Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 25. jan 2022, 20:42

Nax skrev:
25. jan 2022, 20:30
Nu begynder Shell og sætte ladere op på deres stationer, de regner med at have det sat op på 30 stationer ved udgangen af 2022

Ved årets udgang forventer DCC Energi, der driver de 240 danske Shell-stationer, at 30 stationer har fået lynladere - typisk en dobbeltlader hvert sted. Udbygningen fortsætter i 2023, og det kan blive alt mellem 10 og 50 nye steder - afhængig af bl.a. efterspørgslen.

Pris pt 5 Kr pr kWh med 25øres rabat til FDM medlemmer.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2022-01-b ... -hos-shell

https://shellservice.dk/lynladning
Dejligt der er nogen der ser lyset :-) Og dejligt at man IKKE skal have endnu et kort - en ting undrer mig dog...

Hvorfor skal man sætte p-skive? Er det ikke bare at lave en regel alá 5 minutter efter ladning stopper skal man være væk og ellers risikerer man bøde?

Den regel med 30 minutter giver vel ikke den store mening? hvis du vælger at lade så længe og du sidder i bilen kan du vel bare justere p-skiven og blive holdende.
shell.png
shell.png (85.2 KiB) Vist 951 gange

Brugeravatar
Bjarkeh
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 70 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af Bjarkeh » 25. jan 2022, 21:12

Tænker de ikke vil have at folk bruger det til p-plads, men bare til at "tanke" derfor p-skiven og de 30 min :)
Tesla Model 3 SR+ 2021 - 145 Wh/km - over 57,185 Km
Tidligere: Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | Billede | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
Billede | Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010
| Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 851
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 236 times

Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af mortenmol » 25. jan 2022, 23:44

De skal have penge i kassen.
En Eniro eller I3 der kun trækker 30 kWh giver ikke så mange penge i kassen
Folk skal lade nok til de kan komme frem og så videre


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af majland » 26. jan 2022, 13:33

martinta skrev:
25. jan 2022, 20:42
Den regel med 30 minutter giver vel ikke den store mening? hvis du vælger at lade så længe og du sidder i bilen kan du vel bare justere p-skiven og blive holdende.
Tåbeligt med de 30min / 80% grænse hvis der ikke er kø. Burde imho være nok med "Husk go ladestil - lad ikke mere end nødvendigt hvis der er kø".

31/12 var jeg ud for at flytte bilen fordi laderen ved Knudshoved var hurtigere end burger-snedkeren hos Monarch. Med bilen tilsluttet skulle jeg lige være sikkert på at den ladede (skærmen på laderen virkede ikke- tog et par minutter). og så familien hen på restauranten. Stå i corona venlig kø afstand, bestille etc. Bilen havde næsten ladet 30min inden vi fik maden og endte med at holde der i godt 42min og ladede til 85% Det vil jeg ikke kalde misbrug af pladsen

Skal man ud i vandkantsdanmark kan man godt have behov for at lade helt op - specielt i en bil med et mindre batteri. Men til gengæld går jeg helt ind for dummebøder (minut afgift) for at holde og spærre en DC lader efter endt ladning.
Senest rettet af majland 26. jan 2022, 15:14, rettet i alt 1 gang.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 851
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 236 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af mortenmol » 26. jan 2022, 14:37

majland skrev:
martinta skrev:
25. jan 2022, 20:42
Den regel med 30 minutter giver vel ikke den store mening? hvis du vælger at lade så længe og du sidder i bilen kan du vel bare justere p-skiven og blive holdende.
Tåbeligt med de 30min / 80% grænse hvis der ikke er kø. Burde imho være nok med "Husk go ladetil - lad ikke mere end nødvendigt hvis der er kø".

31/12 var jeg ud for at flytte bilen fordi laderen ved Knudshoved var hurtigere end burger-snedkeren hos Monarch. Med bilen tilsluttet skulle jeg lige være sikkert på at den ladede (skærmen på laderen virkede ikke- tog et par minutter). og så familien hen på restauranten. Stå i corona venlig kø afstand, bestille etc. Bilen havde næsten ladet 30min inden vi fik maden og endte med at holde der i godt 42min og ladede til 85% Det vil jeg ikke kalde misbrug af pladsen

