Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 27. jan 2022, 11:46

Til hverdag synes jeg bestemt ikke en elbil er mere besværlig - og i Danmark er vi generelt ret godt stillede i forhold til det simple (igen, Har du monta, clever og evt. plugsurfing, så kan du lade 99% af alle steder)

Det er super let at sætte et stik i den når man kommer hjem, og den er varm når du kommer ud til den om morgenen, og jeg har ikke et sekund fortrudt vi har købt den.

Dog synes jeg det er forkert at sige at det ikke er mere besværligt - specielt på langture. Hvis jeg tidligere skulle hjem til mine forældre (187 km per vej), eller til københavn (ca. 350 km per vej), så var det bare at sætte sig ud i bilen og køre. Nu skal jeg trodsalt (om vinteren) lade på vejen for at nå tur/retur til mine forældre ligesom jeg også skal lade når jeg skal til københavn.

Og misforstå mig ikke, jeg er ikke generet af det, og synes egentlig det er rart med en tvungen pause, men hvis vi nu kigger objektivt på det er turen jo blevet mere besværlig fordi det nu kræver nogle ladestop.

Så det @chrstn_olsen siger er jo ikke forkert. Men det er nok nærmere et spørgsmål om hvad man selv gør det til.
These users thanked the author martinta for the post (total 3):
DanielB12superbeszzzMorten Hedensted

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af Peder » 27. jan 2022, 15:24

Synes mange besværliggør tankstationer helt vildt.

Vi kørte knap 30.000 km årligt i passaten og tankede vel 26 gange årligt - det tager under 5 minutter, inkl. at dreje ind på stationen og køre ud igen og så var der til 1100 km igen.. Det ca. 130 minutter årligt på at tanke.

Med en el-bil bruger man bare på at sætte kablet i, eller hænge det på plads vel ca. 2x20 sekunder hver anden dag, det er 120 minutter årligt. Det er næsten det samme.

Men skal man så bare på én langtur er tidsregnskabet jo skredet fuldstændig for elbilen.
These users thanked the author Peder for the post:
chrstn_olsen
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af Thor-thor » 27. jan 2022, 16:27

kuno skrev:
27. jan 2022, 10:17
martinta skrev:
27. jan 2022, 07:55
Nu er det godt nok nogle år siden jeg var i sommerhus sidst, men plejer kwh prisen for forbrugt strøm ikke at være rimelig høj (5 kr/kwh eller sådan noget)
Ek KWH koster 3,00 p.t. - så det er billigt - samme pris uanset hvad man bruger strøm til
Billigt? Kommer vist an på om man er lejer eller udlejer?

Derudover har prisen på strøm i de sidste 20 år altovervejende ligget omkring 30-40 øre/kWh https://www.danskenergi.dk/sites/danske ... n-2001.pdf

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af Thor-thor » 27. jan 2022, 16:31

martinta skrev:
27. jan 2022, 10:01
Jeg mener personligt at der skulle meget mere fokus på at lave en samlet løsning.

Hvis jeg kører hen til Ingo, F24, Circle K eller lignende, så kan jeg altid regne med stander prisen, og selvom HansH kommer ved siden af med et rabat kort, så er det nok begrænset hvad han sparer.

Men på elstander - ohhhboy! - der er forskel. Har set priser på eks. plugsurfing helt op til 9 kr/kwh.
Enig, men Plugsurfing er vist også skræmmeeksemplet.

Fordelen er at det virker de fleste steder, så man kan (måske) nøjes med én ladebrik.
Til gengæld risikerer man at blive flået

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 27. jan 2022, 16:48

Thor-thor skrev:
27. jan 2022, 16:31
martinta skrev:
27. jan 2022, 10:01
Jeg mener personligt at der skulle meget mere fokus på at lave en samlet løsning.

Hvis jeg kører hen til Ingo, F24, Circle K eller lignende, så kan jeg altid regne med stander prisen, og selvom HansH kommer ved siden af med et rabat kort, så er det nok begrænset hvad han sparer.

Men på elstander - ohhhboy! - der er forskel. Har set priser på eks. plugsurfing helt op til 9 kr/kwh.
Enig, men Plugsurfing er vist også skræmmeeksemplet.

Fordelen er at det virker de fleste steder, så man kan (måske) nøjes med én ladebrik.
Til gengæld risikerer man at blive flået
Jojo :) i den grad, og alligevel, så er det sådan en de alle får anbefalet af forhandleren :? Men kender ikke nogen tankstationer der 100% dyrere end alle andre og alligevel har kunder.

