Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 12. jun 2019, 22:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 0
Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Håber I kan dele lidt erfaringer med Travel assist systemerne fra Skoda/Volkswagon:
- adaptiv fartpilot
- vognbaneassistent/lane assist
- skiltegenkendelse
- side assist
- emergency assist
- Navigation osv
Overvejer at købe en fabriksny Superb (alternativt Passat) og væver lige nu lidt omkring tilkøb af alle travel assist systemerne og DSG gear fremfor manuelt gear og ingen assistent systemer.
Min konfiguration betyder på Superb’en en forskel på ca. 65.000 hvis jeg vil have DSG og systemerne med.
Jeg overvejer det for at kunne slappe mere af i benene under kørsel, da jeg har fået knas med mit højre knæ.
Er der nogen der har erfaring med DSG gearet og assistent systemerne?
Virker det godt?
Hvordan fungere det ved køkørsel. Noget med at det så hedder kø-assistent?
Hvordan fungere det sammen med Navigationen. Igen forskriver de at den så kan justere fart efter Navigationen...?
Er det “pengene” værd?
Mit kørselsmønster:
- ca. 30.000 km pr år
- primært motorvejskørsel
- og ofte kø kørsel
Tak for hjælpen
- adaptiv fartpilot
- vognbaneassistent/lane assist
- skiltegenkendelse
- side assist
- emergency assist
- Navigation osv
Overvejer at købe en fabriksny Superb (alternativt Passat) og væver lige nu lidt omkring tilkøb af alle travel assist systemerne og DSG gear fremfor manuelt gear og ingen assistent systemer.
Min konfiguration betyder på Superb’en en forskel på ca. 65.000 hvis jeg vil have DSG og systemerne med.
Jeg overvejer det for at kunne slappe mere af i benene under kørsel, da jeg har fået knas med mit højre knæ.
Er der nogen der har erfaring med DSG gearet og assistent systemerne?
Virker det godt?
Hvordan fungere det ved køkørsel. Noget med at det så hedder kø-assistent?
Hvordan fungere det sammen med Navigationen. Igen forskriver de at den så kan justere fart efter Navigationen...?
Er det “pengene” værd?
Mit kørselsmønster:
- ca. 30.000 km pr år
- primært motorvejskørsel
- og ofte kø kørsel
Tak for hjælpen
Senest rettet af Trolau 5. okt 2020, 18:42, rettet i alt 2 gange.
- Sonnesen
- Nyt medlem
- Indlæg: 115
- Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 15 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Nu har jeg godt nok en Audi, men det er vel mere eller mindre det samme
Jeg ville personligt ikke være foruden automatgear og adaptiv fartpilot! Jeg kører 80% af tiden med fartpilot tændt, hvis ikke mere.
Og når du nævner, at du primært kører motorvej og endvidere kø, så giver det vel næsten sig selv?
Den er også god ift., at overholde fartgrænserne, hvis man har en tendens til at have en tung fod
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg ville personligt ikke være foruden automatgear og adaptiv fartpilot! Jeg kører 80% af tiden med fartpilot tændt, hvis ikke mere.
Og når du nævner, at du primært kører motorvej og endvidere kø, så giver det vel næsten sig selv?
Den er også god ift., at overholde fartgrænserne, hvis man har en tendens til at have en tung fod
Sent from my iPhone using Tapatalk
Audi S3 8V 2014
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5124
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4630 times
- Been thanked: 2041 times
- Kontakt:
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Tænk også lige afskrivning med i beregningen. Dog mest relevant hvis du har den i maks 5 år.
Har også Audi, og systemerne er ikke helt ens, men principperne er. Jeg skal aldrig have en bil uden.
Har også Audi, og systemerne er ikke helt ens, men principperne er. Jeg skal aldrig have en bil uden.
Det er jo bare for sjovt
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1166
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 501 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jeg har en superb med automatgear og prediktiv fartpilot.
Jeg bruger kun den adaptive fartpilot, men den bruger jeg også så vidt som muligt.
Så snart der er mere end 500m lige vej slår jeg den til. Det virker ned til 0 og kan holde stille, hvor ma. Bare vipper på pinden og den starter igen når trafikken kører.
Jeg har haft side assist i en tidligere bil og det savner jeg til tider. Men adaptiv fartpilot og dsg er must have.
Jeg bruger kun den adaptive fartpilot, men den bruger jeg også så vidt som muligt.
