Skoda ENYAQ
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1113
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 103 times
- Been thanked: 479 times
Re: Skoda ENYAQ
Fartfornemmelsen er noget andet i en elbil. Accelerationen i Enyaq er ikke wow, måske når RS kommer, men ligger man bare og kører uden fartpilot er det svært at mærke om man kører 100-110-120.
- These users thanked the author Madmax for the post (total 3):
- BrianDS • torniel • Brian Scharling
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: Skoda ENYAQ
I fuldstændig spredt fægtning, her mine umiddelbare takeaways fra en prøvetur i en Enyaq 80 i går, efter også at have prøvet ID.4 og TM3.
TL;DR - jeg kan lide Enyaq.
Helt generelt tror jeg Skoda bevidst er gået efter at gøre transitionen fra fossilbil til elbil så spiselig som muligt for en konservativ som mig.
Jeg er klar over at mange vil få brækfornemmelser over denne konservatisme. Men det virker på mig - på den gode måde.
I den direkte sammenligning mellem de to søskende ID.4 og Enyaq har jeg Skoda'en som klar vinder.
Et valg mellem TM3 og Enyaq er i min bog et valg mellem følelser eller fornuft. Man kunne også sige et valg mellem performance eller praktikalitet.
Udvendig;
Udefra ser man bare en SUV. Det er ikke til at se om den er fossil eller el. Den har ikke det lidt futuristiske (nogen kalder det rumskib) look over sig, som mange andre elbiler. Den fake kølergrill bidrager væsentligt til denne "identitetssløring".
Indenfor;
I kabinen har de placeret det lille (5-6" ? virker ikke meget mere end en smartphone..) display i en "brønd" nede i instrumentbordet, ligesom man kender det fra en almindelig bil. En ID.4 har det siddende "påklistret" ovenpå ratstammen. Det er selvfølgelig fint at det følger med når man justererer rattet, men for mig ligner ID.4's løsning lidt en eftermonteret turbotrykmåler i en 70'er bil.
De har bevaret "rigtige" fysiske knapper på rattet. Ikke den kapacitative touch-type som i ID.4.
Der er separat stilk til fartpilot.
I forhold til TM3 er der også en stilk til viskerfunktion på højre side.
Gearvælger er placeret på midterkonsollen, modsat ID.4 og TM3 hvor den sidder som en stilk på højre side af rattet.
Head-up display med augmented reality er jeg lynhurtigt blevet stor fan af. Synes det er rigtig cool at køre med. På det punkt er ID.4 og Enyaq ligeværdige, mens det er mig en gåde at TM3 ikke tilbyder noget lignende Fint nok at nogen ikke kan bruge det til noget, men så kan man jo bare gøre det til en konfigurérbar option i bilens opsætning, så man kan slukke det. Det kan man på ID.4 og Enyaq.
Infotainment;
Hele skærmhåndteringen, dvs menuopbygning osv ligner i bund og grund noget vi allerede kender.
De rapporter der har været om frys/lag oplevede vi ikke. Det hele kørte fint og smooth, og navi'en snakkede os rundt på dansk.
Svært at forklare .. men det var bare intuitivt. Og på den korte prøvetur (40 min) fandt vi (fruen og jeg) hurtigt hvad vi skulle bruge derinde.
Der var vi en hel del mere udfordrede da vi prøvede TM3'eren.. lad os bare sige det sådan
TM3'ens infotainment tror jeg man skal bruge lidt tid på at lære at kende. Derudover kan man en styre en hel masse af bilens funktioner fra app'en .... Dvs jeg vil kunne sidde hjemme i stuen og skrue op for temperatur eller skifte radiostation, mens min kone kører i bilen inde i byen. Det er da sjovt og vildt blæret. Jeg vil tro teknikdrengene ovre ved Tesla morer sig med at vise hvad de kan
Men jeg har lidt svært ved at se den helt store nytteværdi. Lidt ligesom jeg heller aldrig har brugt PLA på min Passat, andet end den dag jeg ville teste og lege med det. Men det er selvf individuelt hvad man finder af anvendelse for den slags.
Pladsforhold;
I forhold til plads og rummelighed var Enyaq en positiv oplevelse - selvfølgelig mest i forhold til TM3.
Når førersædet stod til mig (190cm) var der rigtig meget plads på bagsædet bagved. Altså som i - ABSURD meget plads! Jeg vil skyde på at jeg havde 15 cm fra knæene ind til sæderyggen. Det mindede mig mest om en Superb - og så med et ekstra trin opad på skalaen.
Bagagerummet føltes til at være lidt mindre end vores Octavia. Ikke så meget i længde og bredde - men i dybde. Formodentlig pga batteri. Men ikke ret langt fra hvad vi er vant til.
Altså - alt i alt en slags krydsning mellem en Superb (kabine) og en Octavia (bagagerum).
På TM3'eren ledte jeg forgæves efter bagagerummet. Fandt kun hvad jeg vil kalde et handskerum med udvendig adgang.
Køreoplevelse;
Meget lydsvag fremfærd. Vi var kun oppe på 90 på landevej ... prøvede ikke motorvej ... men der var en markant forskel til især TM3.
