UP! 60 hk tuning
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 16. dec 2013, 17:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
UP! 60 hk tuning
Halløj VAG'ere.
Er der nogen herinde som har erfaring med chiptuning af en 60 hk UP?...
Jeg hørte det omtalt for nylig men ville lige høre om nogen herinde har prøvet det..og evt. kan anbefale eller fraråde det...
Der er vel også noget forsikringsmæssigt aspekt i det..jeg har hørt den kan ramme 90 hk..?
Er der nogen herinde som har erfaring med chiptuning af en 60 hk UP?...
Jeg hørte det omtalt for nylig men ville lige høre om nogen herinde har prøvet det..og evt. kan anbefale eller fraråde det...
Der er vel også noget forsikringsmæssigt aspekt i det..jeg har hørt den kan ramme 90 hk..?
- Mike H
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2413
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 162 times
Re: UP! 60 hk tuning
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... g#p1163240
Der er flere tråde om emnet herinde - både på TSI modellen og dem uden turbo... hvis du er bekymret om din forsikring, skal du ikke gøre det.
Der er flere tråde om emnet herinde - både på TSI modellen og dem uden turbo... hvis du er bekymret om din forsikring, skal du ikke gøre det.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 16. dec 2013, 17:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: UP! 60 hk tuning
Hej Mike
Tak for dit hurtige svar...
Ja jeg tænkte nok der ville blive noget med forsikring...
Fabriksgarantien er jeg ligeglad med
Tak for dit hurtige svar...
Ja jeg tænkte nok der ville blive noget med forsikring...
Fabriksgarantien er jeg ligeglad med
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6279
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2117 times
- Been thanked: 696 times
Re: UP! 60 hk tuning
Forsikringen kan du være lige så ligeglad med som garantien. I praksis betyder det ikke en skid
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 19. feb 2018, 08:59
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: UP! 60 hk tuning
Jeg har fået chippet min 60hk UP! fra 2012.
Den fik 89 hk og synes bestemt den køre bedre, men nu bliver den også stort set kun brugt til længere ture.
Den fik 89 hk og synes bestemt den køre bedre, men nu bliver den også stort set kun brugt til længere ture.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 16. dec 2013, 17:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: UP! 60 hk tuning
Hej Soborg
Det lyder spændende, jeg kører også kun lange ture
Jeg kører ud og får det gjort snarest!
Hvordan kan du bedst mærke det? Er det kvik optræk...bunftræk..eller i hele feltet?
Det lyder spændende, jeg kører også kun lange ture
Jeg kører ud og får det gjort snarest!
Hvordan kan du bedst mærke det? Er det kvik optræk...bunftræk..eller i hele feltet?
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: UP! 60 hk tuning
Hele den ekstra effekt er over 5200 rpm, men moment er det samme. Det er blot en begrænsning i spjældet. Dem som viser andet (er set før) snyder på feltet.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 19. feb 2018, 08:59
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: UP! 60 hk tuning
jeg synes jeg kan mærke forskel i bundtrækket, optrækket er det samme ca, men den trækker bedre mere når jeg er oppe i fart
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: UP! 60 hk tuning
Kurven på sådan up på en godt rullefelt ser sådan.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 16
- Tilmeldt: 16. dec 2013, 17:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: UP! 60 hk tuning
Hej charli
Meget interessant!
Jeg havde regnet med effektkurven var mere udtalt.
Giver det lidt på speeder respons også?
Meget interessant!
Jeg havde regnet med effektkurven var mere udtalt.
Giver det lidt på speeder respons også?
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: UP! 60 hk tuning
Giver ingen forskel, da spjæl blot lukker ned ved højere rpm. 75hk version er det mindre udtalt, men ellers samme motor.
Mazda gør det samme. Deres 2.0 120 hk er droslet på samme måde.
Mazda gør det samme. Deres 2.0 120 hk er droslet på samme måde.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 17. nov 2019, 19:59
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: UP! 60 hk tuning
Hej, hvad med speeder responsen, tager den bedre gas med en chip. Syntes en 60hk tager gas lidt sløvt,reagerer ikke så kvik.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6588
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 928 times
- Kontakt:
Re: UP! 60 hk tuning
Det er en alm. sugemotor, den kan du ikke give mere luft med en chipning.
/Søren.
- Bandit
- Nyt medlem
- Indlæg: 242
- Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 13 times
Re: UP! 60 hk tuning
+ De gamle Volvo V70 140 Vs 170 HK.Charlimike skrev: ↑25. feb 2018, 11:02Giver ingen forskel, da spjæl blot lukker ned ved højere rpm. 75hk version er det mindre udtalt, men ellers samme motor.
Mazda gør det samme. Deres 2.0 120 hk er droslet på samme måde.
- HenrikH29
- Medlem
- Indlæg: 619
- Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 49 times
Re: UP! 60 hk tuning
Det giver først noget ved høje omrdrejninger. Så ved en overhaling, hvor du gearer ned ja, måske men i dagligdagen nej.
