1.5 TSI ACT chiptuning

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Mikesorensen
Nyt medlem
Indlæg: 209
Tilmeldt: 4. jul 2015, 16:53
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 7 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Mikesorensen » 7. mar 2021, 20:22

Samme sidder osse på en 2.0tsi vrs. Fjernede det osse derpå for et par år siden, inden der kom en ordnelig indsugning på :D

Hallas
Medlem
Indlæg: 1178
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 529 times
Been thanked: 251 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Hallas » 8. mar 2021, 06:13

Hm, lyder som Win Win. Mon det ville give noget med en original 1.5 TSI..
Der er intet gjort ved min motor, så ville den ikke bare få for meget luft 😏
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 190 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Anders D » 8. mar 2021, 10:20

Hallas skrev:
8. mar 2021, 06:13
Hm, lyder som Win Win. Mon det ville give noget med en original 1.5 TSI..
Der er intet gjort ved min motor, så ville den ikke bare få for meget luft 😏
Potentialet er i mine øjne, at den i originalt trim, vil hente sit ladetryk en kende hurtigere, og have bedre flow ved høj belastning. Det vil dog givetvis have en mindre effekt, end ved forhøjet ladetryk.

Det kan jo komme an på en prøve.

Jeg kan i princippet godt slå min tuning fra og montere "lyddæmperen" igen og teste, men synes det giver mere mening at du finder værktøjet frem og prøver selv :P

Og nej, det kan ikke skade. Der filtreres ikke mindre fordi den fjernes.

Hallas
Medlem
Indlæg: 1178
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 529 times
Been thanked: 251 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Hallas » 8. mar 2021, 18:35

Takker, må prøve det en dag. Men tænkte at i gamle dage, tog man luftfilter indsats ud og motor sagde så vrummm og det var det.
Så når der er lidt varme i luft må det prøves 😆
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

motley
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 12. mar 2017, 01:01
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af motley » 12. mar 2021, 20:47

Anders D skrev:
7. mar 2021, 19:50
Har du boret hul lige foran 'tragten', eller trækker den som min, fra indsugning fra modsatte side af bilen end hvor luftfilterkassen sidder?

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk
Ja, jeg har boret de huler. Jeg har lavet en venstre side lige som den højre :)
These users thanked the author motley for the post:
Anders D
2019 Audi A3 35TFSI S-tronic Limited Edition | Eibach Pro | S-line eksteriør | Titaniumsort optikpakke

vwcaddy
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 6. feb 2012, 13:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 46 times
Been thanked: 30 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af vwcaddy » 13. mar 2021, 02:29

Har I fotos af der hvor I har boret hullerne?
BMW 125i Sport F20 Glacier Silver.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 190 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Anders D » 13. mar 2021, 14:16

motley skrev:
12. mar 2021, 20:47
Ja, jeg har boret de huler. Jeg har lavet en venstre side lige som den højre :)
Ja, har du mulighed for at tage et billede, så vi kan få inspiration til hvordan udskæringen skal laves?

motley
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 12. mar 2017, 01:01
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af motley » 13. mar 2021, 19:20

Jeg tog et billede før jeg monterede det på bilen :)
Intake mod 1.jpg
Intake mod 1.jpg (175.27 KiB) Vist 10138 gange
Intake mod 2.jpg
Intake mod 2.jpg (292.92 KiB) Vist 10138 gange
These users thanked the author motley for the post:
Anders D
2019 Audi A3 35TFSI S-tronic Limited Edition | Eibach Pro | S-line eksteriør | Titaniumsort optikpakke

vwcaddy
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 6. feb 2012, 13:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 46 times
Been thanked: 30 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af vwcaddy » 13. mar 2021, 19:30

Er det nødvendigt, både at lave “bore huller mod” OG fjerne indsatsen? Vil det ikke give noget, bare at fjerne indsatsen?
BMW 125i Sport F20 Glacier Silver.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 190 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Anders D » 13. mar 2021, 19:36

vwcaddy skrev:
13. mar 2021, 19:30
Er det nødvendigt, både at lave “bore huller mod” OG fjerne indsatsen? Vil det ikke give noget, bare at fjerne indsatsen?
Det er jo det, det umiddelbart gjorde på min. Men "the sky is the limit" right?
These users thanked the author Anders D for the post:
vwcaddy

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 190 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Anders D » 13. mar 2021, 19:56

Hallas skrev:
8. mar 2021, 06:13
Hm, lyder som Win Win. Mon det ville give noget med en original 1.5 TSI..
Der er intet gjort ved min motor, så ville den ikke bare få for meget luft 😏
+grader i flere dage nu. Hvordan gik det? :)

Hallas
Medlem
Indlæg: 1178
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 529 times
Been thanked: 251 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Hallas » 13. mar 2021, 20:45

Hej

Argh har ikke prøvet det af endnu. Er lidt i tvivl om jeg vil..ka ikke lide tanken om at skære i den 😩
Men ligger ind, hvis jeg gør det, ka godt se fidusen 👍
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 190 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Anders D » 13. mar 2021, 20:49