Jeg kunne godt tænke mig at ID.4 og Enyaq's B-program bremsede lige så aggressivt som TM3. Der synes jeg virkelig at TM3's one-pedal driving virker suverænt. På VAG'erne skal man lige over og røre bremsen mange gange ... hvor på man på Tesla'en kan køre den 100% på speederen hele tiden, så længe der ikke sker noget uventet i trafikken.
Både ID.4 og Enyaq vi prøvede var med 204HK. Og de leveres nænsomt på en måde der minder om vores fossilbiler. Bevares, stadig en del kvikkere, og man er dælme hurtigt oppe på 70 hvis det skal være. Men meget mere "morfar" i forhold til TM3.
I forhold til præstationer er der intet over og ved siden af TM3. H.o.l.d nu k.æ.f.t sådan en Dual Motor tager ved når man floor'er den!!
Det er virkelig forrygende.
Jeg synes man skal være lidt et speedhead for at få den fulde fornøjelse af TM3'erens kræfter. Og det er ingen af os.
Er det 400HK sådan en LR har ? Ud af dem vil hverken min kone eller jeg nogen sinde komme til at bruge de sidste 250......
TL;DR - jeg kan lide Enyaq.
Helt generelt tror jeg Skoda bevidst er gået efter at gøre transitionen fra fossilbil til elbil så spiselig som muligt for en konservativ som mig.
Jeg er klar over at mange vil få brækfornemmelser over denne konservatisme. Men det virker på mig - på den gode måde.
I den direkte sammenligning mellem de to søskende ID.4 og Enyaq har jeg Skoda'en som klar vinder.
Et valg mellem TM3 og Enyaq er i min bog et valg mellem følelser eller fornuft. Man kunne også sige et valg mellem performance eller praktikalitet.
Udvendig;
Udefra ser man bare en SUV. Det er ikke til at se om den er fossil eller el. Den har ikke det lidt futuristiske (nogen kalder det rumskib) look over sig, som mange andre elbiler. Den fake kølergrill bidrager væsentligt til denne "identitetssløring".
Indenfor;
I kabinen har de placeret det lille (5-6" ? virker ikke meget mere end en smartphone..) display i en "brønd" nede i instrumentbordet, ligesom man kender det fra en almindelig bil. En ID.4 har det siddende "påklistret" ovenpå ratstammen. Det er selvfølgelig fint at det følger med når man justererer rattet, men for mig ligner ID.4's løsning lidt en eftermonteret turbotrykmåler i en 70'er bil.
De har bevaret "rigtige" fysiske knapper på rattet. Ikke den kapacitative touch-type som i ID.4.
Der er separat stilk til fartpilot.
I forhold til TM3 er der også en stilk til viskerfunktion på højre side.
Gearvælger er placeret på midterkonsollen, modsat ID.4 og TM3 hvor den sidder som en stilk på højre side af rattet.
Head-up display med augmented reality er jeg lynhurtigt blevet stor fan af. Synes det er rigtig cool at køre med. På det punkt er ID.4 og Enyaq ligeværdige, mens det er mig en gåde at TM3 ikke tilbyder noget lignende Fint nok at nogen ikke kan bruge det til noget, men så kan man jo bare gøre det til en konfigurérbar option i bilens opsætning, så man kan slukke det. Det kan man på ID.4 og Enyaq.
Infotainment;
Hele skærmhåndteringen, dvs menuopbygning osv ligner i bund og grund noget vi allerede kender.
De rapporter der har været om frys/lag oplevede vi ikke. Det hele kørte fint og smooth, og navi'en snakkede os rundt på dansk.
Svært at forklare .. men det var bare intuitivt. Og på den korte prøvetur (40 min) fandt vi (fruen og jeg) hurtigt hvad vi skulle bruge derinde.
Der var vi en hel del mere udfordrede da vi prøvede TM3'eren.. lad os bare sige det sådan
TM3'ens infotainment tror jeg man skal bruge lidt tid på at lære at kende. Derudover kan man en styre en hel masse af bilens funktioner fra app'en .... Dvs jeg vil kunne sidde hjemme i stuen og skrue op for temperatur eller skifte radiostation, mens min kone kører i bilen inde i byen. Det er da sjovt og vildt blæret. Jeg vil tro teknikdrengene ovre ved Tesla morer sig med at vise hvad de kan
Men jeg har lidt svært ved at se den helt store nytteværdi. Lidt ligesom jeg heller aldrig har brugt PLA på min Passat, andet end den dag jeg ville teste og lege med det. Men det er selvf individuelt hvad man finder af anvendelse for den slags.
Pladsforhold;
I forhold til plads og rummelighed var Enyaq en positiv oplevelse - selvfølgelig mest i forhold til TM3.
Når førersædet stod til mig (190cm) var der rigtig meget plads på bagsædet bagved. Altså som i - ABSURD meget plads! Jeg vil skyde på at jeg havde 15 cm fra knæene ind til sæderyggen. Det mindede mig mest om en Superb - og så med et ekstra trin opad på skalaen.
Bagagerummet føltes til at være lidt mindre end vores Octavia. Ikke så meget i længde og bredde - men i dybde. Formodentlig pga batteri. Men ikke ret langt fra hvad vi er vant til.