Så snart der er mere end 500m lige vej slår jeg den til. Det virker ned til 0 og kan holde stille, hvor ma. Bare vipper på pinden og den starter igen når trafikken kører.
Jeg har haft side assist i en tidligere bil og det savner jeg til tider. Men adaptiv fartpilot og dsg er must have.
- torniel
- Nyt medlem
- Indlæg: 288
- Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 56 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jeg skal ikke have et system, der forsøger at styre bilen, før de har forbedret det i situationer med dårlig afmærkning af vejen. Jeg var ude for en Passat, der besluttede sig for at "skifte vognbane", da den ikke kunne se midterstriben mere.
Jeg prøvede ID.3, hvor jeg også synes, at det var en forstyrrende oplevelse. Det værste er næsten, at man ikke kan vælge, at systemet skal aktiveres fremfor at deaktiveres. Sådan er det jo ikke med fx fartpilot.
Men adaptiv fartpilot og DSG er dejligt.
Jeg prøvede ID.3, hvor jeg også synes, at det var en forstyrrende oplevelse. Det værste er næsten, at man ikke kan vælge, at systemet skal aktiveres fremfor at deaktiveres. Sådan er det jo ikke med fx fartpilot.
Men adaptiv fartpilot og DSG er dejligt.
Mvh.
Torben
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020
Torben
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 12. jun 2019, 22:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 0
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Hej Pablo,Pablo skrev: ↑5. okt 2020, 18:53Jeg har en superb med automatgear og prediktiv fartpilot.
Jeg bruger kun den adaptive fartpilot, men den bruger jeg også så vidt som muligt.
Så snart der er mere end 500m lige vej slår jeg den til. Det virker ned til 0 og kan holde stille, hvor ma. Bare vipper på pinden og den starter igen når trafikken kører.
Jeg har haft side assist i en tidligere bil og det savner jeg til tider. Men adaptiv fartpilot og dsg er must have.
Tak for dit svar
Har du også vognbaneassistenten/lane assist? Eller behøves den ikke være aktiveret når man kører køkørsel mellem 0-65 km/t? Mener jeg der står i brochuren nemlig. Det er hele 20.000 kr ekstra for den del.
Og har du også prøvet at have navigationen aktiveret sammen med “predictive” fartpilot? Så farten justeres efter sving mv?
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Hemmeligheden ligger i navnet "assistent systemer", du skal stadig selv køre bilen.
Vi har lane assist, ACC og DSG og vil ikke have en bil uden igen
-
- Medlem
- Indlæg: 1202
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 105 times
- Been thanked: 198 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Selvom der er lidt variationer imellem systemerne så har jeg endnu ikke oplevet at jeg hellere ville undvære. Min tidligere A-klasse havde en lidt for agressiv lane assist, men den var nu alligevel fin at have hvis man var uopmærksom et øjeblik.
På min nuværende Audi skal man selv slå lane assist til. Generelt syntes jeg det fungerer glimrende på motorvej, men resten af tiden bruger jeg det sjældent. Side assist er også glimrende på motorvej.
ACC ville jeg aldrig undvære igen.
På min nuværende Audi skal man selv slå lane assist til. Generelt syntes jeg det fungerer glimrende på motorvej, men resten af tiden bruger jeg det sjældent. Side assist er også glimrende på motorvej.
ACC ville jeg aldrig undvære igen.
Mvh Anders
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1166
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 501 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Nej. Jeg har kun predictive fartpilot. Den kan ikke selv starte hvis du først har været nede og holde i mere end 3 sekunder (mener det er 3 sekunder) så skal man selv lige vippe på armen eller træde på speederen.Trolau skrev:
Hej Pablo,
Tak for dit svar
Har du også vognbaneassistenten/lane assist? Eller behøves den ikke være aktiveret når man kører køkørsel mellem 0-65 km/t? Mener jeg der står i brochuren nemlig. Det er hele 20.000 kr ekstra for den del.
Og har du også prøvet at have navigationen aktiveret sammen med “predictive” fartpilot? Så farten justeres efter sving mv?
Jeg har prøvet funktionen hvor den selv justerer hastigheden efter vejskilte eller sving kort, men foretrækker selv at styre hastigheden via fartpilotarmen.
