VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Jeg har to super irriterende, tilbagevendende problemer.
Fejl 1:
Jeg har en VW Polo 6R 1.6TDI (CAYB), og det sidste år, har jeg konstant døjet med regenerering og partikelfilterlampen.
I starten lyste pæren, hvis jeg kørte for små ture eller slukkede inden regenerering var ovre. Når den lyste kunne en frisk tur slukke den.
Problemet har så skiftet karakter.
Nærmest så snart jeg har kørt mere end 1km i bilen nu, så stiger omdrejningerne og lugten kommer, som om bilen konstant er i regenerering 24/7, hver eneste dag.
Ofte når jeg kører en lang tur, ender det med at partikelfilterlampen lyser. Det sker primært på lange ture, ikke korte.
Når det sker, hjælper det IKKE at køre en lang tur i 4. gear. Tvært imod. Gør jeg det, ender den i nødprogram.
Det eneste der slukker den, er når jeg stopper op og holder i tomgang. I starten var det 2 min, så 5 min, og nu omkring 10-15 min i tomgang, før pæren slukker og omdrejningerne falder til normalt niveau.
Sidst bilen gik i nødprogram, tog vi så til mekanikeren og kom af med en formue for at få skiftet termostaten, som de mente var grunden, da den ikke blev varm nok. Det hjalp dog overhovedet ikke, og 3 dage efter var fejlen tilbage.
Derefter købte vi en vcds. Jeg har en enkelt gang fanget en fejl med testeren, hvor den gik i nødprogram med fejlen at regenereringen tog for længe. Der havde vi kørt motorvej i omkring 5-6 timer, og den blev ved med at være i regenerering og høje omdrejninger ved tomgang.
Det er som om, bilen har et problem med at komme ud af regenerering, men ikke noget problem med at starte regenerering. VCDS viser ingen fejl.
For to måneder siden fik vi så en o2 censor fejl. Tænker det er lambdasonden. Fejlen er dog aldrig dukket op igen.
Jeg har spurgt et andet værksted, og de kunne hverken se noget i loggen eller give et bud.
Fejl 2:
Det andet problem, er at bilen af og til blinker rødt med olielampen. Det forsvinder dog hurtigt igen efter 2-3 sek, og der er intet i loggen når jeg tester fejl.
Kan de to ting være forbundet og/eller kan det være en række censorer der er færdige?
Er desperat efter råd og mekanikerne er ikke til meget hjælp, andet end de gerne vil reparere de forkerte ting og tage en formue for det ..
Fejl 1:
Jeg har en VW Polo 6R 1.6TDI (CAYB), og det sidste år, har jeg konstant døjet med regenerering og partikelfilterlampen.
I starten lyste pæren, hvis jeg kørte for små ture eller slukkede inden regenerering var ovre. Når den lyste kunne en frisk tur slukke den.
Problemet har så skiftet karakter.
Nærmest så snart jeg har kørt mere end 1km i bilen nu, så stiger omdrejningerne og lugten kommer, som om bilen konstant er i regenerering 24/7, hver eneste dag.
Ofte når jeg kører en lang tur, ender det med at partikelfilterlampen lyser. Det sker primært på lange ture, ikke korte.
Når det sker, hjælper det IKKE at køre en lang tur i 4. gear. Tvært imod. Gør jeg det, ender den i nødprogram.
Det eneste der slukker den, er når jeg stopper op og holder i tomgang. I starten var det 2 min, så 5 min, og nu omkring 10-15 min i tomgang, før pæren slukker og omdrejningerne falder til normalt niveau.
Sidst bilen gik i nødprogram, tog vi så til mekanikeren og kom af med en formue for at få skiftet termostaten, som de mente var grunden, da den ikke blev varm nok. Det hjalp dog overhovedet ikke, og 3 dage efter var fejlen tilbage.
Derefter købte vi en vcds. Jeg har en enkelt gang fanget en fejl med testeren, hvor den gik i nødprogram med fejlen at regenereringen tog for længe. Der havde vi kørt motorvej i omkring 5-6 timer, og den blev ved med at være i regenerering og høje omdrejninger ved tomgang.
Det er som om, bilen har et problem med at komme ud af regenerering, men ikke noget problem med at starte regenerering. VCDS viser ingen fejl.
For to måneder siden fik vi så en o2 censor fejl. Tænker det er lambdasonden. Fejlen er dog aldrig dukket op igen.
Jeg har spurgt et andet værksted, og de kunne hverken se noget i loggen eller give et bud.
Fejl 2:
Det andet problem, er at bilen af og til blinker rødt med olielampen. Det forsvinder dog hurtigt igen efter 2-3 sek, og der er intet i loggen når jeg tester fejl.
