Ja. Til dem som har haft problemer med glidende koblinger, vil jeg absolut anbefale et software med øget koblingstryk.
DSGmod
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5604
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 376 times
Re: DSGmod
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- Peter N
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- kws
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2880
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 69 times
Re: DSGmod
Jeg kører selv med Landberg DSGmod pga. jeg ikke magtede, at den skiftede til 2. gear allerede ved 5-6 km/t. Selvom koblingerne er skiftet og den er moddet efterfølgende, så er den begyndt, at glide igen, når koblingerne er kolde.
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 -
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13359
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: DSGmod
@kws - sorry, men jeg har lige tilladt mig at redigere lidt. Dvs bibeholdt dit input til trådstarter omkring DSGMOD, og så flyttet den del af dit indlæg der helt specifikt omhandler tankerne omkring øget koblingstryk over til den tråd vi allerede har omkring dette.
@majbom - jeg har således flyttet dit indlæg med.
Lad os holde den tekniske debat om DQ200 koblingernes virkemåde derovre
Indlæggene starter her
@majbom - jeg har således flyttet dit indlæg med.
Lad os holde den tekniske debat om DQ200 koblingernes virkemåde derovre
Indlæggene starter her
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 577
- Tilmeldt: 5. sep 2014, 07:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 36 times
Re: DSGmod
Jeg har nu indtryk af at rene er til at tale medHansH skrev: ↑8. dec 2020, 20:21Enig. Jeg har haft Thomas "tættere på", så at sige. Og det er selvf en kæmpe fordel.
Jeg skal ærligt tilstå, at jeg ved ikke hvor vidt hans service rækker i forhold til individualisering, når du er ude hos en af hans forhandlere.
Der må selvf være en grænse et sted.... ellers ville nogen nok kunne holde ham og forhandler beskæftiget en hel dag
Så det er en god pointe.
Men man kan jo så sige - samme spørgsmål gælder TVS: hvor stor grad af individualisering tilbyder de indenfor den listepris de tager...
Hvor længe har du kørt med det ?
Jeg har haft det i ca 2 uger hvor af den sidste uge har den været på værksted. (Gearkassen røg)......
Nej just kidding
Har fået den tilbage og harbværet meget opmærksom de sidste dage ig den kører sku meget godt.
Skal nok bare lige vende foden til hvor og hvor meget den skal trykke
2016 Audi A4 Avant 2.0 tfsi quattro
2015 Audi A1 1.0tfsi
2015 Audi A1 1.0tfsi
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 105
- Tilmeldt: 24. jul 2016, 11:56
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 4 times
Re: DSGmod
Kan der laves forskellige skiftetiden hvis man har bil med drive mode ?? Kører mest i eco men syntes den skifter for tidligt til 2. Gear både i eco og normal. Så vil gerne have de opgraderede skiftetider i normeal men beholde de nuværende i eco og så ændre upshift i begge så den ikke går i 2. I tomgang.
- kws
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2880
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 69 times
Re: DSGmod
Det kan man sagtens. Min er med drive mode og jeg har fået ændret i alle modes. Så individuel ændring er ikke et problem.
- These users thanked the author kws for the post:
- Sorensen_combi
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 -
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 11. mar 2021, 21:38
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 0
Re: DSGmod
Beklager følgende uvidende spørgsmål
Jeg har en Passat 1.4 TSI ACT 150 fra 1/2018. Hvordan ved jeg om jeg har en DQ200 gearkasse?
Ift. benzinøkonomi, drift og vedligehold/holdbarhed, er der så en idé i at få en DQ200 Gearkasse Optimering og/eller stage 1 tuning hos Landberg? Er der alternativt (også) andre ting jeg bør være opmærksom på?
Bilen skal kun bruges som familiebil, så behovet er også derefter samt håbet om at bilen kan holde i mange (10+) år
Jeg har en Passat 1.4 TSI ACT 150 fra 1/2018. Hvordan ved jeg om jeg har en DQ200 gearkasse?
