Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4962
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4458 times
- Been thanked: 1966 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
@GaSelle Det er ikke så meget en prioritering, hvordan det så ellers skal forstås i denne sammenhæng, i og med at Clever stiller én slags boks til rådighed.. eller man kan da nok godt få en af deres lynladere hvis man har penge nok
Det var da bare en undren over, at den skal være så stor og markant.. synes faktisk den der ABB Terra er pænere, alene fordi den er mere diskret..
Det var da bare en undren over, at den skal være så stor og markant.. synes faktisk den der ABB Terra er pænere, alene fordi den er mere diskret..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10892
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 668 times
- Been thanked: 1917 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Man kan da få Clever´s lader i hvid også - eller, det mener jeg bestemt man kunne, da vi fik den sat op.DanielB12 skrev: ↑11. aug 2022, 11:19@GaSelle Det er ikke så meget en prioritering, hvordan det så ellers skal forstås i denne sammenhæng, i og med at Clever stiller én slags boks til rådighed.. eller man kan da nok godt få en af deres lynladere hvis man har penge nok
Det var da bare en undren over, at den skal være så stor og markant.. synes faktisk den der ABB Terra er pænere, alene fordi den er mere diskret..
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4962
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4458 times
- Been thanked: 1966 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja det skriver jeg også, eller grå. Men det er kun den ydre kassette der er hvid. Midten er stadigvæk mørkegrå, og det område er vel stort set på størrelse med mange andre (pæne) ladere..GaSelle skrev: ↑11. aug 2022, 11:26Man kan da få Clever´s lader i hvid også - eller, det mener jeg bestemt man kunne, da vi fik den sat op.DanielB12 skrev: ↑11. aug 2022, 11:19@GaSelle Det er ikke så meget en prioritering, hvordan det så ellers skal forstås i denne sammenhæng, i og med at Clever stiller én slags boks til rådighed.. eller man kan da nok godt få en af deres lynladere hvis man har penge nok
Det var da bare en undren over, at den skal være så stor og markant.. synes faktisk den der ABB Terra er pænere, alene fordi den er mere diskret..
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot 2022-08-11 122932.png (451.97 KiB) Vist 517 gange
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 810 times
- Been thanked: 699 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du har ret - jeg havde ikke bemærket at der var forskel i energitillægget alt efter om det all-in-one eller unlimited Så tak for den infoBrianDS skrev: ↑11. aug 2022, 11:09Med Energitillæg er det vel 150 kr lige nu, for All-in-one har også 100 kr/md ekstra energitillægBrianDS skrev: ↑11. aug 2022, 11:09Enig, men umiddelbart er den her pris jo på biler de sælger, og ikke nødvendigvis biler af lige præcis deres mærke. Så hvis en VW forhandler tager en tesla i bytte, så kan de tilbyde unlimited (som jeg forstår det).DanielB12 skrev: ↑11. aug 2022, 08:55...
Tænker - da jeg ikke spurgte ind til det - at det er for at sikre sig at der ikke snydes med det. Clever betaler en (ret fin) provision til forhandleren for hvert solgt abonnement.
Så rent teknisk er de nok ligeglade med, om det reelt er samme bil der lader som har købt abonnementet, men de er næppe interesseret i at sende penge mod en forhandler som ikke er entitled til det.. især hvis personen står og vil købe et abonnement uden rabat.
...
Er lige ved at grave lidt i det. Hvis det kan lade sig gøre er det fint, og kan det ikke lade sig gøre, så er det jo heller ikke en herregård ekstra (50,- per måned)
Jeg får et større problem med at få overtalt fruen, for kosmetisk er hun bestemt ikke fan af den ladeboks
Men som DanielB12 skriver så meld endelig tilbage hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6279
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2117 times
- Been thanked: 696 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg er helt fortabt på alle de udregninger. Det gør interessen for el bil mindre må jeg sige.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2429
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 206 times
- Been thanked: 854 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
OK - det forklarer lidt, men det er underligt, at de bruger 1. kvartal som eksempel på hvad deres unlimited-abonnement koster, hvis det ville være mere favorabelt bare at angive hvad man får nu i tilbagebetaling. Kigger jeg på deres priser og beder om detaljer om prisen, så står der 2.22 kr/kWh for tilbagebetalingen.martinta skrev: ↑11. aug 2022, 07:393,59 kr/kwh i Juli og 3,40 kr/kwh i Juni
https://clever.dk/opladning-hjemme-og-p ... ebetaling/Tidligere tilbagebetalingssatser
De tidligere tilbagebetalingssatser var:
Juni 2022 - 3,40 kr./kWh
Maj 2022 - 3,00 kr./kWh
April 2022 - 2,88 kr./kWh
1. kvartal 2022 - 2,22 kr./kWh
4. kvartal 2021 - 2,01 kr./kWh
3. kvartal 2021 - 1,95 kr./kWh
Til 2,22 kr/kWh kan det ikke betale sig, at købe Clever til en ID.3 selv med 1800 km/måned, da det kun giver godt 450 kWh pr. måned og man skal op på 490 kWh før differencen til "intet abonnement" går i 0.
