Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Hejsa Allesammen.
Jeg har lidt problemer om sommeren når vi trækker vores campingvogn sydpå til Kroatien.
Det er kun når den skal trække op af de vilde bakker i sydtyskland og Østrig.
Bilen har på intet tidspunkt meldt fejl eller lign. kan bare se at temp. måler begynder at stige, så gearer jeg et par gear ned, og samtidig sætter farten 10-20 km/t ned, så falder temp. med det samme igen.
Jeg har læst div. anlæg ang. større køler ved anhænger forberedelse.
Bilen skulle efter w's oplysninger være med fabriksmonteret træk, så burde den have en større køler (hvis jeg har forstået det korrekt)..
Jeg har ved et tilfælde lagt mærke til at min kølergrill kun er åben i midten (se billeder)
Mit spørgsmål går nu på.
1. Kan jeg umiddelbart sætte en kølergrill på fra en R-line model, for den er helt åben (se billede)
2. kan jeg fjerne den afdækning der sidder bagpå min egen?
Jeg tænker at den måske vil få noget mere køling på den måde, dog kender jeg ikke om der er en grund til at min grill kun er åben i midten???
Mange hilsen
Jan
Billeder er lånt fra internettet.
Jeg har lidt problemer om sommeren når vi trækker vores campingvogn sydpå til Kroatien.
Det er kun når den skal trække op af de vilde bakker i sydtyskland og Østrig.
Bilen har på intet tidspunkt meldt fejl eller lign. kan bare se at temp. måler begynder at stige, så gearer jeg et par gear ned, og samtidig sætter farten 10-20 km/t ned, så falder temp. med det samme igen.
Jeg har læst div. anlæg ang. større køler ved anhænger forberedelse.
Bilen skulle efter w's oplysninger være med fabriksmonteret træk, så burde den have en større køler (hvis jeg har forstået det korrekt)..
Jeg har ved et tilfælde lagt mærke til at min kølergrill kun er åben i midten (se billeder)
Mit spørgsmål går nu på.
1. Kan jeg umiddelbart sætte en kølergrill på fra en R-line model, for den er helt åben (se billede)
2. kan jeg fjerne den afdækning der sidder bagpå min egen?
Jeg tænker at den måske vil få noget mere køling på den måde, dog kender jeg ikke om der er en grund til at min grill kun er åben i midten???
Mange hilsen
Jan
Billeder er lånt fra internettet.
- Vedhæftede filer
-
- R-line kølergrill
- IMG_1939.jpeg (231.49 KiB) Vist 1678 gange
-
- std. kølergrill
- IMG_1932.jpeg (307.2 KiB) Vist 1678 gange
-
- std. kølergrill
- IMG_1931.jpeg (378.22 KiB) Vist 1678 gange
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg
tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg
tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4986
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4501 times
- Been thanked: 1969 times
- Kontakt:
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Hvor varm bliver den? Der er jo ingen grund til panik, med mindre den bobler over, hvilket jeg ikke tænker. Alle nyere VW har forb. til træk som standard i DK. En B8'er skal nok sørge for at fortælle, når du er ved at nærme dig et kritisk niveau.
Grillen er dimensioneret til motoren..
Grillen er dimensioneret til motoren..
Det er jo bare for sjovt
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7787
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Hvad med vandpumpen , den er jo variabel , den kan godt være defekt
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Hej.
Temp stiger til 110-1115 gr. Så begynder jeg at skifte gear ned og sænke farten, der har ikke været nogen alarmer men ville helst ikke nå dertil.
Jeg fik skiftet vandpumpe kort efter vi havde fået bilen dog er “problemet” der stadig.
Det er kun et “problem” når det er varmt udenfor og den skal trække opad stejle bakker. Jeg har aldrig haft problemet herhjemme når vi kører med campingvogn.
Jeg kommer selvfølgelig stadig på ferie, jeg sætter bare farten ned, men spørgsmålet er mest for at hjælpe bilen med at få bedre køling.