Ift. benzinøkonomi, drift og vedligehold/holdbarhed, er der så en idé i at få en DQ200 Gearkasse Optimering og/eller stage 1 tuning hos Landberg? Er der alternativt (også) andre ting jeg bør være opmærksom på?
Bilen skal kun bruges som familiebil, så behovet er også derefter samt håbet om at bilen kan holde i mange (10+) år
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2610
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 350 times
Re: DSGmod
Det ER en DQ200.larmy85 skrev:Beklager følgende uvidende spørgsmål
Jeg har en Passat 1.4 TSI ACT 150 fra 1/2018. Hvordan ved jeg om jeg har en DQ200 gearkasse?
Ift. benzinøkonomi, drift og vedligehold/holdbarhed, er der så en idé i at få en DQ200 Gearkasse Optimering og/eller stage 1 tuning hos Landberg? Er der alternativt (også) andre ting jeg bør være opmærksom på?
Bilen skal kun bruges som familiebil, så behovet er også derefter samt håbet om at bilen kan holde i mange (10+) år
Hvis du tvivler, så find den label der er i bunden af bagagerummet. På den står der "0AM" et sted. Det er koden for DQ200 gearkassen.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13359
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: DSGmod
Det var flere spørgsmål..larmy85 skrev: ↑11. mar 2021, 21:56Beklager følgende uvidende spørgsmål
Jeg har en Passat 1.4 TSI ACT 150 fra 1/2018. Hvordan ved jeg om jeg har en DQ200 gearkasse?
Ift. benzinøkonomi, drift og vedligehold/holdbarhed, er der så en idé i at få en DQ200 Gearkasse Optimering og/eller stage 1 tuning hos Landberg? Er der alternativt (også) andre ting jeg bør være opmærksom på?
1. Nu ved du, at du har en DQ200 gearkasse i din Passat
2a. ændrer DSGMOD noget i forhold til benzinøkonomi ... min mening : nej. I værste fald en lille bitte smule i den forkerte retning.
2b. ændrer DSGMOD noget i forhold til drift/vedligehold/holdbarhed ... min mening : næh, ikke rigtigt. DSGMOD laves for at få bedre køreoplevelse, hvis du spørger mig. Dvs ændrede skiftepunkter der passer bedre til dit temperament, samt mulighed for at mindske / eliminere glidende koblinger.
3. er en stage1 tuning en god idé ... min mening : hvis du synes du mangler lidt ekstra kræfter, så er det en nem måde at få det på.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: DSGmod
Quoter lige mig selv.
Jeg fik for et par uger tilbage lavet DSG-mod på min 1.5 TSI DSG7 Touran 2019.
Det er lavet af Sjællands Chiptunings Service i Herlufsmagle, mest af alt fordi det lå tættest på hvor jeg bor og han havde mange flotte anmeldelser på nettet. Rigtig fin fyr der forklarede mig processen og hvordan han samarbejder med leverandøren.
Det er i praksis en hyldevarefil, lavet med Autotuner software via virtuel flashing. Dvs. originalfil udlæses og uploades til tuneren, der dekrypterer, ændrer filen og rekrypterer, og sender filen tilbage, og den tunede fil uploades til DSG-gearkassens styring. Originalfilen gemmes og rollback er muligt. Det hele sker via OBD-stikket.
https://www.autotuner-tool.com/en/newsd ... -gearboxes
Det væsentligste for mig, er det der beskrives som "Gear changes based on load and throttle position, rather than set points" og "improved response".
Det betyder i praksis, at man med speederen selv har en vis indvirkning på, hvornår bilen skifter gear. Det betyder ikke, at bilen ikke kan finde på at gå i 2. gear ved 5 km/t, hvilket den gør i de fleste use cases originalt.
Det betyder, at den nu ikke gør det på uheldige tidspunkter. Desuden. Med DSG originalt kører bilen med halvt indkoblet 2. gear, hvilket føles som om bilen glider i koblingen, indtil bilen kommer op i omdrejninger. Og bilen holdt sig under 2.000 omdrejninger ved alm. kørsel.