Gennem VW koster installation af boks så kun 2500 hvor man giver noget mere for at købe boks selv.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6079
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6524 times
- Been thanked: 1656 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Reelt set giver du 7.500 kr for boksen igennem VW, med basis installation, det er den pris de tager ved køb af en brugt bil, så de sidste 5.000 kr er indregnet i prisen på ID.3, men de giver sandsynligvis ikke 5.000 kr i rabat hvis man takker nej til tilbuddet.TorbenRasmussen skrev: ↑11. aug 2022, 16:54OK - det forklarer lidt, men det er underligt, at de bruger 1. kvartal som eksempel på hvad deres unlimited-abonnement koster, hvis det ville være mere favorabelt bare at angive hvad man får nu i tilbagebetaling. Kigger jeg på deres priser og beder om detaljer om prisen, så står der 2.22 kr/kWh for tilbagebetalingen.martinta skrev: ↑11. aug 2022, 07:393,59 kr/kwh i Juli og 3,40 kr/kwh i Juni
https://clever.dk/opladning-hjemme-og-p ... ebetaling/Tidligere tilbagebetalingssatser
De tidligere tilbagebetalingssatser var:
Juni 2022 - 3,40 kr./kWh
Maj 2022 - 3,00 kr./kWh
April 2022 - 2,88 kr./kWh
1. kvartal 2022 - 2,22 kr./kWh
4. kvartal 2021 - 2,01 kr./kWh
3. kvartal 2021 - 1,95 kr./kWh
Til 2,22 kr/kWh kan det ikke betale sig, at købe Clever til en ID.3 selv med 1800 km/måned, da det kun giver godt 450 kWh pr. måned og man skal op på 490 kWh før differencen til "intet abonnement" går i 0.
Gennem VW koster installation af boks så kun 2500 hvor man giver noget mere for at købe boks selv.
En anden forskel er at andre bokse kan du beholde selvom du skifter abonnement, det kan du ikke med Clevers boks.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6079
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6524 times
- Been thanked: 1656 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ja, som fx denne lille boks (fås også i hvid)DanielB12 skrev:..., og det område er vel stort set på størrelse med mange andre (pæne) ladere..
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4962
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4458 times
- Been thanked: 1966 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Lige den der synes jeg faktisk er knap så pæn
Jeg er mere til de skulpturelle hvor der rent faktisk har været en designer ind over - ala dem fra de tyske bilproducenter, og så lige teslas også.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4962
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4458 times
- Been thanked: 1966 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tilbuddet vi fik fra VW på en id.4 der er clever installation 7.500 kr.. Er det kun med id.3 man får den store pris?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6079
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6524 times
- Been thanked: 1656 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg tror det kommer an på kampagner og så sælgeren selvfølgelig
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6079
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6524 times
- Been thanked: 1656 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Den er funktionel, den fylder ikke meget, den fungerer, jeg synes ikke der er brug for en eller anden stor plastik kappe, men selvfølgelig smag og behag, den her passede til mig, jeg har dog valgt kabelholder ved siden af, selvom boksen godt kan bruges til det, men jeg droppede holderen til stikket, den sidder jo indenfor (holderen fik jeg dog med i en kasse)
Men ja, der er mange der er pænere og mindre klodsede end Clevers - uanset hvilket design man foretrækker
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 659
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 443 times
- Been thanked: 245 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Planforsænket installation af en Zaptec Go (Jaja, der skal males i år! )
- These users thanked the author mertodinlo for the post (total 3):
- TorbenRasmussen • BrianDS • HansH
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 422 times
- Been thanked: 250 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Elegant...mertodinlo skrev:
Planforsænket installation af en Zaptec Go (Jaja, der skal males i år! )
Sendt fra min SM-G996B med Tapatalk
- These users thanked the author Passatg 3c for the post (total 2):
- mertodinlo • BrianDS
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Medlem
- Indlæg: 764
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:29
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 44 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg er sgu heller ikke helt inde i de udregninger, så valgte at gå med boks man selv ejer og refusion.