Temp stiger til 110-1115 gr. Så begynder jeg at skifte gear ned og sænke farten, der har ikke været nogen alarmer men ville helst ikke nå dertil.
Jeg fik skiftet vandpumpe kort efter vi havde fået bilen dog er “problemet” der stadig.
Det er kun et “problem” når det er varmt udenfor og den skal trække opad stejle bakker. Jeg har aldrig haft problemet herhjemme når vi kører med campingvogn.
Jeg kommer selvfølgelig stadig på ferie, jeg sætter bare farten ned, men spørgsmålet er mest for at hjælpe bilen med at få bedre køling.
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg
tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg
tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2614
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 351 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Er der olien der når den temperatur?
I så fald er der intet at være bekymret for!
Men ellers, kan du holde temperaturen nede ved bare at geare ned, så burde det da være fint
I så fald er der intet at være bekymret for!
Men ellers, kan du holde temperaturen nede ved bare at geare ned, så burde det da være fint
-
- Medlem
- Indlæg: 540
- Tilmeldt: 29. jun 2008, 14:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 12 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Ved ikke om det er et svar du kan bruge til nået men prøv og google skoda 1,6 tdi og varm motor
De skal have mont. Xtra olie/vand køler når de har fået mont. Træk
Det de skrev om den gang var at superb når den fik mont. Træk fra ny så skulle denne xtra køling monteres
Vi havde det samme med vores fabia 1,6 tdi varm motor hvor aircon og alt slukkede for at den skulle bruge for meget strøm osv. efter ca 20 min. Pause normal temp.
Vh robert
Ps solgte bilen og vores problem var så også borte
De skal have mont. Xtra olie/vand køler når de har fået mont. Træk
Det de skrev om den gang var at superb når den fik mont. Træk fra ny så skulle denne xtra køling monteres
Vi havde det samme med vores fabia 1,6 tdi varm motor hvor aircon og alt slukkede for at den skulle bruge for meget strøm osv. efter ca 20 min. Pause normal temp.
Vh robert
Ps solgte bilen og vores problem var så også borte
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4986
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4501 times
- Been thanked: 1969 times
- Kontakt:
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Det er fordi at trækket ikke er monteret ab fabrik, og den danske importør har valgt, ikke at gøre forb til træk standard på Skodaer. Ved ikke om det er ændret nu, men tror der ikke.varmlose skrev: ↑19. jan 2020, 06:56Ved ikke om det er et svar du kan bruge til nået men prøv og google skoda 1,6 tdi og varm motor
De skal have mont. Xtra olie/vand køler når de har fået mont. Træk
Det de skrev om den gang var at superb når den fik mont. Træk fra ny så skulle denne xtra køling monteres
Vi havde det samme med vores fabia 1,6 tdi varm motor hvor aircon og alt slukkede for at den skulle bruge for meget strøm osv. efter ca 20 min. Pause normal temp.
Vh robert
Ps solgte bilen og vores problem var så også borte
Det er jo bare for sjovt
-
- Medlem
- Indlæg: 1161
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 227 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Hvor stor er campingvognen og hvilke hastigheder kører du med og hvilket gear. Hvilken hastighed er du nødt til sætte ned til.
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1281
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1117 times
- Been thanked: 496 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
På den Superb jeg bestilte inden jul, der er det standard. Det står i hvert fald på standardudstyrslisten: "Anhængerforberedelse".
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Medlem
- Indlæg: 1161
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 227 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Det kommer også an på, hvilken motor man har købt med. På Octavia med 1,6 TDI var det et problem. Men ikke ved 2.0 TDI.
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1281
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1117 times
- Been thanked: 496 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Jeg kan desværre ikke svare på dine to spørgsmål.valentin skrev: ↑18. jan 2020, 21:25Mit spørgsmål går nu på.
1. Kan jeg umiddelbart sætte en kølergrill på fra en R-line model, for den er helt åben (se billede)
2. kan jeg fjerne den afdækning der sidder bagpå min egen?