På den måde jeg kører bil, går den nu først i 2. gear ved 11-15 km/t. Og hvis den gør det allerede ved 5 km/t så er det ved ned af bakke, helt plan vej og den kobler helt ind med det samme. Ikke noget glideri.
Følgende andre ting jeg oplever:
I D:
- Bilen springer ikke længere 3 gear ned, når jeg vil lave en hurtig overhaling. Kun 1 til 2 gear alt efter speederposition, og den kører meget længere ud i omdrejninger før den skifter op. Den virker til at den skifter så bilen lander i de omdrejninger hvor der mest 'magt' over det.
- Bilen laver ikke længere lange, halvt indkoblede gearskifte ved helt normal dellastkørsel. Det føltes ofte før som om, bilen bevidst gled i koblingen, i flere sekunder mellem f.eks. 3. og 4. gear, hvor man med manuel gear bare hurtigt ville koble ind. Nu virker det mere "sådan burde det have været fra fabrikken". Bilen er blevet en fornøjelse at køre i, i helt almindelig dagligdag.
- Bilen er også blevet fantastisk at køre i på motorvej. Den går ved en stille overhaling kun ét gear ned, ofte slet ikke et gear ned eller op. Den bliver i gearet indtil man letter pedalen.
Ofte bliver den i 7. ved 100% speeder og 120 km/t, eller alt efter omdrejninger/hastighed og hvor hurtigt man trykker speederen ned. Den udnytter rent faktisk det moment motoren kan levere.
- Forbedrede skiftetidspunkter generelt for alle gear. F.eks. bliver den i 6. frem til godt og vel 80 km/t, før den skifter til 7. ved dellast. Og den gør det ikke før 85-90 km/t hvis det går lidt op af bakke.
- Før havde den sporadisk en rystende fornemmelse ved meget rolig kørsel, og førnævnte gearskifte hvor den bevidst koblede langsomt ind. Som om svinghjulet nåede at gå i ubalance. Det symptom er helt væk.
I S/M:
Wow nogle hurtige gearskifte.
Selv ved nedgearing går det hurtigere. Før "hang" den ligesom et halvt sekund før den udførte nedgearing. Nu går det i gang med det samme.
Jeg har lavet lidt videoer der viser kørslen, ved helt normal måde at give gas på.
Original fil hvor den ikke kom over 2.000 omdr:
Tunet fil:
I D:
I S:
- These users thanked the author Anders D for the post (total 3):
- HansH • Strata • TorbenRasmussen
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6588
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 928 times
- Kontakt:
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: DSGmod
Sådan føles det ikke
Jeg vil nærmere kalde det at den roligt skifter gear, selvom det lyder modsat af, hvordan man mener en DSG gearkasse fungerer. Det virker meget by design og ikke som en fejl. Det er heller ikke noget jeg leder efter.
Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk
Jeg vil nærmere kalde det at den roligt skifter gear, selvom det lyder modsat af, hvordan man mener en DSG gearkasse fungerer. Det virker meget by design og ikke som en fejl. Det er heller ikke noget jeg leder efter.
Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13359
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: DSGmod
Tak for den Anders
Jeg synes ret tydeligt man ser forskellen mellem den måde hvorpå dit map virker og så mit eget.
Mit har fix punkter for upshift som jeg selv har specificeret, hvor din retter sig efter belastningen, dvs anfordret moment (går jeg ud fra).
Det gør min også (altså retter sig efter belastningen) - hvis jeg træder hårdere.
Dvs de 2100 o/m jeg har som upshift point for f.eks. 4G kan sagtens blive mere, hvis jeg tråder speederen længere ned.
Pointen er bare, at den aldrig skifter TIDLIGERE end 2100, uanset hvor blødt jeg træder.
Jeg har fået indført en slags minimumsgrænse kan man sige .... "uanset hvor blid accelerationen er, så skift aldrig under dette omdr.tal"..
To lidt forskellige strategier, som kan passe til den enkeltes temperament..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: DSGmod
Nu har jeg på en rolig køretur lige fokuseret på det. Det der sker, er ikke traditionel glide i koblingen. Det er den del af processen, hvor den kobler ind i "næste gear".
