Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 105
- Tilmeldt: 24. jul 2016, 11:56
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 4 times
Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Hej. Jeg skal i næste måned til streetpoint og have læst ny software i min dsg, jeg vil gerne ændre tidspunktet for hvornår den skifter fra 2. Til 1. Gear. For at gøre det skal Thomas (landberg) have det præcise omdrejningstal for hvornår den skal skifte ned. Problemet er at ved under 15 km/t kobler den ud og filer på koblingen så omdrejningerne er ca 1000 så kan ikke se hvad omdrejningerne er ved 10 km/t. Nogle der kan hjælpe
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 210
- Tilmeldt: 12. maj 2009, 17:31
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 24 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Sæt gearvælgeren i "M" så burde du kunne se det selv..
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 105
- Tilmeldt: 24. jul 2016, 11:56
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 4 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Selvom den står i “m” så er hastigheden stadig så lav at den kobler ud og filer. Så omdrejningstælleren står bare på 1000 ved hastigheder under ca. 15 kmt i 2. Gear
- Mike H
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2410
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 161 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Tjek om din gearkasse står til coasting/Eco mode - for så kobler den ud når man slipper speeder.
viewtopic.php?t=154080
viewtopic.php?t=154080
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3242 times
- Been thanked: 4595 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Nu ved jeg ikke hvilken bil du har ..... ?
Jeg har en 2013 Passat 2.0TDI med DQ250, hvor Thomas har lavet DSGMOD til, baseret på mine input.
Allerførst - @Swan ::
På min bil hjælper det ikke noget at sætte den i M i forhold til trådstarters spørgsmål.
I Manuel gearer den ned fra 2-->1 meget tidligere end den gør i D.
Mens den i D holder 2g helt ned til næsten stilstand ... ca 2-3km/t, og så regulerer det med indkoblingen, hopper den ned i 1g allerede ved ca 15 km/t så snart man sætter den over i M.
Derfor - selv om jeg sætter den i M, ville jeg aldrig kunne finde det omdr.tal trådstarter søger efter, da den har gearet ned længe inden man kommer derned......
Dernæst - @Sorensen_combi ::
Jeg kan godt forstå at du gerne vil tvinge den til at bruge 1g noget mere, fremfor at file bilen i gang fra (næsten) stilstand i 2g.
Min erfaring - efter rigtig mange versioner med små justeringer fra Thomas' hånd - var, at det ikke betaler sig at pille ved downshift points i de helt lave gear.
Thomas kan sagtens programmere den, så den gearer ned 2g-->1g f.eks. allerede ved 8-10 km/t.
Men du vil desværre bare opleve at kørslen bliver jerky.
Dermed mener jeg, at når du er under deceleration og på vej ned mod stilstand, så ved du endnu ikke om du 1) ender med at komme til at holde helt stille .... eller 2) kommer _næsten_ ned og holde stille, for så at skulle accelerere igen, fordi der blev fri bane.
I tilfældet 1) ønsker du ikke en tidlig nedgearing til 1g, da du vil opleve en ubehagelig motorbremsning. Næsen dykker simpelt hen, nærmest som om du lige er kommet til at ramme bremsepedalen ved et uheld. Og det føles bare forkert. Du ønsker egentlig bare at gearkassen ikke blander sig, og at du bare blødt og smidigt bringer bilen til stop.
I tilfældet 2) vil du gerne have nedgearingen, sådan at når du giver gas igen mens bilen triller 3km/t, så vil du gerne have at den bruger 1g fremfor at file den i gang i 2g
Problemet er at bilen ikke ved hvordan situationen udvikler sig / hvor det ender henne. Dvs om den skal ned og holde stille, eller om den skal fremad igen.
Den kan kun agere ud fra sin programmering.
Og den programmering den har ab fabrik tilgodeser altså situation 1) i ovenstående scenarie.
Du kan godt få Thomas til at lave den om så den tilgodeser situation 2) .. den du synes er træls .. men så er min påstand (og erfaring) at det er på bekostning af køreoplevelsen når du skal bremse til stilstand.
Man kan ligesom ikke rigtigt få begge dele.