Skal man ud i vandkantsdanmark kan man godt have behov for at lade helt op - specielt i en bil med et mindre batteri. Men til gengæld går jeg helt ind for dummebøder (minut afgift) for at holde og spærre en DC lader efter endt ladning.
Jeg oplever biler der holder op til 1 time ved hurtigladere, det holder ikke hvis folk skal lade på farten. Jeg forstår de 30 min, for god ladestil er meget individuelt


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post (total 2):
Korreborgdonfetaful

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 26. jan 2022, 23:37

majland skrev:
26. jan 2022, 13:33
martinta skrev:
25. jan 2022, 20:42
Den regel med 30 minutter giver vel ikke den store mening? hvis du vælger at lade så længe og du sidder i bilen kan du vel bare justere p-skiven og blive holdende.
Tåbeligt med de 30min / 80% grænse hvis der ikke er kø. Burde imho være nok med "Husk go ladestil - lad ikke mere end nødvendigt hvis der er kø".

31/12 var jeg ud for at flytte bilen fordi laderen ved Knudshoved var hurtigere end burger-snedkeren hos Monarch. Med bilen tilsluttet skulle jeg lige være sikkert på at den ladede (skærmen på laderen virkede ikke- tog et par minutter). og så familien hen på restauranten. Stå i corona venlig kø afstand, bestille etc. Bilen havde næsten ladet 30min inden vi fik maden og endte med at holde der i godt 42min og ladede til 85% Det vil jeg ikke kalde misbrug af pladsen

Skal man ud i vandkantsdanmark kan man godt have behov for at lade helt op - specielt i en bil med et mindre batteri. Men til gengæld går jeg helt ind for dummebøder (minut afgift) for at holde og spærre en DC lader efter endt ladning.
Er ikke helt enig.

Vi er nede på ladetider igen, men en hurtig lader er jo en lader hvor folk er på farten. Jeg tænker grunden til 30 minutter / 80% reglen er, at man ikke vil have en bil til at holde der i 1-2 timer fordi ejeren valgte at købe den model der kun kunne lade med 50 kw. Du nævner så en helt anden problematik som også er berettiget, for hvorfor de 80% på steder hvor man kan have behov for at lade højere op. Men idéen er vel, at 80% bør være nok til at du kan komme videre til næste lader, og så må du lade lidt der igen.

Når du kommer over 80% går ladehastigheden jo rimelig langsomt, så kravet giver vel ok mening.

Vi er lidt tilbage i den debat fra tidligere omkring om man kunne tillade sig at fylde bare fordi man ladede langsommere, og lige det problem løser de jo mere eller mindre fair.

Uanset om du kan lade 50 eller 300 kw, så har du 30 minutter, og så er det videre.

Jeg synes stadig det er tåbeligt at man vil håndtere reglen via bilens p-skive i stedet for den her mere eller mindre advancerede lader man nu har købt, men dem om det.

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af kuno » 27. jan 2022, 07:43

DanielB12 skrev:
14. dec 2021, 13:14
Mathiasen skrev:
14. dec 2021, 11:55
Det vil være fedt med erfaringer, som hvis man fx skal købe en brugt cykel i vestjylland, hente en gammel knallert med traileren i Holstebro eller en tur til Fårup Sommerland med familien. :lol:

De destinationer der ligger lidt skævt og falder lidt udenfor daglig pendling og formål. Dem vil jeg gerne høre om.

Det er virkeligt sjældent folk tager sin el-bil til Malaga og bestemt ikke noget jeg vil have med i overvejelserne, når jeg engang skal anskaffe mig en el-bil. :D
Ja, langs hovedfærdselsårerne virker der ikke til at være enorme flaskehalse.. Det er i vandkanten det er en udfordring..
Vi har da overvejet, efter majboms (mener jeg det var) oplevelser ift. det at leje sommerhuse i både DK men også i udlandet, med en elbil, at det kan være en udfordring. Særligt de huse vi indtil nu har haft lejet, som har ligget rimelig langt fra store byer og store veje.
Når man lejer sommerhus, skal man jo bare gå efter dem som har installeret lademuligheder - i vores sommerhus, som vi også bruger til udlejning, er der samme mulighed for opladning som vi har hjemme.
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af HansH » 27. jan 2022, 07:47

kuno skrev:
27. jan 2022, 07:43
Når man lejer sommerhus, skal man jo bare gå efter dem som har installeret lademuligheder - i vores sommerhus, som vi også bruger til udlejning, er der samme mulighed for opladning som vi har hjemme.
Enig.
Jeg føler mig overbevist om, at det fremover ikke bare vil være nævnt i teksten der beskriver et udlejningshus. Jeg tror det bliver en decideret søgeparameter man kan krydse af, så man kan begrænse sit udvalg til sommerhuse med opladningsmulighed.
På samme måde som f.eks. internetforbindelse/wi-fi er blevet et kriterie.
These users thanked the author HansH for the post:
Korreborg
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af kuno » 27. jan 2022, 07:51