Jeg tænker at den måske vil få noget mere køling på den måde, dog kender jeg ikke om der er en grund til at min grill kun er åben i midten???
Mange hilsen
Jan
Billeder er lånt fra internettet.
Men selvom det skulle være muligt, enten at montere en anden grill, eller fjerne afdækningen i din egen, så vil jeg anbefale ikke at gøre det.
For skulle det faktisk vise sig at det afhjælper dit problem (det gør det formentlig), så skal du tænke på at du 365 dage om året vil have den samme effekt, hvilket vil medføre at motoren vil være længere tid om at blive driftsvarm. Det medfører øget brændstofforbrug og øget slid på motoren. Omfanget vil selvfølgelig være afhængig af den øgede kølingeffekt en anden eller mere åben kølergrill vil medføre.
Og som et par andre folk også skriver, så ville jeg ikke være nervøs for den temperaturstigning du beskriver, særligt ikke når du reagerer som man bør i en sådan situation, ved at geare ned og sætte farten lidt ned. Det er trods alt en ret lille motor, som kommer på hårdt arbejde på en stejl bakke med mange kilo på krogen.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1281
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1117 times
- Been thanked: 496 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
På Superb er det standardudstyr, uanset hvilken motor man vælger. Jeg forholder mig ikke til om det er et problem eller ej, for det ved jeg ikke noget om.perw skrev: ↑19. jan 2020, 08:07Det kommer også an på, hvilken motor man har købt med. På Octavia med 1,6 TDI var det et problem. Men ikke ved 2.0 TDI.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10926
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 675 times
- Been thanked: 1938 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Det er det. Forberedelse til træk er standard på Superb i hvert fald (fra MY18 og frem) pånær 2.0 TSI 272 og én anden variant.DanielB12 skrev: ↑19. jan 2020, 07:13Det er fordi at trækket ikke er monteret ab fabrik, og den danske importør har valgt, ikke at gøre forb til træk standard på Skodaer. Ved ikke om det er ændret nu, men tror der ikke.varmlose skrev: ↑19. jan 2020, 06:56Ved ikke om det er et svar du kan bruge til nået men prøv og google skoda 1,6 tdi og varm motor
De skal have mont. Xtra olie/vand køler når de har fået mont. Træk
Det de skrev om den gang var at superb når den fik mont. Træk fra ny så skulle denne xtra køling monteres
Vi havde det samme med vores fabia 1,6 tdi varm motor hvor aircon og alt slukkede for at den skulle bruge for meget strøm osv. efter ca 20 min. Pause normal temp.
Vh robert
Ps solgte bilen og vores problem var så også borte
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4986
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4501 times
- Been thanked: 1969 times
- Kontakt:
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Fdm lavede også en masse ballade omkring det, da ikke alle forhandlere vidste det, da de bestilt forhandler-monteret træk. Så de fik nogle dyre sager på nakken.GaSelle skrev: ↑19. jan 2020, 09:03Det er det. Forberedelse til træk er standard på Superb i hvert fald (fra MY18 og frem) pånær 2.0 TSI 272 og én anden variant.DanielB12 skrev: ↑19. jan 2020, 07:13Det er fordi at trækket ikke er monteret ab fabrik, og den danske importør har valgt, ikke at gøre forb til træk standard på Skodaer. Ved ikke om det er ændret nu, men tror der ikke.varmlose skrev: ↑19. jan 2020, 06:56Ved ikke om det er et svar du kan bruge til nået men prøv og google skoda 1,6 tdi og varm motor
De skal have mont. Xtra olie/vand køler når de har fået mont. Træk
Det de skrev om den gang var at superb når den fik mont. Træk fra ny så skulle denne xtra køling monteres
Vi havde det samme med vores fabia 1,6 tdi varm motor hvor aircon og alt slukkede for at den skulle bruge for meget strøm osv. efter ca 20 min. Pause normal temp.
