Hej vil lige høre, jeres erfaringer i forhold til problemer/udfordringer med en 2017 superb 1.4 dsg med 200.000 km på klokken, har ikke prøvet bilen endnu - men ville godt lige høre folkets mening, ang. evt. fejl ved denne motor og gearkasse med så mange km på klokken.
Mvh michael
2017 Superb 1.4 tsi dsg - erfaringer motor/gearkasse ?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:28
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 11047
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 716 times
- Been thanked: 2034 times
Re: 2017 Superb 1.4 tsi dsg - erfaringer motor/gearkasse ?
Jeg har haft to, begge fabriksnye. Motoren gør det super, men jeg havde glidende koblinger i begge. Den første, fra 2016, var det inden 30.000km og så fik den nye koblinger igen da den blev solgt videre. Nr. 2 begyndte allerede ved 5000km. Så blev den byttet til noget andet.
Andre mærker ikke noget til det, så prøv en tur i bilen - gerne mens den er kold. Lad den sejtrække fra lave omdrejninger og op, og hold så øje med omdrejningstælleren.
Andre mærker ikke noget til det, så prøv en tur i bilen - gerne mens den er kold. Lad den sejtrække fra lave omdrejninger og op, og hold så øje med omdrejningstælleren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:28
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 84
- Tilmeldt: 2. jul 2016, 19:55
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 18 times
Re: 2017 Superb 1.4 tsi dsg - erfaringer motor/gearkasse ?
Har haft tre biler med 1.4 TSI og DSG.
De to sidste fejlede i kobling og måtte skiftes.
Kørte 90.000 km. i en firma 2018 Superb 1,4 TSI.
Motormæssigt en meget anstrengt ting, det meget beskedne moment gør bilen sløv og trist.
Kørte meget motorvej, snit forbrugt 11,9 km. literen ud fra mine brændstof kort, i virkeligheden en anelse mindre der der også blev tanket en 2-4 gange på et kreditkort.
Dejlig bil, bare ikke med så lille en benzin motor.
DQ200 gearkassen kører heller ikke ret godt, den skifter lidt som en pakke pølser. En optimering hjælper på skifte mønstret dog.
De to sidste fejlede i kobling og måtte skiftes.
Kørte 90.000 km. i en firma 2018 Superb 1,4 TSI.
Motormæssigt en meget anstrengt ting, det meget beskedne moment gør bilen sløv og trist.
Kørte meget motorvej, snit forbrugt 11,9 km. literen ud fra mine brændstof kort, i virkeligheden en anelse mindre der der også blev tanket en 2-4 gange på et kreditkort.
Dejlig bil, bare ikke med så lille en benzin motor.
DQ200 gearkassen kører heller ikke ret godt, den skifter lidt som en pakke pølser. En optimering hjælper på skifte mønstret dog.
Mvh. Jan
Vw Passat GTE 2021
Vw Passat GTE 2021
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5622
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: 2017 Superb 1.4 tsi dsg - erfaringer motor/gearkasse ?
Det er overordnet en ret pålidelig motor. Jeg har dog lige fået ny turbo på min GT fra september 2014.
Om man foretrækker lidt mere kontante gearskift fra tørkoblinger eller en lidt mere glidende oplevelse fra oliebadede koblinger er en smags sag. Jeg foretrækker klart DQ200, men det er der helt sikkert mange herinde, som er uenige i.
Anset DSG-version vil jeg foretrække en optimering, som bl.a. indebærer ændret skiftemønster og eventuelt øget koblingstryk. Det er lækkert at få et regulært første gear, som ikke kun bruges kortvarigt til igangsætning.
Inden køb så tjek for glidende koblinger. Når drivlinjen er driftsvarm, så kør gearkassen i M og lad den trække med fuld gas fra lave omdrejninger i 3. og 4. gear (for at tjekke begge koblinger). Hold øje med om omdrejningsrælleren stiger jævnt eller i ryk. Stiger den i ryk, så find en anden bil. Hvis de først er begyndt at glide konsekvent, kan det være svært at afhjælpe.
Jeg har fået TVS Stage 2+ software i min DQ200. Det inkluderer øget koblingstryk. Det har jeg bevidst valgt, for at mindske risikoen for glidende koblinger. Det har jeg kørt med i ca 5 år. Det er jeg satme glad for. Det er rated til 350 Nm på standard koblinger. Det er 100 Nm mere end standard software.
Om man foretrækker lidt mere kontante gearskift fra tørkoblinger eller en lidt mere glidende oplevelse fra oliebadede koblinger er en smags sag. Jeg foretrækker klart DQ200, men det er der helt sikkert mange herinde, som er uenige i.
Anset DSG-version vil jeg foretrække en optimering, som bl.a. indebærer ændret skiftemønster og eventuelt øget koblingstryk. Det er lækkert at få et regulært første gear, som ikke kun bruges kortvarigt til igangsætning.
Inden køb så tjek for glidende koblinger. Når drivlinjen er driftsvarm, så kør gearkassen i M og lad den trække med fuld gas fra lave omdrejninger i 3. og 4. gear (for at tjekke begge koblinger). Hold øje med om omdrejningsrælleren stiger jævnt eller i ryk. Stiger den i ryk, så find en anden bil. Hvis de først er begyndt at glide konsekvent, kan det være svært at afhjælpe.
Jeg har fået TVS Stage 2+ software i min DQ200. Det inkluderer øget koblingstryk. Det har jeg bevidst valgt, for at mindske risikoen for glidende koblinger. Det har jeg kørt med i ca 5 år. Det er jeg satme glad for. Det er rated til 350 Nm på standard koblinger. Det er 100 Nm mere end standard software.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system