HansH skrev:
27. jan 2022, 07:47
kuno skrev:
27. jan 2022, 07:43
Når man lejer sommerhus, skal man jo bare gå efter dem som har installeret lademuligheder - i vores sommerhus, som vi også bruger til udlejning, er der samme mulighed for opladning som vi har hjemme.
Enig.
Jeg føler mig overbevist om, at det fremover ikke bare vil være nævnt i teksten der beskriver et udlejningshus. Jeg tror det bliver en decideret søgeparameter man kan krydse af, så man kan begrænse sit udvalg til sommerhuse med opladningsmulighed.
På samme måde som f.eks. internetforbindelse/wi-fi er blevet et kriterie.
der er faktisk en søgemulighed ved Feriepartner - hvor vi udlejer vores
These users thanked the author kuno for the post:
HansH
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af HansH » 27. jan 2022, 07:53

kuno skrev:
27. jan 2022, 07:51
HansH skrev:
27. jan 2022, 07:47
kuno skrev:
27. jan 2022, 07:43
Når man lejer sommerhus, skal man jo bare gå efter dem som har installeret lademuligheder - i vores sommerhus, som vi også bruger til udlejning, er der samme mulighed for opladning som vi har hjemme.
Enig.
Jeg føler mig overbevist om, at det fremover ikke bare vil være nævnt i teksten der beskriver et udlejningshus. Jeg tror det bliver en decideret søgeparameter man kan krydse af, så man kan begrænse sit udvalg til sommerhuse med opladningsmulighed.
På samme måde som f.eks. internetforbindelse/wi-fi er blevet et kriterie.
der er faktisk en søgemulighed ved Feriepartner - hvor vi udlejer vores
Med den rolle elbiler allerede spiller, er det eneste rigtige løsning.
Såå... til de sommerhusbureauer der evt ikke har fået opdateret deres søgeportal: Sæt i gang! Og det Mette Vuns :)
Sommeren 2022 står for døren og om lidt lukkes det hele op.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 27. jan 2022, 07:55

kuno skrev:
27. jan 2022, 07:43
DanielB12 skrev:
14. dec 2021, 13:14
Mathiasen skrev:
14. dec 2021, 11:55
Det vil være fedt med erfaringer, som hvis man fx skal købe en brugt cykel i vestjylland, hente en gammel knallert med traileren i Holstebro eller en tur til Fårup Sommerland med familien. :lol:

De destinationer der ligger lidt skævt og falder lidt udenfor daglig pendling og formål. Dem vil jeg gerne høre om.

Det er virkeligt sjældent folk tager sin el-bil til Malaga og bestemt ikke noget jeg vil have med i overvejelserne, når jeg engang skal anskaffe mig en el-bil. :D
Ja, langs hovedfærdselsårerne virker der ikke til at være enorme flaskehalse.. Det er i vandkanten det er en udfordring..
Vi har da overvejet, efter majboms (mener jeg det var) oplevelser ift. det at leje sommerhuse i både DK men også i udlandet, med en elbil, at det kan være en udfordring. Særligt de huse vi indtil nu har haft lejet, som har ligget rimelig langt fra store byer og store veje.
Når man lejer sommerhus, skal man jo bare gå efter dem som har installeret lademuligheder - i vores sommerhus, som vi også bruger til udlejning, er der samme mulighed for opladning som vi har hjemme.
Hvordan håndterer i det i forhold til betaling? Nu er det godt nok nogle år siden jeg var i sommerhus sidst, men plejer kwh prisen for forbrugt strøm ikke at være rimelig høj (5 kr/kwh eller sådan noget)

Ikke at det er det, som vælter budgettet, men alligevel en detalje :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af HansH » 27. jan 2022, 08:01

Nax skrev:
25. jan 2022, 20:30
Nu begynder Shell og sætte ladere op på deres stationer, de regner med at have det sat op på 30 stationer ved udgangen af 2022
..
Pris pt 5 Kr pr kWh med 25øres rabat til FDM medlemmer.
Superfint at der bliver sat gang i den her udbygning. Det kan jo næsten kun gå for langsomt..