Måske det ikke kan betale sig, men det er Ca 2500 kr billigere for mig hver måned end da jeg kørte diesel.
Og krydser fingre for at priserne på strøm falder igen..
Har så mange gange mulighed for at lade på hverdage hvor strømmen har været billig.
Instagram: all_the_good_wine
-
- Medlem
- Indlæg: 760
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 359 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Men @jansom har naturligvis en pointe.
Man kan sige at kampen om stikstandarder er ved at være afsluttet - så skal priskoncepterne ‘bare lige’ harmoniseres på en eller anden måde.
Man kan sige at kampen om stikstandarder er ved at være afsluttet - så skal priskoncepterne ‘bare lige’ harmoniseres på en eller anden måde.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4962
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4458 times
- Been thanked: 1966 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Men har man det sådan, så er Clever jo det oplagte valg.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- SilverLine
- Nyt medlem
- Indlæg: 197
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 21:53
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Svendborg (Syd Fyn)
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det kunne godt give nogen problemer med at komme ordentligt af med varmenPassatg 3c skrev: ↑11. aug 2022, 19:43Elegant...mertodinlo skrev: Planforsænket installation af en Zaptec Go (Jaja, der skal males i år! )
Sendt fra min SM-G996B med Tapatalk
"Four rings, to rule them all"
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 422 times
- Been thanked: 250 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Den bliver ikke varm. Mine har ikke gjort i hvert fald.SilverLine skrev:Det kunne godt give nogen problemer med at komme ordentligt af med varmenPassatg 3c skrev: ↑11. aug 2022, 19:43Elegant...mertodinlo skrev: Planforsænket installation af en Zaptec Go (Jaja, der skal males i år! )
Sendt fra min SM-G996B med Tapatalk
Sendt fra min SM-G996B med Tapatalk
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 659
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 443 times
- Been thanked: 245 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
OK?SilverLine skrev:Det kunne godt give nogen problemer med at komme ordentligt af med varmenmertodinlo skrev: Planforsænket installation af en Zaptec Go (Jaja, der skal males i år! )
Lad os forestille os at den er pakket med 3m kingspan isolering på bagsiden, hvilken varme er det så du mener?
En elbilslader er ikke andet end en pæn elmåler +/-, alt den gør er at registrere og styre den AC strøm der bliver sendt til bilen.
Konverteringen til DC foregår i bilen, dét laver noget varme.
Vil tro at det største varmeproblem er den sorte beklædning der virkelig kan suge nogle kW ud af solens stråler, men det er også det.
- These users thanked the author mertodinlo for the post (total 2):
- HansH • DanielB12
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6079
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6524 times
- Been thanked: 1656 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hvordan er Clever det oplagte valg, hvis udgangspunktet er at man gerne vil have harmoniseret priserne (og måden man betaler)?
Clever dækker ikke alle steder, der er også andre ladere, det er dyrt med Clever
Clever dækker ikke alle behov, der er et vist minimum før det kan betale sig
Clever er kun forudsigelig i kortere perioder, fordi de har variable i både elpris, tilbagebetaling og energitillæg
Clever kan kun bruges få steder i udlandet
Clever løsningen er vel næsten det modsatte af harmonisering? Det er jo nærmere en binding til en enkelt leverandør, og det kunne give monopol lignende tilstande (det gør det ikke - endnu)?
Det er vel nærmere tydelig skiltning, priser der er lidt mere stabile, og så direkte konkurrence fremfor indirekte og ikke transparent skjult i forskellige apps, abonnementer og aftaler?
Det ville være rart om man tog noget af den læring med der er fra mange års tankning af fossilt brændstof, som fx Uno-X har vist med stationen i Nyborg, god plads, indkørsel fra begge retninger, så der er plads uanset hvor stikket sidder, og om man har noget bagefter. Og derudover tydelig skiltning med pris, og skal der være rabatter, så fx ligesom Shell FDM giver 25 øre/l eller 25 øre/kWh, så ved man hvilken rabat man får på hvilke stationer, og ellers følger man konkurrencen lokalt?