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 27. jan 2022, 18:08

Peder skrev:
27. jan 2022, 15:24
Synes mange besværliggør tankstationer helt vildt.

Vi kørte knap 30.000 km årligt i passaten og tankede vel 26 gange årligt - det tager under 5 minutter, inkl. at dreje ind på stationen og køre ud igen og så var der til 1100 km igen.. Det ca. 130 minutter årligt på at tanke.

Med en el-bil bruger man bare på at sætte kablet i, eller hænge det på plads vel ca. 2x20 sekunder hver anden dag, det er 120 minutter årligt. Det er næsten det samme.

Men skal man så bare på én langtur er tidsregnskabet jo skredet fuldstændig for elbilen.
Der er en væsentlig på komforten på de to :)

Når du er hjemme i carporten/garagen, så tager du kablet på vejen ind, sætter det i, og så er du videre.

Når du skal tanke skal du i mange tilfælde køre en omvej (ofte lille, men stadig), derefter står du om vinteren på en åben plads (ofte) i kulde, skal betale, og derefter vente på den er fyldt op igen.

Ved elbilen hvor du lader hjemme eller ude har du ikke vejret at "kæmpe" med.

Og ja, det er en detalje, men hvis du vil regne minutter på ovenstående måde er det en ret væsenlig detalje.

Sidste detalje - jeg synes generelt det er overdrevet begge veje rundt. Nogle går jo nærmest i panik over at de skal tanke, og andre går nærmest i panik over at det er så besværlgit at have en elbil, og man skal kæmpe med det værd dag... Jeg forstår ingen af parterne, de har deres fordele/ulemper, men det er stadig detaljer.

Må dog erkende at jeg er ret glad for at komme ud til en bil der er varm hver gang jeg skal bruge den - og er lige så glad for at komme ud til Passaten og se at jeg nu kan køre 800 km (benziner). Jeg er dog overbevist om, at som tingene ser ud lige nu, så er Passaten vores sidste fossil bil vi har - til gengæld er den planlagt til at skulle holde længe da vi skal bruge noget til at trække sneglehuset

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af Peder » 27. jan 2022, 19:35

Poloen er formodentlig også vores sidste benziner - elbilen en selvfølge.

Jeg tæller kun minutter for andre, for at belyse at det ikke er et helt liv man ligefrem spilder på at tanke.. eller lade.. personligt er jeg ligeglad, jeg har oftest tanket begge biler herhjemme, for min bedre halvdel “hader at tanke”
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 27. jan 2022, 19:58

Peder skrev:
27. jan 2022, 19:35
Poloen er formodentlig også vores sidste benziner - elbilen en selvfølge.

Jeg tæller kun minutter for andre, for at belyse at det ikke er et helt liv man ligefrem spilder på at tanke.. eller lade.. personligt er jeg ligeglad, jeg har oftest tanket begge biler herhjemme, for min bedre halvdel “hader at tanke”
:lol: Jep, det er åbenbart en global ting med kvinder og tanke - det er faktisk begyndt at gå bedre med at hun sætter stikket i elbilen.. Det er ikke hver gang, meeen nu hvor hun selv skal bruge 60% på at komme frem og tilbage til arbejde hjælper det på det :D

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af nbryde » 27. jan 2022, 21:49

DanielB12 skrev:Jeg kan virkelig heller ikke se det mere besværlige ved en elbil.
Du skal vel lade op hver eneste dag, hvorimod du måske kan nøjes med 1-2 besøg om måneden på den lokale dino station .

Endvidere er processen også lidt mere omstændig ved elbiler forudsat du har hjemmelader. Har du ikke dette er det helt på månen i hvertfald i København, der vil en fossilbil vinde anytime.

Dertil i elbil åbne/lukke sætte kabel i eller fjerne, rulle det op osv.
Fosilbil med keyless, nøglen i tasken - hvor den altid ligger. Åbne døren og kør. Det bliver ikke mere simpelt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af majland » 27. jan 2022, 22:15

Thor-thor skrev:
27. jan 2022, 16:27
Derudover har prisen på strøm i de sidste 20 år altovervejende ligget omkring 30-40 øre/kWh https://www.danskenergi.dk/sites/danske ... n-2001.pdf
Der kommer også lige noget transport på ....