Men alligevel .... 5 kr/kWh :shock:
Forudsat et gennemsnitligt forbrug på 20kWh/100km betyder det at det koster 1 kr pr km i elbilen.
Det er præcis det samme som det koster at køre i vores gamle benzin-Octavia .... (aktuelt knap 13 kr for en liter benzin, og bilen går 13-14 km/l i daglig bykørsel)

Det flytter unægtelig lidt på regnestykket hvis man ikke har hjemmelader, men er henvist til at lade hos Circle K ... :?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

250658
Nyt medlem
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14. jan 2010, 19:53
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 11 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af 250658 » 27. jan 2022, 08:05

Rigtig. Husk at selskaberne ikke gør det for Deres blå øjes skyld. Der skal tjenes penge - selvfølgelig.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af GaSelle » 27. jan 2022, 08:16

HansH skrev:
27. jan 2022, 08:01
Nax skrev:
25. jan 2022, 20:30
Nu begynder Shell og sætte ladere op på deres stationer, de regner med at have det sat op på 30 stationer ved udgangen af 2022
..
Pris pt 5 Kr pr kWh med 25øres rabat til FDM medlemmer.
Superfint at der bliver sat gang i den her udbygning. Det kan jo næsten kun gå for langsomt..

Men alligevel .... 5 kr/kWh :shock:
Forudsat et gennemsnitligt forbrug på 20kWh/100km betyder det at det koster 1 kr pr km i elbilen.
Det er præcis det samme som det koster at køre i vores gamle benzin-Octavia .... (aktuelt knap 13 kr for en liter benzin, og bilen går 13-14 km/l i daglig bykørsel)

Det flytter unægtelig lidt på regnestykket hvis man ikke har hjemmelader, men er henvist til at lade hos Circle K ... :?
Jeg er enig i, at det er dyrt - men det er alligevel positivt og et skridt i den rigtige retning. Vi har Clever, så det er primært dem vi bruger. Er vi nu på langtur og der er optaget hos Clever er det fedt, at man nu ikke skal oprette en eller anden tåbelig app, have en ladebrik eller synge "Se Venedig og dø" tredje søndag i advent for at kunne lade. Bare i med dankortet, lad og kør. Så, jeg kunne godt finde på at bruge løsningen i en snæver vending.

Næste skridt håber jeg er roaming, så min Clever brik virker over det hele - eller at alle indfører dankortbetaling. Gerne med et loft over priserne. Powerpass/WeCharge og hvad de ellers hedder, de ordninger der følger med mange biler, er jo også abonnementsordninger. Første år er gratis ved VW/Skoda, derefter koster det et månedligt gebyr, at kunne opnår rimelige priser.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af jansom » 27. jan 2022, 08:25

HansH skrev:
Nax skrev:
25. jan 2022, 20:30
Nu begynder Shell og sætte ladere op på deres stationer, de regner med at have det sat op på 30 stationer ved udgangen af 2022
..
Pris pt 5 Kr pr kWh med 25øres rabat til FDM medlemmer.
Superfint at der bliver sat gang i den her udbygning. Det kan jo næsten kun gå for langsomt..

Men alligevel .... 5 kr/kWh :shock:
Forudsat et gennemsnitligt forbrug på 20kWh/100km betyder det at det koster 1 kr pr km i elbilen.
Det er præcis det samme som det koster at køre i vores gamle benzin-Octavia .... (aktuelt knap 13 kr for en liter benzin, og bilen går 13-14 km/l i daglig bykørsel)

Det flytter unægtelig lidt på regnestykket hvis man ikke har hjemmelader, men er henvist til at lade hos Circle K ... :?
Det er jo ikke et faktum at det skal være billigere at køre el. Primære grund er at det skal være mere klima og miljørigtigt, ikke billigere.
These users thanked the author jansom for the post:
john m
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af DanielB12 » 27. jan 2022, 08:28

Hvis man skal have folk fra benzin og diesel over til el, er bedre økonomi en ret god gulerod…
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
Targetchrstn_olsen
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af jansom » 27. jan 2022, 08:31

Ja selvfølgelig. Desværre kan man så sige.
For det andet er altså vigtigere. Og er man vant til at betale 1 kr pr km, så er økonomien jo ikke afgørende.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af HansH » 27. jan 2022, 08:44

Det skal ikke forstås sådan at jeg har fortrudt vores beslutning om at skifte benzin --> el. :) Slet ikke.