Altså - alt i alt en slags krydsning mellem en Superb (kabine) og en Octavia (bagagerum).
På TM3'eren ledte jeg forgæves efter bagagerummet. Fandt kun hvad jeg vil kalde et handskerum med udvendig adgang.
Køreoplevelse;
Meget lydsvag fremfærd. Vi var kun oppe på 90 på landevej ... prøvede ikke motorvej ... men der var en markant forskel til især TM3.
Jeg kunne godt tænke mig at ID.4 og Enyaq's B-program bremsede lige så aggressivt som TM3. Der synes jeg virkelig at TM3's one-pedal driving virker suverænt. På VAG'erne skal man lige over og røre bremsen mange gange ... hvor på man på Tesla'en kan køre den 100% på speederen hele tiden, så længe der ikke sker noget uventet i trafikken.
Både ID.4 og Enyaq vi prøvede var med 204HK. Og de leveres nænsomt på en måde der minder om vores fossilbiler. Bevares, stadig en del kvikkere, og man er dælme hurtigt oppe på 70 hvis det skal være. Men meget mere "morfar" i forhold til TM3.
I forhold til præstationer er der intet over og ved siden af TM3. H.o.l.d nu k.æ.f.t sådan en Dual Motor tager ved når man floor'er den!!
Det er virkelig forrygende.
Jeg synes man skal være lidt et speedhead for at få den fulde fornøjelse af TM3'erens kræfter. Og det er ingen af os.
Er det 400HK sådan en LR har ? Ud af dem vil hverken min kone eller jeg nogen sinde komme til at bruge de sidste 250......
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Skoda ENYAQ
TM3 har nu et relativt stort bagagerum i litermål, men adgangen er lidt mere besværlig.
Prøvede du at styre regenereringen med padlerne bag rattet?HansH skrev: ↑17. maj 2021, 09:53Jeg kunne godt tænke mig at ID.4 og Enyaq's B-program bremsede lige så aggressivt som TM3. Der synes jeg virkelig at TM3's one-pedal driving virker suverænt. På VAG'erne skal man lige over og røre bremsen mange gange ... hvor på man på Tesla'en kan køre den 100% på speederen hele tiden, så længe der ikke sker noget uventet i trafikken.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: Skoda ENYAQ
Nej - desværre ikke!
Jeg bemærkede ikke engang at den havde paddles på rattet under prøveturen
Det var først efter hjemkomst at jeg så en video, hvor det blev demonstreret hvad de paddles skulle bruges til, at jeg blev bekendt med den funktion.
Så.. det kan selvf være at vi ikke kørte i "hårdeste" indstilling. At den kunne have været ændret til at være "mere TM3-like". Skal jeg ikke kunne sige.
Jeg synes bare at TM3 virker suverænt godt på det punkt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Skoda ENYAQ
Min erfaring fra Hyundai Kona er at den starter i blideste regenerering og man så selv skal vælge hårdere trin. I hårdeste regenerering er det helt klart one pedal driving (synes jeg). Jeg har ikke prøvet en Enyaq, så skal ikke kunne sige hvordan det forholder sig der.HansH skrev: ↑17. maj 2021, 10:15Nej - desværre ikke!
Jeg bemærkede ikke engang at den havde paddles på rattet under prøveturen
Det var først efter hjemkomst at jeg så en video, hvor det blev demonstreret hvad de paddles skulle bruges til, at jeg blev bekendt med den funktion.
Så.. det kan selvf være at vi ikke kørte i "hårdeste" indstilling.
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1269
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1104 times
- Been thanked: 492 times
Re: Skoda ENYAQ
Så vidt jeg har forstået, ud fra de videoer jeg har set af Enyaq, så har de paddles bag rattet kun effekt når man kører i D. Og selv i i højeste niveau bremser den ikke nær så meget som den gør i B.HansH skrev: ↑17. maj 2021, 10:15Nej - desværre ikke!
Jeg bemærkede ikke engang at den havde paddles på rattet under prøveturen
Det var først efter hjemkomst at jeg så en video, hvor det blev demonstreret hvad de paddles skulle bruges til, at jeg blev bekendt med den funktion.
Så.. det kan selvf være at vi ikke kørte i "hårdeste" indstilling. At den kunne have været ændret til at være "mere TM3-like". Skal jeg ikke kunne sige.
Jeg synes bare at TM3 virker suverænt godt på det punkt.
Idéen med palerne er således, at hvis du kører i D og gerne vil bremse lidt kraftigere med regenerering, så kan du indstille niveauet med paddles'ne. Men så snart du rører speederen igen, så bliver regenereringsniveauet nulstillet til normal igen.