Propblemet med sommerhuse er også at lejers betaling for strøm får ind som en indtægt og er man over bundfradraget betaler udlejer skat af det ...

Men det er noget mere bekvemt at kunne lade i et lejet hus end at skulle ud og jagte ledige ladstandere måske langt fra huset. Så sålænge strømmen til ladning ikke koster mere end de 3,50 som clever vil være bekendt at tage fra folk uden flatrate er det ok med mig.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af Thor-thor » 28. jan 2022, 00:31

majland skrev:
27. jan 2022, 22:15
Thor-thor skrev:
27. jan 2022, 16:27
Derudover har prisen på strøm i de sidste 20 år altovervejende ligget omkring 30-40 øre/kWh https://www.danskenergi.dk/sites/danske ... n-2001.pdf
Der kommer også lige noget transport på ....

Propblemet med sommerhuse er også at lejers betaling for strøm får ind som en indtægt og er man over bundfradraget betaler udlejer skat af det ...
Ja, der er lidt transport etc. Pointen var at kuno kom med en pris på 3,- /kWh pt. hvilket historisk set er helt unormalt, så det er jo ikke det der skal sammenlignes med.

Derudover er der uanset, temmelig langt op til eksempelvis 5,-/kWh.
Men er man udlejer kan det da godt være at man synes at 5,- er billigt. Jeg tvivler dog på at flertallet af lejerne deler den opfattelse.

Derudover får udlejer, udover bundfradraget, også et fradrag på 40% (på indkomst over bundfradraget)....

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af Korreborg » 28. jan 2022, 00:34

Jeg hader at tanke. Det er ofte blæsende og koldt, måske ende regnfuldt. Nu parkere jeg i indkørslen, sætter bilen til, og går ind. Det tager sgu ikke 20sek, men kan da prøve at tage tid.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 28. jan 2022, 07:19

Korreborg skrev:
28. jan 2022, 00:34
Jeg hader at tanke. Det er ofte blæsende og koldt, måske ende regnfuldt. Nu parkere jeg i indkørslen, sætter bilen til, og går ind. Det tager sgu ikke 20sek, men kan da prøve at tage tid.
Been there, done that.

Den der blev lavet til en anden tråd herinde, da samme emne var oppe og vende. Dertil kan det jo tilføjes at det går væsentligt hurtigere at rulle det ud end ind.


kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af kuno » 28. jan 2022, 07:37

Thor-thor skrev:
28. jan 2022, 00:31
majland skrev:
27. jan 2022, 22:15
Thor-thor skrev:
27. jan 2022, 16:27
Derudover har prisen på strøm i de sidste 20 år altovervejende ligget omkring 30-40 øre/kWh https://www.danskenergi.dk/sites/danske ... n-2001.pdf
Der kommer også lige noget transport på ....

Propblemet med sommerhuse er også at lejers betaling for strøm får ind som en indtægt og er man over bundfradraget betaler udlejer skat af det ...
Ja, der er lidt transport etc. Pointen var at kuno kom med en pris på 3,- /kWh pt. hvilket historisk set er helt unormalt, så det er jo ikke det der skal sammenlignes med.

Derudover er der uanset, temmelig langt op til eksempelvis 5,-/kWh.
Men er man udlejer kan det da godt være at man synes at 5,- er billigt. Jeg tvivler dog på at flertallet af lejerne deler den opfattelse.

Derudover får udlejer, udover bundfradraget, også et fradrag på 40% (på indkomst over bundfradraget)....
Måske er jeg fatsvag - men hvad menes med at det historisk set er helt unormalt med en pris 3 kr. pr. kwh.?

Feriepartner tager 3 kr. og Novasol mener jeg tager kr. 3,4 pr. kwh. - og ja disse takster er lige sat op pga. stigningen - så prisen har ikke været i nærheden af kr. 5,00 pr. kwh.

Og af de kr. 3,00 skal vi jo betale skat - ligger over bundgrænsen - og der skal betales skat uanset evt. 40% fradrag - så det er ingen guldgruppe at sælge strøm i et sommerhus til at lade bil op.
ID.5 PRO Performance 2022

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af nbryde » 28. jan 2022, 07:42

martinta skrev:
Korreborg skrev:
28. jan 2022, 00:34
Jeg hader at tanke. Det er ofte blæsende og koldt, måske ende regnfuldt. Nu parkere jeg i indkørslen, sætter bilen til, og går ind. Det tager sgu ikke 20sek, men kan da prøve at tage tid.
Been there, done that.

