Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Tænkte at elbilstråden efterhånden er snasket godt og grundigt til og jeg kunne godt tænke mig at høre folks praktiske erfaringer omkring hvor langt de kører på en opladning af både elbil og hybrider.
Det kunne fx. være at man angiver mærke, model, km og normalt kørselsmønster (% by, landevej, motorvej) samt gns KW forbrug per km. Betragtninger om forbrug ved kulde eller højere hastigheder på motorvej kunne også være super fint.
Syntes det ville være super relevant for alle os der overvejer at skifte. Når jeg engang får min bestilte A6 Phev, skal jeg selvfølgelig nok bidrage selv
Det kunne fx. være at man angiver mærke, model, km og normalt kørselsmønster (% by, landevej, motorvej) samt gns KW forbrug per km. Betragtninger om forbrug ved kulde eller højere hastigheder på motorvej kunne også være super fint.
Syntes det ville være super relevant for alle os der overvejer at skifte. Når jeg engang får min bestilte A6 Phev, skal jeg selvfølgelig nok bidrage selv
- These users thanked the author chrstn_olsen for the post (total 2):
- BrianDS • Kevinff
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 183
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 54 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
I min Octavia IV har jeg fået styret ind på cirka dette forbrug kontra rækkevidde på strøm.
Forbruget er selvfølgelig påvirket af kørselsmønster, vejens forløb, vejr og vind, og ikke mindst hvor meget varme har man brug for i kabinen.
Hvordan opnår man så et forbrug på 20kwh/100km eller bedre?
Mine pendler km består af 20km motorvej, som jeg kører med mellem 110 og 120, og 23km lande, by og småveje, hvor fartpiloten er sat til hastigheds grænsen.
- om morgenen på vej til arbejde (koldere vejr/mere varme på kabinen, mere op ad bakke, oftest modvind), så ender forbruget omkring de 25kwh/100km, hvilket passer med at jeg akkurat ikke kan køre de 43 km jeg har, på strøm alene.
- om eftermiddagen hjem fra arbejde (varmere vejr/mindre varme på kabinen, mere ned af bakke, oftest medvind) ender forbruget på cirka 18kwh/100km.
De 10,5kwh i batteri kapacitet er cirka det jeg kan lade når batteriet indikerer tomt i bilens instrumenter.Forbruget er selvfølgelig påvirket af kørselsmønster, vejens forløb, vejr og vind, og ikke mindst hvor meget varme har man brug for i kabinen.
Hvordan opnår man så et forbrug på 20kwh/100km eller bedre?
Mine pendler km består af 20km motorvej, som jeg kører med mellem 110 og 120, og 23km lande, by og småveje, hvor fartpiloten er sat til hastigheds grænsen.
- om morgenen på vej til arbejde (koldere vejr/mere varme på kabinen, mere op ad bakke, oftest modvind), så ender forbruget omkring de 25kwh/100km, hvilket passer med at jeg akkurat ikke kan køre de 43 km jeg har, på strøm alene.
- om eftermiddagen hjem fra arbejde (varmere vejr/mindre varme på kabinen, mere ned af bakke, oftest medvind) ender forbruget på cirka 18kwh/100km.
- These users thanked the author allannissen for the post:
- chrstn_olsen
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Fedt - lige præcis den slags jeg er på udkig efterallannissen skrev: ↑12. maj 2021, 07:29I min Octavia IV har jeg fået styret ind på cirka dette forbrug kontra rækkevidde på strøm.
Octavia IV rækkevidde.PNG
De 10,5kwh i batteri kapacitet er cirka det jeg kan lade når batteriet indikerer tomt i bilens instrumenter.
Forbruget er selvfølgelig påvirket af kørselsmønster, vejens forløb, vejr og vind, og ikke mindst hvor meget varme har man brug for i kabinen.
Hvordan opnår man så et forbrug på 20kwh/100km eller bedre?
Mine pendler km består af 20km motorvej, som jeg kører med mellem 110 og 120, og 23km lande, by og småveje, hvor fartpiloten er sat til hastigheds grænsen.
- om morgenen på vej til arbejde (koldere vejr/mere varme på kabinen, mere op ad bakke, oftest modvind), så ender forbruget omkring de 25kwh/100km, hvilket passer med at jeg akkurat ikke kan køre de 43 km jeg har, på strøm alene.