Kan de to ting være forbundet og/eller kan det være en række censorer der er færdige?
Er desperat efter råd og mekanikerne er ikke til meget hjælp, andet end de gerne vil reparere de forkerte ting og tage en formue for det ..
Senest rettet af Leo_dk 16. jan 2024, 13:26, rettet i alt 1 gang.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13359
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Partikelfilter, olielampe og censorer
Tak for dit indlæg.
For at tiltrække andre brugere til at klikke ind på dit indlæg og hjælpe dig, har vi brug for din hjælp.
Prøv at kigge på emnets overskrift. Forklarer den hvad det er, indlægget drejer sig om?
Det synes vi ikke i nuværende form og vi vil foreslå dig at lave den om.
Ret derfor venligst overskriften ved at klikke på blyant-knappen i værktøjslinjen øverst i indlægget.
Lav overskriften således:
"Årgang, bilmærke+model, motor – stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet"
Eksempel: "2014 VW Touran 1.4 TSI - klaprerende lyd fra kobling i tomgang"
OBS!
Din tråd er midlertidigt flyttet til en "P-plads" hvor andre brugere ikke kan kommentere på den.
Når overskriften er blevet rettet og godkendt, bliver tråden flyttet tilbage, så du kan få hjælp og svar fra forum.
Hvis ikke overskriften er rettet indenfor 14 dage, slettes tråden automatisk.
For at tiltrække andre brugere til at klikke ind på dit indlæg og hjælpe dig, har vi brug for din hjælp.
Prøv at kigge på emnets overskrift. Forklarer den hvad det er, indlægget drejer sig om?
Det synes vi ikke i nuværende form og vi vil foreslå dig at lave den om.
Ret derfor venligst overskriften ved at klikke på blyant-knappen i værktøjslinjen øverst i indlægget.
Lav overskriften således:
"Årgang, bilmærke+model, motor – stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet"
Eksempel: "2014 VW Touran 1.4 TSI - klaprerende lyd fra kobling i tomgang"
OBS!
Din tråd er midlertidigt flyttet til en "P-plads" hvor andre brugere ikke kan kommentere på den.
Når overskriften er blevet rettet og godkendt, bliver tråden flyttet tilbage, så du kan få hjælp og svar fra forum.
Hvis ikke overskriften er rettet indenfor 14 dage, slettes tråden automatisk.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13359
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Frigivet, tak
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13359
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
1. Hvor langt har bilen kørt ?
2. Er den motoroptimeret / "tunet" ?
2. Er den motoroptimeret / "tunet" ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2610
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 350 times
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Det er forhåbentligt blevet forsøgt at skifte differenstryk sensor? Det kunne lige af at styringen tror at modtrykket er for højt i filteret, hvorefter den konstant forsøger at regenerere.
Du kan med VCDS udlæse trykket live.
Du kan med VCDS udlæse trykket live.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6588
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 928 times
- Kontakt:
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Det er bedre at måle på det end bare skifte dele i blinde.
/Søren.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2610
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 350 times
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Enig. OP nævner at han har VCDS, hvorfor jeg nævner at differenstryk kan aflæses live.i-s skrev: Det er bedre at måle på det end bare skifte dele i blinde.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6588
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 928 times
- Kontakt:
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Først ville jeg sikre mig +12V og stelforbindelse til luftmasseføler og oliesensor er ok.
+12V kommer via sikring SB26 der sidder under rattet.
Den blå nr. 2 er sikringsholderen. Fra SB26 går der +12V til LMM og oliesensor. Tænker hvis den svigter periodisk, så tror motorstyring at differenstryk ikke passer med indsuget luft og olielampen vil tænde fordi oliesensor giver forkert værdi.
Bemærk, det behøver ikke være sikringen. Det kan sagtens være en knækket ledning og det kan også være i stelvejen.
Så check sikring først, sæt en frisk i så du er sikker.
Dernæst mål i LMM stikket + og - mens fejlen er der. Vrik forsigtig med ledningerne. Oftest galt i nærheden af overgang fra motor til karosseri.
+12V kommer via sikring SB26 der sidder under rattet.
Den blå nr. 2 er sikringsholderen. Fra SB26 går der +12V til LMM og oliesensor. Tænker hvis den svigter periodisk, så tror motorstyring at differenstryk ikke passer med indsuget luft og olielampen vil tænde fordi oliesensor giver forkert værdi.
Bemærk, det behøver ikke være sikringen. Det kan sagtens være en knækket ledning og det kan også være i stelvejen.