- torniel
- Nyt medlem
- Indlæg: 288
- Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 56 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Ja, har jeg skrevet andet? Problemet er, at jeg kommer til at "slås" med en bil der vil noget, som for en person er ulogisk. Indtil systemet er mere intelligent, vil jeg ikke bruge det, for så er det ikke en assistent, men en modstander.
Mvh.
Torben
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020
Torben
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Ja Hvis bilen selv beslutter sig for at skifte vognbane, så har du gjort noget forkert. Du kan sammenligne det med at hvis du bare lader den køre selv, så risikerer du at den smutter af motorvejen ved afkørslerne hvor markeringerne er slidt.torniel skrev: ↑5. okt 2020, 20:04Ja, har jeg skrevet andet? Problemet er, at jeg kommer til at "slås" med en bil der vil noget, som for en person er ulogisk. Indtil systemet er mere intelligent, vil jeg ikke bruge det, for så er det ikke en assistent, men en modstander.
Man kan godt være sur på systemerne, det er jo en frit for, for mig gør den kørslen væsentlig mere afslappet 98% af tiden på motorvejen og landevejen, jeg har stadig fat i rattet og har endnu ikke oplever at køre over i den forkerte bane. Derudover, så virker det jo på den måde, at når den ikke kan se stregerne i siden af vejen slår den fra, du vil derfor heller ikke mærke den som modstander når den ikke kan finde ud af hvor den er.
- These users thanked the author martinta for the post (total 3):
- malern • vw4ever • Morten Hedensted
- vw4ever
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4074
- Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 206 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Kører med alt slået til og har vænnet mig til det.
Eneste anke og klage er at kortmaterialet som ligger til grund for for feks farten, ikke er opdateret, men det kan bilen jo ikke gøre for.
Danmark er ikke klar til kloge biler
Nogen der ved hvordan man kan få rettet de fejl vedr hastigheder, tænker dem der dagligt pendler på de strækninger burde give besked
Eneste anke og klage er at kortmaterialet som ligger til grund for for feks farten, ikke er opdateret, men det kan bilen jo ikke gøre for.
Danmark er ikke klar til kloge biler
Nogen der ved hvordan man kan få rettet de fejl vedr hastigheder, tænker dem der dagligt pendler på de strækninger burde give besked
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
- torniel
- Nyt medlem
- Indlæg: 288
- Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 56 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jeg burde naturligvis have sørget for, at vejen var tilstrækkeligt afmærket, dumme mig!
Heldigvis sov jeg ikke og jeg havde begge hænder på rattet, så der blev aldrig tale om et vognbaneskift. Men vi måtte lige diskutere med næverne, indtil der var midterstriber igen.
Det samme er enten ikke tilfældet mht. midterstriber, eller også fejlede systemet. Uanset udfører systemet efter min smag ikke assistentopgaven tilfredsstillende. Det kommer nok (muligvis er det allerede tilfældet på dyrere biler), og så vil jeg da gerne have det. Men som det er nu, oplever jeg mere systemets assistance som en forstyrrelse.Derudover, så virker det jo på den måde, at når den ikke kan se stregerne i siden af vejen slår den fra, du vil derfor heller ikke mærke den som modstander når den ikke kan finde ud af hvor den er.
Mvh.
Torben
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020
Torben
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Læs nu hvad jeg skriver, og hvad du selv skriver. Bilen holder dig inden for stregerne når de er der. Det er DIT! ansvar at køre bilen - ikke assistent systemet. Når der er striber, så holder den sig indenfor, når der kun er striber på den ene side, så holder den sig indenfor den stribe, når de mangler i begge, så slår den fra.torniel skrev: ↑5. okt 2020, 20:41Jeg burde naturligvis have sørget for, at vejen var tilstrækkeligt afmærket, dumme mig!
Heldigvis sov jeg ikke og jeg havde begge hænder på rattet, så der blev aldrig tale om et vognbaneskift. Men vi måtte lige diskutere med næverne, indtil der var midterstriber igen.
Hvis din bil har præsteret at komme over i den anden side af vejen så har DU! ikke gjort dit arbejde som fører. Det har intet at gøre med "at vejen var tilstrækkeligt afmærket, dumme mig!" det er dit ansvar som fører - så kan du jo klage alt hvad du vil, men den eneste du kan bebrejde er ham der sidder bag rattet.