Så man skal indstille det for hver enkelt nedbremsning, hvis man kører i D.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Skoda ENYAQ
Det lyder virkelig dumt. Gad vide hvorfor de har lavet det sådan.Target skrev: ↑17. maj 2021, 12:47Så vidt jeg har forstået, ud fra de videoer jeg har set af Enyaq, så har de paddles bag rattet kun effekt når man kører i D. Og selv i i højeste niveau bremser den ikke nær så meget som den gør i B. Idéen med palerne er således, at hvis du kører i D og gerne vil bremse lidt kraftigere med regenerering, så kan du indstille niveauet med paddles'ne. Men så snart du rører speederen igen, så bliver regenereringsniveauet nulstillet til normal igen. Så man skal indstille det for hver enkelt nedbremsning, hvis man kører i D.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Skoda ENYAQ
Tak for en grundig gennemgang - jeg skal vist ud og prøve sådan en Skoda for at se om den virkelig er noget - det lyder positivt i forhold til de andre elbiler jeg har prøvet mht plads og førerpladsindretningHansH skrev:I fuldstændig spredt fægtning, her mine umiddelbare takeaways fra en prøvetur i en Enyaq 80 i går, efter også at have prøvet ID.4 og TM3.
TL;DR - jeg kan lide Enyaq.
Helt generelt tror jeg Skoda bevidst er gået efter at gøre transitionen fra fossilbil til elbil så spiselig som muligt for en konservativ som mig.
Jeg er klar over at mange vil få brækfornemmelser over denne konservatisme. Men det virker på mig - på den gode måde.
I den direkte sammenligning mellem de to søskende ID.4 og Enyaq har jeg Skoda'en som klar vinder.
Et valg mellem TM3 og Enyaq er i min bog et valg mellem følelser eller fornuft. Man kunne også sige et valg mellem performance eller praktikalitet.
Udvendig;
Udefra ser man bare en SUV. Det er ikke til at se om den er fossil eller el. Den har ikke det lidt futuristiske (nogen kalder det rumskib) look over sig, som mange andre elbiler. Den fake kølergrill bidrager væsentligt til denne "identitetssløring".
Indenfor;
I kabinen har de placeret det lille (5-6" ? virker ikke meget mere end en smartphone..) display i en "brønd" nede i instrumentbordet, ligesom man kender det fra en almindelig bil. En ID.4 har det siddende "påklistret" ovenpå ratstammen. Det er selvfølgelig fint at det følger med når man justererer rattet, men for mig ligner ID.4's løsning lidt en eftermonteret turbotrykmåler i en 70'er bil.
De har bevaret "rigtige" fysiske knapper på rattet. Ikke den kapacitative touch-type som i ID.4.
Der er separat stilk til fartpilot.
I forhold til TM3 er der også en stilk til viskerfunktion på højre side.
Gearvælger er placeret på midterkonsollen, modsat ID.4 og TM3 hvor den sidder som en stilk på højre side af rattet.
Head-up display med augmented reality er jeg lynhurtigt blevet stor fan af. Synes det er rigtig cool at køre med. På det punkt er ID.4 og Enyaq ligeværdige, mens det er mig en gåde at TM3 ikke tilbyder noget lignende Fint nok at nogen ikke kan bruge det til noget, men så kan man jo bare gøre det til en konfigurérbar option i bilens opsætning, så man kan slukke det. Det kan man på ID.4 og Enyaq.
Infotainment;
Hele skærmhåndteringen, dvs menuopbygning osv ligner i bund og grund noget vi allerede kender.
De rapporter der har været om frys/lag oplevede vi ikke. Det hele kørte fint og smooth, og navi'en snakkede os rundt på dansk.
Svært at forklare .. men det var bare intuitivt. Og på den korte prøvetur (40 min) fandt vi (fruen og jeg) hurtigt hvad vi skulle bruge derinde.
Der var vi en hel del mere udfordrede da vi prøvede TM3'eren.. lad os bare sige det sådan
TM3'ens infotainment tror jeg man skal bruge lidt tid på at lære at kende. Derudover kan man en styre en hel masse af bilens funktioner fra app'en .... Dvs jeg vil kunne sidde hjemme i stuen og skrue op for temperatur eller skifte radiostation, mens min kone kører i bilen inde i byen. Det er da sjovt og vildt blæret. Jeg vil tro teknikdrengene ovre ved Tesla morer sig med at vise hvad de kan
Men jeg har lidt svært ved at se den helt store nytteværdi. Lidt ligesom jeg heller aldrig har brugt PLA på min Passat, andet end den dag jeg ville teste og lege med det. Men det er selvf individuelt hvad man finder af anvendelse for den slags.
Pladsforhold;
I forhold til plads og rummelighed var Enyaq en positiv oplevelse - selvfølgelig mest i forhold til TM3.
Når førersædet stod til mig (190cm) var der rigtig meget plads på bagsædet bagved. Altså som i - ABSURD meget plads! Jeg vil skyde på at jeg havde 15 cm fra knæene ind til sæderyggen. Det mindede mig mest om en Superb - og så med et ekstra trin opad på skalaen.
Bagagerummet føltes til at være lidt mindre end vores Octavia. Ikke så meget i længde og bredde - men i dybde. Formodentlig pga batteri. Men ikke ret langt fra hvad vi er vant til.
Altså - alt i alt en slags krydsning mellem en Superb (kabine) og en Octavia (bagagerum).
På TM3'eren ledte jeg forgæves efter bagagerummet. Fandt kun hvad jeg vil kalde et handskerum med udvendig adgang.