Priserne skal selvfølgelig ned hvis det skal være konkurrencedygtigt med fossilt brændstof på langtur (og lige nu også hjemme i garagen), uanset om det er Clever eller andre der leverer.
nå - det blev lidt langt, men jeg vil stadig gerne høre hvordan et fast abonnement til en enkelt leverandør er "harmoniserende"?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg tror ikke Daniel mente, at man med en aftale med Clever ville befordre harmoniseringen .... men blot at man ville opnå en mere "fast" udgift til sin bildrift hver måned.
Dvs en omkostning som er mere forudsigelig (indenfor lidt +/- pga variabel tilbagebetaling..), hvor man ikke skal tænke på hvor langt man kører, fordelingen af ladning ude/hjemme, og evt tilsat spotpris på el hvis man er på en variabel aftale. <Tilføj selv flere parametre>
I det perspektiv må man vel medgive at Clever giver en noget nemmere budgetlægning derhjemme, hvis man kan sige det sådan.
Eller ?
Om det så i sidste ende er dyrere eller billigere end de 1000 alternative konstruktioner man kunne have valgt ... det er en anden snak
Men hvis man prioriterer forudsigelighed mht 'brændstofudgift' til sin elbil, så har Daniel vel ret i at en flatrate-aftale er det oplagte valg.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 265 times
- Been thanked: 666 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Prøv med dit termografikamera næste gang og se om der alligevel ikke afsættes lidt effekt(tab) i din lader. Min 1. generation Go-E lader smeltede, men jeg formoder dog at det var pga. en defekt og ikke en defekt pga. varmen. Og selvfølgelig skal vi tænke os om omkring omgivelsestemperaturen, selvom det kun er en måler og et relæ, men det tænker jeg også du allerede har gjortmertodinlo skrev: ↑11. aug 2022, 22:20OK?SilverLine skrev:
Det kunne godt give nogen problemer med at komme ordentligt af med varmen
Lad os forestille os at den er pakket med 3m kingspan isolering på bagsiden, hvilken varme er det så du mener?
En elbilslader er ikke andet end en pæn elmåler +/-, alt den gør er at registrere og styre den AC strøm der bliver sendt til bilen.
Konverteringen til DC foregår i bilen, dét laver noget varme.
Vil tro at det største varmeproblem er den sorte beklædning der virkelig kan suge nogle kW ud af solens stråler, men det er også det.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10892
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 668 times
- Been thanked: 1917 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Med den variabel, at har man reduceret elafgift og vil have lidt retur er Clever det eneste alternativ.HansH skrev: ↑12. aug 2022, 06:52Jeg tror ikke Daniel mente, at man med en aftale med Clever ville befordre harmoniseringen .... men blot at man ville opnå en mere "fast" udgift til sin bildrift hver måned.
Dvs en omkostning som er mere forudsigelig (indenfor lidt +/- pga variabel tilbagebetaling..), hvor man ikke skal tænke på hvor langt man kører, fordelingen af ladning ude/hjemme, og evt tilsat spotpris på el hvis man er på en variabel aftale. <Tilføj selv flere parametre>
I det perspektiv må man vel medgive at Clever giver en noget nemmere budgetlægning derhjemme, hvis man kan sige det sådan.
Eller ?
Om det så i sidste ende er dyrere eller billigere end de 1000 andre alternative konstruktioner man kunne have valgt ... det er en helt anden snak
Men hvis man prioriterer forudsigelighed mht 'brændstofudgift' til sin elbil, så har Daniel vel ret i at en flatrate-aftale er det oplagte valg.
De er, mig bekendt, også de eneste, der tilbyder ægte flatrate (Clever Power). Men uanset hvad, så er jeg enig i, at det ikke kan betale sig for alle.
-
- Medlem
- Indlæg: 1197
- Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 810 times
- Been thanked: 699 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Godt nok lidt off topic, men alligevel lidt relevant oplevelse.
Har bestilt clever (i går eftermiddags)og blev så ringet op i dag fra elcon som Clever har samarbejde med. Altså, den første kontakt var - hvordan skal jeg sige det pænt - der er plads til forbedring.