Ligesom når man slipper en manuel kobling lidt langsommere end normalt. Den glider ikke i koblingen, hvis jeg f.eks. holder den i et gear i kobling 2 og giver max moment fra lave omdrejninger. Som jeg skrev i mit første svar, så virker det som "by design" på sådan en årgang og motor.
Hvad jeg også er kommet i tanke om: jeg har ikke lavet en grundindstilling, efter DSG mod, så det har jeg lige gennemført og kørt en tur:
Efter grundindstilling:
Den føles som om den kobler hurtigere ind i næste gear, men hvad siger @i-s
Før grundindstilling:
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6588
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 928 times
- Kontakt:
Re: DSGmod
Ingen tvivl om det ser bedre ud. Jeg må indrømme, at jeg skyr denne DQ200 gearkasse som pesten. Den jeg havde, døjede lidt med samme problemer, hvor man kunne lege med grundindstilling osv og hvor man gik og tænkte det bliver godt om lidt. Men jo flere km der kom på, værre blev det. Jeg håber ikke du kommer til at få de problemer.
/Søren.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5712
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 92 times
- Been thanked: 189 times
Re: DSGmod
Tak for feedback @i-s
Min 2009 Golf VI endte i 2011 med en helt ny gearkasse pga. glidende kobling 2. Min 2019 opfører sig ganske anderledes.
Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk
Min 2009 Golf VI endte i 2011 med en helt ny gearkasse pga. glidende kobling 2. Min 2019 opfører sig ganske anderledes.
Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: 26. feb 2020, 09:38
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: DSGmod
Sorry for OT, men ved du så også, hvor man ser, hvilken gearkasse, der ligger i en California 2.0TDI 150 DSG (2019)?
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6279
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2116 times
- Been thanked: 696 times
Re: DSGmod
Samme metode. Label i bagagerum eller på første side af instruktionsbogen
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13359
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: DSGmod
Hvis det var en almindelig personbil, så ville mit bud være en DQ381.
Min tvivl går på hvorvidt California'en er så stor/tung at de har valgt at putte en DQ500 i den ?
Men som jansom skriver - check lige produktionslabel. Evt post et billede af den her, så får du svar
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- mobworld
- Medlem
- Indlæg: 587
- Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: DK
- Has thanked: 82 times
- Been thanked: 104 times
Re: DSGmod
SDJ mener jeg er DQ500
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up
---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up
---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13359
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: DSGmod
Det er en DQ500.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2429
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 854 times
- Kontakt:
DSGmod
Konen irriterer sig over sin 1.0 TSI og spurgte selv den anden dag, om man ikke kunne få fikset de gearskift. Så er den gal, for hun kan køre med vinduesviskere, der er faldet af og motorlamper der lyser uden brok...
Er re-map også en hyldevare til en Polo AW? Hvem kører jeg til her i KBH?
Er re-map også en hyldevare til en Polo AW? Hvem kører jeg til her i KBH?
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13359
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: DSGmod
Jeg har gode erfaringer med Landberg (dvs --> Cartrends i dit hood)
Anders D har gode erfaringer med de her https://www.facebook.com/Sjchiptuning/
GranTurismo har gode erfaringer med TVS
Anders D har gode erfaringer med de her https://www.facebook.com/Sjchiptuning/
GranTurismo har gode erfaringer med TVS
- These users thanked the author HansH for the post:
- TorbenRasmussen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 5 times
Re: DSGmod
Jeg har lige bestilt en Skoda Karoq 1.5 TSI DSG. Er der noget jeg skal være bekymret for med gearene? Og skal man få lavet et DSG-mod fra start for at passe på bilen?
Jeg har aldrig ejet en automatgear før, så jeg er helt grøn.
Jeg har aldrig ejet en automatgear før, så jeg er helt grøn.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13359
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: DSGmod
Der kan basalt set være to grunde til at man får lavet MOD på VAG's DSG gearkasser:
1) kobling der glider ("mikroslip")
2) utilfredshed med skiftepunkter
ad 1)
Kort fortalt:
Dette er sagaen omkring DSG gearkassens mikroslip-funktion, som skal forhindre at vibrationer forplanter sig fra drivlinjen til resten af bilen.