Derfor droppede jeg at lave om på downshift points i gearene 3g og 2g. (Dvs downshift til hh.vis 2g og 1g).
Til gengæld fik jeg puslet downshift fra 6g, 5g og 4g på plads, således at den snupper det lavere gear lidt tidligere end standard, da jeg syntes den holdt det høje gear for længe. Konsekvensen var, at når man så gav gas ved f.eks. lidt over 60 km/t i 6g, så brummede den ubehageligt, indtil den kom lidt længere op i omdrejninger. Bevares - den kunne sagtens trække det. Men det var ikke så behageligt.
Så ja .... kort fortalt: hvis jeg var dig, ville jeg passe på med at pille ved downshift 2g-->1g, da det kommer med en pris
Jeg deler din frustration over at den holder 2g og filer bilen i gang fra næsten stilstand, men jeg synes ikke der kunne findes en god løsning uden uønskede bivirkninger, og derfor fik det lov at forblive standard for mit vedkommende.
Jeg har en 2013 Passat 2.0TDI med DQ250, hvor Thomas har lavet DSGMOD til, baseret på mine input.
Allerførst - @Swan ::
På min bil hjælper det ikke noget at sætte den i M i forhold til trådstarters spørgsmål.
I Manuel gearer den ned fra 2-->1 meget tidligere end den gør i D.
Mens den i D holder 2g helt ned til næsten stilstand ... ca 2-3km/t, og så regulerer det med indkoblingen, hopper den ned i 1g allerede ved ca 15 km/t så snart man sætter den over i M.
Derfor - selv om jeg sætter den i M, ville jeg aldrig kunne finde det omdr.tal trådstarter søger efter, da den har gearet ned længe inden man kommer derned......
Dernæst - @Sorensen_combi ::
Jeg kan godt forstå at du gerne vil tvinge den til at bruge 1g noget mere, fremfor at file bilen i gang fra (næsten) stilstand i 2g.
Min erfaring - efter rigtig mange versioner med små justeringer fra Thomas' hånd - var, at det ikke betaler sig at pille ved downshift points i de helt lave gear.
Thomas kan sagtens programmere den, så den gearer ned 2g-->1g f.eks. allerede ved 8-10 km/t.
Men du vil desværre bare opleve at kørslen bliver jerky.
Dermed mener jeg, at når du er under deceleration og på vej ned mod stilstand, så ved du endnu ikke om du 1) ender med at komme til at holde helt stille .... eller 2) kommer _næsten_ ned og holde stille, for så at skulle accelerere igen, fordi der blev fri bane.
I tilfældet 1) ønsker du ikke en tidlig nedgearing til 1g, da du vil opleve en ubehagelig motorbremsning. Næsen dykker simpelt hen, nærmest som om du lige er kommet til at ramme bremsepedalen ved et uheld. Og det føles bare forkert. Du ønsker egentlig bare at gearkassen ikke blander sig, og at du bare blødt og smidigt bringer bilen til stop.
I tilfældet 2) vil du gerne have nedgearingen, sådan at når du giver gas igen mens bilen triller 3km/t, så vil du gerne have at den bruger 1g fremfor at file den i gang i 2g
Problemet er at bilen ikke ved hvordan situationen udvikler sig / hvor det ender henne. Dvs om den skal ned og holde stille, eller om den skal fremad igen.
Den kan kun agere ud fra sin programmering.
Og den programmering den har ab fabrik tilgodeser altså situation 1) i ovenstående scenarie.
Du kan godt få Thomas til at lave den om så den tilgodeser situation 2) .. den du synes er træls .. men så er min påstand (og erfaring) at det er på bekostning af køreoplevelsen når du skal bremse til stilstand.
Man kan ligesom ikke rigtigt få begge dele.
Derfor droppede jeg at lave om på downshift points i gearene 3g og 2g. (Dvs downshift til hh.vis 2g og 1g).