Vh robert
Ps solgte bilen og vores problem var så også borte
Det er jo bare for sjovt
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Hej og tak for alle de svar der er kommet.
Jeg trækker med en 1500 kg. Campingvogn og turen plejer at gå til Kroatien, via Tyskland, Østrig og Slovenien.
Vi har fartpiloten på 100 km/t og bilen vælger selv gear, mest 7 gear.
Det er kølevandet der bliver 110-115 gr. Olien kommer op på ca 130-135 gr. (iflg. VW er det ikke et problem før den nærmer sig 150 gr)
Det er jo rigtigt at hvis man fjerner disse plastik lameller eller sætter en anden grill på, så vil det være sådan hele året rundt, med det resultat at den er længere tid om at blive varm herhjemme, og om vinteren.
Så det kan godt være at jeg bare skal gøre som jeg hele tiden har gjordt, med at sætte farten ned til 80-90 km/t når den virkelig skal trække.
Jeg trækker med en 1500 kg. Campingvogn og turen plejer at gå til Kroatien, via Tyskland, Østrig og Slovenien.
Vi har fartpiloten på 100 km/t og bilen vælger selv gear, mest 7 gear.
Det er kølevandet der bliver 110-115 gr. Olien kommer op på ca 130-135 gr. (iflg. VW er det ikke et problem før den nærmer sig 150 gr)
Det er jo rigtigt at hvis man fjerner disse plastik lameller eller sætter en anden grill på, så vil det være sådan hele året rundt, med det resultat at den er længere tid om at blive varm herhjemme, og om vinteren.
Så det kan godt være at jeg bare skal gøre som jeg hele tiden har gjordt, med at sætte farten ned til 80-90 km/t når den virkelig skal trække.
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg
tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg
tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0
-
- Medlem
- Indlæg: 1161
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 227 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Har du prøvet at sætte den i sport, så burde den kører med lidt flere omdrejninger. Eller skift til man. Gear og sørg for lidt flere omdrejninger
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Post dine PR koder. Den er garanteret ikke med den store køle osv ifb m træk.....
-
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herlev
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 41 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Der er flere der har oplevet det du beskriver og der findes faktisk en større køleblæser som kan afhjælpe det.
At du udskifter grillen til en der er mere åben betyder ikke noget for opvarmningstiden for kølevandet cirkulerer ikke ud i køleren før motoren er driftsvarm og der er behov for at køle den ned.
At du udskifter grillen til en der er mere åben betyder ikke noget for opvarmningstiden for kølevandet cirkulerer ikke ud i køleren før motoren er driftsvarm og der er behov for at køle den ned.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 21. nov 2011, 18:34
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fraugde Odense SØ
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Her er koderne.
Jesper. Som du skriver, så kan det hjælpe bilen hvis jeg skifter grillen ud eller får fat i en bedre blæser til køleren?
Jesper. Som du skriver, så kan det hjælpe bilen hvis jeg skifter grillen ud eller får fat i en bedre blæser til køleren?
- Vedhæftede filer
-
- B4D06B8D-A264-4159-8DF5-D96046B7B992.jpeg (222.43 KiB) Vist 1424 gange
Den Glade Passat ejer
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg
tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0
nuværende bil:
VW Passat Variant b8 2016 1,4 tsi dsg
tidligere biler:
VW Passat Variant b6 2010 2,0 tdi
VW Passat Variant 3bg 2001 1,9 tdi
Kia magentis sedan 2005 2,0
- HenrikH29
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 51 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Et lille trick du kan bruge, hvis det skulle blive kritisk dernede i bjergene, er at sætte din klima på fuld varme og fuld blæser. Så vil den suge alt varmen fra motoren og ind i kabinen. Der blive selvfølgelig ubehageligt varm, men det kan løses ved at rulle vinduer ned. Kan bruges som en "nødløsning" og effekten kommer hurtigt. Temperaturen falder betydeligt.