Har været oppe rigtigt mange gange på Facebook i forummet for de 3 trillinger.
Der skal som hovedregel være en turbo, for at det giver noget og det er der jo ikke (med mindre vi taler TSI / GTI).
Vælger du at gøre det, så husk lige :
1) det er ulovligt med mindre du får det synet og godkendt (og det koster kassen)
2) din forsikring dækker ikke medmindre de ved, at bilen er tunet (få det tilføjet på policen)
3) evt. garanti på motor og drivlinje bortfalder
PS man monterer ikke en chip, men skifter softwaren i bilens motorstyring ud med en anden software. Montering af en "chip" er det man kalder bokstuning, og det er noget helt andet.
Har været oppe rigtigt mange gange på Facebook i forummet for de 3 trillinger.
Der skal som hovedregel være en turbo, for at det giver noget og det er der jo ikke (med mindre vi taler TSI / GTI).
Vælger du at gøre det, så husk lige :
1) det er ulovligt med mindre du får det synet og godkendt (og det koster kassen)
2) din forsikring dækker ikke medmindre de ved, at bilen er tunet (få det tilføjet på policen)
3) evt. garanti på motor og drivlinje bortfalder
PS man monterer ikke en chip, men skifter softwaren i bilens motorstyring ud med en anden software. Montering af en "chip" er det man kalder bokstuning, og det er noget helt andet.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6588
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 928 times
- Kontakt:
Re: UP! 60 hk tuning
Det er så ikke rigtigt. Tilbage i 80'erne og første halvdel af 90'erne, der skiftede man en chip i motorstyringen (EPROM). Deraf kom det til at hedde chiptuning. Chippen (EPROM'en) indeholdte data for indsprøjtningsmængde vs forskellige parametre også kaldet mappen (som kommer af hvis du viser det grafisk, så kan det ligne lidt et "landkort").
Så i dag skifter man heller ikke softwaren ud, man ændrer kun i mappen (i dag er der så flere håndtag end i 80'erne). Men det er altså 2 vidt forskellige ting. Ofte udlæser man hele flashen i dag, dvs. både software og map og skriver også det hele tilbage - måske det der får nogen til at tro det er en anden software.
Bokstuning hedder vist bare bokstuning.
/Søren.
- HenrikH29
- Medlem
- Indlæg: 619
- Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 49 times
Re: UP! 60 hk tuning
Ja jeg ved godt man skiftede selve chippen ud i gamle dage - men det gør man jo ikke mere, derfor var det ikke medtaget som en mulighed,i-s skrev: ↑24. nov 2019, 20:53Det er så ikke rigtigt. Tilbage i 80'erne og første halvdel af 90'erne, der skiftede man en chip i motorstyringen (EPROM). Deraf kom det til at hedde chiptuning. Chippen (EPROM'en) indeholdte data for indsprøjtningsmængde vs forskellige parametre også kaldet mappen (som kommer af hvis du viser det grafisk, så kan det ligne lidt et "landkort").
Så i dag skifter man heller ikke softwaren ud, man ændrer kun i mappen (i dag er der så flere håndtag end i 80'erne). Men det er altså 2 vidt forskellige ting. Ofte udlæser man hele flashen i dag, dvs. både software og map og skriver også det hele tilbage - måske det der får nogen til at tro det er en anden software.
Bokstuning hedder vist bare bokstuning.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6588
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 928 times
- Kontakt:
Re: UP! 60 hk tuning
Underligt du skrev det vrøvl, hvis du godt var klar over detHenrikH29 skrev: ↑25. nov 2019, 18:03Ja jeg ved godt man skiftede selve chippen ud i gamle dage - men det gør man jo ikke mere, derfor var det ikke medtaget som en mulighed,i-s skrev: ↑24. nov 2019, 20:53Det er så ikke rigtigt. Tilbage i 80'erne og første halvdel af 90'erne, der skiftede man en chip i motorstyringen (EPROM). Deraf kom det til at hedde chiptuning. Chippen (EPROM'en) indeholdte data for indsprøjtningsmængde vs forskellige parametre også kaldet mappen (som kommer af hvis du viser det grafisk, så kan det ligne lidt et "landkort").
Så i dag skifter man heller ikke softwaren ud, man ændrer kun i mappen (i dag er der så flere håndtag end i 80'erne). Men det er altså 2 vidt forskellige ting. Ofte udlæser man hele flashen i dag, dvs. både software og map og skriver også det hele tilbage - måske det der får nogen til at tro det er en anden software.
Bokstuning hedder vist bare bokstuning.
/Søren.
- Mikael M109R
- Nyt medlem
- Indlæg: 441
- Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 23 times
Re: UP! 60 hk tuning
Nogen der har prøvet at smække en turbo på?
Skulle efter sigende være samme som TSI/GTI blot turbo, manifold og toppakning der er anderledes og selvf styring mv.
Skulle efter sigende være samme som TSI/GTI blot turbo, manifold og toppakning der er anderledes og selvf styring mv.