Hvis der ikke har været midterstriber, eller den ikke har kunne genkende midterstriben, men godt se den i højre side, så kan du sagtens ryge over i den forkerte vognbane, men du vil ikke kunne køre over den i højre side som den genkender. Og så er vi tilbage på hvem det er der kører bilen, det er ikke assistenten. Derudover viser den det i displayed hvilke striber den kan se og hvilke den ikke kan (i hvert fald i Passat)
- These users thanked the author martinta for the post:
- okroner
- torniel
- Nyt medlem
- Indlæg: 288
- Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 56 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Helt enig. Jeg har aldrig skrevet, at systemet har ansvaret.
Trådstarter bad om erfaringer. Jeg bidrog med mine erfaringer: Systemet er ikke modent nok til, at det virker som en assistent. Det virker forstyrrende.
At du har bedre erfaringer end jeg, er bare godt. Men skal trådstarter have noget ud af sit spørgsmål, skal han jo også have de mindre gode erfaringer med, så han kan træffe sit valg på et oplyst grundlag.
Med de vejforhold, der er her, hvor jeg bor, ville jeg blive irriteret over at skulle slå assistentsystemet fra, hver gang jeg tager af sted. Og det er jo ikke bare på en fysisk knap som ved start/stop-systemet, på Passaten var det via menuer.
Mvh.
Torben
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020
Torben
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020
-
- Medlem
- Indlæg: 1178
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 529 times
- Been thanked: 251 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Vores Skoda Superb har det hele, og blind spot tillige. Ville ikke undvære noget af det. Det er vanedannende, men når du ser på priser, har Skoda Fredericia lige haft spritny 2020 Superb Combi med det hele, også matrix lygter og det der hører til den pakke. 386000 kr.
Forstod ikke den kunne sælges til den pris, men det blev den.
Ps. Kun lidt træt af, har du haft noget på krogen, skal du selv aktivere noget af sikkerheden igen.
Forstod ikke den kunne sælges til den pris, men det blev den.
Ps. Kun lidt træt af, har du haft noget på krogen, skal du selv aktivere noget af sikkerheden igen.
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13980
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3508 times
- Been thanked: 4903 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Øh... ikke helt forstået ?
En fabriksny Superb Combi løber da med lethed langt over 400K hvis den får nogle krydser.
Selvfølgelig afhængig af hvilken motor, om vi taler Ambition, Style.. osv
Alene matrixlygter er 25K.
Så jeg forstår ikke hvordan du mener at 386 er en høj pris for en ny Combi med alle krydser.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1306
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1179 times
- Been thanked: 507 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jeg har selv en Superb fra i år, med Vejbaneassistent og skiltegenkendelse... Og jeg har ikke rigtig noget positivt at sige om nogen af dem. Skiltegenkendelsen viser meget ofte forkert hastighed, både alt for højt og alt for lavt. Den tager oftest fejl steder hvor der ikke er skiltet, men det sker også steder hvor der er skilte.
F.eks. kan den ikke helt finde ud af zoner med anbefalet hastighed (de firkantede blå skilte). Dem tager den som en maks hastighed.
Jeg har også oplevet at når jeg kørte ind på motorvejen ad en tilkørsel, så fortsatte den med at vise 70km/t en kilometer eller to på motorvejen, selvom man måtte køre 130km/t.
Vejbaneassistenten er permanent slået fra, da jeg simpelthen ikke kan forlige mig med at køre med den. Den er kun frustrerende. Men nu hører jeg heller ikke til dem der laver alt muligt andet mens jeg kører bil, og jeg har derfor aldrig haft behov for en assistent til at holde mig i vejbanen.
Jeg håber inderligt, at både skiltegenkendelsen og vejbaneassistenten virker meget bedre, hvis man køber den fulde pakke med travel assist osv., for ellers ville det ikke være noget jeg ville turde anvende.
Min klare anbefaling vil være, at spare pengene.
DSG derimod, det vil jeg klart anbefale fremfor manuelt gear.
F.eks. kan den ikke helt finde ud af zoner med anbefalet hastighed (de firkantede blå skilte). Dem tager den som en maks hastighed.
Jeg har også oplevet at når jeg kørte ind på motorvejen ad en tilkørsel, så fortsatte den med at vise 70km/t en kilometer eller to på motorvejen, selvom man måtte køre 130km/t.
Vejbaneassistenten er permanent slået fra, da jeg simpelthen ikke kan forlige mig med at køre med den. Den er kun frustrerende. Men nu hører jeg heller ikke til dem der laver alt muligt andet mens jeg kører bil, og jeg har derfor aldrig haft behov for en assistent til at holde mig i vejbanen.