- om eftermiddagen hjem fra arbejde (varmere vejr/mindre varme på kabinen, mere ned af bakke, oftest medvind) ender forbruget på cirka 18kwh/100km.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10875
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 663 times
- Been thanked: 1903 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Blot et eksempel herfra. Bilen er en ID.3 Pro Life. Altså, 58KWh batteri og 145hk.
Kørte i sommerhus i dag, syd for Kolding og til Ebeltoft. Altså primært motorvej. 188 km totalt. Kørte efter fartgrænserne +3 med et par overhalinger. Vi var fire mand i bilen og bagagerummet fyldt til randen. Batteriet var ladet op til 100% ved start, og qua min kones friske kørestil de sidste par dage viste rækkevidden 365km ved start. Kom frem med 48% på batteriet og et forbrug på 16,6KWh/100km. Restrækkevidden viste 180km. Varme og A/C var til, og jeg kørte ikke decideret øko - så synes det er godkendt.
Der var en ledig Clever lynlader ved Føtex, så den tankede mens vi handlede - det er dæleme nemt. Der var dog trængsel ved de andre ladere; primært PHEV’er. Forhåbentligt har ejerne pli nok til at flytte dem, når de er ladet op.
Kørte i sommerhus i dag, syd for Kolding og til Ebeltoft. Altså primært motorvej. 188 km totalt. Kørte efter fartgrænserne +3 med et par overhalinger. Vi var fire mand i bilen og bagagerummet fyldt til randen. Batteriet var ladet op til 100% ved start, og qua min kones friske kørestil de sidste par dage viste rækkevidden 365km ved start. Kom frem med 48% på batteriet og et forbrug på 16,6KWh/100km. Restrækkevidden viste 180km. Varme og A/C var til, og jeg kørte ikke decideret øko - så synes det er godkendt.
Der var en ledig Clever lynlader ved Føtex, så den tankede mens vi handlede - det er dæleme nemt. Der var dog trængsel ved de andre ladere; primært PHEV’er. Forhåbentligt har ejerne pli nok til at flytte dem, når de er ladet op.
- These users thanked the author GaSelle for the post (total 6):
- allannissen • Morten Hedensted • tbnilen • jansom • Kevinff • chrstn_olsen
- Fanoe
- Nyt medlem
- Indlæg: 407
- Tilmeldt: 9. sep 2009, 13:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 39 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
PHEV med 13,5 kWh batteri.
Dagligt 26 km tur/retur med cirka 70% landevej.
Officielt cirka 52 km/opladning
Sommer (20 grader): 44-45 km/opladning
Vinter (minusgrader): 27-28 km/opladning
De to nederste linjer i "Siden reset" med gennemsnitligt forbrug er noget lagkageregning.
Dagligt 26 km tur/retur med cirka 70% landevej.
Officielt cirka 52 km/opladning
Sommer (20 grader): 44-45 km/opladning
Vinter (minusgrader): 27-28 km/opladning
De to nederste linjer i "Siden reset" med gennemsnitligt forbrug er noget lagkageregning.
- These users thanked the author Fanoe for the post:
- chrstn_olsen
Jacob F.
-
- Medlem
- Indlæg: 524
- Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 110 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Min Kuga har kørt 34,2 km på 7,36 KWh ved seneste måling - da vi har nedsat El-afgift pga. jordvarme - svarer det til en udgift på ca. 8 kr. for 34,2 km - det billigt
- These users thanked the author kuno for the post:
- chrstn_olsen
ID.5 PRO Performance 2022
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 372
- Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 27 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6037
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6469 times
- Been thanked: 1646 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?CJ2110 skrev:Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.
Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.
Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km
Hvordan regnes den samlede økonomi?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Det må skulle ligges sammen, når den ikke angiver strækning kørt på hhv. el og benzin, men derimod kun et samlet tal. Vil heller ikke mene at det er muligt at få en hybrid til at køre med kun fx. 10kwh/100km uden at køre ekstremt sløvt.BrianDS skrev: ↑18. maj 2021, 10:46Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?CJ2110 skrev:Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Forbrug.png
Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.
Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.
Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km
Hvordan regnes den samlede økonomi?
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 372
- Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 27 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Tallene skal lægges sammen, så den reelle omkostning ser således ud:BrianDS skrev: ↑18. maj 2021, 10:46Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?CJ2110 skrev:Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Forbrug.png
Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.
Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.
Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km
Hvordan regnes den samlede økonomi?
