Nye AC kompressor utæt igen igen... Ny igen igen... Nu måske uden dækning for udskiftning

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
Delta
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 12. feb 2015, 18:08
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Nye AC kompressor utæt igen igen... Ny igen igen... Nu måske uden dækning for udskiftning

Indlæg af Delta » 27. jul 2020, 09:40

Hey

Jeg fik monteret en ny renoveret AC kompressor fra Airstal. i Juli 2019 på det lokale autoværksted på min Passat B6
Marts 2020 opdager jeg, at der hænger grøn PAG46 olie under midten af kompressoren i samlingen hvor kompressoren er samlet og det kommer direkte fra samlingen, ikke fra nogle steder op over, men hænger under ud i samlingen. Der sidder sikkert en stor pakning der.

Den utætte bliver skiftet til en ny af samme mærke i marts 2020.

For et par dage siden, opdager jeg så, at den anden nye AC kompresser fra Marts 2020 nu også er utæt på nøjagtig samme måde som den forrige.
Jeg tager kontakt, og forelægger problemet. De forsøger lidt at snakke uden om, at en AC kompressor må godt svede lidt PAG46 olie......Øhh Nej det ved jeg så, at det må den ikke.
De ender med at fortælle, at den sidste skiftede AC kompressor fra Marts 2020, blev sendt til test og trykprøvet og de fandt INGEN fejl. så ifølge autoværkstedet, kom de selv til at betale regningen, da de kører 3 års garanti på den slags dele, samt at jeg har reklamationsretten på min side.

Autoværkstedet fortæller hvergang, at de har skyllet systemet og skiftet tørrer. Det fremgør også af sidste faktura

Nu er der aftalt en tid til at få taget Foto af AC Compressoren, som så bliver sendt ind til FTZ der kan vurdere hvad de vil gøre, da værkstedet ikke vil risikere at stå med en regning igen på det hele. De vil tage Fotos og tørre den ren, for så igen at se efter nogle tid at det kommer fra samlingen

Jeg tror ikke på, at ved at Airstal tester deres egne vare, hvilke jeg forstod, at det er en reel måde der afviser, at den er utæt/defekt. sådan en står jo normalt med tryk på længe, og hvor længe tester de, hvem kontrollere at de tester korrekt, eller at de overhovedet tester den ?

Jeg går ikke udfra at det er FTZ der tester reklamationer men producenten der tester sig selv. Idet her tilfælde airstal så man kan jo teoretisk set ikke vide, at det Polske firma ikke bare fortæller en løgn

Afviser FTZ hvor de får deres reservedel fra, at dække skaden som reklamation, også denne gang, så vil autofirmaet ikke tage regningen på sig, og jeg kan ikke få det lavet, uden selv at betale. Hvad bør jeg så gøre, uden at være medlem af FDM ?

Hilsen Michael

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 325
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Nye AC kompressor utæt igen igen... Ny igen igen... Nu måske uden dækning for udskiftning

Indlæg af DanielSan » 27. jul 2020, 21:14

Hej Michael.

Det lyder til, at der er tale om et helt normalt forbrugerkøb. Inden for de første seks måneder formodes fejlen af have været til stede på leveringstidspunktet. Leveringstidspunktet kan analogt tolkes til "monteringstidspunktet" i dit tilfælde. Eftersom, at du har fået en ny kompressor 03/2020 er du dækket af denne beskyttelse, hvorfor det er SÆLGER (værkstedet/FTZ) der har bevisbyrden, hvis de vil påstå at der ikke er tale om en fejl.
Det lyder dog til, at der er tale om en fejl på varen, hvorfor de med stor sandsynlighed vil skifte den på egen regning.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Nye AC kompressor utæt igen igen... Ny igen igen... Nu måske uden dækning for udskiftning