Jeg håber inderligt, at både skiltegenkendelsen og vejbaneassistenten virker meget bedre, hvis man køber den fulde pakke med travel assist osv., for ellers ville det ikke være noget jeg ville turde anvende.
Min klare anbefaling vil være, at spare pengene.
DSG derimod, det vil jeg klart anbefale fremfor manuelt gear.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 50 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Har nu haft min Passat i ca. et år og jeg stor fan af Travel Assist. Kører altid med det på motorvej og de fleste landeveje bortset fra de allermindste hvor der slet ikke er nogen striber.
Sætter næsten altid en rute i navigationen så den selv sænker farten i sving og rundkørsler. Ligesom jeg lader den sætte farten efter navi og farttavler.
Det er mega afslappende at køre med. Selvfølgelig skal man være opmærksom “og køre bil”, men man slipper for de konstante små ratkorrektioner.
Er den perfekt? Nej, men det er stadig mega Nice at køre med 90% af tiden.
Sætter næsten altid en rute i navigationen så den selv sænker farten i sving og rundkørsler. Ligesom jeg lader den sætte farten efter navi og farttavler.
Det er mega afslappende at køre med. Selvfølgelig skal man være opmærksom “og køre bil”, men man slipper for de konstante små ratkorrektioner.
Er den perfekt? Nej, men det er stadig mega Nice at køre med 90% af tiden.
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 18
- Tilmeldt: 5. sep 2019, 13:11
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Lige præcis adaptiv fartpilot bør man ikke undvære. Selvom min octavia har manuelt gear er adaptiv fartpilot en stor hjælp på motorvej og landevej. Jeg forestiller mig at DSG også vil spille godt sammen med adaptiv fartpilot så tror ikke du behøver at tænke at det skal være alt eller intet.
De øvrige assistener tænker jeg mere på som en mindre hjælp. Eksempelvis har jeg side assist/blind vinkel assistent som fungerer som et ekstra tjek om man er ved at blive overhalet hvilket er rart på motorvej. Den giver sin advarsel alt efter den anden bils hastighed hvilket kan være svært at vurdere hvis man ikke har set bilen i sidespejlet flere gange selv. Men jeg ser den kun som et ekstra tjek.
De øvrige assistener tænker jeg mere på som en mindre hjælp. Eksempelvis har jeg side assist/blind vinkel assistent som fungerer som et ekstra tjek om man er ved at blive overhalet hvilket er rart på motorvej. Den giver sin advarsel alt efter den anden bils hastighed hvilket kan være svært at vurdere hvis man ikke har set bilen i sidespejlet flere gange selv. Men jeg ser den kun som et ekstra tjek.
- Soeren C
- Nyt medlem
- Indlæg: 164
- Tilmeldt: 29. dec 2017, 00:18
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 85 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Tror der menes, at de 386 er en lav pris, ellers giver det ikke rigtig mening. Hvis en veludstyret 2020 Superb kan fås til 386, vurderer jeg den til at være en seriøs overvejelse værd.
Med venlig hilsen
Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range
Søren Christensen
2021 Mustang Mach-E AWD Extended Range
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13980
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3508 times
- Been thanked: 4903 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jamen præcis min pointe!
Men... Hallas skrev således, hvilket jeg kun kan tolke som at han mener prisen er for høj:
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1306
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1179 times
- Been thanked: 507 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Den kan forstås på to måder; enten at prisen er sat så højt at han mener der ikke bør være nogle købere, eller at prisen er sat så lavt at forhandleren må formodes at tabe penge på den.
Det må være det sidste han mener. Så giver det i hvert fald mening.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13980
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3508 times
- Been thanked: 4903 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Oh ja.... det har du jo helt ret i. Det må være sådan det skal forstås ... den vinkel (forhandlerens) havde jeg ikke lige set det fra.
Tak
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 110
- Tilmeldt: 5. dec 2013, 20:24
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 8 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Har en 2020 Superb med alle de assistenter den kan have, samt DSG. Adaptiv fartpilot er fantastisk, det vil jeg helst ikke undvære.
Lane Assist bryder jeg mig ikke om. Synes ikke det fungerer særligt godt heller. Alt for ofte finder den ikke sporet, og har nogle gange en tendens til at "sejle lidt". At man skal holde hænderne på rattet, er kun sikkerhedsmæssigt klogt.