Den der blev lavet til en anden tråd herinde, da samme emne var oppe og vende. Dertil kan det jo tilføjes at det går væsentligt hurtigere at rulle det ud end ind.

Allerede der har du tabt mig, hætte på og fedte med et kabel, det er for besværgeligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 28. jan 2022, 07:51

nbryde skrev:
28. jan 2022, 07:42
martinta skrev:
Korreborg skrev:
28. jan 2022, 00:34
Jeg hader at tanke. Det er ofte blæsende og koldt, måske ende regnfuldt. Nu parkere jeg i indkørslen, sætter bilen til, og går ind. Det tager sgu ikke 20sek, men kan da prøve at tage tid.
Been there, done that.

Den der blev lavet til en anden tråd herinde, da samme emne var oppe og vende. Dertil kan det jo tilføjes at det går væsentligt hurtigere at rulle det ud end ind.

Allerede der har du tabt mig, hætte på og fedte med et kabel, det er for besværgeligt.
Ja Nicholas, men du er også en tabt sag når vi snakker om elbiler ;) :D

Din mening er noteret, og jeg ved godt du er glad for din almindelige bil, og fred være med det. Jeg har ikke et problem med det.

Nu så jeg lige at du tidligere skrev.
nbryde skrev:
27. jan 2022, 21:49
Du skal vel lade op hver eneste dag, hvorimod du måske kan nøjes med 1-2 besøg om måneden på den lokale dino station .
Vi lader ikke op hver eneste dag, men vi lader op de dage hvor vi skal køre længere ture eller når den når tilpas langt ned - lidt som når du kører på tanken. Kan ikke afvise at andre har behov for - eller lader deres hver dag, men det er ikke alle.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af DanielB12 » 28. jan 2022, 07:57

Og vi, i et normalt arbejdsliv uden corona, tanker ugentligt.

Og ja, jeg hader at tanke. Især nu, hvor det er en stor omvej at køre til en tank med FDM-rabatten..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

nbryde
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 55 times
Been thanked: 100 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af nbryde » 28. jan 2022, 08:08

martinta skrev:
nbryde skrev:
28. jan 2022, 07:42
martinta skrev: Been there, done that.

Den der blev lavet til en anden tråd herinde, da samme emne var oppe og vende. Dertil kan det jo tilføjes at det går væsentligt hurtigere at rulle det ud end ind.

Allerede der har du tabt mig, hætte på og fedte med et kabel, det er for besværgeligt.
Ja Nicholas, men du er også en tabt sag når vi snakker om elbiler ;) :D

Din mening er noteret, og jeg ved godt du er glad for din almindelige bil, og fred være med det. Jeg har ikke et problem med det.

Nu så jeg lige at du tidligere skrev.
nbryde skrev:
27. jan 2022, 21:49
Du skal vel lade op hver eneste dag, hvorimod du måske kan nøjes med 1-2 besøg om måneden på den lokale dino station .
Vi lader ikke op hver eneste dag, men vi lader op de dage hvor vi skal køre længere ture eller når den når tilpas langt ned - lidt som når du kører på tanken. Kan ikke afvise at andre har behov for - eller lader deres hver dag, men det er ikke alle.
Hehe, nu ved du jo godt jeg har en hybrid firmabil, den bliver da ladt op når det er muligt at finde en ledig ladestander, enten i Ballerup, hjemme eller ude.
Når den skal skiftes er jeg slet ikke afvisende over for en ellert, f.eks i4 eller deres x3.
Overvejede også en TM3 syntes der manglede et par væsentlige ting ved interiøret.


Sent from my iPhone using Tapatalk

u_bull
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 350 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af u_bull » 28. jan 2022, 08:20

kuno skrev:
28. jan 2022, 07:37
Måske er jeg fatsvag - men hvad menes med at det historisk set er helt unormalt med en pris 3 kr. pr. kwh.?

Feriepartner tager 3 kr. og Novasol mener jeg tager kr. 3,4 pr. kwh. - og ja disse takster er lige sat op pga. stigningen - så prisen har ikke været i nærheden af kr. 5,00 pr. kwh.

Og af de kr. 3,00 skal vi jo betale skat - ligger over bundgrænsen - og der skal betales skat uanset evt. 40% fradrag - så det er ingen guldgruppe at sælge strøm i et sommerhus til at lade bil op.
100% enig.
Jeg kryber også lige op over bundgrænsen, så jeg bliver også beskattet af forbrug - så jeg synes bestemt heller ikke at 3kr/kWh er for meget - og jeg har også sat billader op.