Indlæg af Peder » 27. jul 2020, 22:03

Jeg hører tit den sang - især fra aut vw forhandlere, at de vil dække sig ind under at fabrikken dækker deres ryg.
Det er sagen uvedkommende - de må op med tegnebogen, hvis de ikke kan få andre til at betale.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Delta
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 12. feb 2015, 18:08
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nye AC kompressor utæt igen igen... Ny igen igen... Nu måske uden dækning for udskiftning

Indlæg af Delta » 29. jul 2020, 15:02

Men som jeg forstår det, så bliver den defekte del i det her tilfælde sendt til FTZ. FTZ tester ikke selv reklamationer men sender det videre til, i det her tilfælde til AIrstal der trykprøver deres egne ting som så kan frikender sig selv ?

perw
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Nye AC kompressor utæt igen igen... Ny igen igen... Nu måske uden dækning for udskiftning

Indlæg af perw » 29. jul 2020, 16:05

Det er dig som forbruger lige meget.

Du har 2 års reklamationsret og bliver en del udskiftet med en ny del, så er der 2 års reklamationsret på denne del fra den er skiftet. Reklamationsretten følger varen ikke købet.

Ja det er synd for forretningen/værkstedet, men det er ikke dit problem.

Jeg havde på et tidspunkt købt et Weber termometer g probe holdt ikke særlig længe, så i flere år fik jeg den byttet i bsuhaus, når den gik i stykker. Hver gang fik jeg en ny bon og ny reklamationsret.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Nye AC kompressor utæt igen igen... Ny igen igen... Nu måske uden dækning for udskiftning

Indlæg af SkodiaqDK » 29. jul 2020, 16:51

Det er der hvor bagstykket bliver skruet på?

Vi forhandler også nye uoriginale og originale kompressorer. Vores leverandør har deres egen teststand og vi modtager en test rapport i forbindelse med reklamationer. De er ikke selv producent.

Mindes ikke vi har solgt nogle der er blevet utætte i den samling...

Men værkstedet kunne måske kontakte elstock (konkurrenten) og høre om de har mulighed for at teste den? Det skal de selvfølgelig have lidt betaling for. Men de er nok givet godt ud hvis alternativet er at værkstedet selv skal stå med regningen for endnu en udskiftning og påfyldning.

Ligegyldigt hvad vil det nok være en langsommelig proces at få den testet. Og værkstedet kan jo ikke tage din bil som gidsel i de 2-3 uger det måske tager at få den testet, så løsningen må være at værkstedet får en ny ac kompressorer hjem fra en anden leverandør. (eller give dig pengene tilbage)

Delta
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 12. feb 2015, 18:08
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nye AC kompressor utæt igen igen... Ny igen igen... Nu måske uden dækning for udskiftning

Indlæg af Delta » 30. jul 2020, 12:37

Jeps lige i samlingen. og det er efter stilstand på op til 3 uger grundet mit arbejde, hvor bilen godt holde stille længe, så hænger der efter opstart en dråbe at det grønne PAG46 lige under samlingen. Det skulle sive ud ved simmerringen omkring akslen inden i, og så rende igennem og ud. ved længere stilstand. kompressorene har været mellem 4 og 8 mdr gamle fra konstateret utæthed

Jeg har så også fået af vide, at pakningerne på de her AIrstal her bare bliver for hurtig hårde og derved mister tæthed, hvis de ikke jævnligt bruges, det kan løses ved at den er startet op ihvertfald hvad anden dag.
Uden at kende til det, kan det måske være, at folk der får monteret Airstal kompressor og kører hver dag, ingen problemer har med utæthed ?

Er der ikke også noget med, at AC slår fra ved under 5 grader ? så kan man risikere, at den ikke kan køre i flere mdr. med hård vinter.

Med den første defekte kompressor valgte firmaet også bare med det samme at klaske en ny på og sende den anden til undersøgelse. Den blev erklæret fejlfri af FTZ og værkstedet fik regningen efterfølgende.

Iøvrigt skulle Airstal være meget brugt, men igen kører man hver dag, er sikkert ingen problemer, har i erfaringer med dem ?

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"