Hallas skrev:Hej

Argh har ikke prøvet det af endnu. Er lidt i tvivl om jeg vil..ka ikke lide tanken om at skære i den Billede
Men ligger ind, hvis jeg gør det, ka godt se fidusen Billede
Det var mit trick jeg spurgte til. Fjerne indsatsen under filtret Billede

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk


Hallas
Medlem
Indlæg: 1178
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 529 times
Been thanked: 251 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Hallas » 13. mar 2021, 21:25

Nåe ja, nu forstår jeg. Men må få det prøvet, men mon I mærker forskel fordi I er chippet. Er ikke sikker på om jeg vil have mere lyd på 😏
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 190 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Anders D » 13. mar 2021, 21:27

Jeg har efter to dage glemt forandringen i lyd, så markant forskel er der ikke. Om vi mærker forskel fordi de er tunede, var jo det du skulle være med til at konkludere på din standardkværn ;)

Hallas
Medlem
Indlæg: 1178
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 529 times
Been thanked: 251 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Hallas » 13. mar 2021, 22:16

For dælen da, jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen.Selvølgelig ka jeg godt se sammenhængen nu, må få det prøvet 🏎
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Hallas
Medlem
Indlæg: 1178
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 529 times
Been thanked: 251 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Hallas » 14. mar 2021, 10:13

Så er den pillet ud og snart ud i det blå
These users thanked the author Hallas for the post:
Anders D
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Hallas
Medlem
Indlæg: 1178
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 529 times
Been thanked: 251 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Hallas » 14. mar 2021, 19:47

Nåe, nu kørt 130 km. Ikke så stærkt, Max 130 og frue på højre side. Om det er placebo, eller virkelighed er svært. Har følelse af at, den trækker bedre fra bund ved acc op i gear. Den fik kortvarigt lov på motorvej og geare ned og komme kvikt afsted på nedkørselsrampe. Så prøver lidt længere tid, lyd mærker jeg ikke noget til. Men så er spørgsmål, plasticen giver jo et vist modtryk, og nu får den så mere luft. Vil motor så ikke kompensere i forhold til det tryk den kan suge med..lidt ligesom det ikke nytter noget rent effekt at smide 5 tommer udstødning på, da der f.eks skal være et vist modtryk i udstødning..ved godt at det måske ikke har den store betydning med min mindre motor 😆😆😆
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 190 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Anders D » 14. mar 2021, 19:58

Det vil kun gøre sig gældende på en sugemotor, hvor en lang indsugningsføring er en fordel i forhold til momentet.

På en turboladet motor er kort vej nummer 1. Jo tidligere turboen kan spoole op jo bedre for momentet der skabes.

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk


Hallas
Medlem
Indlæg: 1178
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 529 times
Been thanked: 251 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Hallas » 14. mar 2021, 20:03

Det er jo lige det jeg læser mig lidt til. Men nu får den lov lidt tid, men det var også mere at det jo ikke skader motor...

Det med at for meget luft evt kræver motorstyring ændret, men det kræver nok lidt mere powerfull motor..
FA366136-430E-4CFC-9C30-8397D55BEFFF.png
FA366136-430E-4CFC-9C30-8397D55BEFFF.png (360.11 KiB) Vist 9967 gange
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3528
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 118 times
Been thanked: 117 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Flamiq » 28. sep 2021, 14:48

Anders D skrev:
7. mar 2021, 17:51
Jeg har efter, jeg fik tunet min bil, haft en antagelse om, at den originale lufttilførsel til turboen var noget astmatisk.

I forhold til min tidligere 1.4 TSI trækker 1.5 godt nok allerede fra 1.500 omdrejninger, og er mere villig til at spoole turboen op, end 1.4, men alligevel virkede det som, om det højere ladetryk skal igennem en væsentlig friktion før der er flow nok.

Jeg pillede i aftes, hvad jeg tror er en lysdæmpende indsats, ud af luftfilterkassen på min 1.5 TSI. Hvis man kigger på den kan man se den spærrer for over 60% af arealet af luftfilterkassens element.

Og holy cow Billede

Uden at have evidens på plads for det, vil jeg påstå, at motoren sætter maksimalt ladetryk 150-180 omdrejninger før end tidligere. Næsten som originalt fra 1.500, men med mere moment.

Hele området fra 2.100-4.900 omdrejninger i en 4-5. gears acceleration sparker igennem. Bilen trækker nu rigtig rent i accelerationer, man starter fra lave omdrejninger. Starter man forsigtigt i 1. gear og DSG'en skifter til 2. gear og giver fuld gas, trækker den virkelig igennem fra 1.800 omdrejninger og flyver op i omdrejninger Billede

Det eneste det betyder derudover, er en lidt dybere indsugningslyd mens turboen spooler op, og ved speederslip kan man høre recirkulationsventilen returnere trykket til efter luftfilterkassen.

Go go - det kræver kun en torxbit og 5 minutters arbejde.Billede

Jeg kører til orientering med en Speedbuster piggyback og DSG optimering.