Sidstnævnte er nu primært gjort for egen skyld, men den vil naturligvis være tilrådighed for lejere…
These users thanked the author u_bull for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1740
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af Thor-thor » 28. jan 2022, 09:48

u_bull skrev:
28. jan 2022, 08:20
kuno skrev:
28. jan 2022, 07:37
Måske er jeg fatsvag - men hvad menes med at det historisk set er helt unormalt med en pris 3 kr. pr. kwh.?

Feriepartner tager 3 kr. og Novasol mener jeg tager kr. 3,4 pr. kwh. - og ja disse takster er lige sat op pga. stigningen - så prisen har ikke været i nærheden af kr. 5,00 pr. kwh.

Og af de kr. 3,00 skal vi jo betale skat - ligger over bundgrænsen - og der skal betales skat uanset evt. 40% fradrag - så det er ingen guldgruppe at sælge strøm i et sommerhus til at lade bil op.
100% enig.
Jeg kryber også lige op over bundgrænsen, så jeg bliver også beskattet af forbrug - så jeg synes bestemt heller ikke at 3kr/kWh er for meget - og jeg har også sat billader op.
@kuno Nu skrev du bare at "en kWh koster 3,-..." Så læste det som om det var den nuværende høje markeds elpris du henviste til, men kan forstå at det er afregningsprisen i sommerhuset du sigtede til....

Nu skal man jo i øvrigt huske at et sommerhus ikke skal betragtes som en indtjeningskilde😉 (men det er nok en anden tråd)

baconbaronen
Nyt medlem
Indlæg: 265
Tilmeldt: 3. feb 2017, 20:18
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 51 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af baconbaronen » 28. jan 2022, 10:18

martinta skrev:
27. jan 2022, 07:55

Hvordan håndterer i det i forhold til betaling? Nu er det godt nok nogle år siden jeg var i sommerhus sidst, men plejer kwh prisen for forbrugt strøm ikke at være rimelig høj (5 kr/kwh eller sådan noget)

Ikke at det er det, som vælter budgettet, men alligevel en detalje :)
Det svinger vist lidt, Samsø Feriehusudlejning tager f.eks. (i 2021) 2,4 kr / kwh hvis du lejer et sommerhus.
2020 Volvo XC90 B5 R-design
2021 Mercedes C200 cabriolet
2012 Golf Cabriolet (solgt)

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af kuno » 28. jan 2022, 10:34

baconbaronen skrev:
28. jan 2022, 10:18
martinta skrev:
27. jan 2022, 07:55

Hvordan håndterer i det i forhold til betaling? Nu er det godt nok nogle år siden jeg var i sommerhus sidst, men plejer kwh prisen for forbrugt strøm ikke at være rimelig høj (5 kr/kwh eller sådan noget)

Ikke at det er det, som vælter budgettet, men alligevel en detalje :)
Det svinger vist lidt, Samsø Feriehusudlejning tager f.eks. (i 2021) 2,4 kr / kwh hvis du lejer et sommerhus.
Tror ikke du kan regne med tallene fra 2021 - det var også vores takst i 2021
ID.5 PRO Performance 2022

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af DanielB12 » 28. jan 2022, 10:46

Hvis man har installeret en clever-boks i sit udlejningssommerhus (for some reason), og lejeren så er Clever unlimited kunder; betaler man så stadigvæk for strømmen når man lejer sommerhuset?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

kuno
Medlem
Indlæg: 524
Tilmeldt: 2. mar 2014, 19:34
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 110 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af kuno » 28. jan 2022, 10:49

"Nu skal man jo i øvrigt huske at et sommerhus ikke skal betragtes som en indtjeningskilde"

Det er da heldigvis ikke andre som kan bestemme
These users thanked the author kuno for the post (total 2):
u_bullBnielsen
ID.5 PRO Performance 2022

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 28. jan 2022, 11:16

Blot til afklaring - grunden til jeg skrev 5 kr/kwh, er fordi jeg tidligere har fået lov at betale den pris på campingpladser - og gik ud fra priserne for campingpladser og sommerhuse nok lå i samme område. :lol:

Kan godt godt være fordi at campingpladserne gerne vil have man ikke trækker alt for meget strøm igennem deres gamle stofkabler (sådan virker forsyningen i hvert fald til at være bygget)