Ved 1556 km. havde jeg forbrugt for kr. 702,71 i brændstof samt kr. 369 for en måneds Clever = kr. 1.071,71
Det giver en omkostning på ca. kr. 689 pr. 1.000 km.
Men igen - i perioden har været mere benzinkørsel end forventet (længere ture), så i dagligdagen vil det se anderledes ud.
- These users thanked the author CJ2110 for the post:
- chrstn_olsen
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
- majbom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2797
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Midtfyn
- Has thanked: 86 times
- Been thanked: 153 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Så ret præcist samme pris som det koster i en dieselbil der kører 16km/lCJ2110 skrev:Tallene skal lægges sammen, så den reelle omkostning ser således ud:BrianDS skrev: ↑18. maj 2021, 10:46Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?CJ2110 skrev:Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Forbrug.png
Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.
Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.
Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km
Hvordan regnes den samlede økonomi?
Ved 1556 km. havde jeg forbrugt for kr. 702,71 i brændstof samt kr. 369 for en måneds Clever = kr. 1.071,71
Det giver en omkostning på ca. kr. 689 pr. 1.000 km.
Men igen - i perioden har været mere benzinkørsel end forventet (længere ture), så i dagligdagen vil det se anderledes ud.
//morten
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6037
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6469 times
- Been thanked: 1646 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Du har så reelt brugt 154 kWh i perioden? Samt omkring 64 liter benzin?CJ2110 skrev:Tallene skal lægges sammen, så den reelle omkostning ser således ud:BrianDS skrev: ↑18. maj 2021, 10:46Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?CJ2110 skrev:Lidt data fra den første måned med PHEV.
Der har været 4-5 længere ture, hvor det meste er foregået med forbrændingsmotor - ellers små-ture på el.
Forbrug.png
Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.
Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.
Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km
Hvordan regnes den samlede økonomi?
Ved 1556 km. havde jeg forbrugt for kr. 702,71 i brændstof samt kr. 369 for en måneds Clever = kr. 1.071,71
Det giver en omkostning på ca. kr. 689 pr. 1.000 km.
Men igen - i perioden har været mere benzinkørsel end forventet (længere ture), så i dagligdagen vil det se anderledes ud.
Det lyder ikke videre økonomisk i mine ører - selvom man så har flatrate på strøm, så skal der køres rigtig mange kilometer på strøm for at tjene det ind. Jeg går ud fra din refusion fra Clever går lige op med det du betaler for strømmen (hvis du lader hjemme), men havde du brugt 154 kWh til 1,80 kr, ville det i sidste ende have været billigere end et Clever abonnement, men som sagt forventer du at du kører mere på strøm i hverdagen, så er der ikke så langt til at Clever kan tjenes hjem
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 372
- Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 27 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Jeg er ikke helt sikker på beregningen, men jeg tænker der viser sig et mere præcist billede med tiden.BrianDS skrev: ↑18. maj 2021, 11:31Du har så reelt brugt 154 kWh i perioden? Samt omkring 64 liter benzin?CJ2110 skrev:Tallene skal lægges sammen, så den reelle omkostning ser således ud:BrianDS skrev: ↑18. maj 2021, 10:46
Er det så at forstå at du har brugt 3.8 liter/100 km + 10,1 kWh/100 km, eller er det hver for sig?
Det har jo noget at sige hvis man skal lægge elprisen oveni benzinprisen, eller om der regnes rent el og rent benzin hver for sig.
Fx 1.000 km kørt, hvor de 200 km er kørt på rent el med 10,1 kWh = 20,2 kWh i alt
Og så de sidste 800 km kørt med 3,8 liter/km = 30,4 liter, så har det kostet cirka 375 kr at køre 1.000 km.
Er det omvendt tal der skal lægges sammen, så bliver det dyrere så er det 101 kWh og 38 liter, så er vi nærmere på 620 kr for de 1.000 km
Hvordan regnes den samlede økonomi?
Ved 1556 km. havde jeg forbrugt for kr. 702,71 i brændstof samt kr. 369 for en måneds Clever = kr. 1.071,71
Det giver en omkostning på ca. kr. 689 pr. 1.000 km.
Men igen - i perioden har været mere benzinkørsel end forventet (længere ture), så i dagligdagen vil det se anderledes ud.