For at opnå dette, er koblingen programmeret til at åbne en lille bitte, bitte smule i visse situationer. Desværre virker det til, at det kan blive lidt for meget, og man vil som fører af bilen opleve at den ligesom "glider" lidt i koblingen .... ikke tager 100% fat, hvis du forstår.
Nogen opdager det aldrig.
Andre bemærker det måske slet ikke.
Nogen mærker det rigtig meget og kan ikke leve med det.
ad 2)
De omdrejningstal hvor bilen skifter gear opad er som udgangspunkt programmeret med brændstoføkonomi for øje. Dvs den vil søge at skifte hurtigt opad, for at holde omdr. nede, og dermed angiveligt spare brændstof.
Nogen vil opleve dette som .. generende. Det virker som om bilen hele tiden ligger og sejtrækker ved lave omdr.
For begge punkters vedkommende ville jeg helt klart afvente til du har haft bilen noget tid og lært den at kende.
Der er en pænt stor chance for at 1) aldrig bliver et tema for dig ... og det samme gælder sådan set 2).
Under alle omstændigheder ødelægger du ingenting ved bare at køre i din nye bil som den er ab fabrik
Så vent og se hvad du synes. Nu ved du lidt om hvad fokuspunkterne er. Håber ikke at jeg med forklaringen har skærpet dine antenner så meget, at du kommer til at opfatte signaler, som du ellers ikke ville have fanget....
Jeg er først og fremmest sikker på at du vil blive glad for din nyerhvervelse
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 117 times
Re: DSGmod
Jeg har haft min Kamiq dsg med samme motor som din siden 6/2020
Den har nu kørt ca. 6.000 km.
Jeg overvejer stadig, hvad/om jeg skal ha’ den chippet OG dsg. mod.
Den kører umiddelbart fint nok. Jeg oplever ikke microslip. MEN, er godt nok lidt træt af de hurtige gearskift
Har helt sikkert overvejet dgs mod. UDEN chiptuning
Ved ikke pt., hvor jeg ender
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
-
- Medlem
- Indlæg: 763
- Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 159 times
- Been thanked: 249 times
Re: DSGmod
Problemet er at du siger farvel til nogen som helst udbedring på garanti, hvis du vælger at få lagt ny software i din DSG inden for din garanti periode.Flamiq skrev: ↑10. apr 2021, 08:20Jeg har haft min Kamiq dsg med samme motor som din siden 6/2020
Den har nu kørt ca. 6.000 km.
Jeg overvejer stadig, hvad/om jeg skal ha’ den chippet OG dsg. mod.
Den kører umiddelbart fint nok. Jeg oplever ikke microslip. MEN, er godt nok lidt træt af de hurtige gearskift
Har helt sikkert overvejet dgs mod. UDEN chiptuning
Ved ikke pt., hvor jeg ender
Det kan IMHO ikke betale sig. Jeg havde ventet til efter garanti perioden.
.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 117 times
Re: DSGmod
Som så i mit tilfælde vil være efter 5 år, da jeg har tilkøbt xtra 3 år
Er ikke sikker på, jeg vil vente så længe, hvis jeg bliver “træt” af mit gearskifte
Ny bil i stedet for Måske
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 78
- Tilmeldt: 17. maj 2019, 19:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 5 times
Re: DSGmod
@HansH
Tak for dit fine svar.
Jeg blev bare noget nervøs, da jeg læste her inde, for om koblingen ville gå hurtigt i stykker hvis man ikke fik lavet et mod.
Det er super man kan få noget vejledning her inde, når man ikke aner en dyt om biler. Så mange tak for det
Tak for dit fine svar.
Jeg blev bare noget nervøs, da jeg læste her inde, for om koblingen ville gå hurtigt i stykker hvis man ikke fik lavet et mod.
Det er super man kan få noget vejledning her inde, når man ikke aner en dyt om biler. Så mange tak for det