Til gengæld fik jeg puslet downshift fra 6g, 5g og 4g på plads, således at den snupper det lavere gear lidt tidligere end standard, da jeg syntes den holdt det høje gear for længe. Konsekvensen var, at når man så gav gas ved f.eks. lidt over 60 km/t i 6g, så brummede den ubehageligt, indtil den kom lidt længere op i omdrejninger. Bevares - den kunne sagtens trække det. Men det var ikke så behageligt.
Så ja .... kort fortalt: hvis jeg var dig, ville jeg passe på med at pille ved downshift 2g-->1g, da det kommer med en pris
Jeg deler din frustration over at den holder 2g og filer bilen i gang fra næsten stilstand, men jeg synes ikke der kunne findes en god løsning uden uønskede bivirkninger, og derfor fik det lov at forblive standard for mit vedkommende.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 105
- Tilmeldt: 24. jul 2016, 11:56
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 4 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
@HansH
Du har nok ret. Glæder mig bare over at den kører meget bedre med det lidt senere opskift fra 1. Til 2. Og dropper at lave om på downshift.
Så skal de bare lige få styr på de sidste småting som stadig volder problemer.
Du har nok ret. Glæder mig bare over at den kører meget bedre med det lidt senere opskift fra 1. Til 2. Og dropper at lave om på downshift.
Så skal de bare lige få styr på de sidste småting som stadig volder problemer.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3242 times
- Been thanked: 4595 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Det er lige præcis det jeg er fortaler forSorensen_combi skrev: ↑22. mar 2022, 16:45Du har nok ret. Glæder mig bare over at den kører meget bedre med det lidt senere opskift fra 1. Til 2. Og dropper at lave om på downshift.
DSGMOD løser det alt for tidlige upshift, hvor den kun har rullet 8cm inden den vil tage 2g og så file sig videre derfra.
Til gengæld piller Thomas' MOD ikke ved downshifts, og det synes jeg som sagt kan forsvares, da det - i hvert fald i de små gear - har en sideeffekt som jeg synes er værre end det problem man løser.
DSGMOD er bare en god ting! God fornøjelse med det
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2789
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 517 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
@HansH
Nu vi er ved det, ved du så om der kan gøres noget, så automatisk start/stop af motoren ikke er så fxxxxx følsomt?
Ofte når man ikke engang at holde stille, før motoren stopper, det er da frustrerende
Nu vi er ved det, ved du så om der kan gøres noget, så automatisk start/stop af motoren ikke er så fxxxxx følsomt?
Ofte når man ikke engang at holde stille, før motoren stopper, det er da frustrerende
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3242 times
- Been thanked: 4595 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
"hashtag hijack af tråd" ...
Dvs du mener at du vil gerne bibeholde S/S ... blot skal det først slukke motoren når du holder helt stille.. ?
Eller vil du bare have det koblet helt fra, så den aldrig selv slukker motoren ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2789
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 517 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Hihans, jeg tror ikke jeg nævnte Jack
Vil gerne beholde S/S, men den må gerne være knap så følsom.
Så man feks har holdt stille i to sekunder før den stopper?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3242 times
- Been thanked: 4595 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
All right.
Jeg mindes godt at have hørt andre herinde berette, at det er som om VW har fremrykket tidspunktet hvor den slukker.
Fra at man skulle holde helt stille på ældre modeller (f.eks. min 2013 Passat ... til at slukke mens bilen stadig triller de sidste meter hen mod stop (på nyere MQB biler).
Og at dette faktisk skulle være jævnt træls...
Jeg mindes til gengæld ikke at have hørt om, at det skulle være muligt at justere den "timing".
Tror kun der har været tale om at kode S/S helt fra, i givet fald.
Jeg er ret sikker på, at bilens normale brugerinterface ikke giver dig mulighed for at påvirke det.
Og jeg er umiddelbart også skeptisk mht at der skulle findes noget kodning/adaption som gør dét du efterspørger.
Men ved det ikke.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 152
- Tilmeldt: 17. nov 2014, 14:55
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 42 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Det er så pisse træls det S/S med dsg - det skal bare fjernes (helst med en boks så man kan slå det til og fra som man lyster) som så i praksis er fra hele tiden
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3242 times
- Been thanked: 4595 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Lige mine ord!heinejepsen skrev: ↑24. mar 2022, 14:16Det er så pisse træls det S/S med dsg - det skal bare fjernes (helst med en boks så man kan slå det til og fra som man lyster) som så i praksis er fra hele tiden
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=122682
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2789
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 517 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Det kan slås fra, ved at trykke på knappen.