PS har du en eller 2 ventilatorer foran køleren ? Når f.eks. en Audi de har fabriksmonteret træk (eller forberedelse), sidder der 2 ved siden af hinanden mod normalt kun en. Mon ikke det er det samme med din VW.
PS har du en eller 2 ventilatorer foran køleren ? Når f.eks. en Audi de har fabriksmonteret træk (eller forberedelse), sidder der 2 ved siden af hinanden mod normalt kun en. Mon ikke det er det samme med din VW.
-
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herlev
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 41 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Jeg har ikke erfaring med at skifte grillen, men teoretisk burde det virke.
Jeg kender til flere tilfælde hvor der er monteret større kølerblæser(e) men om det er muligt på din bil ved jeg ikke, der må du høre VW som har en tpi på problemet.
Jeg kender til flere tilfælde hvor der er monteret større kølerblæser(e) men om det er muligt på din bil ved jeg ikke, der må du høre VW som har en tpi på problemet.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Samme ved VWHenrikH29 skrev: ↑19. jan 2020, 19:00Et lille trick du kan bruge, hvis det skulle blive kritisk dernede i bjergene, er at sætte din klima på fuld varme og fuld blæser. Så vil den suge alt varmen fra motoren og ind i kabinen. Der blive selvfølgelig ubehageligt varm, men det kan løses ved at rulle vinduer ned. Kan bruges som en "nødløsning" og effekten kommer hurtigt. Temperaturen falder betydeligt.
PS har du en eller 2 ventilatorer foran køleren ? Når f.eks. en Audi de har fabriksmonteret træk (eller forberedelse), sidder der 2 ved siden af hinanden mod normalt kun en. Mon ikke det er det samme med din VW.
2 blæsere ved træk...
-
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herlev
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 41 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Korrekt, men selv om bilen er født med 2 blæsere findes der stadig et setup med større blæsere til nogle Passat modeller, jeg har indtil videre haft 2 kunder der har fået dem skiftet pga samme udfordring som TS.vartaz skrev: ↑19. jan 2020, 20:31Samme ved VWHenrikH29 skrev: ↑19. jan 2020, 19:00Et lille trick du kan bruge, hvis det skulle blive kritisk dernede i bjergene, er at sætte din klima på fuld varme og fuld blæser. Så vil den suge alt varmen fra motoren og ind i kabinen. Der blive selvfølgelig ubehageligt varm, men det kan løses ved at rulle vinduer ned. Kan bruges som en "nødløsning" og effekten kommer hurtigt. Temperaturen falder betydeligt.
PS har du en eller 2 ventilatorer foran køleren ? Når f.eks. en Audi de har fabriksmonteret træk (eller forberedelse), sidder der 2 ved siden af hinanden mod normalt kun en. Mon ikke det er det samme med din VW.
2 blæsere ved træk...
Så kan man jo vurdere om det er udgiften værd eller om man kan leve med at sætte farten lidt ned den ene gang om året hvor det er et problem
-
- Medlem
- Indlæg: 755
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 171 times
- Been thanked: 123 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Vandpumpen cirkulerer jo også flere liter pr minut når motoren går flere omdrejninger ved nedgearing.
Evt. fjernede lameller kan modvirkes med "pap" direkte foran køleren i den kolde del af året, og beskytter også klimaanlæggets kondensator mod stenslag og sandblæsning.
Evt. fjernede lameller kan modvirkes med "pap" direkte foran køleren i den kolde del af året, og beskytter også klimaanlæggets kondensator mod stenslag og sandblæsning.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Pap hjælper ingenting og gør ingen forskel.QT1410 skrev: ↑19. jan 2020, 21:01Vandpumpen cirkulerer jo også flere liter pr minut når motoren går flere omdrejninger ved nedgearing.
Evt. fjernede lameller kan modvirkes med "pap" direkte foran køleren i den kolde del af året, og beskytter også klimaanlæggets kondensator mod stenslag og sandblæsning.