Jeg har naturligvis været inde på deres hjemmeside og kigge inden vi bestilte, bla, på denne side.
https://intercom.help/cleverdenmark/da/ ... 1660213776
Jeg aftaler så en tid med elcon manden, og de har (til min overaskelse) tid allerede d. 31 August. Jeg fortæller ham så at jeg gerne vil have installationen skjult (som der jo står i beskrivelsen på clevers hjemmeside) og IKKE med udvendige kabler, hvilket han starter med at afvise med en sætning alá "Det gør vi ikke, hvis det skal være skjult skal der være tomrør med en snor, og ellers er det udvendigt" - det i sig selv er en rimelig konpromiløs måde at sige det på, jeg svarer så med at han nok ikke skal booke det ind så, for så skal jeg ikke have noget fra dem, og i samme omgang spørger jeg ham hvorfor clever så skriver på hjemmesiden at man kan få det med skjult installation.
Pludseligt kunne det godt lade sig gøre, men så blev det med beskrivlelser af længere ventetid (because?) øget pris (logisk nok) mm.
Så første oplevelse med en underleverandør til Clever var ikke en udpræget success. Jeg har forståelse for at man kan have en dårlig dag, men forestiller mig egentlig at en medarbejder der skal aftale hvad kunder skal have lavet burde vide og foreslå alternativer ud fra det kunden hører. Men det er måske bare mig der har for høje krav til at man ved hvad man sælger.
Har bestilt clever (i går eftermiddags)og blev så ringet op i dag fra elcon som Clever har samarbejde med. Altså, den første kontakt var - hvordan skal jeg sige det pænt - der er plads til forbedring.
Jeg har naturligvis været inde på deres hjemmeside og kigge inden vi bestilte, bla, på denne side.
https://intercom.help/cleverdenmark/da/ ... 1660213776
Vi har et hus som er 6 år gammelt, og jeg vil ikke se på metallister, så det kabel skal (ligesom den nuværende) ind i hulmuren. Tanken er så at den bliver placeret modsat den nuværende så kablerne formodentlig ville kunne bruges igen hvis vi en dag skifter væk fra clever. Og så er vi klar til når GLB'eren skal skiftes til el (engang i fremtiden)Skjult kabelføring
Installationen af Clevers ladeboks foregår med synlig kabelføring. Hvis du vil have kabelføringen skjult, skal du gøre os opmærksomme på det. Vores elektriker vil så aflægge dig et besøg, så vi kan sende dig et uforpligtende tilbud på den skjulte kabelføring til dig.
Jeg aftaler så en tid med elcon manden, og de har (til min overaskelse) tid allerede d. 31 August. Jeg fortæller ham så at jeg gerne vil have installationen skjult (som der jo står i beskrivelsen på clevers hjemmeside) og IKKE med udvendige kabler, hvilket han starter med at afvise med en sætning alá "Det gør vi ikke, hvis det skal være skjult skal der være tomrør med en snor, og ellers er det udvendigt" - det i sig selv er en rimelig konpromiløs måde at sige det på, jeg svarer så med at han nok ikke skal booke det ind så, for så skal jeg ikke have noget fra dem, og i samme omgang spørger jeg ham hvorfor clever så skriver på hjemmesiden at man kan få det med skjult installation.
Pludseligt kunne det godt lade sig gøre, men så blev det med beskrivlelser af længere ventetid (because?) øget pris (logisk nok) mm.
Så første oplevelse med en underleverandør til Clever var ikke en udpræget success. Jeg har forståelse for at man kan have en dårlig dag, men forestiller mig egentlig at en medarbejder der skal aftale hvad kunder skal have lavet burde vide og foreslå alternativer ud fra det kunden hører. Men det er måske bare mig der har for høje krav til at man ved hvad man sælger.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 183
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 54 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Ærgelig førstehåndsindtryk. Den El:Con mand der installerede vores (også i østjylland) var dog utrolig rar at have med at gøre og lavede et ganske fint stykke arbejde. Vi havde dog ikke et behov for at lave skjult installation. Jeg gravede selv en rende og kablet blev boret ind i kælderen hvor det blev klipset pænt op.
Hvis du har kendskab til en elektriker der vil hjælpe dig, eller selv har evnerne, er det jo ikke noget problem selv at forberede et tomrør. Selv hvis du får den lokale elektriker til det, kunne det være det var billigere end det El:Con kommer frem til.
