Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
-
- Medlem
- Indlæg: 1134
- Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 41 times
Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Kan man tvinge den til altid at køre kombineret el/benzin og dermed opnå de optil 83 km/l og en længere strækning og er der nogen der har en idé om hvor mange km man kan køre på kombineret el/benzin og de optil 83 km/l?
Jeg går ikke så meget op i at køre de optil 63 km på rent el, så vil jeg egentlig hellere køre langt flere km med kombineret el/benzin med de optil 83 km/l, men jeg er i tvivl om hvor meget man selv kan bestemme/indstille.
Så undrer jeg mig over at man bruger 1.4 liters TSI motoren, som jo er ret gammel og forlængst erstattet af 1.5 TSI?
Jeg går ikke så meget op i at køre de optil 63 km på rent el, så vil jeg egentlig hellere køre langt flere km med kombineret el/benzin med de optil 83 km/l, men jeg er i tvivl om hvor meget man selv kan bestemme/indstille.
Så undrer jeg mig over at man bruger 1.4 liters TSI motoren, som jo er ret gammel og forlængst erstattet af 1.5 TSI?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
- mart!n
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3092
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 20 times
- Kontakt:
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Du kan ikke køre og få de tal frem på skærmen. Det er et gennemsnit kørt over en strækning af fabrikken under komplet kontrollerede forhold på kombineret el, benzin og hybrid.
Kører man Feks 5 km på benzin hvor man kører 20 på literen og derefter 50 på el. Så har man jo snitlig kørt rigtig langt på benzin.
Kører man Feks 5 km på benzin hvor man kører 20 på literen og derefter 50 på el. Så har man jo snitlig kørt rigtig langt på benzin.
-
- Medlem
- Indlæg: 1134
- Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 41 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Det var jeg nogenlunde klar over, derfor skriver jeg også optil alle steder. Det er jo ligesom en benzin/diesel bil som er opgiver til f.eks. 20 km/l men som kun går 15 km/l.
Spørgsmålet er mere om man kan tvinge den til at køre kombineret el/benzin, samt de andre ting jeg nævner?
Spørgsmålet er mere om man kan tvinge den til at køre kombineret el/benzin, samt de andre ting jeg nævner?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1108
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Jeg har en superb iv og jeg formoder princippet er det samme i Leon, da motorerne er mere eller mindre identiske.
Den starter altid i e-mode, og man kan via en knap i midterkonsollen skifte til hybrid mode. Så justerer bilen selv hvornår den skal køre på el/benzin.
1.4 er valgt fordi den passer bedre til hybridlinjen pt.
Den starter altid i e-mode, og man kan via en knap i midterkonsollen skifte til hybrid mode. Så justerer bilen selv hvornår den skal køre på el/benzin.
1.4 er valgt fordi den passer bedre til hybridlinjen pt.
-
- Medlem
- Indlæg: 1134
- Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 41 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Men når du sætter den til hybrid, så finder den selv ud af om den skal køre el/benzin, dvs. man kan ikke tvinge den til at køre kombineret hele tiden?
Hvornår kører den typisk ren el, del diesel og kombineret?
Hvornår kører den typisk ren el, del diesel og kombineret?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1101 times
- Been thanked: 489 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Det ville overhovedet ikke give mening at tvinge den til konstant at køre på både el og almindeligt brændstof. Det ville være spild af energi.
Ved almindelig hybrid mode så finder den jo netop selv ud af, hvornår det bedst kan betale sig at køre på el og/eller brændstof.
Iøvrigt er tallene fra WLTP, så vidt jeg ved, baseret på at man bruger alt strømmen fra batteriet, samt en kortere distance i hybridmode, og på baggrund af det beregner forbruget af brændstof. Dvs. når du kører i almindelig hybridmode, så er forbruget måske nærmere 25-30 km/l. Særligt hvis det er over længere strækninger, som du skriver.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Medlem
- Indlæg: 1156
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 89 times
- Been thanked: 157 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Man opgraderede 1.4 TSI’eren for at kunne fungere med hybriddrivlinjen, bla. med andre cylinderforinger etc.
Det har formentligt ikke kunne betale sig at udvikle en ny version baseret på 1.5 TSI når 1.4 TSI’eren kan opnå de ønskede resultater.
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
Porsche Taycan Sport Tourismo
Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1108
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Nej det er selvfølgelig enten benzin eller el. Det justerer den selv. Ofres med el i byen og op til 50-60 km/t og så slår den over på benzin derover.
Mht. 1,5 så har den også cylinder frakobling, og det spiller vidst ikke sammen med hybrid - endnu.
Igen de har udviklet 1,4 til at køre i kombination med el. Så derfor forsætter de. Den har nok været ret dyr i udvikling.
Formentlig også derfor det stadig er DSG6
Mht. 1,5 så har den også cylinder frakobling, og det spiller vidst ikke sammen med hybrid - endnu.
Igen de har udviklet 1,4 til at køre i kombination med el. Så derfor forsætter de. Den har nok været ret dyr i udvikling.
Formentlig også derfor det stadig er DSG6
-
- Medlem
- Indlæg: 1134
- Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 41 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Kan man indstille den til ren el og så køre stærkere end 60 km/t?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1108
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Ja. Op til 140. Jeg har prøvet at køre på motorvej på ren el. Så går det stærkt med at bruge strøm.