Køreoplevelse;
Meget lydsvag fremfærd. Vi var kun oppe på 90 på landevej ... prøvede ikke motorvej ... men der var en markant forskel til især TM3.
Jeg kunne godt tænke mig at ID.4 og Enyaq's B-program bremsede lige så aggressivt som TM3. Der synes jeg virkelig at TM3's one-pedal driving virker suverænt. På VAG'erne skal man lige over og røre bremsen mange gange ... hvor på man på Tesla'en kan køre den 100% på speederen hele tiden, så længe der ikke sker noget uventet i trafikken.
Både ID.4 og Enyaq vi prøvede var med 204HK. Og de leveres nænsomt på en måde der minder om vores fossilbiler. Bevares, stadig en del kvikkere, og man er dælme hurtigt oppe på 70 hvis det skal være. Men meget mere "morfar" i forhold til TM3.
I forhold til præstationer er der intet over og ved siden af TM3. H.o.l.d nu k.æ.f.t sådan en Dual Motor tager ved når man floor'er den!!
Det er virkelig forrygende.
Jeg synes man skal være lidt et speedhead for at få den fulde fornøjelse af TM3'erens kræfter. Og det er ingen af os.
Er det 400HK sådan en LR har ? Ud af dem vil hverken min kone eller jeg nogen sinde komme til at bruge de sidste 250......
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1269
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1104 times
- Been thanked: 492 times
Re: Skoda ENYAQ
Godt spørgsmål... Jeg er heller ikke 100% sikker på, at det fungerer sådan. Men det var som sagt en video jeg så, hvor han testede det. Han virkede selv ret forvirret over virkemåden, men hans konklusion blev at det fungerede som beskrevet ovenfor.ascaria skrev: ↑17. maj 2021, 13:18Det lyder virkelig dumt. Gad vide hvorfor de har lavet det sådan.Target skrev: ↑17. maj 2021, 12:47Så vidt jeg har forstået, ud fra de videoer jeg har set af Enyaq, så har de paddles bag rattet kun effekt når man kører i D. Og selv i i højeste niveau bremser den ikke nær så meget som den gør i B. Idéen med palerne er således, at hvis du kører i D og gerne vil bremse lidt kraftigere med regenerering, så kan du indstille niveauet med paddles'ne. Men så snart du rører speederen igen, så bliver regenereringsniveauet nulstillet til normal igen. Så man skal indstille det for hver enkelt nedbremsning, hvis man kører i D.
Jeg kan godt lige se om jeg kan finde videoen igen, hvis der er andre der har interesse i at se den.
Edit: Det er denne video her, fra omkring 15:40:
https://youtu.be/RrCfwZK72mc?t=940
Omkring 19:00 fanger han vidst hvordan systemet virker.
Der kan man se, at så snart han trykker på speederen så skifter den til auto fremfor niveau 1, 2 eller 3.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 29. okt 2014, 19:24
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 10 times
Re: Skoda ENYAQ
Jeg skal køre Enyaq i morgen hvor jeg skal teste paddles. Jeg håber at de virker på samme måde som i vores e-niro. Ved at trække og holde paddlen (hvis det heder det ) får man maks energi tilbage i batteriet. Jeg elsker denne funktion. På den måde kan man køre uden at bruge bremsen.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Støvring
- Has thanked: 74 times
- Been thanked: 27 times
Re: Skoda ENYAQ
Det er jeg spændt på at høre om. Jeg har kørt Leaf med ægte one pedal det sidste års tid. Det er virkelig en fed feature. Enyaq står øverst på listen til at afløse min Touran, men der er eftersigende ikke meget regen, så det vil jeg helt sikkert savne. Jeg har prøvet ID.4, og der var faktisk lidt regen i D mode. Det har jeg ikke prøvet i andre elbiler.Wagner66 skrev: ↑17. maj 2021, 19:25Jeg skal køre Enyaq i morgen hvor jeg skal teste paddles. Jeg håber at de virker på samme måde som i vores e-niro. Ved at trække og holde paddlen (hvis det heder det ) får man maks energi tilbage i batteriet. Jeg elsker denne funktion. På den måde kan man køre uden at bruge bremsen.
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1269
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1104 times
- Been thanked: 492 times
Re: Skoda ENYAQ
Jeg tror desværre ikke det virker sådan i en Enyaq... Men del meget gerne dine oplevelser.Wagner66 skrev: ↑17. maj 2021, 19:25Jeg skal køre Enyaq i morgen hvor jeg skal teste paddles. Jeg håber at de virker på samme måde som i vores e-niro. Ved at trække og holde paddlen (hvis det heder det ) får man maks energi tilbage i batteriet. Jeg elsker denne funktion. På den måde kan man køre uden at bruge bremsen.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 36
- Tilmeldt: 29. okt 2014, 19:24
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 10 times
Re: Skoda ENYAQ
Enyaq står også øverst på vores ønskeliste.
Jeg har lagt en plan for turen i morgen.
Jeg har lidt over en time med bilen. Jeg vil prøve 30 min på landevej og 30 min på motorvej ved 120 kmh.
