Jeg overvejer, at købe en Golf 7 med 2.0 dieselmotor og DSG gearkasse og i den forbindelse er jeg interesseret i, at få den chiptunet. Hvis jeg ikke tager fejl, så er DQ381 gearkassen designet til et moment på 400 Nm, men jeg har set flere resultater fra rullefelt, hvor en chippet 2.0 TDI opnår +410 Nm ved omkring 2200 o/min. Derfor vil gearkassen ved almindelig kørsel blive udsat for et moment, som er lige på græsen eller over hvad den er designet til ret ofte. Så mit spørgsmål er, hvor meget vil det forringe gearkassens levetid? Eller overtænker jeg det?
Grundet til, at jeg gerne vil have mere motorkraft er ikke fordi jeg kører og ræser. Tværtimod kører jeg stille og roligt. Jeg tænker, at den ekstra motorkraft kan være rar, når jeg hurtigt skal forbi traktorer, lastbiller, busser osv. på landevejen, som kører langsomt og skaber kø. Derudover forestiller jeg mig, at det nok er rart ved sammenfletninger og øger den overordnede komfort ved kørsel. Jeg kører en del kilometer, så jeg vil gerne gøre det så behageligt for mig selv, som muligt.
God weekend!
Chiptuning af 2.0 TDI med DQ381 - kan gearkassen holde til det?
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6279
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2117 times
- Been thanked: 696 times
Re: Chiptuning af 2.0 TDI med DQ381 - kan gearkassen holde til det?
Du overtænker. Det skal nok holde. Nøjes evt med 380-400 Nm.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 7. sep 2021, 16:32
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Chiptuning af 2.0 TDI med DQ381 - kan gearkassen holde til det?
Tak for svar. Det vil jeg lige undersøge nærmere. Jeg kan se, at tuning hos Landberg er populært her på forummet. Mon ikke han kan ordne det til 380-400 Nm.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Chiptuning af 2.0 TDI med DQ381 - kan gearkassen holde til det?
Som jansom skriver - du har intet at bekymre dig over.
Afsted til nærmeste Landberg med dig
Afsted til nærmeste Landberg med dig
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1015
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 154 times
Re: Chiptuning af 2.0 TDI med DQ381 - kan gearkassen holde til det?
410 Nm er ikke noget problem. Den er designet til biler med ca. det moment, men kan sagtens holde til langt mere.urtepotte skrev: ↑10. sep 2021, 17:59Jeg overvejer, at købe en Golf 7 med 2.0 dieselmotor og DSG gearkasse og i den forbindelse er jeg interesseret i, at få den chiptunet. Hvis jeg ikke tager fejl, så er DQ381 gearkassen designet til et moment på 400 Nm, men jeg har set flere resultater fra rullefelt, hvor en chippet 2.0 TDI opnår +410 Nm ved omkring 2200 o/min. Derfor vil gearkassen ved almindelig kørsel blive udsat for et moment, som er lige på græsen eller over hvad den er designet til ret ofte. Så mit spørgsmål er, hvor meget vil det forringe gearkassens levetid? Eller overtænker jeg det?
Grundet til, at jeg gerne vil have mere motorkraft er ikke fordi jeg kører og ræser. Tværtimod kører jeg stille og roligt. Jeg tænker, at den ekstra motorkraft kan være rar, når jeg hurtigt skal forbi traktorer, lastbiller, busser osv. på landevejen, som kører langsomt og skaber kø. Derudover forestiller jeg mig, at det nok er rart ved sammenfletninger og øger den overordnede komfort ved kørsel. Jeg kører en del kilometer, så jeg vil gerne gøre det så behageligt for mig selv, som muligt.
God weekend!
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6588
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 928 times
- Kontakt:
Re: Chiptuning af 2.0 TDI med DQ381 - kan gearkassen holde til det?
@urtepotte Kan du ikke holde dit bilkøb i en tråd ?
/Søren.
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 63 times
Re: Chiptuning af 2.0 TDI med DQ381 - kan gearkassen holde til det?
No Problem. ...
Få du bare det fixet...
Få du bare det fixet...
---
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5604
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 376 times
Re: Chiptuning af 2.0 TDI med DQ381 - kan gearkassen holde til det?
Hvis det bekymrer dig, kan du vælge at få opdateret softwaren i gearkassen også, så den kører med øget koblingstryk. Så kan den holde til MEGET mere.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- MichaelSmed
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2162
- Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 176 times
- Been thanked: 104 times
Re: Chiptuning af 2.0 TDI med DQ381 - kan gearkassen holde til det?
Du overtænker det.
Ved almindelig kørsel kører man aldrig, som i aldrig, med fuld moment.
Har du spændt 2 tons efter, og trykker pedalen vandret, ja så gør man, men ved normal by- og landevejs kørsel gør man aldrig.
Ved almindelig kørsel kører man aldrig, som i aldrig, med fuld moment.
Har du spændt 2 tons efter, og trykker pedalen vandret, ja så gør man, men ved normal by- og landevejs kørsel gør man aldrig.