Min kommentar var dels foranlediget af, at min nabo forleden postede et fb opslag "... med de elpriser er jeg glad for at jeg har valgt at udsætte skift til el eller hybrid" ... som jeg er ret sikker på var lidt godmodigt drilleri i min retning ..... og dels af at jeg sad og kiggede på den kalkyle jeg lavede for driftsregnskab, da vi sidste forår valgte at det ikke skulle være fossil eller hybrid - men ren el.

Og der konstaterer jeg bare hvor svært det er at stille de forudsætninger op, og hvor hurtigt verden omkring en kan ændre sig.
Markedsøkonomi og politik ... to svært forudsigelige størrelser, hvis horisonten er mere end en dag eller to ;)

Jeg kunne forestille mig, at der findes potentielle bilkøbere derude pt, som måsker står og vakler lidt .. skal/skal ikke .. og for hvem regnskabet er stillet stramt op, som vælger at sige - så fortsætter vi lidt endnu i vores fossilbil, idet det økonomiske incitament pt er devalueret af elpriser.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af jansom » 27. jan 2022, 08:50

Jeg er til dels en af dem der vakler pga økonomi. Men ikke grundet elprisen. Men fordi det er dum økonomi at købe en ny bil for at sælge den igen 1 år efter. Da vi købte Polo sidste år i feb, blev en e-golf valgt fra. Jeg kan ikke sige helt præcis hvorfor, men vi var nok bare ikke helt klar til el. Det fortryder jeg lidt nu.

Langt de fleste der køber elbil ser det fra et økonomisk synspunkt. Og politiske beslutninger gør det klart attraktivt. Og langt de fleste køber elbil for at spare penge, få en lækker bil med masser af power. Ikke ud fra at det er godt for klimaet.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af DanielB12 » 27. jan 2022, 09:02

Den primære grund for os at skifte til en ren elbilspark er:
1) komfort ift kørestil og ikke mindst at undgå tankstationer
2) markant bedre og mere sikker økonomi
3) lir.

Så er et bedre klima bare en bonus, men kostede en elbil 1,2-1,5x end en tilsvarende ny benziner i indkøb og drift, så havde vi ikke skiftet..
Senest rettet af DanielB12 27. jan 2022, 09:07, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
HansHMorten Hedensted
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af HansH » 27. jan 2022, 09:06

jansom skrev:
27. jan 2022, 08:50
.. langt de fleste køber elbil for at spare penge, få en lækker bil med masser af power. Ikke ud fra at det er godt for klimaet.
Helt enig i den analyse.

Der findes helt sikkert bilejere, der vægter miljøet højest når der skal vælges bil.
Men den store brede masse af bilejere, vælger ud fra de kriterier du beskriver.
Og derfor kommer Daniel's udsagn om at økonomien er en go' gulerod helt til sin ret. Hvis der skal drives noget grøn omstilling igennem, så er det bare ikke nok at appellere til folks klimabevidsthed. Først når der er penge i planen, har man folks fulde opmærksomhed :)

I forhold til min nabos drilleri, så synes jeg også at den er mere nuanceret end som så.
Hver enkelts situation er jo forskellig.
De har to nyere biler som kan køre længe endnu, inden man behøver at tænke på udskiftning pga dyre rep el. lign.
Vi har en bil som vi mener skal skiftes pga alder, og så er vi jo tvunget til at tage stilling til hvad vej vi vil gå.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
DanielB12martintachrstn_olsen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 27. jan 2022, 09:29

Jeg holder stadig på at en elbil kun giver mening hvis du kan lade hjemme - både fordi den tager lang tid at fylde op, og rækkevidden gør at du skal bruge rimelig mange timer på at finde et sted at holde og lade.