Vores e- niro kører langt på strømmen og jeg vil teste om Skodaen kan matche den nogenlunde. Vi går efter IV 60 og den skal kunne klare mindst 200 km på motorvej. Vi har lært et Niro`ens 64 kw/h batterie er stort nok til vores behov.
Jeg vil skrive lidt om mine oplevelser i morgen.
Jeg har lagt en plan for turen i morgen.
Jeg har lidt over en time med bilen. Jeg vil prøve 30 min på landevej og 30 min på motorvej ved 120 kmh.
Vores e- niro kører langt på strømmen og jeg vil teste om Skodaen kan matche den nogenlunde. Vi går efter IV 60 og den skal kunne klare mindst 200 km på motorvej. Vi har lært et Niro`ens 64 kw/h batterie er stort nok til vores behov.
Jeg vil skrive lidt om mine oplevelser i morgen.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6046
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6471 times
- Been thanked: 1649 times
Re: Skoda ENYAQ
Hvorfor lige 120 km/t og ikke lovlige 130 km/t?Wagner66 skrev:Enyaq står også øverst på vores ønskeliste.
Jeg har lagt en plan for turen i morgen.
Jeg har lidt over en time med bilen. Jeg vil prøve 30 min på landevej og 30 min på motorvej ved 120 kmh.
Vores e- niro kører langt på strømmen og jeg vil teste om Skodaen kan matche den nogenlunde. Vi går efter IV 60 og den skal kunne klare mindst 200 km på motorvej. Vi har lært et Niro`ens 64 kw/h batterie er stort nok til vores behov.
Jeg vil skrive lidt om mine oplevelser i morgen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 246
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:50
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 34 times
Re: Skoda ENYAQ
Jeg er lige kommet hjem fra en prøvetur og ja den gjorde det samme.. Underligt system.Target skrev: ↑17. maj 2021, 17:41Godt spørgsmål... Jeg er heller ikke 100% sikker på, at det fungerer sådan. Men det var som sagt en video jeg så, hvor han testede det. Han virkede selv ret forvirret over virkemåden, men hans konklusion blev at det fungerede som beskrevet ovenfor.ascaria skrev: ↑17. maj 2021, 13:18Det lyder virkelig dumt. Gad vide hvorfor de har lavet det sådan.Target skrev: ↑17. maj 2021, 12:47Så vidt jeg har forstået, ud fra de videoer jeg har set af Enyaq, så har de paddles bag rattet kun effekt når man kører i D. Og selv i i højeste niveau bremser den ikke nær så meget som den gør i B. Idéen med palerne er således, at hvis du kører i D og gerne vil bremse lidt kraftigere med regenerering, så kan du indstille niveauet med paddles'ne. Men så snart du rører speederen igen, så bliver regenereringsniveauet nulstillet til normal igen. Så man skal indstille det for hver enkelt nedbremsning, hvis man kører i D.
Jeg kan godt lige se om jeg kan finde videoen igen, hvis der er andre der har interesse i at se den.
Edit: Det er denne video her, fra omkring 15:40:
https://youtu.be/RrCfwZK72mc?t=940
Omkring 19:00 fanger han vidst hvordan systemet virker.
Der kan man se, at så snart han trykker på speederen så skifter den til auto fremfor niveau 1, 2 eller 3.
Ellers kører den fint. Det var desværre nogle ret skrabede modeller forhandleren havde fået hjem, så der var bestemt ingen wow oplevelse.
'21 iX3 Charged plus
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: Skoda ENYAQ
Jeg synes jeg har lidt (meget) svært ved at se formålet med de paddles.
Hvis man ønsker rekuperering, så kører man vel bare i B ?
Graden af bremseeffekt styrer man jo så bare med speederen.
Sagt på en anden måde: hvad taler FOR at køre i D og så bruge den her kringlede måde til at styre rekuperering ... fremfor bare at bruge B ?
Hvis man ønsker rekuperering, så kører man vel bare i B ?
Graden af bremseeffekt styrer man jo så bare med speederen.
Sagt på en anden måde: hvad taler FOR at køre i D og så bruge den her kringlede måde til at styre rekuperering ... fremfor bare at bruge B ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2164
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 619 times
- Been thanked: 463 times
Re: Skoda ENYAQ
Enig. Det er den konservative holdning og ICE agtigt. Også latterligt den default starter i D, så man aktiv skal vælge B hver gang.
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: Skoda ENYAQ
Præcis. Jeg kunne ikke forestille mig andet end at køre i B... så jeg kan se dårligt se hvad man skal med D programmet, andet end hvis man er glad for at coaste og bruge sine bremser i stedet ...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10875
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 664 times
- Been thanked: 1904 times
Re: Skoda ENYAQ
Jeg kører aldrig i B. Den "forudsigende fartpilot" (Predictive ACC) bremser selv ned før kryds, sving og rundkørsler, også når den ikke er slået til. Her rekuperer bilen også - helt automatisk. Kører man bilen som en ICE bil, rekuperer bilen også, når man bremser normalt. Man kan følge med på den grønne "bar" på instrumentet (rammet ind med rødt her). Let og smertefrit; og jeg tror det er dette, der har været deres tankegang, med at lave systemet sådan.