Hvis du har kendskab til en elektriker der vil hjælpe dig, eller selv har evnerne, er det jo ikke noget problem selv at forberede et tomrør. Selv hvis du får den lokale elektriker til det, kunne det være det var billigere end det El:Con kommer frem til.
- mertodinlo
- Medlem
- Indlæg: 659
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Wettingen - CH
- Has thanked: 443 times
- Been thanked: 245 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jep, banen den sidder i er åben i top og bund, så skorstenseffekten vil køle det der nu køles kan.Tonny skrev:Prøv med dit termografikamera næste gang og se om der alligevel ikke afsættes lidt effekt(tab) i din lader. Min 1. generation Go-E lader smeltede, men jeg formoder dog at det var pga. en defekt og ikke en defekt pga. varmen. Og selvfølgelig skal vi tænke os om omkring omgivelsestemperaturen, selvom det kun er en måler og et relæ, men det tænker jeg også du allerede har gjortmertodinlo skrev: ↑11. aug 2022, 22:20OK?SilverLine skrev:
Det kunne godt give nogen problemer med at komme ordentligt af med varmen
Lad os forestille os at den er pakket med 3m kingspan isolering på bagsiden, hvilken varme er det så du mener?
En elbilslader er ikke andet end en pæn elmåler +/-, alt den gør er at registrere og styre den AC strøm der bliver sendt til bilen.
Konverteringen til DC foregår i bilen, dét laver noget varme.
Vil tro at det største varmeproblem er den sorte beklædning der virkelig kan suge nogle kW ud af solens stråler, men det er også det.
Har desværre termografikamera, men nu gav du mig en god undskyldning for at investere i det
Målte med IR termometer, det siger 52° på frontpladen med solen lige på, bagpladen hvor laderen sidder på er 26°, omgivelsestemp er 21°
Laderen er ikke i brug.
Laver en måling i morgen igen når bilen er hjemme.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4962
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4458 times
- Been thanked: 1966 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
@BrianDS - bla bla bla.. tl;dr ;-)
@jansom skriver, mere eller mindre direkte, at alt det her mikro-makro-økonomiplanlægning som mange, du især, er stor fortaler for, gør hele tanken om elbiler kvalm, uoverskuelige og alt for forvirrende.
Jeg er fuldkommen enig med Jan, på det punkt.. om Clever har monopol or What - jeg er da ligeglad, så længe prisen er god, produktet er godt og vigtigst: gør det nemt at planlægge hvad det koster at køre 1 km i min bil.
Så kan det, for mit vedkommende - måske ikke for andres, være stort set ligegyldigt at det er lidt dyrere end alt muligt andet man selv skal sidde med hovedet nede i Excel-arket for at regne ud.
Det gør det overskueligt, særligt med min nye fastprisaftale hos Ewii.
At man så får adgang til deres hurtigladere, selvom du jo også kan finde problemer med dem, og ladere i byerne - well det er bare en fin bonus hvis det blev relevant.
Vi er heldige, at for os, vil det altid kunne betale sig at lade hjemme, og endnu mere heldige at jo mere vi kører jo bedre en forretning er det.
Så kan jantelovsdjævlen farer op i en og give ondt i numsen over dét, i stedet for at nyde at ens egen elbils-økonomi er nogenlunde stabil. Eller gøre noget ved det og få elvarme og solceller.
@jansom skriver, mere eller mindre direkte, at alt det her mikro-makro-økonomiplanlægning som mange, du især, er stor fortaler for, gør hele tanken om elbiler kvalm, uoverskuelige og alt for forvirrende.
Jeg er fuldkommen enig med Jan, på det punkt.. om Clever har monopol or What - jeg er da ligeglad, så længe prisen er god, produktet er godt og vigtigst: gør det nemt at planlægge hvad det koster at køre 1 km i min bil.
Så kan det, for mit vedkommende - måske ikke for andres, være stort set ligegyldigt at det er lidt dyrere end alt muligt andet man selv skal sidde med hovedet nede i Excel-arket for at regne ud.
Det gør det overskueligt, særligt med min nye fastprisaftale hos Ewii.
At man så får adgang til deres hurtigladere, selvom du jo også kan finde problemer med dem, og ladere i byerne - well det er bare en fin bonus hvis det blev relevant.
Vi er heldige, at for os, vil det altid kunne betale sig at lade hjemme, og endnu mere heldige at jo mere vi kører jo bedre en forretning er det.