Predictive fartpilot er noget bras. Alt for ofte bremser bilen ned ved f.eks. midterhelle (fra 50km/t til f.eks. 20km/t) eller fordi den tror jeg kører på en afkørsel. Den tror nogle gange på motorvejen at jeg nærmer mig et kryds (Som jeg i virkeligheden kører henover, da det er på vejen under)
Skiltegenkendelse er ok, men den bliver ofte forvirret over f.eks. byskilte eller elektroniske tavler.
Side Assistent er fint og jeg oplever sjældent problemer med det.
Dynamisk fjernlys (Matrix LED) fungerer også helt fint. Oplever sjældent problemer eller modkørende der signallerer at jeg skal blænde ned.
Men overordnet set, er assistenterne ikke "klogere" end at man som billist skal være opmærksom og nogle gange kompensere for hvordan de oplever omverden.
Alt ovenstående er min personlige holdning, og inputtet er ment som ren inspiration.
Synes stadigvæk at bilen overordnet er fantastisk
Lane Assist bryder jeg mig ikke om. Synes ikke det fungerer særligt godt heller. Alt for ofte finder den ikke sporet, og har nogle gange en tendens til at "sejle lidt". At man skal holde hænderne på rattet, er kun sikkerhedsmæssigt klogt.
Predictive fartpilot er noget bras. Alt for ofte bremser bilen ned ved f.eks. midterhelle (fra 50km/t til f.eks. 20km/t) eller fordi den tror jeg kører på en afkørsel. Den tror nogle gange på motorvejen at jeg nærmer mig et kryds (Som jeg i virkeligheden kører henover, da det er på vejen under)
Skiltegenkendelse er ok, men den bliver ofte forvirret over f.eks. byskilte eller elektroniske tavler.
Side Assistent er fint og jeg oplever sjældent problemer med det.
Dynamisk fjernlys (Matrix LED) fungerer også helt fint. Oplever sjældent problemer eller modkørende der signallerer at jeg skal blænde ned.
Men overordnet set, er assistenterne ikke "klogere" end at man som billist skal være opmærksom og nogle gange kompensere for hvordan de oplever omverden.
Alt ovenstående er min personlige holdning, og inputtet er ment som ren inspiration.
Synes stadigvæk at bilen overordnet er fantastisk
Superb Combi 2020 150HK TDI, DSG7 Business Executive. Webasto fyr.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 190 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
ACC+DSG fungerer rigtig godt til alt slags kørsel synes jeg faktisk.
Jeg bruger det primært ved lande/motorvejskørsel, hvor opmærksomheden, fra en som menneske, er lavere, end når man kører i by. Jeg ved godt det ikke burde være sådan, men sådan er det
Ind i mellem bruger jeg det også i egentlig kø-kørsel i by, simpelthen for at holde en fast afstand til forankørende.
Jeg synes 3 sekunders "klar til igangsætning" er alt for lavt sat. Det ville give mening med 10-15 sekunder. Jeg forstår godt det ikke må være 30-120 sekunder.
Jeg bemærker med min egen adfærd, at bilen "fanger" en forankørende, langsomtkørende bil, f.eks. på motorvej ved cirka "2 vejpæle", 200 meter må det være, og det er ofte før jeg selv ville reagere på vanen. Det er et sikkerhedselement der har ændret min måde at køre bil på.
Jeg kørte i tåge i weekenden, hvor bilen låste sig fast på en lastbil, jeg slet ikke havde i sigte endnu.
Rent komfortmæssigt er kombinationen af DSG og ACC ikke til at komme uden om.
Jeg bruger det primært ved lande/motorvejskørsel, hvor opmærksomheden, fra en som menneske, er lavere, end når man kører i by. Jeg ved godt det ikke burde være sådan, men sådan er det
Ind i mellem bruger jeg det også i egentlig kø-kørsel i by, simpelthen for at holde en fast afstand til forankørende.
Jeg synes 3 sekunders "klar til igangsætning" er alt for lavt sat. Det ville give mening med 10-15 sekunder. Jeg forstår godt det ikke må være 30-120 sekunder.
Jeg bemærker med min egen adfærd, at bilen "fanger" en forankørende, langsomtkørende bil, f.eks. på motorvej ved cirka "2 vejpæle", 200 meter må det være, og det er ofte før jeg selv ville reagere på vanen. Det er et sikkerhedselement der har ændret min måde at køre bil på.