Men det er jo fint nok at motoren stopper, hvis man skal holde stille i et minut eller sådan noget.
Det er bare træls den gør det, lige så snart man bare tænker på at standse.
Feks lige op til en rundkørsel, hvor man gerne hurtigt vil i gang igen
Men det er jo fint nok at motoren stopper, hvis man skal holde stille i et minut eller sådan noget.
Det er bare træls den gør det, lige så snart man bare tænker på at standse.
Feks lige op til en rundkørsel, hvor man gerne hurtigt vil i gang igen
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 105
- Tilmeldt: 24. jul 2016, 11:56
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 4 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
@HansH hvornår skifter din ned fra 6. Til 5.? Min holder 6. Gear ned til ca. 72 km/t hvilket gør bilen virkelig skal sejtrække voldsomt ved acceleration. Skal have lavet min dsg fil om da den desværre ikke virker, så kunne jeg jo samtidig få ændrer på det der.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3242 times
- Been thanked: 4595 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Jeg vil hellere snakke o/m end hastighed, da min formodentlig er lavere gearet i slutudveksling end din ... pga 4Motion.Sorensen_combi skrev: ↑24. mar 2022, 22:47@HansH hvornår skifter din ned fra 6. Til 5.? Min holder 6. Gear ned til ca. 72 km/t hvilket gør bilen virkelig skal sejtrække voldsomt ved acceleration. Skal have lavet min dsg fil om da den desværre ikke virker, så kunne jeg jo samtidig få ændrer på det der.
Jeg bruger 2230 o/m for at køre 120 (speedovisning). Så kan du selv sammenligne. Jeg vil tro du bruger mindre....
Jeg har fået Thomas til at lave så min selv downshifter 6g --> 5g ved 1200 o/m.
Det passer simpelt hen perfekt.
Man mærker det slet ikke. Ser bare lige at gearindikatoren skifter fra D6 til D5 og så vipper nålen op på 1400 o/m i 5g, hvilket er et punkt hvorfra den kan accelerere fuldstændig smooth uden at brumme.
I 5g har jeg min til at downshifte når den rammer 1150 o/m.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 105
- Tilmeldt: 24. jul 2016, 11:56
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 4 times
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13320
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3242 times
- Been thanked: 4595 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Du kan bare sige til Streetpoint gutterne, at de skal bede Thomas lave den ligesom Hansi's fil
Spøg til side;
Thomas er egentlig ligeglad om du snakker hastighed eller omdrejninger.
Han skal bare altid have at vide "Hvor skifter den nu? Og hvor vil du gerne have den til at skifte?"
Så kan du selv vælge om du vil udtrykke det i hastighed eller o/m
Uanset, så regner han det om til hvor meget han procentvis skal flytte punktet. Og så er det jo ét fedt om man snakker den ene eller den anden enhed.
Meld endelig tilbage når der er nyt i sagen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 105
- Tilmeldt: 24. jul 2016, 11:56
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 4 times
Re: Dq250 omdrejninger ved skift fra 2. Til 1. Gear
Han vil have det i o/m. Han kan ikke bruge hastighed til noget. Har spurgt 2 gange.HansH skrev: ↑25. mar 2022, 08:00Du kan bare sige til Streetpoint gutterne, at de skal bede Thomas lave den ligesom Hansi's fil
Spøg til side;
Thomas er egentlig ligeglad om du snakker hastighed eller omdrejninger.
Han skal bare altid have at vide "Hvor skifter den nu? Og hvor vil du gerne have den til at skifte?"
Så kan du selv vælge om du vil udtrykke det i hastighed eller o/m
Uanset, så regner han det om til hvor meget han procentvis skal flytte punktet. Og så er det jo ét fedt om man snakker den ene eller den anden enhed.
Meld endelig tilbage når der er nyt i sagen