Må være skønt at have så meget fritid, at man kan fastholde en sådan nærmest meningsløs samtale, der efterhånden primært består af gentagelser fra personer, der ved, at ens egen mening er den eneste rigtige ...BrianDS skrev: ↑13. maj 2021, 14:11Nu vil du bare provokere eller hvad?
Du ved tydeligvis ikke hvordan jeg kører og bruger min bil
Jeg kommer ikke til at skifte el leverandør hver sjette måned, der er rigeligt bøvl med det seneste skifte jeg har foretaget.
Jeg holder mig til den lokale - prisen med moms ligger i øvrigt pt på omkring 1,80 kr/kWh - når der ikke tages hensyn til andet end den rå pris med afgift.
Jeg kommer heller ikke til at lade med mormorlader på 3,7 kW eller mindre, der skal en ladeboks på - men det kan også betales.
Jeg kigger lidt større biler, som ikke er så aerodynamiske som fx Tesla Model 3 der er for lille - det kunne være Skoda ENYAQ, eller større (når de kommer)
Jeg regner med 4 km/kWh i gennemsnit over året, både sommer, vinter, korte og længere ture, så ender de 1,80 kr/kWh med at give 722 kWh, som så kan give 2.888 km, det er ikke langt fra at være det samme som det har kostet i diesel i den angivne periode - altså med forudsætning at man altid lader hjemme hver gang.
Jeg anerkender at kan man nøjes med at lade hjemme, og køre indenfor rækkevidden, så kan det blive billigere end at køre i en ICE bil - selv uden refusion.
For mig er det en meget stor begrænsning at opladning ude vil være meget dyrere, for jeg ved jeg vil få brug for at lade ude, måske ikke hver måned, lige nu ,men når Corona går over, så bliver det mere)
De korte ture er hårde ved dieselforbruget, og den grønne ejerafgift vil gøre at jeg ikke vil vælge diesel igen næste gang - derfor som sagt - jeg afventer og ser om der kommer noget bedre - vel vidende at elbiler (og PHEV) bliver dyrere allerede fra årsskiftet. Jeg ved jeg skal have noget der er helt eller delvist elektrisk næste gang, PHEV har dog en stor ulempe i forhold til service omkostninger og intervaller.
Ang. Refusion
Min kommentar omkring refusion var primært møntet på at hvis naboen får opsat en lader med et billigt abonnement med refusion, så kan denne oplade for cirka 70 øre/kWh (eller hvis vi tager udgangspunkt i 250 kWh om måneden, og fordeler de 75 kr som @HansH nævnte, så er det 100 øre/kWh), imens man skal betale 180 øre/kWh, fordi der sidder solceller på taget, som i øvrigt ikke gør en forskel når elbilen lader om natten.
Det vil svare til at to ens biler der hører til i to huse ved siden af hinanden, der koster 1.000 km (udgangspunktet er igen 4 km/kWh)
- med solceller: 450 kr
- uden solceller, men med refusionsabonnement: 250 kr
Har man elbaseret varme vil prisen for 1.000 km blive
- med solceller: 171,25 kr (246,25 med abonnement hvis de 1.000 km er over en måned)
- uden solceller, men med refusionsabonnement: -28,75 kr (46,25 med abonnement hvis de 1.000 km er over en måned)
Det vil sige fire naboer vil have en forskel på næsten 400 kr for den samme distance i den samme bil.
Bor man i lejlighed, og har brug for 1.000 km kan man betale 3,5 kr/kWh med Clever Go på almindelige og hurtige opladere, eller 5 kr/kWh på lynlader.
- almindelig oplader: 875 kr - så vælger man nok et abonnement til 675 kr/md i stedet
- lynlader: 1.250 kr - igen så vælger man et abonnement til 675 kr/md i stedet
Så er forskellen i stedet 650 kr for at køre de samme 1.000 km i den samme bil, i det samme område.
Den der betaler mest skal i øvrigt så også dele opladning med andre...
Er det kun mig der synes det er helt galt?
Det jeg frygter der sker er at refusionsmulighederne bliver fjernet, så alle kommer til at betale 500-700 kr for 1.000 km - jeg håber virkelig ikke det sker, men jeg stoler ikke på den røde del af folketinget, som (desværre) pt har magten...
Jeg ved godt uanset hvilken bil man kører i, så er der en risiko for at en (rød) regering gør det dyrere - men alle er ikke lige i forhold til elbil.
Lidt kedeligt, at samtalen finder sted i en tråd, der tidligere har været interessante emner i.
Måske der kunne laves en tråd, der hedder noget med "Ligegyldigheder om el- og fossilbiler taget til det ekstreme".