Det lyder ikke videre økonomisk i mine ører - selvom man så har flatrate på strøm, så skal der køres rigtig mange kilometer på strøm for at tjene det ind. Jeg går ud fra din refusion fra Clever går lige op med det du betaler for strømmen (hvis du lader hjemme), men havde du brugt 154 kWh til 1,80 kr, ville det i sidste ende have været billigere end et Clever abonnement, men som sagt forventer du at du kører mere på strøm i hverdagen, så er der ikke så langt til at Clever kan tjenes hjem
I bilen er der angivet at 50% af kørslen er på strøm, og 50% er på benzin, og da jeg typisk har kørt på benzin på motorvej (i forbindelse med længere ture), og dermed højere hastigheder, vil jeg estimere at det reelle forbrug, i forhold til kørte kilometer, har været 33% på el og 67% på benzin
Når forbruget retter sig til mere el-drift, vil km-prisen jo også ændre sig tilsvarende (til det bedre)
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Men jeg tænker da det er fint. Hvis jeg i min fremtidige phev kan holde samme økonomi som 16/kml på diesel koster, så vil det være 25% besparelse i forhold til den bil jeg kører nu
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10875
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 663 times
- Been thanked: 1903 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Plus det faktum, at hvis man har sin egen boks uden refusion, så bliver ladning ude væsentligt dyrere. Det er ikke noget let regnestykke at sætte op; men det er forkert at sige, at "hvis du havde haft din egen boks, ville det være billigere end et Clever abonnement". Det vil forudsætte, at 100% af ladningen foregår hjemme. Der skal som sagt ikke mange udeladninger til, for at tippe regnestykket - og så kører pladen i hak igen ved, at hvis man har reduceret elafgift/solceller, så er det et helt tredje scenarie.CJ2110 skrev: ↑18. maj 2021, 12:31Jeg er ikke helt sikker på beregningen, men jeg tænker der viser sig et mere præcist billede med tiden.BrianDS skrev: ↑18. maj 2021, 11:31Du har så reelt brugt 154 kWh i perioden? Samt omkring 64 liter benzin?CJ2110 skrev: Tallene skal lægges sammen, så den reelle omkostning ser således ud:
Ved 1556 km. havde jeg forbrugt for kr. 702,71 i brændstof samt kr. 369 for en måneds Clever = kr. 1.071,71
Det giver en omkostning på ca. kr. 689 pr. 1.000 km.
Men igen - i perioden har været mere benzinkørsel end forventet (længere ture), så i dagligdagen vil det se anderledes ud.
Det lyder ikke videre økonomisk i mine ører - selvom man så har flatrate på strøm, så skal der køres rigtig mange kilometer på strøm for at tjene det ind. Jeg går ud fra din refusion fra Clever går lige op med det du betaler for strømmen (hvis du lader hjemme), men havde du brugt 154 kWh til 1,80 kr, ville det i sidste ende have været billigere end et Clever abonnement, men som sagt forventer du at du kører mere på strøm i hverdagen, så er der ikke så langt til at Clever kan tjenes hjem
I bilen er der angivet at 50% af kørslen er på strøm, og 50% er på benzin, og da jeg typisk har kørt på benzin på motorvej (i forbindelse med længere ture), og dermed højere hastigheder, vil jeg estimere at det reelle forbrug, i forhold til kørte kilometer, har været 33% på el og 67% på benzin
Når forbruget retter sig til mere el-drift, vil km-prisen jo også ændre sig tilsvarende (til det bedre)
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2064
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 499 times
- Been thanked: 252 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Set over en periode på Ca 1,5 år. (2 vintersæsoner, 1 sommer)
KWh målinger er før laderen.
Man skal huske at der er Ca 15-25% ladetab på en elbil ved ladning på 1 fase.