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: UP! 60 hk tuning
Køb en Up tsi i stedet, der er komponenterne dimensioneret til de ekstra hk vs mpi motoren.
De er langt fra ens de 2 motorer.
De er langt fra ens de 2 motorer.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5604
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 376 times
Re: UP! 60 hk tuning
Det bliver dyrt i opbygning og svært at få godkendt og synet. Det vil nok være billigere at skifte den ud med en som er født med turbo.Mikael M109R skrev: ↑21. feb 2020, 15:34Nogen der har prøvet at smække en turbo på?
Skulle efter sigende være samme som TSI/GTI blot turbo, manifold og toppakning der er anderledes og selvf styring mv.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: UP! 60 hk tuning
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
- Mikael M109R
- Nyt medlem
- Indlæg: 441
- Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 23 times
Re: UP! 60 hk tuning
Modtaget, var egentlig også derfor aldrig var gået videre med det, snakkede så med VW mekker der sagde det var ligetil, så blev jeg nysgerrig.
-
- Medlem
- Indlæg: 751
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 123 times
Re: UP! 60 hk tuning
Efter at have kørt 1½ gang på tværs af landet i den nyervervede 60 hestes Up! i dag er jeg sikker på at den skal optimeres.
Den går jo fuldstændig død over 5000 rpm.
Jeg var allerede klar over at den kunne optimeres, så der blev slet ikke set på om de relevante biler var med 60 eller 75 hk.
Det kommer overhovedet ikke til at blive brugt til hverdag, men jeg hader at se muligheder gå til spilde.
Er dagsprisen stadig 2000-2500 kr?
Den går jo fuldstændig død over 5000 rpm.
Jeg var allerede klar over at den kunne optimeres, så der blev slet ikke set på om de relevante biler var med 60 eller 75 hk.
Det kommer overhovedet ikke til at blive brugt til hverdag, men jeg hader at se muligheder gå til spilde.
Er dagsprisen stadig 2000-2500 kr?
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: UP! 60 hk tuning
Nok nærmere 3000kr+ hos en ordentlig udbyder.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
- Mathiasen
- Medlem
- Indlæg: 521
- Tilmeldt: 8. dec 2009, 19:25
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 162 times
- Been thanked: 169 times
Re: UP! 60 hk tuning
Hvorfor har du købt en 60hk UP! i det hele taget? Det lyder til du skulle have valgt en anden model..
Skoda Fabia Combi 1.6 TDI 90 2010
-
- Medlem
- Indlæg: 751
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 123 times
Re: UP! 60 hk tuning
Kravet var en 5 dørs i god stand med soltag til under 50.000kr
Der blev købt en i rigtig fin stand, som bare var 60 hestes. I det hele taget er der ikke mange med soltag og 5 døre.
Motoren er jo præcis den samme mekanisk, så det er ikke sammenligneligt med f.eks. en chippet 1,6 TDI kontra 2,0 standard.
Det kostede ganske rigtigt 3000 at få effekten hævet fra 71 til 86 heste (på 95 oktan, tuneren sagde den ville yde mere på højoktan benzin).
Speederresponsen under 5000 er også blevet bedre, og det skyldes nok noget trylleri med speedersignalet, for forbrugsværdierne som vises i Maps and More er betænkeligt lave.
Jeg synes at det er pengene værd.
2. gear rækker til ca 100 på speedometeret, så en overhaling på landevej fra f.eks. 60 klares hurtigst ved at give mellemgas så den går ubesværet i 2. gear og derefter afvikle hele overhalingen i 2. gear.
Før ville den, ligesom min 105 hestes 1,6 TDI, løbe tør for heste længe inden det røde felt, så man var tvunget til en opgearing midt i overhalingen.
Det skal jo ikke bruges hver eneste dag, men det er rart at vide at man ikke er prisgivet det langsomste fjols på landevejen.
Der blev købt en i rigtig fin stand, som bare var 60 hestes. I det hele taget er der ikke mange med soltag og 5 døre.
Motoren er jo præcis den samme mekanisk, så det er ikke sammenligneligt med f.eks. en chippet 1,6 TDI kontra 2,0 standard.
Det kostede ganske rigtigt 3000 at få effekten hævet fra 71 til 86 heste (på 95 oktan, tuneren sagde den ville yde mere på højoktan benzin).
Speederresponsen under 5000 er også blevet bedre, og det skyldes nok noget trylleri med speedersignalet, for forbrugsværdierne som vises i Maps and More er betænkeligt lave.
Jeg synes at det er pengene værd.
2. gear rækker til ca 100 på speedometeret, så en overhaling på landevej fra f.eks. 60 klares hurtigst ved at give mellemgas så den går ubesværet i 2. gear og derefter afvikle hele overhalingen i 2. gear.
Før ville den, ligesom min 105 hestes 1,6 TDI, løbe tør for heste længe inden det røde felt, så man var tvunget til en opgearing midt i overhalingen.
Det skal jo ikke bruges hver eneste dag, men det er rart at vide at man ikke er prisgivet det langsomste fjols på landevejen.