Men, når vi snakker økonomi, så er besparelsen for alle andre jo stadig relativt stor og for de fleste mennesker skal man holde proportionerne op imod hinanden. Folk har naturligvis forskellige behov, men for vores vedkommende, sparer vi en del på driften af bilen
ladning.png
ladning.png (24.77 KiB) Vist 640 gange
Dette er for 2021, hvor vi havde bilen i 6 måneder. i den tid har den kørt 21.785 km. og totalt set brugt 4635 kwh. Det er meget tydeligt at udeladning er væsentligt dyrere end hjemmeladning, og alligevel landet vi på en gennemsnitlig kwh pris på tværs af begge dele på 1,30 kr/kwh. Det hører dog med til historien at det jo er en tesla, som er billigere på deres ladenetværk end Ionity eller shell, så vi har betalt ca. 3.12 kr/kwh, og ellers lidt blandet udeladning ved bla. clever til 3,5 og 5 kr/kwh

Hvis jeg så tager samme skema - som jo er det reele forbrug, og siger jeg skulle betale 5 kr/kwh for udeladning, så er regnestykket as follows:
ladning - 5 krkwh.png
ladning - 5 krkwh.png (24.58 KiB) Vist 640 gange
Eller, en pris per kwh på 1,62 kr/kwh. Jeg synes personligt ikke det vælter det helt vilde, det giver en km pris på ca. 32 øre per km.

I det originale regnestykke er alt udeladning ikke sket på superladere, men en del af det er ladet ved destinationsladere i form af clever i både Sønderborg og København - så ekstraregningen bliver større end hvis den skulle afspejle virkeligheden.

Tager vi så tanken videre, og leger at der heller ikke er refusion, og det koster 5 kr/kwh at hurtiglade, og hvor jeg har sat prisen som jeg havde i en intro periode i Juni og Juli op til samme priser som resten af året, så ser det således ud.
ladning - uden refundering.png
ladning - uden refundering.png (25.18 KiB) Vist 640 gange
Eller omregnet 2,58 kr/kwh i gennemsnit for alt ladning på de knap 22.000km, og lidt hurtig regning med at den kører 5 km/kwh må jo betyde det er omkring 50 øre på km i gennemsnit.

Så den er ikke gratis, men selv med de priser er den nu stadig ret økonomisk at køre i - så jeg mener stadig en elbil er en økonomisk god drift investering, selv uden alle mulige refusioner.

Den har en hurdle i forhold til indkøbsprisen, som er højere end mange tilsvarende biler, men det falder jo også løbende.
These users thanked the author martinta for the post:
chrstn_olsen

chrstn_olsen
Nyt medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 24. okt 2019, 21:19
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 169 times
Been thanked: 80 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af chrstn_olsen » 27. jan 2022, 09:47

jansom skrev:
27. jan 2022, 08:31
Ja selvfølgelig. Desværre kan man så sige.
For det andet er altså vigtigere. Og er man vant til at betale 1 kr pr km, så er økonomien jo ikke afgørende.
Elbil er jo mere besværligt (i hvert fald lige pt) så der slås kraftigt på økonomien for at få folk over. Viser det sig at det ikke er billigere, så kommer det til at koste på omstillingshastigheden.

Når man kigger på klima, så er regnestykket altid 2 nye biler, men hvis jeg allerede har en en nyere effektiv dieselbil, så går der ret mange km før den nye elbil jeg køber er bedre for klimaet - alene fordi der går en masse CO2 til produktionen. På den led er det bedre at jeg bliver i min diesel 3-4 år mere og så først skifter der - i stedet for at skifte nu drevet af tvivlsomme løfter om bedre økonomi.
Nuværende bil: 2016 Audi A4 Avant 3.0 TDI Quattro
Næste bil: ?
Drømmebil: RSQ8-R
Realistisk drømmebil: A6 Allroad BiTDI
Tidligere: 2017 Seat Leon ST 2.0TDI, 2014 Polo Blue GT, Ford S-max, Ford Fiesta og et par (eller 3) Skoda Fabia Combi.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af HansH » 27. jan 2022, 09:52

martinta skrev:
27. jan 2022, 09:29
Så den er ikke gratis, men selv med de priser er den nu stadig ret økonomisk at køre i - så jeg mener stadig en elbil er en økonomisk god drift investering, selv uden alle mulige refusioner.

Den har en hurdle i forhold til indkøbsprisen, som er højere end mange tilsvarende biler, men det falder jo også løbende.
Enig.
Jeg mener stadig det giver fint mening (forudsætning: hjemmeladning).
Og det skal jo også ses i en helhed, hvor ikke kun elprisen spiller ind.