Forvarmning er også inkluderet i grafen, derfor peaker den på 310w/km i denne vinter. Småture gør ikke noget i det regnskab
- These users thanked the author donfetaful for the post:
- chrstn_olsen
Kør og vær glad 🛻
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6037
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6469 times
- Been thanked: 1646 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
El regningen for el og hybrid er på ingen måde logisk eller enkel - så jeg er helt enig - jeg nævnte derfor også kWh prisen da det selvfølgelig kun er aktuelt ved 100% hjemmeopladning.GaSelle skrev:Plus det faktum, at hvis man har sin egen boks uden refusion, så bliver ladning ude væsentligt dyrere. Det er ikke noget let regnestykke at sætte op; men det er forkert at sige, at "hvis du havde haft din egen boks, ville det være billigere end et Clever abonnement". Det vil forudsætte, at 100% af ladningen foregår hjemme. Der skal som sagt ikke mange udeladninger til, for at tippe regnestykket - og så kører pladen i hak igen ved, at hvis man har reduceret elafgift/solceller, så er det et helt tredje scenarie.CJ2110 skrev: ↑18. maj 2021, 12:31Jeg er ikke helt sikker på beregningen, men jeg tænker der viser sig et mere præcist billede med tiden.BrianDS skrev: ↑18. maj 2021, 11:31Du har så reelt brugt 154 kWh i perioden? Samt omkring 64 liter benzin?
Det lyder ikke videre økonomisk i mine ører - selvom man så har flatrate på strøm, så skal der køres rigtig mange kilometer på strøm for at tjene det ind. Jeg går ud fra din refusion fra Clever går lige op med det du betaler for strømmen (hvis du lader hjemme), men havde du brugt 154 kWh til 1,80 kr, ville det i sidste ende have været billigere end et Clever abonnement, men som sagt forventer du at du kører mere på strøm i hverdagen, så er der ikke så langt til at Clever kan tjenes hjem
I bilen er der angivet at 50% af kørslen er på strøm, og 50% er på benzin, og da jeg typisk har kørt på benzin på motorvej (i forbindelse med længere ture), og dermed højere hastigheder, vil jeg estimere at det reelle forbrug, i forhold til kørte kilometer, har været 33% på el og 67% på benzin
Når forbruget retter sig til mere el-drift, vil km-prisen jo også ændre sig tilsvarende (til det bedre)
Clever løsningen kræver så enten et vist forbrug eller udeladning (hvor det er Clever man lader på)
Og elvarme og solceller kan både gøre godt og skidt i det regnskab - desværre er solceller primært skidt
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 298
- Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 169 times
- Been thanked: 80 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Måske vi skulle tage pris/lade diskussioner i en anden tråd - vil gerne holde denne til rækkevidde/forbrug erfaringerBrianDS skrev: ↑18. maj 2021, 17:33El regningen for el og hybrid er på ingen måde logisk eller enkel - så jeg er helt enig - jeg nævnte derfor også kWh prisen da det selvfølgelig kun er aktuelt ved 100% hjemmeopladning.GaSelle skrev:Plus det faktum, at hvis man har sin egen boks uden refusion, så bliver ladning ude væsentligt dyrere. Det er ikke noget let regnestykke at sætte op; men det er forkert at sige, at "hvis du havde haft din egen boks, ville det være billigere end et Clever abonnement". Det vil forudsætte, at 100% af ladningen foregår hjemme. Der skal som sagt ikke mange udeladninger til, for at tippe regnestykket - og så kører pladen i hak igen ved, at hvis man har reduceret elafgift/solceller, så er det et helt tredje scenarie.CJ2110 skrev: ↑18. maj 2021, 12:31
Jeg er ikke helt sikker på beregningen, men jeg tænker der viser sig et mere præcist billede med tiden.
I bilen er der angivet at 50% af kørslen er på strøm, og 50% er på benzin, og da jeg typisk har kørt på benzin på motorvej (i forbindelse med længere ture), og dermed højere hastigheder, vil jeg estimere at det reelle forbrug, i forhold til kørte kilometer, har været 33% på el og 67% på benzin
Når forbruget retter sig til mere el-drift, vil km-prisen jo også ændre sig tilsvarende (til det bedre)
Clever løsningen kræver så enten et vist forbrug eller udeladning (hvor det er Clever man lader på)
Og elvarme og solceller kan både gøre godt og skidt i det regnskab - desværre er solceller primært skidt
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 856
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Det får du svært ved med de deltagere du har i diskussionen her…chrstn_olsen skrev:Måske vi skulle tage pris/lade diskussioner i en anden tråd - vil gerne holde denne til rækkevidde/forbrug erfaringerBrianDS skrev: ↑18. maj 2021, 17:33El regningen for el og hybrid er på ingen måde logisk eller enkel - så jeg er helt enig - jeg nævnte derfor også kWh prisen da det selvfølgelig kun er aktuelt ved 100% hjemmeopladning.GaSelle skrev: Plus det faktum, at hvis man har sin egen boks uden refusion, så bliver ladning ude væsentligt dyrere. Det er ikke noget let regnestykke at sætte op; men det er forkert at sige, at "hvis du havde haft din egen boks, ville det være billigere end et Clever abonnement". Det vil forudsætte, at 100% af ladningen foregår hjemme. Der skal som sagt ikke mange udeladninger til, for at tippe regnestykket - og så kører pladen i hak igen ved, at hvis man har reduceret elafgift/solceller, så er det et helt tredje scenarie.