Funktionen hvor bilen selv bremser ned ved sving osv. kan sikkert slås fra, men det fungerer virkeligt godt IMHO. Og så er jeg vild med, at bilen kan køres og føles som en ICE bil, det gør det så meget lettere at hoppe frem og tilbage mellem vores to biler. De betjenes og opfører sig ens, man skal ikke tænke over at den enes speeder opfører sig anderledes (som ID´en gør i B fx) - det er bare at sætte sig ind og køre. Helt fint, at andre har holdninger der afviger fra denne; men i min optik fungerer det godt.
Funktionen hvor bilen selv bremser ned ved sving osv. kan sikkert slås fra, men det fungerer virkeligt godt IMHO. Og så er jeg vild med, at bilen kan køres og føles som en ICE bil, det gør det så meget lettere at hoppe frem og tilbage mellem vores to biler. De betjenes og opfører sig ens, man skal ikke tænke over at den enes speeder opfører sig anderledes (som ID´en gør i B fx) - det er bare at sætte sig ind og køre. Helt fint, at andre har holdninger der afviger fra denne; men i min optik fungerer det godt.
- Vedhæftede filer
-
- Volkswagen-ID.3-instrument-cluster.jpg (91.97 KiB) Vist 870 gange
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: Skoda ENYAQ
Min kørselserfaring med elbil er vel omkring 80-90 km .... Så der mangler jeg helt klart at få den dagligdags oplevelse ind under huden, som du har.GaSelle skrev: ↑18. maj 2021, 09:44.. Og så er jeg vild med, at bilen kan køres og føles som en ICE bil, det gør det så meget lettere at hoppe frem og tilbage mellem vores to biler. De betjenes og opfører sig ens, man skal ikke tænke over at den enes speeder opfører sig anderledes (som ID´en gør i B fx) - det er bare at sætte sig ind og køre.
Jeg hæftede mig bare ved, at da jeg prøvede Tonny's TM3, vænnede jeg mig meget hurtigt til at bremse bilen med speederen. Derfor søgte jeg bare det samme da vi var ude og prøve VAG's biler .... uden at finde noget der helt kunne måle sig med.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10875
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 664 times
- Been thanked: 1904 times
Re: Skoda ENYAQ
VAG kan ikke rekupere så kraftigt som Tesla, tror jeg. Jeg tror også, det er helt bevidst, som beskrevet før. VAG har udtalt, at har lavet flere ting med henblik på, at overgangen fra ICE til el skal være så gnidningsløs som mulig for folk. Virkemåden er anderledes mellem VAG og Tesla. "B" giver dig lidt af den oplevelse Tesla har, mens "D" sammen med P-ACC får det til at føles meget mere ICE-agtigt med lidt automatik-trylleri drysset udover Personligt synes jeg 1-pedal driving er mere "stressende" for foden, men jeg har heller ikke prøvet det over længere tid.HansH skrev: ↑18. maj 2021, 09:55Min kørselserfaring med elbil er vel omkring 80-90 km .... Så der mangler jeg helt klart at få den dagligdags oplevelse ind under huden, som du har.GaSelle skrev: ↑18. maj 2021, 09:44.. Og så er jeg vild med, at bilen kan køres og føles som en ICE bil, det gør det så meget lettere at hoppe frem og tilbage mellem vores to biler. De betjenes og opfører sig ens, man skal ikke tænke over at den enes speeder opfører sig anderledes (som ID´en gør i B fx) - det er bare at sætte sig ind og køre.
Jeg hæftede mig bare ved, at da jeg prøvede Tonny's TM3, vænnede jeg mig meget hurtigt til at bremse bilen med speederen. Derfor søgte jeg bare det samme da vi var ude og prøve VAG's biler .... uden at finde noget der helt kunne måle sig med.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: Skoda ENYAQ
Tjek. Helt enig..
Tonny's yndlingsaversion - START/STOP knappen - er vel et godt eksempel. Den tjener kun ét formål ... genkendelsens glæde for ICE migranter
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Skoda ENYAQ
Jeg har prøvet en ID.3 & en ID.4 - så hellere en ladcykel.
Ovenpå HansHs anmeldelse af Enyaq har jeg booket en prøvetur i sådan en bandit
Ovenpå HansHs anmeldelse af Enyaq har jeg booket en prøvetur i sådan en bandit
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1258
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 229 times
- Been thanked: 649 times
Re: Skoda ENYAQ
Så fik jeg også prøvet en Enyaq 80.
Fremragende:
Sæder og pladsforhold bag
Ratbetjening (markant bedre end ID.4)
Den næsten totale mangel på piano-lak
Bagagerum
Godt:
Betjening af el-ruder (noget bedre end ID.4)
Gennerelle interiør-kvalitet (noget over ID.4)
Kan godt lide dens eksteriør
Middel:
Forsæder (ikke på niveau med ergo-sæder i en ID.4)
Affjedring (19" fælge). Den var noget mere komfortabel end den ID.4 jeg har kørt (21" fælge), men er stadig en meget stødende oplevelse ved skarpe huller og tværgående hastigheds-dæmpere. Også lydmæssigt slår det hårdt igennem. Her gør Mercedes-Benz EQA det langt bedre.
