Nu kører jeg længere på literen og betaler mindre i afgift Det er meget billigere at køre diesel"
Fandt i øvrigt lige en lækker model her. Men nok lidt dyr med 65k km om året. Men den har over 200Hk https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/land- ... 5d/3425886
Personligt har jeg ingen planer om at skal have tdi150, men i en GTE kører du reelt rundt i en 1,4TSI (+200kg) med en el-boost mulighed! I min bog er det ikke særlig langt fra en 150hk (evt 180/190) TSI/TDI.
De fleste er heldigvis glade for egne valg (som regel), men det er her vigtigt at være tydelig omkring at det netop er valg, baseret på personlige præferencer!
Efterfølgende udbygger du også med diverse andre grunde til dit valg af GTE (hvilket er fint og giver mening, men det var ikke de årsager, du begrundede valget med til at starte med)
- keller
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2045
- Tilmeldt: 6. nov 2009, 16:56
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 20 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Mine sidste 4 biler har været diesel og der har ikke været nogle nævneværdig reparationer på nogen af dem. Den sidste kørte endda kun 75.000km på 4år med massere af korte ture og den slog ikke en prut forkert.
Jeg tror på at hvis man behandler bilen ordentligt, med massere af varieret kørsel og har en lille smule indsigt i hvad der foregår ude foran, så er det mere held/uheld hvad der er billigst på sigt.
Der er mange regnestykker ang. Benz/diesel men køb nu bare den du bedst kan lide.
Jeg kører i dag benzin og er rigtig glad for det.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jeg tror på at hvis man behandler bilen ordentligt, med massere af varieret kørsel og har en lille smule indsigt i hvad der foregår ude foran, så er det mere held/uheld hvad der er billigst på sigt.
Der er mange regnestykker ang. Benz/diesel men køb nu bare den du bedst kan lide.
Jeg kører i dag benzin og er rigtig glad for det.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Seat Leon FR TDI solgt! - http://www.bilgalleri.dk/galleri/244021-seat_leon_
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
Golf 6 highline 2.0 TDI solgt! - http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=108&t=85340
A4 B8.5 1,8 tfsi solgt!
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Nu hvor du selv udfordrer sammenligninger mellem driftsøkonomi for hhv. benzin og diesel, så er det rimelig grinagtig sammenligning du selv selv smider på bordetThor-thor skrev:
Personligt har jeg ingen planer om at skal have tdi150, men i en GTE kører du reelt rundt i en 1,4TSI (+200kg) med en el-boost mulighed! I min bog er det ikke særlig langt fra en 150hk (evt 180/190) TSI/TDI.
Den bog du fandt hvor der ikke er langt fra en 1,4 TSI til en GTE må være skrevet af en med en rimelig forudindtaget holdning til bilerne.
1,4 TSI er en pænt sløj skøjte, og kan så absolut ikke sammenlignes med en GTE hvad angår... alt. Og nej - man kører i en GTE ikke "reelt rundt i en 1,4 TSI (+200kg)"... Har du nogensinde kørt i en GTE, og i så fald, overvejede du så at trykke på knappen hvor der står "GTE"?
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 11047
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 716 times
- Been thanked: 2035 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
En 1.4 er ikke "en sløj skøjte". 0-100 på 8.7 er godkendt i min optik for en "almindelig familiebil" som Passat/Superb.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Hvis man kommer fra en GTE så er det bestemt en sløj oplevelse. Både hvad angår 0-100, og ligeså med mellemaccellerationer ved motorvejshastighed.GaSelle skrev:En 1.4 er ikke "en sløj skøjte". 0-100 på 8.7 er godkendt i min optik for en "almindelig familiebil" som Passat/Superb.
Nu gik ovenstående kommentar på den fjollede sammenligning mellem 1,4 TSI og GTE, og var ikke for at ødelægge din tilfredshed med din vogn.
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6646
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 566 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Men 7.6 for GTE gør den ikke til en raket. Jeg lånte en GTE på et tidspunkt og min tanke var, at GTE mode vil være noget man bruger sjældent. Desuden kører den som en feriepakket 1.4TSI. Jeg synes også GTE er fed, men det er bare ikke en bil man køber pga HK.pwh skrev: ↑9. feb 2018, 21:33Hvis man kommer fra en GTE så er det bestemt en sløj oplevelse. Både hvad angår 0-100, og ligeså med mellemaccellerationer ved motorvejshastighed.GaSelle skrev:En 1.4 er ikke "en sløj skøjte". 0-100 på 8.7 er godkendt i min optik for en "almindelig familiebil" som Passat/Superb.
Nu gik ovenstående kommentar på den fjollede sammenligning mellem 1,4 TSI og GTE, og var ikke for at ødelægge din tilfredshed med din vogn.