Clever løsningen kræver så enten et vist forbrug eller udeladning (hvor det er Clever man lader på)
Og elvarme og solceller kan både gøre godt og skidt i det regnskab - desværre er solceller primært skidt
Sent from my iPhone using Tapatalk
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10875
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 663 times
- Been thanked: 1903 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Vi har da bidraget mere konstruktivt i denne tråd end du harmortenmol skrev: ↑19. maj 2021, 10:48Det får du svært ved med de deltagere du har i diskussionen her…chrstn_olsen skrev:Måske vi skulle tage pris/lade diskussioner i en anden tråd - vil gerne holde denne til rækkevidde/forbrug erfaringerBrianDS skrev: ↑18. maj 2021, 17:33El regningen for el og hybrid er på ingen måde logisk eller enkel - så jeg er helt enig - jeg nævnte derfor også kWh prisen da det selvfølgelig kun er aktuelt ved 100% hjemmeopladning.
Clever løsningen kræver så enten et vist forbrug eller udeladning (hvor det er Clever man lader på)
Og elvarme og solceller kan både gøre godt og skidt i det regnskab - desværre er solceller primært skidt
Sent from my iPhone using Tapatalk
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 856
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Der står erfaring med rækkevidde ikke prisen pr km, der er alligevel intet der slår en Touran 2.0 TDI.
Jeg har et snit på 0,204 kw/km kun bykørsel og motorvej.
Nedenstående er snittet på en motorvejs tur på tværs af landet med vejarbejde på Fyn
Tur hjem fra arbejde, myldretid omkring Kbh
Så har jeg bidraget mere end BrianDS til OP spørgsmål - det bliver konstant en hvad nu hvis med ham.
Jeg har ingen lader hjemme, lader kun ude og har ikke abbo. Betaler 2kr/kWh hos Clever.
Dvs min tur på tværs af DK koster ca 140kr
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har et snit på 0,204 kw/km kun bykørsel og motorvej.
Nedenstående er snittet på en motorvejs tur på tværs af landet med vejarbejde på Fyn
Tur hjem fra arbejde, myldretid omkring Kbh
Så har jeg bidraget mere end BrianDS til OP spørgsmål - det bliver konstant en hvad nu hvis med ham.
Jeg har ingen lader hjemme, lader kun ude og har ikke abbo. Betaler 2kr/kWh hos Clever.
Dvs min tur på tværs af DK koster ca 140kr
Sent from my iPhone using Tapatalk
- These users thanked the author mortenmol for the post (total 2):
- GaSelle • chrstn_olsen
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6037
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6469 times
- Been thanked: 1646 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Hvilken del af mine kommentarer er ikke relevante? Jeg spørger til hvordan forbruget udregnes og dialogen ender så i hvad det så reelt kostermortenmol skrev:Der står erfaring med rækkevidde ikke prisen pr km, der er alligevel intet der slår en Touran 2.0 TDI.
Jeg har et snit på 0,204 kw/km kun bykørsel og motorvej.
Nedenstående er snittet på en motorvejs tur på tværs af landet med vejarbejde på Fyn
Tur hjem fra arbejde, myldretid omkring Kbh
Så har jeg bidraget mere end BrianDS til OP spørgsmål - det bliver konstant en hvad nu hvis med ham.
Jeg har ingen lader hjemme, lader kun ude og har ikke abbo. Betaler 2kr/kWh hos Clever.
Dvs min tur på tværs af DK koster ca 140kr
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det ligger dig åbenbart meget på sinde at være personlig overfor mig, men jeg ved ikke hvordan jeg har generet dig så meget at du skal kommentere negativt på alt hvad jeg deltager i.
Jeg ser heller ikke hvorfor du er så irriteret over at jeg har nævnt i elbiltråde at en Touran er mere praktisk end en Tesla Model 3 og at udvalget af elbiler der kan noget tilsvarende er småt.