I forhold til indkøbspris;
Well, ja - den er høj nu. Og alt andet lige vil den forventeligt falde, hvis ellers produktionen igen kan normaliseres og der ikke er mangel på magnesium og chips og alt det andet man mangler ... osv osv.
Men omvendt så peger det politiske flertal der pt regerer vores lille andedam jo i retning af, at reg.afgift langsomt indfases - eller "tilbagefases" - over tid.
Allerede i år er grænsen for 0-afgift jo flyttet ned med ... hvad er det: ca 20.000 oder so ? ... således at den nu hedder 460.000 i stedet for de 480.000 der gjaldt i 2021. (Alle tal her er uden forbehold og frit fra hukommelsen.... pointen er intakt :) )
Så hvis man venter måske 4-5 år med at bytte sin fossiler til en el, bare fordi elpriserne pt er høje, så KUNNE man finde sig selv i en situation, hvor elpriserne ikke er blevet mærkbart mindre, men til gengæld er anskaffelsesprisen på den elbil man drømmer om, måske steget.

Det hele ville være så meget lettere hvis vi havde den der krystalkugle..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 27. jan 2022, 10:01

Jeg mener personligt at der skulle meget mere fokus på at lave en samlet løsning.

Hvis jeg kører hen til Ingo, F24, Circle K eller lignende, så kan jeg altid regne med stander prisen, og selvom HansH kommer ved siden af med et rabat kort, så er det nok begrænset hvad han sparer.

Men på elstander - ohhhboy! - der er forskel. Har set priser på eks. plugsurfing helt op til 9 kr/kwh.

Et godt eksempel er denne, den står 1½ km fra hvor jeg bor. Billederne er taget fra hhv, monta app'en og Plugsurfing app'en.
IMG_2578.PNG
IMG_2578.PNG (96.41 KiB) Vist 613 gange
IMG_2577.PNG
IMG_2577.PNG (84.74 KiB) Vist 613 gange
Der er 2 standere, så hvis Hans (du er dagens eksempel :lol: ) bruger monta, og jeg bruger plugsurfing, og vi holder ved siden af hinanden, så har jeg betalt næsten det dobbelte af ham.

Og hver gang jeg snakker med bekendte som spørger ind til elbil, så er det en af de ting hvor de bliver skræmt mest - for de har hørt om app x, app y og app z, og hvilke standere virker med hvad, og så skal man i øvrig bruge en chip til stander å og den chip skal gerne være clever.

Og har du ingen af delene, så skal du skanne en stregkode på en skærm med din telefon, der sender dig til en fishy hjemmeside, hvor du så skal skrive din betalingsoplysninger for at låse standeren op.. og undervejs i den transaktion mens du har kæmpet med at taste dine betalingsinfo mister standeren internet adgang, hvorefter du skal taste det igen, uden du ved om den gik igennem først gang..

Så - Kunne vi lige få styr på de der 200 forskellige udbydere først, og få lavet lidt konkurrence på prisen, så ville jeg være glad
These users thanked the author martinta for the post (total 5):
HansHdonfetafulDanielB12mobworldMorten Hedensted

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af HansH » 27. jan 2022, 10:09

martinta skrev:
27. jan 2022, 10:01
Og har du ingen af delene, så skal du skanne en stregkode på en skærm med din telefon, der sender dig til en fishy hjemmeside, hvor du så skal skrive din betalingsoplysninger for at låse standeren op.. og undervejs i den transaktion mens du har kæmpet med at taste dine betalingsinfo mister standeren internet adgang, hvorefter du skal taste det igen, uden du ved om den gik igennem først gang..
Dette er uden tvivl et kardinalpunkt !

Og nok en af årsagerne til at Tesla, med sit eget ladenetværk, forekommer som en mere smidig og overskuelig løsning for mange som det er pt.