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
/Søren.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Arh, som en feriepakket 1,4 TSI?i-s skrev:Men 7.6 for GTE gør den ikke til en raket. Jeg lånte en GTE på et tidspunkt og min tanke var, at GTE mode vil være noget man bruger sjældent. Desuden kører den som en feriepakket 1.4TSI. Jeg synes også GTE er fed, men det er bare ikke en bil man køber pga HK.pwh skrev: ↑9. feb 2018, 21:33Hvis man kommer fra en GTE så er det bestemt en sløj oplevelse. Både hvad angår 0-100, og ligeså med mellemaccellerationer ved motorvejshastighed.GaSelle skrev:En 1.4 er ikke "en sløj skøjte". 0-100 på 8.7 er godkendt i min optik for en "almindelig familiebil" som Passat/Superb.
Nu gik ovenstående kommentar på den fjollede sammenligning mellem 1,4 TSI og GTE, og var ikke for at ødelægge din tilfredshed med din vogn.
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Nu vejer den altså ikke mere end så mange andre biler (Passat 4motion, S-max TDCi mv.).
Desuden er undervognen afstemt den højere vægt, og tungdepunktet lavere end på en alm. variant. Så jeg tillader mig at være ganske uenig i den betragtning.
0-100 sammenlignet imellem de to er næsten den mindste forskel.
Mellemaccellerationstiden fra 80-120 på hhv. 4,5s og 8,0s er der hvor man alvor kan mærke klasseforskellen, for slet ikke at påpege de 400 Nm fra 1.000 rpm.
Jeg havde aldrig købt en GTE hvis den ikke havde de kræfter den nu engang er begavet med, så tillad mig ligeledes at være uenig i dit sidste postulat
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6646
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 566 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Det er fint. Jeg har det udmærket med at vi er uenige.
/Søren.
- gudhjem
- Medlem
- Indlæg: 796
- Tilmeldt: 1. jul 2010, 20:15
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 215 times
- Been thanked: 34 times
- Kontakt:
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
+1 på detpwh skrev:Arh, som en feriepakket 1,4 TSI?i-s skrev:Men 7.6 for GTE gør den ikke til en raket. Jeg lånte en GTE på et tidspunkt og min tanke var, at GTE mode vil være noget man bruger sjældent. Desuden kører den som en feriepakket 1.4TSI. Jeg synes også GTE er fed, men det er bare ikke en bil man køber pga HK.pwh skrev: ↑9. feb 2018, 21:33Hvis man kommer fra en GTE så er det bestemt en sløj oplevelse. Både hvad angår 0-100, og ligeså med mellemaccellerationer ved motorvejshastighed.
Nu gik ovenstående kommentar på den fjollede sammenligning mellem 1,4 TSI og GTE, og var ikke for at ødelægge din tilfredshed med din vogn.
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Nu vejer den altså ikke mere end så mange andre biler (Passat 4motion, S-max TDCi mv.).
Desuden er undervognen afstemt den højere vægt, og tungdepunktet lavere end på en alm. variant. Så jeg tillader mig at være ganske uenig i den betragtning.
0-100 sammenlignet imellem de to er næsten den mindste forskel.
Mellemaccellerationstiden fra 80-120 på hhv. 4,5s og 8,0s er der hvor man alvor kan mærke klasseforskellen, for slet ikke at påpege de 400 Nm fra 1.000 rpm.
Jeg havde aldrig købt en GTE hvis den ikke havde de kræfter den nu engang er begavet med, så tillad mig ligeledes at være uenig i dit sidste postulat
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Golf GTE 2018
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6529
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6909 times
- Been thanked: 1852 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Når en GTE ikke har mere strøm kører du netop rundt i en 1.4 TSI med en ekstra bagage på 200 kg.pwh skrev:Nu hvor du selv udfordrer sammenligninger mellem driftsøkonomi for hhv. benzin og diesel, så er det rimelig grinagtig sammenligning du selv selv smider på bordetThor-thor skrev:
Personligt har jeg ingen planer om at skal have tdi150, men i en GTE kører du reelt rundt i en 1,4TSI (+200kg) med en el-boost mulighed! I min bog er det ikke særlig langt fra en 150hk (evt 180/190) TSI/TDI.
Den bog du fandt hvor der ikke er langt fra en 1,4 TSI til en GTE må være skrevet af en med en rimelig forudindtaget holdning til bilerne.
1,4 TSI er en pænt sløj skøjte, og kan så absolut ikke sammenlignes med en GTE hvad angår... alt. Og nej - man kører i en GTE ikke "reelt rundt i en 1,4 TSI (+200kg)"... Har du nogensinde kørt i en GTE, og i så fald, overvejede du så at trykke på knappen hvor der står "GTE"?