Jeg kørte i tåge i weekenden, hvor bilen låste sig fast på en lastbil, jeg slet ikke havde i sigte endnu.
Rent komfortmæssigt er kombinationen af DSG og ACC ikke til at komme uden om.
-
- Medlem
- Indlæg: 1178
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 529 times
- Been thanked: 251 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Hej.
Ja min konklusion var : det var bare billigt for sådan er bil.. ikke dyrt
Hvordan de så kunne sælge den så billigt, uden den havde været indregristeret først.
Men alle de systemer der er i dag, er gode at have. Køb med så meget som muligt, der må være en bedre gensalgsværdi. Er der så noget af det udstyr der irriterer, så slå det fra
Ja min konklusion var : det var bare billigt for sådan er bil.. ikke dyrt
Hvordan de så kunne sælge den så billigt, uden den havde været indregristeret først.
Men alle de systemer der er i dag, er gode at have. Køb med så meget som muligt, der må være en bedre gensalgsværdi. Er der så noget af det udstyr der irriterer, så slå det fra
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
- vw4ever
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4074
- Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 206 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Det tog nok 14 dage at vænne sig til lane assistent, sælger sagde at han slog det altid fra og det kunne jeg også bare gøre.
Men jeg gjorde op med mig selv, at det ville være hul i hovedet at slå en sikkerhedsting fra, synes det gav lidt tryghed når sønnen(20 år) skulle låne bilen, og det ville være sundt for ham at vænne sig til det.
Dengang det blev lovpligtigt at køre med sele, det var da også træls og det var svært at vænne sig til, men i dag kunne vi vel ikke forestille os at køre uden
EDIT: Siden vi har fået Poloen så gider han i øvrigt ikke køre i Passaten mere
(Klog søn er der en bruger der skriver om lidt, jeg ved det )
Men jeg gjorde op med mig selv, at det ville være hul i hovedet at slå en sikkerhedsting fra, synes det gav lidt tryghed når sønnen(20 år) skulle låne bilen, og det ville være sundt for ham at vænne sig til det.
Dengang det blev lovpligtigt at køre med sele, det var da også træls og det var svært at vænne sig til, men i dag kunne vi vel ikke forestille os at køre uden
EDIT: Siden vi har fået Poloen så gider han i øvrigt ikke køre i Passaten mere
(Klog søn er der en bruger der skriver om lidt, jeg ved det )
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13980
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3508 times
- Been thanked: 4903 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jeg tænker, at de der virkelig ikke har noget til overs for VAG vil skrive "Tja... det er jo noget med pest eller kolera.."
Jeg ville jo kalde det et rigtig fint valg at have som 20-årig.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 56
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: Skoda/VW Travel assists - erfaringer?
Jeg har en 2020 Passat GTE med alle de nævnte systemer, har kørt i den 2 måneder og indtil videre er jeg glad for systemerne.
Der er fordele og ulemper ved systemerne hver især, men i det store hele opvejer fordele uden tvivl ulemperne.
Derudover skal man lige lære hvor det giver mening og ikke giver mening at aktivere dem.
Fartpilot ville i min optik være perfekt hvis man havde mulighed for at vælge mellem adaptiv og almindelig.
Derudover er der, som andre nævner, nogle fejl i kort data mht. hastigheder som er lidt belastende. Både ift. fart grænser, men også ift. vejens forløb.
Ift. travel assist, så synes jeg den fungere bedre end f.eks. pilot assist i Volvo, den Volvo jeg har prøvet virkede til at ville op af afkørselsrampen når man kørte motorvej, det gør Passaten ikke.
Der er fordele og ulemper ved systemerne hver især, men i det store hele opvejer fordele uden tvivl ulemperne.
Derudover skal man lige lære hvor det giver mening og ikke giver mening at aktivere dem.
Fartpilot ville i min optik være perfekt hvis man havde mulighed for at vælge mellem adaptiv og almindelig.
Derudover er der, som andre nævner, nogle fejl i kort data mht. hastigheder som er lidt belastende. Både ift. fart grænser, men også ift. vejens forløb.
Ift. travel assist, så synes jeg den fungere bedre end f.eks. pilot assist i Volvo, den Volvo jeg har prøvet virkede til at ville op af afkørselsrampen når man kørte motorvej, det gør Passaten ikke.