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2163
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 615 times
Been thanked: 461 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af KMDTHY » 28. jan 2022, 12:39

DanielB12 skrev:
28. jan 2022, 10:46
Hvis man har installeret en clever-boks i sit udlejningssommerhus (for some reason), og lejeren så er Clever unlimited kunder; betaler man så stadigvæk for strømmen når man lejer sommerhuset?
Det er jo lidt en speciel situation. Det ville jeg da personligt være træt af.
Nede ved Hvidbjerg Stand Camping har de nogle Clever standere. Man skal så "købe/leje" en nfc tag i kiosken. Men os der har Unlimited/AiO kunne bare bruge dem. Underlit system dog... lader til man skal betale 300 kr, lige meget hvor meget man skal have ladet....
Gæster hos Hvidbjerg Strand Feriepark kan tanke el-bil for 300 kr. ved henvendelse i receptionen.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 28. jan 2022, 13:01

KMDTHY skrev:
28. jan 2022, 12:39
DanielB12 skrev:
28. jan 2022, 10:46
Hvis man har installeret en clever-boks i sit udlejningssommerhus (for some reason), og lejeren så er Clever unlimited kunder; betaler man så stadigvæk for strømmen når man lejer sommerhuset?
Det er jo lidt en speciel situation. Det ville jeg da personligt være træt af.
Nede ved Hvidbjerg Stand Camping har de nogle Clever standere. Man skal så "købe/leje" en nfc tag i kiosken. Men os der har Unlimited/AiO kunne bare bruge dem. Underlit system dog... lader til man skal betale 300 kr, lige meget hvor meget man skal have ladet....
Gæster hos Hvidbjerg Strand Feriepark kan tanke el-bil for 300 kr. ved henvendelse i receptionen.
Men får du lov til at bruge den med unlimited? Har godt selv læst den, og undret mig over tilgangen, men formodede egentlig at det var for at undgå at alle sommerhusene udenom ville bruge dem.

Ved at købe dem som "egne" er de jo ikke vist på kortet, og derved kan de undgå at for mange andre benytter dem, havde dog forventet at de var blokeret for alle andre end deres egen chip

nielshm
Medlem
Indlæg: 630
Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 68 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af nielshm » 30. jan 2022, 19:16

I Herning Øst er der kun 2 stk. Bilka og Elgiganten. Alle dem som arbejder i kontormiljøerne i østlige del og i studiemiljøet har ingen mulighed for at lade op.
Der er alligevel 2 km fra Bilka og derud.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 207 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af Jannik » 30. jan 2022, 19:41

nielshm skrev:I Herning Øst er der kun 2 stk. Bilka og Elgiganten. Alle dem som arbejder i kontormiljøerne i østlige del og i studiemiljøet har ingen mulighed for at lade op.
Der er alligevel 2 km fra Bilka og derud.
Herning er en underlig størrelse mht. ladestandere sidst jeg kiggede.
Der er ikke mange offentlige ladepunkter og kun 1 50kW lader i hele byen.

Holstebro har flere 11kW ladere, men også kun 1 50kWh stander ude ved Bilka.

Ikast har såvidt jeg ved slet ingen offentlige standere. Der kommer ikke nogen frem i Plugshare app’en.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

martinta
Medlem
Indlæg: 1197
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 808 times
Been thanked: 699 times

Re: Hvordan går det med EL ladeinfrastruktur?

Indlæg af martinta » 30. jan 2022, 19:56

Jannik skrev:
30. jan 2022, 19:41
nielshm skrev:I Herning Øst er der kun 2 stk. Bilka og Elgiganten. Alle dem som arbejder i kontormiljøerne i østlige del og i studiemiljøet har ingen mulighed for at lade op.
Der er alligevel 2 km fra Bilka og derud.
Herning er en underlig størrelse mht. ladestandere sidst jeg kiggede.
Der er ikke mange offentlige ladepunkter og kun 1 50kW lader i hele byen.

Holstebro har flere 11kW ladere, men også kun 1 50kWh stander ude ved Bilka.

Ikast har såvidt jeg ved slet ingen offentlige standere. Der kommer ikke nogen frem i Plugshare app’en.
Ikast har så vidt jeg husker en tesla supercharger - så måske det hjælper lidt på problemet om 1-2 år når de forhåbentligt får åbnet dem op for andre

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"