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Disse 200 kg med en 8 års garanti, hvorefter det koster ~120.000 kr for en ny batteripakke (ifølge en VW sælger), det er for mig en meget større risikabel post sammenlignet med en diesel med partikelfilter
Service på GTE er heller ikke billigere da der er to systemer der skal vedligeholdes
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
... og du taler af erfaring?BrianDS skrev:
Når en GTE ikke har mere strøm kører du netop rundt i en 1.4 TSI med en ekstra bagage på 200 kg.
Disse 200 kg med en 8 års garanti, hvorefter det koster ~120.000 kr for en ny batteripakke (ifølge en VW sælger), det er for mig en meget større risikabel post sammenlignet med en diesel med partikelfilter
Service på GTE er heller ikke billigere da der er to systemer der skal vedligeholdes
Jeg har pt. ikke mulighed for opladning hjemme, og har aldrig kørt mit batteri fladt. I GTE og hybridmode holdes ladestand på ~50%, så det passer ganske enkelt ikke det du skriver.
Hvad angår driftsøkonomi, så er det meget muligt at service på GTE er dyrere end ren benzin eller diesel. Det er en dråbe i havet ift. bilens værditab, så personligt betyder det meget lidt for mit vedkommende.
Dommedagsprofetier omkring batteriet gider jeg slet ikke at forholde mig til. Det er mindst ligeså sandsynligt at man løber ind i dyre reparationer på sin IC motor/drivlinie...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6529
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6909 times
- Been thanked: 1852 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Du kan nu sagtens køre en GTE flad for strøm, ellers var det jo en guldgrubepwh skrev:... og du taler af erfaring?BrianDS skrev:
Når en GTE ikke har mere strøm kører du netop rundt i en 1.4 TSI med en ekstra bagage på 200 kg.
Disse 200 kg med en 8 års garanti, hvorefter det koster ~120.000 kr for en ny batteripakke (ifølge en VW sælger), det er for mig en meget større risikabel post sammenlignet med en diesel med partikelfilter
Service på GTE er heller ikke billigere da der er to systemer der skal vedligeholdes
Jeg har pt. ikke mulighed for opladning hjemme, og har aldrig kørt mit batteri fladt. I GTE og hybridmode holdes ladestand på ~50%, så det passer ganske enkelt ikke det du skriver.
Hvad angår driftsøkonomi, så er det meget muligt at service på GTE er dyrere end ren benzin eller diesel. Det er en dråbe i havet ift. bilens værditab, så personligt betyder det meget lidt for mit vedkommende.
Dommedagsprofetier omkring batteriet gider jeg slet ikke at forholde mig til. Det er mindst ligeså sandsynligt at man løber ind i dyre reparationer på sin IC motor/drivlinie...
Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Men der er flere i tråden der mener at GTE er billigere i drift og vedligehold kontra en diesel, men de er bare ikke gamle nok til at man har set skavankerne endnu.
Batteriet holder heller ikke evigt, det er en sliddel.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 258
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Vamdrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Nu fik jeg ikke læst alle indlæg igennem, men mit syn på diesel vs. benzin.
Det kommer helt an på dine daglige km, kan du ikke køre bilen ordentlig varm, så er benzin vejen at gå
Det kommer helt an på dine daglige km, kan du ikke køre bilen ordentlig varm, så er benzin vejen at gå
VH Allan
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 299
- Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 20 times
Re: Overvejelse Diesel vs. Benzin - hvad tænker i?
Nu synes jeg 1000kr for af skifte 4 tændrør nok er lidt i den høje ende. Men det som vi oplever på værkstederne er at vw diesels biler bare er dyre at holde kørende. Der er så meget som koster kassen og som vw har haft problemer med.Muligvis, men der er talrige eksempler på TSI’er der giver 1.000 kr for at få skiftet fire tændrør, men vi er på den femte benziner og den fjerde diesel fra VAG, og dieselbilerne har indtil videre ikke været dyrere end benzinbilerne i forhold til service.
Grøn ejerafgift er en anden sag, men det er også helt sindssygt at en bil der kører 19-20 km/l på diesel skal betale det firedobbelte i afgift af en tilsvarende benzinbil der kører 14-15 km/l (reelle tal, ikke opgivne).
Brændstofmæssigt kan jeg godt mærke besparelsen når man har 115 km hver dag for at køre på arbejde.
Værditabet på diesel er pt den største hindring fordi de fleste er blevet forskrækket over dommedagssnakken om diesel.
Men dermed er det ikke sagt man skal køre benzin. da der er masser af grunde som kan tælle for at man skal have en diesel. tit er benzinbiler ikke gode til at trække tunge camping vogne osv. Det er ihvertfald svært at finde en som må have meget på krogen.
Men nu kommer benzin jo også med partikkelfilter som kommer til at koste endnu mere.