Så check sikring først, sæt en frisk i så du er sikker.
Dernæst mål i LMM stikket + og - mens fejlen er der. Vrik forsigtig med ledningerne. Oftest galt i nærheden af overgang fra motor til karosseri.
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Det har de ikke forsøgt, nej. Tak for tippet!
Hvor i vcds aflæser jeg, og hvilke værdier bør der står?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Det er næsten umuligt at måle mens fejlen med olielampen er der. Den blinker rød 3-4 gange og så går der en uge eller to før det sker igen.i-s skrev: ↑16. jan 2024, 15:21Først ville jeg sikre mig +12V og stelforbindelse til luftmasseføler og oliesensor er ok.
+12V kommer via sikring SB26 der sidder under rattet.
Den blå nr. 2 er sikringsholderen.
vagcars1.png
vagcars2.png
Fra SB26 går der +12V til LMM og oliesensor. Tænker hvis den svigter periodisk, så tror motorstyring at differenstryk ikke passer med indsuget luft og olielampen vil tænde fordi oliesensor giver forkert værdi.
Bemærk, det behøver ikke være sikringen. Det kan sagtens være en knækket ledning og det kan også være i stelvejen.
Så check sikring først, sæt en frisk i så du er sikker.
Dernæst mål i LMM stikket + og - mens fejlen er der. Vrik forsigtig med ledningerne. Oftest galt i nærheden af overgang fra motor til karosseri.
Men jeg tjekker sikringen med det samme!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Hvor kan jeg se live tryk?
Senest rettet af Leo_dk 24. feb 2024, 12:40, rettet i alt 2 gange.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2610
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 350 times
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Det er desværre længe siden jeg har haft sådan en motor, så det husker jeg simpelthen ikke.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Tror jeg fandt det, ved så ikke hvad værdierne skal være.
Partikelfilter difference presser står på 10,5 hPa.
DPF offset for difference pressure er på 5hPa.
Hvis jeg kører autoscan, får jeg ikke nogle fejl der har med motor at gøre.
Er der er sted man kan se historik med periodiske fejl der er gået væk?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 15. aug 2020, 00:22
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Alt så fint ud her. Det hjalp heller ikke at skifte sikring heller.i-s skrev: ↑16. jan 2024, 15:21Først ville jeg sikre mig +12V og stelforbindelse til luftmasseføler og oliesensor er ok.
+12V kommer via sikring SB26 der sidder under rattet.
Den blå nr. 2 er sikringsholderen.
vagcars1.png
vagcars2.png
Fra SB26 går der +12V til LMM og oliesensor. Tænker hvis den svigter periodisk, så tror motorstyring at differenstryk ikke passer med indsuget luft og olielampen vil tænde fordi oliesensor giver forkert værdi.
Bemærk, det behøver ikke være sikringen. Det kan sagtens være en knækket ledning og det kan også være i stelvejen.
Så check sikring først, sæt en frisk i så du er sikker.
Dernæst mål i LMM stikket + og - mens fejlen er der. Vrik forsigtig med ledningerne. Oftest galt i nærheden af overgang fra motor til karosseri.
Kan jeg måle/se i vcds, om problemet kan være enten oliepumpe, olietryksensor eller olietrykkontakt?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2610
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 350 times
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Har du prøvet noget så simpelt som at blæse slangerne til diff tryk sensor rene?
De kan godt stoppe til, hvorefter der måles forkert.
Bare lidt trykluft gennem og hør om noget løsner dig.
De kan godt stoppe til, hvorefter der måles forkert.
Bare lidt trykluft gennem og hør om noget løsner dig.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1903
- Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 178 times
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Min står på 0.Leo_dk skrev: ↑24. feb 2024, 12:41Tror jeg fandt det, ved så ikke hvad værdierne skal være.
Partikelfilter difference presser står på 10,5 hPa.
DPF offset for difference pressure er på 5hPa.
Hvis jeg kører autoscan, får jeg ikke nogle fejl der har med motor at gøre.
Er der er sted man kan se historik med periodiske fejl der er gået væk?
Udskift den differenstryk sensor. Det plejer at være den
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 31. jan 2024, 09:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: VW Polo 6R 1.6 TDI (CAYB) - Partikelfilterlampe og olielampe lyser periodisk
Jeg havde problemet med olielampen på min gamle, og målte olietryk på den over flere gange. Fandt ud af det var olietrykskontakten det var galt med.
Golf MK3 Cabriolet 1995 "Airride"
Seat Leon ST FR 2.0 TDI DSG 150HK 2016
Seat Leon ST FR 2.0 TDI DSG 150HK 2016