martinta skrev: ↑8. okt 2020, 08:11
Det gør vores også (udover at den bliver utilfreds efter 20-30 sekunder i stedet for 145 sekunder hvis man prøver at køre uden hænder på rattet), og den kan sagtens holde sig inden for stregerne, spørgsmålet er bare om den holder sig "lige" med meget moderate udsving som man vil forvente en bilist gør, eller om den slingrer lidt fra side til side - VW passat gør sidstnævnte, men igen, det er et assist system, den er ikke beregnet til at den skal køre bilen for dig, hvis den var det må man formode den ville acceptere at køre selv i mere end 30 sekunder.
Har du prøvet at køre mere end efter første advarsel? Den burde vel ikke slå fra det virker i hvert fald sikkerhedsmæssigt uforsvarligt hvis det er tilfældet., de fleste biler (inkl. Passat og BMW 3 series som er dem jeg lige har kendskab til) beder dig overtage rattet, reagerer du ikke prøver den at få din opmærksomhed, først med små bip og advarsel i displayed, ignorerer du denne får du et meget højt bip, reagerer du stadig ikke trykker den på bremsen i ryk, og til sidst (så langt har jeg dog ikke kørt den ud) bremser den ned til 0 og tænder havari blink. Jeg vil formode din Audi gør noget i samme stil.
Jeg har ikke prøvet at køre den helt ud, men ja, den har vidst noget hvor den selv bremser ned..
Vores har også Kø-assistent, dvs den kører autonomt, uden du behøver at have hænderne på rattet, i kø-situationer op til vidst nok 60 km/t. Det kan sagtens være at dét er en forudsætning for at den holder sig præcist mellem linjerne. Så meget har jeg ikke sat mig ind i det.
Target skrev: ↑8. okt 2020, 08:40
Jeg har ikke selv oplevet det, men jeg kunne forestille mig at Lane Assist kunne være farlig i et tilfælde hvor man kører på en landevej og skal overhale en cyklist i højre side af vejen. Og man i processen skal krydese midterlinjen, men hvor Lane Assist vil forsøge at gøre hvad den kan for at holde bilen i vejbanen.
Med hensyn til den automatiske nødbremse, så har jeg oplevet en del gange at den går amok med lyde og røde skilte når man nærmer sig en forankørende bil der skal dreje til højre. Både på landevej og i byen. Jeg har dog aldriv oplevet at den er begyndt at bremse. Men man får at chok, når den kommer med en højlydt advarsel, selvom man har 100% styr på situationen. Så hvis man har en tendens til at gå i panik over sådanne høje, uventede lyde, så kan det vel egentlig også godt være lidt farligt.
Du kan sagtens overvinde den. Den giver lidt modstand, men den trækker på ingen måde den anden vej. Lidt som når du laver fuldt kick-down, faktisk..
Hvis du ofte oplever den aut. nødbremse, så kører du alt for tæt på forankørende
Jeg har selv prøvet det flere gange, men har også flere gange prøvet at den vitterligt har reddet mig fra en uheld. Den ene gang var jeg fuldt ud uforsvarlig (til Bent-betjent: eller det var selvfølgelig en ven, jeg var bare passager) og skulle lige dyppe lidt pommes i en bearnaise-dip på vej hen til et lyskryds. Bilen foran nødbremser så, fordi der løber en mand over for rødt, og så nødbremser vores. Heldigvis skete der ikke noget med hverken pommes, bearnaisedip, eller mig.
Har også prøvet det, faktisk et par gange, på motorvejen, hvor jeg (igen, min ven) ligger i ydersporet med høj fart, og så trækker Bedstefar Arne ud i sin Matiz, uden lige have set sig tilbage. Der fik jeg et godt blåt aftryk af sikkerhedsselen på tværs af brystkassen, for der hamrede den satme bremsen i.