Jeg holder stadig på at en elbil kun giver mening hvis du kan lade hjemme - både fordi den tager lang tid at fylde op, og rækkevidden gør at du skal bruge rimelig mange timer på at finde et sted at holde og lade.
Men, når vi snakker økonomi, så er besparelsen for alle andre jo stadig relativt stor og for de fleste mennesker skal man holde proportionerne op imod hinanden. Folk har naturligvis forskellige behov, men for vores vedkommende, sparer vi en del på driften af bilen
- ladning.png (24.77 KiB) Vist 690 gange
Dette er for 2021, hvor vi havde bilen i 6 måneder. i den tid har den kørt 21.785 km. og totalt set brugt 4635 kwh. Det er meget tydeligt at udeladning er væsentligt dyrere end hjemmeladning, og alligevel landet vi på en gennemsnitlig kwh pris på tværs af begge dele på 1,30 kr/kwh. Det hører dog med til historien at det jo er en tesla, som er billigere på deres ladenetværk end Ionity eller shell, så vi har betalt ca. 3.12 kr/kwh, og ellers lidt blandet udeladning ved bla. clever til 3,5 og 5 kr/kwh
Hvis jeg så tager samme skema - som jo er det reele forbrug, og siger jeg skulle betale 5 kr/kwh for udeladning, så er regnestykket as follows:
- ladning - 5 krkwh.png (24.58 KiB) Vist 690 gange
Eller, en pris per kwh på 1,62 kr/kwh. Jeg synes personligt ikke det vælter det helt vilde, det giver en km pris på ca. 32 øre per km.
I det originale regnestykke er alt udeladning ikke sket på superladere, men en del af det er ladet ved destinationsladere i form af clever i både Sønderborg og København - så ekstraregningen bliver større end hvis den skulle afspejle virkeligheden.
Tager vi så tanken videre, og leger at der heller ikke er refusion, og det koster 5 kr/kwh at hurtiglade, og hvor jeg har sat prisen som jeg havde i en intro periode i Juni og Juli op til samme priser som resten af året, så ser det således ud.
- ladning - uden refundering.png (25.18 KiB) Vist 690 gange
Eller omregnet 2,58 kr/kwh i gennemsnit for alt ladning på de knap 22.000km, og lidt hurtig regning med at den kører 5 km/kwh må jo betyde det er omkring 50 øre på km i gennemsnit.
Så den er ikke gratis, men selv med de priser er den nu stadig ret økonomisk at køre i - så jeg mener stadig en elbil er en økonomisk god drift investering, selv uden alle mulige refusioner.
Den har en hurdle i forhold til indkøbsprisen, som er højere end mange tilsvarende biler, men det falder jo også løbende.