For VAG bilernes vedkommende ;
1) bilen køres så flad som muligt, dvs tæt på 0%
2) reel SoC udlæses med tester
3) sumtal for hvor mange kWh der i bilens levetid er "pumpet" på batteriet udlæses med tester
3) bilen lades til 100%
4) reel SoC udlæses med tester
5) sumtal for hvor mange kWh der i bilens levetid er "pumpet" på batteriet udlæses med tester
Forskellen på 4) og 2) er hvor mange "procentpoint" du har ladet på bilen. Det kunne f.eks. være 91%, hvis man forestiller sig buffer på 5% i bunden og 4% i toppen.
Forskellen på 5) og 3) er hvor mange kWh der under opladning blev tilført batteriet.
Det tal kan kun hentes fra bilen. Det nytter ikke at se på sin elmåler el. lign, da der er et ladetab i AC/DC converteren i bilen, samt i ladeboks, kabler osv. Derfor - det faktiske tal der er tanket på batteriet kan kun findes på denne måde.
Nu er det nemt at korrigere tilført mængde for procenterne, og dermed komme frem til hvor tæt du er på batteriets oprindelige kapacitet.
Jeg laver testen en gang om året på begge vores ... på deres "fødselsdag", dvs deres produktionsdato.
Således også da Golf'en fyldte 4 år d. 13-02.
Resultatet så ud som følger:
Start SoC = 8,8%
Slut SoC = 96,0%
Dvs tilførte "procenter" --> 96 - 8,8 == 87,2%
Tilførte kWh ved opladning til fuld = 30,589
Dvs hvis 30,589 modsvarer 87,2% .. så er 100% --> 30,589 / 0,872 == 35,08.
Disse 35,08 holdes op mod bilens oprindelige bruttokapacitet på 35,8kWh .... og giver således et SoH tal på 97,99%
Der beregnes mod bruttokapacitet da bufferne jo inddrages. Man kunne lave samme beregning mod nettokapaciteten, og ville få samme resultat. Så skulle bufferne bare ikke indregnes.
Mht ladetab, så har jeg et tab på lidt over 10%.
For at tilføre Elli de 30,589kWh i eksemplet her, blev der pumpet 34,09kWh ud af min elmåler.