Der skal helt klart noget EU på banen her.
Når de kan finde ud af at harmonisere opladningsstik til mobiltelefoner og facon på agurker, så må der i samfundsinteressens hellige navn også være et helt oplagt arbejde at tage fat på her !
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
DanielB12Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

kuno
Medlem
Indlæg: 523
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 108 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af kuno » 27. jan 2022, 10:17

martinta skrev:
27. jan 2022, 07:55
kuno skrev:
27. jan 2022, 07:43
DanielB12 skrev:
14. dec 2021, 13:14

Ja, langs hovedfærdselsårerne virker der ikke til at være enorme flaskehalse.. Det er i vandkanten det er en udfordring..
Vi har da overvejet, efter majboms (mener jeg det var) oplevelser ift. det at leje sommerhuse i både DK men også i udlandet, med en elbil, at det kan være en udfordring. Særligt de huse vi indtil nu har haft lejet, som har ligget rimelig langt fra store byer og store veje.
Når man lejer sommerhus, skal man jo bare gå efter dem som har installeret lademuligheder - i vores sommerhus, som vi også bruger til udlejning, er der samme mulighed for opladning som vi har hjemme.
Hvordan håndterer i det i forhold til betaling? Nu er det godt nok nogle år siden jeg var i sommerhus sidst, men plejer kwh prisen for forbrugt strøm ikke at være rimelig høj (5 kr/kwh eller sådan noget)

Ikke at det er det, som vælter budgettet, men alligevel en detalje :)
Ek KWH koster 3,00 p.t. - så det er billigt - samme pris uanset hvad man bruger strøm til
ID.5 PRO Performance 2022

martinta
Medlem
Indlæg: 1193
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 807 times
Been thanked: 697 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 27. jan 2022, 10:26

HansH skrev:
27. jan 2022, 10:09
martinta skrev:
27. jan 2022, 10:01
Og har du ingen af delene, så skal du skanne en stregkode på en skærm med din telefon, der sender dig til en fishy hjemmeside, hvor du så skal skrive din betalingsoplysninger for at låse standeren op.. og undervejs i den transaktion mens du har kæmpet med at taste dine betalingsinfo mister standeren internet adgang, hvorefter du skal taste det igen, uden du ved om den gik igennem først gang..
Dette er uden tvivl et kardinalpunkt !

Og nok en af årsagerne til at Tesla, med sit eget ladenetværk, forekommer som en mere smidig og overskuelig løsning for mange som det er pt.

Der skal helt klart noget EU på banen her.
Når de kan finde ud af at harmonisere opladningsstik til mobiltelefoner og facon på agurker, så må der i samfundsinteressens hellige navn også være et helt oplagt arbejde at tage fat på her !
Det skal retfærdigvis siges, at ovenstående erfaring blev gjort i Celle i Tyskland, ved en ladestander der stod langs kantstenen.. Har ikke oplevet det i Danmark, men så længe det er et rent kaos derude, er der ingen garantier for at det ikke sker.

Laderen var i øvrig synlig via plugsurfing app'en (mener jeg det var).

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af jansom » 27. jan 2022, 10:42

chrstn_olsen skrev:
27. jan 2022, 09:47
jansom skrev:
27. jan 2022, 08:31
Ja selvfølgelig. Desværre kan man så sige.
For det andet er altså vigtigere. Og er man vant til at betale 1 kr pr km, så er økonomien jo ikke afgørende.
Elbil er jo mere besværligt (i hvert fald lige pt) så der slås kraftigt på økonomien for at få folk over. Viser det sig at det ikke er billigere, så kommer det til at koste på omstillingshastigheden.

Når man kigger på klima, så er regnestykket altid 2 nye biler, men hvis jeg allerede har en en nyere effektiv dieselbil, så går der ret mange km før den nye elbil jeg køber er bedre for klimaet - alene fordi der går en masse CO2 til produktionen. På den led er det bedre at jeg bliver i min diesel 3-4 år mere og så først skifter der - i stedet for at skifte nu drevet af tvivlsomme løfter om bedre økonomi.
Hvorfor er det mere besværligt? Tværtimod er det da langt nemmere at tanke op hjemme fremfor ude. Forudsat at man gør dette, hvilket langt størstedelen gør.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af DanielB12 » 27. jan 2022, 10:49

Jeg kan virkelig heller ikke se det mere besværlige ved en elbil. Eller jo, vores i3'er som vi stadigvæk bruger mormorlader til, har været besværligt, fordi vi ikke har haft en fast plads til bilen pga byggeri, så laderen skulle pakkes frem og væk hver gang, og den så er pisse beskidt af grus og mudder..
Men når vi en dag får sat en lader op, som hænger lige til højrebenet (intended), så bliver det ren eurofori at bakke ind i garagen, sætter ladestik i og tilsvarende hive ladestik ud, og så køre..

Men hvis man godt kan lide tankstationer, eller skal have brugt nogle kontanter uden skat opdager det (host host), så er det vel besværligt..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"