Men det er åbenbart vigtigere for dig at pisse på folk?!
PS - NU har du fået mig til at komme med et ikke relevant indlæg - de andre indlæg handlede om forbrug og prisen på dette, og jeg mente at økonomi og forbrug følges ad - men det er jeg åbenbart ene om .
Admin må selvfølgelig gerne slette dette indlæg
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 856
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Det går mere på at alle tråde med elbiler skal konstant spammes med de samme kommentarer.
“Min Touran er meget mere praktisk” (til DIT behov)
“Økonomien holder ikke” - når du så bliver udfordret på hvordan det nogensinde skal blive dyre svarer du ikke
“Hjemmeboks er for dyrt hvis man lader meget ude” - nej har man det behov har man nok et all inklusive abbo hos Clever med boks hjemme fra dem?!
“Man kan ikke køre 600km uden at lade” - nej har man det behov skal man ikke have en elbil
For mange andre er det helt fint, dækker vores behov og jeg har en bil der er væsentligt sjovere at køre end en børnecontainer og jeg har tilstrækkeligt plads til et barn og oppakning og den har både kørt til Hamburg og til Verbier i Schweiz.
Sent from my iPhone using Tapatalk
“Min Touran er meget mere praktisk” (til DIT behov)
“Økonomien holder ikke” - når du så bliver udfordret på hvordan det nogensinde skal blive dyre svarer du ikke
“Hjemmeboks er for dyrt hvis man lader meget ude” - nej har man det behov har man nok et all inklusive abbo hos Clever med boks hjemme fra dem?!
“Man kan ikke køre 600km uden at lade” - nej har man det behov skal man ikke have en elbil
For mange andre er det helt fint, dækker vores behov og jeg har en bil der er væsentligt sjovere at køre end en børnecontainer og jeg har tilstrækkeligt plads til et barn og oppakning og den har både kørt til Hamburg og til Verbier i Schweiz.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- These users thanked the author mortenmol for the post (total 2):
- Kevinff • The Micktrix / Dk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6037
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6469 times
- Been thanked: 1646 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Er vi ikke enige om det er dig der spammer tråden her?mortenmol skrev:Det går mere på at alle tråde med elbiler skal konstant spammes med de samme kommentarer.
“Min Touran er meget mere praktisk” (til DIT behov)
“Økonomien holder ikke” - når du så bliver udfordret på hvordan det nogensinde skal blive dyre svarer du ikke
“Hjemmeboks er for dyrt hvis man lader meget ude” - nej har man det behov har man nok et all inklusive abbo hos Clever med boks hjemme fra dem?!
“Man kan ikke køre 600km uden at lade” - nej har man det behov skal man ikke have en elbil
For mange andre er det helt fint, dækker vores behov og jeg har en bil der er væsentligt sjovere at køre end en børnecontainer og jeg har tilstrækkeligt plads til et barn og oppakning og den har både kørt til Hamburg og til Verbier i Schweiz.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dit behov er anderledes end mit, men det har du åbenbart svært ved at acceptere - og jo jeg har svaret dig, og skal gerne gøre det igen, men lad os tage det et andet sted hvis du har behov for det.
Lad os ikke tage dine personlige irritationer i @chrstn_olsen's tråd
@KMDTHY vil du eller en anden admin ikke rydde op i denne tråd, og slet gerne disse ikke relevante indlæg - og hvis dem om økonomien generer trådstarter, så slet også dem.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13284
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3225 times
- Been thanked: 4570 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Husk at give plads.
Der er ingen forumregler mod at gentage sine argumenter. Den "forbrydelse" er begået mange gange, hvis det er sådan.
Jeg vil henvise til "ignore" funktionen, hvis man er træt af bruger X. Uanset årsag til trætheden.
Og dermed - ploven ned og fremad
Der er ingen forumregler mod at gentage sine argumenter. Den "forbrydelse" er begået mange gange, hvis det er sådan.
Jeg vil henvise til "ignore" funktionen, hvis man er træt af bruger X. Uanset årsag til trætheden.
Og dermed - ploven ned og fremad
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1742
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 695 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Mht. forbrug er det meget svært at få noget særlig præcist ud af andres erfaringer, medmindre man har rigtig mange parametre med og det bliver sjældent helt sammenligneligt.