Termostaten lukker ikke vand derud når der er koldt i motoren. Dvs pap foran er helt unødvendigt og virkningsløst
-
- Medlem
- Indlæg: 755
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 171 times
- Been thanked: 123 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Nå. Mit termometer er uenigt.
Der er to ting i det:
1)Det nedsætter kølerens effekt, så der ikke afkøles for meget når termostaten åbner. Termostaten er afpasset til at give nok køling tilstrækkeligt hurtigt i varmt vejr. Der er forskel på at lade hoveddøren stå åben et par minutter når det er -5 eller +15 udenfor.
2) Det nedsætter fartvindens direkte køling af motorblokken og de vandrør. der løber på tværs af motorblokken.
Der er to ting i det:
1)Det nedsætter kølerens effekt, så der ikke afkøles for meget når termostaten åbner. Termostaten er afpasset til at give nok køling tilstrækkeligt hurtigt i varmt vejr. Der er forskel på at lade hoveddøren stå åben et par minutter når det er -5 eller +15 udenfor.
2) Det nedsætter fartvindens direkte køling af motorblokken og de vandrør. der løber på tværs af motorblokken.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
1 termostaten er modulerende hvis den fungerer burde det ingen forskel gøre. 2: dette er korrekt men hvornegry effekt det gør burde være minimalt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 25. apr 2014, 18:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Hej,
Er der nogen der ved om man umiddelbart kan erstatte kølerblæseren på en Golf 7 2.0TDI , med kun en blæser til en med 2 blæsere. Tænker på ledningstykkelse programering mm. ? Mvh Poul
https://www.autodoc.dk/nrf/16439307
Er der nogen der ved om man umiddelbart kan erstatte kølerblæseren på en Golf 7 2.0TDI , med kun en blæser til en med 2 blæsere. Tænker på ledningstykkelse programering mm. ? Mvh Poul
https://www.autodoc.dk/nrf/16439307
Tiguan 2.0 TDI DSG 2017
Polo 6R 1.4 TDI 2016
Polo 6R 1.4 TDI 2016
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 23. jun 2021, 20:33
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Motor bliver varm med campingvogn om sommeren
Det lyder fornuftigt at geare ned ved fuld belastning.
Jeg er meget interesseret i at høre om et lignende problem. På vej hjem fra Italien, ved Schnaittach efter Nurnberg er der en ret stejl og lang bakke.. med en fuldt læsset bil og cv (3.500kg tilsammen, muligvis mere) fik jeg motorfejl (for lavt turbo tryk) ved 2100 omdr i 5 gear. Så gearede jeg ned i 3 og kørte omkr de 80 op ad bakken. Bemærkede at temp begyndte at stige mod de 100 gr. Så gav jeg lidt mindre gas = 60km/t hvorefter den blev normal igen. Ellers har turen ned over Brenner og tilbage været ganske fin. Brenner klaret i 3 gear og 3000 omdr. Det meste af vejen kørt i 5. Gear (af 6) der er tale om en passat B6 BMR 170 2.0 TDI. Lyder den til at være syg, eller er det normal opførsel?
Kører ca 10-11 km/L med fuldt læs og CV.
Jeg er meget interesseret i at høre om et lignende problem. På vej hjem fra Italien, ved Schnaittach efter Nurnberg er der en ret stejl og lang bakke.. med en fuldt læsset bil og cv (3.500kg tilsammen, muligvis mere) fik jeg motorfejl (for lavt turbo tryk) ved 2100 omdr i 5 gear. Så gearede jeg ned i 3 og kørte omkr de 80 op ad bakken. Bemærkede at temp begyndte at stige mod de 100 gr. Så gav jeg lidt mindre gas = 60km/t hvorefter den blev normal igen. Ellers har turen ned over Brenner og tilbage været ganske fin. Brenner klaret i 3 gear og 3000 omdr. Det meste af vejen kørt i 5. Gear (af 6) der er tale om en passat B6 BMR 170 2.0 TDI. Lyder den til at være syg, eller er det normal opførsel?
Kører ca 10-11 km/L med fuldt læs og CV.