Halvsløjt:
Svag rekuperation. Man kan næppe lave en el-bil uden 4x4 med en tilstrækkelig kraftig rekuperation. Specielt ved bykørsel vil en lav rekuperation give et højere forbrug.
Det meget meget lille 5" display med små gnidrede oplysninger (HUD er et must).
Forfærdelig billig og støjende klik-klik-mekanisme til midterarmlænet for.
Konklussion:
På de fleste punkter en bedre bil end en ID.4
Fremragende:
Sæder og pladsforhold bag
Ratbetjening (markant bedre end ID.4)
Den næsten totale mangel på piano-lak
Bagagerum
Godt:
Betjening af el-ruder (noget bedre end ID.4)
Gennerelle interiør-kvalitet (noget over ID.4)
Kan godt lide dens eksteriør
Middel:
Forsæder (ikke på niveau med ergo-sæder i en ID.4)
Affjedring (19" fælge). Den var noget mere komfortabel end den ID.4 jeg har kørt (21" fælge), men er stadig en meget stødende oplevelse ved skarpe huller og tværgående hastigheds-dæmpere. Også lydmæssigt slår det hårdt igennem. Her gør Mercedes-Benz EQA det langt bedre.
Halvsløjt:
Svag rekuperation. Man kan næppe lave en el-bil uden 4x4 med en tilstrækkelig kraftig rekuperation. Specielt ved bykørsel vil en lav rekuperation give et højere forbrug.
Det meget meget lille 5" display med små gnidrede oplysninger (HUD er et must).
Forfærdelig billig og støjende klik-klik-mekanisme til midterarmlænet for.
Konklussion:
På de fleste punkter en bedre bil end en ID.4
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20210518_100749.jpg (193.69 KiB) Vist 828 gange
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13290
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3229 times
- Been thanked: 4574 times
Re: Skoda ENYAQ
Den havde jeg glemt i min anmeldelse!!!
Tak for den tilføjelse, Erling.
Ellers ligger vores indtryk af bilen ganske godt på linje, kan jeg se.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10875
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 664 times
- Been thanked: 1904 times
Re: Skoda ENYAQ
Eller til ‘tænding’ på.
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2164
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 619 times
- Been thanked: 463 times
Re: Skoda ENYAQ
Jeg syntes hastigheden var alt for høj ind i rundkørsler... 40-50 km/t. Jeg måtte i hvert fald bremse så ikke det hele væltede rundt i bilen
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Støvring
- Has thanked: 74 times
- Been thanked: 27 times
Re: Skoda ENYAQ
Fungerer det så godt, at du aldrig bremser før fx rundkørsler og i sving? Det lyder interessant. Men hvis det stadig er nødvendigt at bremse manuelt (= aktivt med bremsepedalen), er det stadig markant anderledes og IMHO dårligere end en kraftig regenerering.
Btw. jeg har kørt el de sidste 5 år og også testet lidt af hvert. Min erfaring med one pedal driving er, at når man først har vænnet sig til det, vil man ikke undvære det. Det er meget komfortabelt at køre med. Og hvis det ikke kan blive til one pedal er det næstbedste kraftig B mode.
/Brian
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10875
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 664 times
- Been thanked: 1904 times
Re: Skoda ENYAQ
Hvis fartpiloten er slået til, er det ikke nødvendigt at bremse. Er den ikke slået til, men ikke sat til "off", tager den farten af, og så bremser man selv resten - med bremsepedalen som så er = rekupering. Kun hårdere opbremsning er "almindelig bremsning".Brian Scharling skrev: ↑18. maj 2021, 11:09Fungerer det så godt, at du aldrig bremser før fx rundkørsler og i sving? Det lyder interessant. Men hvis det stadig er nødvendigt at bremse manuelt (= aktivt med bremsepedalen), er det stadig markant anderledes og IMHO dårligere end en kraftig regenerering.
Btw. jeg har kørt el de sidste 5 år og også testet lidt af hvert. Min erfaring med one pedal driving er, at når man først har vænnet sig til det, vil man ikke undvære det. Det er meget komfortabelt at køre med. Og hvis det ikke kan blive til one pedal er det næstbedste kraftig B mode.
/Brian
Selvom du har kørt el i lang tid, så er ID´ens virkemåde helt ideel for os, der veksler mellem den og en dieselbil med aut. De par gange jeg har prøvet "one pedal" har jeg ikke været fan; og jeg bliver det heller ikke, så længe vi veksler mellem to biler. Der er det rart, de føles og betjenes ens.
- These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
- BrianDS • Brian Scharling
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10875
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 664 times
- Been thanked: 1904 times
Re: Skoda ENYAQ
Har ikke bemærket hastigheden, men synes ikke det er FOR hurtigt. Måske det føles mindre slemt i en ID.3, der er lidt mindre og lavere? Jeg sidder stadig klar med foden svævende over bremsen, ligesom de første gange jeg prøvede ACC for år tilbage - bare "hvis..." Jeg slår dog fartpiloten fra og kører selv, hvis der er andre biler. Den tager nogle gange farten af i lidt for god tid til mit temperament fx. Heldigvis er det ikke det mest trafikerede område vi bor i.