Vil anbefale feks. www.abetterrouteplanner.com det giver langt det bedste billede af den relevante tur/ens normale kørsel (men er vist kun for ren el)
Min erfaring er at man ved landevejskørsel med moderat fart og gunstige forhold/mild temp etc. ligger i omegnen af WLTP tallet. Høj fart/motorvej tager hårdt fat, så man skal ikke regne med meget mere end 60% af WLTP ved høj fart. I byen er elbiler derimod sparegrise og kan godt køre 20-30% over WLTP.
Har kigget på data fra køreture i E Up.
Bedste tur viser 10 km/kWh. 2/3 bykørsel og 1/3 landevej, mild temp, så stort set intet forbrug på varme/ac.
Ringeste tur er 4,7 km/kWh, næsten udelukkende motorvej, på en halvkølig dag.
Gennemsnittet ligger omkring 7 km/kWh, primært landevej.
Samtidig er der rigtig stor påvirkning fra kørestil/temp/vind/hastighed etc.
Det er stadig billigt i "brændstof". Men viser også, hvor meget det svinger.
Vil anbefale feks. www.abetterrouteplanner.com det giver langt det bedste billede af den relevante tur/ens normale kørsel (men er vist kun for ren el)
Min erfaring er at man ved landevejskørsel med moderat fart og gunstige forhold/mild temp etc. ligger i omegnen af WLTP tallet. Høj fart/motorvej tager hårdt fat, så man skal ikke regne med meget mere end 60% af WLTP ved høj fart. I byen er elbiler derimod sparegrise og kan godt køre 20-30% over WLTP.
Har kigget på data fra køreture i E Up.
Bedste tur viser 10 km/kWh. 2/3 bykørsel og 1/3 landevej, mild temp, så stort set intet forbrug på varme/ac.
Ringeste tur er 4,7 km/kWh, næsten udelukkende motorvej, på en halvkølig dag.
Gennemsnittet ligger omkring 7 km/kWh, primært landevej.
Samtidig er der rigtig stor påvirkning fra kørestil/temp/vind/hastighed etc.
Det er stadig billigt i "brændstof". Men viser også, hvor meget det svinger.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6037
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6469 times
- Been thanked: 1646 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Men er WLTP tallet så forbruget i Wh/km eller opgivne rækkevidde? For jeg ser flere biler hvor der er en væsentlig forskel på de to tal?Thor-thor skrev:Mht. forbrug er det meget svært at få noget særlig præcist ud af andres erfaringer, medmindre man har rigtig mange parametre med og det bliver sjældent helt sammenligneligt.
Vil anbefale feks. www.abetterrouteplanner.com det giver langt det bedste billede af den relevante tur/ens normale kørsel (men er vist kun for ren el)
Min erfaring er at man ved landevejskørsel med moderat fart og gunstige forhold/mild temp etc. ligger i omegnen af WLTP tallet. Høj fart/motorvej tager hårdt fat, så man skal ikke regne med meget mere end 60% af WLTP ved høj fart. I byen er elbiler derimod sparegrise og kan godt køre 20-30% over WLTP.
Har kigget på data fra køreture i E Up.
Bedste tur viser 10 km/kWh. 2/3 bykørsel og 1/3 landevej, mild temp, så stort set intet forbrug på varme/ac.
Ringeste tur er 4,7 km/kWh, næsten udelukkende motorvej, på en halvkølig dag.
Gennemsnittet ligger omkring 7 km/kWh, primært landevej.
Samtidig er der rigtig stor påvirkning fra kørestil/temp/vind/hastighed etc.
Det er stadig billigt i "brændstof". Men viser også, hvor meget det svinger.
De oplevelser jeg har med elbiler er nærmere et gennemsnit på 4 km/kWh fordelt over et helt år - men det er så ID serien, og lidt større elbiler.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 61 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Jeg lånte en Tesla M3 LR i tirsdags og kørte 300km landevej. Der var på 82% da jeg startede og 15% da jeg afleverede den. Temperatur ca. 14 grader.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 193
- Tilmeldt: 7. mar 2021, 10:18
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 125 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Dvs. ca. 450km på en fuld opladning. Det er vel okay.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 61 times
Re: Praktiske erfaringer med rækkevidde elbil/hybrid
Ja WLTP er 560 og fartkontrol sat på 88 og ellers fulgt trafikken. Tur retur så ikke noget med modvind/medvind
- These users thanked the author tintin for the post:
- chrstn_olsen