Så kan jantelovsdjævlen farer op i en og give ondt i numsen over dét, i stedet for at nyde at ens egen elbils-økonomi er nogenlunde stabil. Eller gøre noget ved det og få elvarme og solceller.
Senest rettet af DanielB12 12. aug 2022, 08:34, rettet i alt 2 gange.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10892
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 668 times
- Been thanked: 1917 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har en modsat positiv oplevelse af Elcon. Der var en mand forbi for at se på sagerne inden, som du også skriver. Vores eltavle sidder i et teknikskab i vores bryggers, der vender ud mod garagen. Jeg vil heller ikke se på synlige kabler inde i huset, men ude i garagen gør det ikke noget.martinta skrev: ↑12. aug 2022, 08:04Godt nok lidt off topic, men alligevel lidt relevant oplevelse.
Har bestilt clever (i går eftermiddags)og blev så ringet op i dag fra elcon som Clever har samarbejde med. Altså, den første kontakt var - hvordan skal jeg sige det pænt - der er plads til forbedring.
Jeg har naturligvis været inde på deres hjemmeside og kigge inden vi bestilte, bla, på denne side.
https://intercom.help/cleverdenmark/da/ ... 1660213776
Vi har et hus som er 6 år gammelt, og jeg vil ikke se på metallister, så det kabel skal (ligesom den nuværende) ind i hulmuren. Tanken er så at den bliver placeret modsat den nuværende så kablerne formodentlig ville kunne bruges igen hvis vi en dag skifter væk fra clever. Og så er vi klar til når GLB'eren skal skiftes til el (engang i fremtiden)Skjult kabelføring
Installationen af Clevers ladeboks foregår med synlig kabelføring. Hvis du vil have kabelføringen skjult, skal du gøre os opmærksomme på det. Vores elektriker vil så aflægge dig et besøg, så vi kan sende dig et uforpligtende tilbud på den skjulte kabelføring til dig.
Jeg aftaler så en tid med elcon manden, og de har (til min overaskelse) tid allerede d. 31 August. Jeg fortæller ham så at jeg gerne vil have installationen skjult (som der jo står i beskrivelsen på clevers hjemmeside) og IKKE med udvendige kabler, hvilket han starter med at afvise med en sætning alá "Det gør vi ikke, hvis det skal være skjult skal der være tomrør med en snor, og ellers er det udvendigt" - det i sig selv er en rimelig konpromiløs måde at sige det på, jeg svarer så med at han nok ikke skal booke det ind så, for så skal jeg ikke have noget fra dem, og i samme omgang spørger jeg ham hvorfor clever så skriver på hjemmesiden at man kan få det med skjult installation.
Pludseligt kunne det godt lade sig gøre, men så blev det med beskrivlelser af længere ventetid (because?) øget pris (logisk nok) mm.
Så første oplevelse med en underleverandør til Clever var ikke en udpræget success. Jeg har forståelse for at man kan have en dårlig dag, men forestiller mig egentlig at en medarbejder der skal aftale hvad kunder skal have lavet burde vide og foreslå alternativer ud fra det kunden hører. Men det er måske bare mig der har for høje krav til at man ved hvad man sælger.
Aftalen blev, at jeg selv skruede et par Troldtektplader ned, og så trak de det skjult fra eltavlen til garagen, hvor det så kører synligt. Ydermere trak de et tomrør U/B, så jeg ret let kan trække et kabel mere ud i garagen til kraft eller en ekstra lader. Jeg betalte ikke ekstra for denne løsning, og det synes jeg er fint.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Min boks sidder på en ladesøjle udenfor huset, og jeg vil heller ikke have synligt kabel på ydermur.
Den er derfor ført gennem hulmuren og ud lige ovenpå soklen, og derfra i jorden.
Hvordan hulen han kom op på loftet gennem hulmur med isolering ... ved jeg ikke. Det må være sådan noget en ferm elektriker kan
Jeg havde selv købt boksen, og hyrede så bare min foretrukne installatør på alm. tid/materiale, så der var ikke noget spørgsmål om kan/vil osv.
Det er jo bare "Sig hvordan du vil have det lavet" .. og så tager det den tid det tager.
Ikke den billigste løsning, men det er noget der skal laves én gang ..... og så skal man kunne holde ud at se på det i mange år (formodentlig).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813