-
- Medlem
- Indlæg: 1134
- Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 41 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Du skriver at den kører enten el eller benzin, jeg havde bare på forståelsen at man kun havde 204 hk. ved kombineret el/benzin samtidig?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1108
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Korrekt. Under acceleration bruger den både el/benzin for at opnå alle 204 hk.
Men af hvad jeg ved så når du kører alm kørsel så bruger den enten eller.
Måske nogen med mere teknisk viden end mig kan præcisere det mere korrekt hvis jeg tager fejl.
Edit: Jeg kan se Skoda selv skriver det fungerer sammen i Hybrid mode.
“In Hybrid mode, both power units work together and their interplay is automatically controlled electronically. This makes the combined consumption 1.5 l of petrol per 100 km and 14.0 to 14.5 kWh per 100 km, which corresponds to CO₂ emissions of 33 to 35 g/km.”
Men af hvad jeg ved så når du kører alm kørsel så bruger den enten eller.
Måske nogen med mere teknisk viden end mig kan præcisere det mere korrekt hvis jeg tager fejl.
Edit: Jeg kan se Skoda selv skriver det fungerer sammen i Hybrid mode.
“In Hybrid mode, both power units work together and their interplay is automatically controlled electronically. This makes the combined consumption 1.5 l of petrol per 100 km and 14.0 to 14.5 kWh per 100 km, which corresponds to CO₂ emissions of 33 to 35 g/km.”
Senest rettet af Madmax 20. okt 2020, 20:59, rettet i alt 1 gang.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5578
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 370 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Korrekt. På Golf/Passat hedder det GTE-mode, når man tvinger den til at bruge begge dele. Jeg ved ikke hvad det hedder på en Leon.
Så vidt jeg har forstået ud fra det jeg har læst, er det mest økonomisk på lange ture at køre med benzin, når farten er konstant og så bruge el når der skal accelereres.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Roeden
- Medlem
- Indlæg: 1103
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 70 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
Hvis man ved man skal køre en del by senere på dagen så giver der vel menig at "gemme" el til det, i stedet for at brande det af på motorvejen?
Roeden
Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 207 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
I min Golf GTE har jeg i alt 5 driving modes.
(følgende styres via dedikeret knap ved gearstangen)
- E-mode (ren el)
- Hybrid (kombination af el/fossil)
- Battery hold (for det meste udelukkende fossil, for at gemme batterikapaciteten til senere)
- Battery charge (oplader batteriet via fossil. Meget uøkonomisk og bruges aldrig)
(har egen knap ved gearstangen)
- GTE (fuld effekt af begge drivlinjer)
Hvordan det fungerer i en Leon ved jeg ikke, men der har du helt sikkert ikke GTE mode.
Jeg er ikke helt klar over hvordan og hvornår du får den fulde effekt i en Leon. En GTE er betragtelig mere sløv i hybrid-mode sammenlignet med GTE mode.
Det skal derudover siges, at motorstyringen i GTE mode stadig meget aggressivt vil standse fossil-motoren for at spare brændstof. Derfor egner en GTE sig ikke ligefrem til banekørsel, men hvem ville også bruge den til det?
(følgende styres via dedikeret knap ved gearstangen)
- E-mode (ren el)
- Hybrid (kombination af el/fossil)
- Battery hold (for det meste udelukkende fossil, for at gemme batterikapaciteten til senere)
- Battery charge (oplader batteriet via fossil. Meget uøkonomisk og bruges aldrig)
(har egen knap ved gearstangen)
- GTE (fuld effekt af begge drivlinjer)
Hvordan det fungerer i en Leon ved jeg ikke, men der har du helt sikkert ikke GTE mode.
Jeg er ikke helt klar over hvordan og hvornår du får den fulde effekt i en Leon. En GTE er betragtelig mere sløv i hybrid-mode sammenlignet med GTE mode.
Det skal derudover siges, at motorstyringen i GTE mode stadig meget aggressivt vil standse fossil-motoren for at spare brændstof. Derfor egner en GTE sig ikke ligefrem til banekørsel, men hvem ville også bruge den til det?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 101
- Tilmeldt: 24. nov 2014, 19:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 8 times
Re: Seat Leon 1.4 TSI Plug-in e-HYBRID 204 hk.
De 83 km/l er ren salgsgas og er et tal der kommer fra at køre på rent el indtil batteriet er tomt og så kører ekstra 25 km med brændstofmotoren. Forbruget af brændstof beregnes så for den samlede distance.thg skrev: ↑20. okt 2020, 18:58Kan man tvinge den til altid at køre kombineret el/benzin og dermed opnå de optil 83 km/l og en længere strækning og er der nogen der har en idé om hvor mange km man kan køre på kombineret el/benzin og de optil 83 km/l?
Jeg går ikke så meget op i at køre de optil 63 km på rent el, så vil jeg egentlig hellere køre langt flere km med kombineret el/benzin med de optil 83 km/l, men jeg er i tvivl om hvor meget man selv kan bestemme/indstille.
Så undrer jeg mig over at man bruger 1.4 liters TSI motoren, som jo er ret gammel og forlængst erstattet af 1.5 TSI?
- These users thanked the author Rasbi for the post:
- Morten Hedensted