Sgh2008ejs skrev: ↑26. jan 2021, 09:29
Jeg ville ikke turde købe en diesel i dag.
Jeg ved heller ikke rigtigt hvorfor jeg skulle. Synes de nyere TSI´ere gør det bedre og føles mere "kørbare" i hele momentområdet. Det er klart en subjektiv sag hvordan man oplever det.
Økonomien i det, jo den er nok bedre ren km/l i en diesel. Jeg har ikke kørt en længere periode i en nok til at kunne sammenligne med min egen.
Jeg kører 2 x 40 km hver dag til og fra arbejde. Med min 1.5 TSI i en Golf ligger jeg omkring 15 km/l på den tur. 10 km landevej og 30 km motorvej. Vil en TDI´er kunne gøre det på 20 km/l? Måske, det ved jeg ikke. Men for mig er det også uinteressant, for jeg er ikke interesseret i at skulle have en diesel - medmindre det nu var en SQ5
Jeg kan ikke lave et regnestykke, for en almindelig borger uden særlige kørselsbehov eks. tunge laster, varebiler osv. hvor jeg ville finde diesel interessant.
Der er selvfølgelig nogle steder hvor en diesel er at foretrække - eks. varevogne, lastbiler og dem der har behov for at trække tung last. Men for os almindelige mennesker tænker jeg, at det stille og roligt bliver stortset udfaset indenfor en årrække. Jeg tror dog benzin bilerne på sigt ryger samme vej. Når de problematikker omkring elbiler der er bliver løst. Eneste grund til jeg ikke er hoppet på en elbil er:
1) mine sidste biler har været leaset da jeg ofte ønsker noget nyt + binde færre penge i bilen. Her er elbiler stadig ikke interessante.
2) når man har brug for en stationcar med plads til barnevogn er elbiler heller ikke realistiske i mit budget. Måske næste gang bil nr. 2 skal skiftes ud, men der er forhåbentlig lige lidt tid endnu
Du har bestemt ret i, at de nye TSI gør det godt, er langt mere kørbare og nærmer sig det vi tidligere kun kunne få i en diesel - Men, der er stadig lang vej.
Vi har i oktober skiftet en Superb 2.0 TDI med 190 HK ud med en Passat 2.0 TSI med 190 HK - Og bevares, Passaten gør det rigtig godt, selvom man er lidt dieseltosse, men der er stadig langt igen, til det tilbagelænede overskud der var i Skodaen og målt på ren brændstoføkonomi er der endnu længere. Skodaen kørte 6-7 km længere pr liter brændstof.
Vi har tidligere haft Golf 7 2.0 TDI med 150 Hk til samme brug, den kørte let 22 km/l.
Det der mudrer billedet i dag, er, at totaløkonomien hurtigt bliver til benzinbilens fordel. Hvis vi ville ha haft en Passat med 190 diesel heste, var merprisen +50.000 og på leasing, som vi dyrker, var det helt skævt. Så tilkommer der højere grøn afgift osv. jeg tænker mange vil søge mod benzin grundet totaløkonomien, hvis de ikke hopper i el eller hybrid. Vi kiggede også GTE der i sommers, det var også alt for dyrt den gang i forhold til den TSI vi valgte.