Sendt fra min Pixel 4a med Tapatalk
Jeg har lige bestilt tid til chip- og DSGoptimering af min Kamiq 1,5 tsi dsg hos en Chiptuning.nu forhandler her på Sjælland 8-)
Er dit “triks” med at pille ved luftfilterkassen for bedre luftgennemstrømning stadig noget, du vil anbefale mig at gøre i samme omgang :?
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: 2024 Tesla Model Y, L.R. Baghjulstræk

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 190 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Anders D » 3. okt 2021, 18:29

Ja, særligt ved tuning.
These users thanked the author Anders D for the post:
Flamiq

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3528
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 118 times
Been thanked: 117 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Flamiq » 15. okt 2021, 16:22

Så er kamiqen blevet optimeret med en omgang “chiptuning.nu” filer på både motor- og dsgkassen (standard filer til 1,5 tsi motoren) :P
Jeg må her efter bare 2 dages kørsel sige, at det burde jeg ha’ gjort for længe siden :ugeek:
Det er en helt “ny” bil jeg fået at køre rundt i ;)
Der er kommet lidt mere skub i kareten - Fint nok :| MEN, (selv om denne tråd er om motoroptimering :) ), så er det gearudvekslingen, der for mig, er den helt store gevinst ved indgrebene 8-)
Det er en fornøjelse, at gearskiftene nu sker ved lidt højere omdrejninger, og især igangsætning fra 1. gear nu sker som om, der virkeligt ER et 1. gear :mrgreen:
Jeg er indtil andet er bevist - En glad mand :P

PS! Har ikke gjort noget ved luftfilterkassen pt. :|
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: 2024 Tesla Model Y, L.R. Baghjulstræk

Hallas
Medlem
Indlæg: 1178
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 529 times
Been thanked: 251 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Hallas » 15. okt 2021, 16:48

Det lyder godt, men er det så med 180 hk og 335 nm..

https://chiptuning.nu/shop/frontpage.html

Syntes superb kører godt, omend vi godt kan mærke lidt hård tilkobling kold..
Men igen, er lidt i tvivl med det, at nm bliver øget :o
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3528
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 118 times
Been thanked: 117 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Flamiq » 15. okt 2021, 16:52

Hallas skrev:
15. okt 2021, 16:48
Det lyder godt, men er det så med 180 hk og 335 nm..

https://chiptuning.nu/shop/frontpage.html
Ja😉
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: 2024 Tesla Model Y, L.R. Baghjulstræk

Hallas
Medlem
Indlæg: 1178
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 529 times
Been thanked: 251 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Hallas » 15. okt 2021, 17:55

Det er nm jeg er ræd for, om gearkasse ka holde..ved godt det er omtalt 1000 x. Så ikke fordi der skal være ny dialog om det…det er jo når vi spænder cv på, jeg tænker at superb så bare trækker derudad 🚅🚅
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3528
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 118 times
Been thanked: 117 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Flamiq » 16. okt 2021, 10:26

Hallas skrev:
15. okt 2021, 17:55
Det er nm jeg er ræd for, om gearkasse ka holde..ved godt det er omtalt 1000 x. Så ikke fordi der skal være ny dialog om det…det er jo når vi spænder cv på, jeg tænker at superb så bare trækker derudad 🚅🚅
Tænker, der er taget højde for nm ved optimeringen :ugeek:

Sakset fra chiptunings hjemmeside: Til DQ200 tilbyder vi et program som er særdeles omfattende. Programmet indeholder følgende: Intern momentbegrænsning hævet, hurtigere skift i D, M og S, optimerede skiftetidspunkter, senere skift fra 1. til 2. gear og øget koblingstryk for at hindre "microslip". ;)
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: 2024 Tesla Model Y, L.R. Baghjulstræk

Hallas
Medlem
Indlæg: 1178
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 529 times
Been thanked: 251 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Hallas » 16. okt 2021, 11:21

Ja, det er er også kun nm jeg er bange for..fordi man har sagt at max for dq200 er 300 nm…
Men hører om et par uger hvordan du føler din kører. Om du syntes det bliver ved at være godt 😃
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3247
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af Charlimike » 16. okt 2021, 11:22

Der er heller ikke begrænset moment her. Landberg sw motor og dsg.
70128601-2738-4983-80CB-213DC4484C0A.jpeg
70128601-2738-4983-80CB-213DC4484C0A.jpeg (85.97 KiB) Vist 9071 gange
These users thanked the author Charlimike for the post:
Hallas
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

bomever
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19. okt 2019, 19:40
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: 1.5 TSI ACT chiptuning

Indlæg af bomever » 17. okt 2021, 11:36

Er også blevet medlem af den tilfredse klub :)

1.5 TSI ACT med 189 HK og 335 nm
DSG optimering med hævet nm til 400 i alle gear :) det dur !!
Kørt 25.000 km uden problemer !!

Stage3.dk - My car love you :)
These users thanked the author bomever for the post:
Hallas

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"