Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
-
- Medlem
- Indlæg: 501
- Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Nu da sommerdækkene skal monteres.
Målte jeg de 2 af dækkene til 4 mm slidbane
Og de 2 andre til 3 mm slidbane. ( mod nærmere 2,5 mm. det laveste sted )
Hvornår skifter i ?
Der er jo mindst 1 mm at slide af endnu.
Tænker også at der er flere fordele ved at slide dem helt ned. Co,2 , bedre vejgreb ved tørt vejr. Bedre benzin økonomi.
Er det forkert tænkt at når minimum er 1.6 mm så er dækket konstrueret til dette.
Kører altid premium. Lige nu continental.
Målte jeg de 2 af dækkene til 4 mm slidbane
Og de 2 andre til 3 mm slidbane. ( mod nærmere 2,5 mm. det laveste sted )
Hvornår skifter i ?
Der er jo mindst 1 mm at slide af endnu.
Tænker også at der er flere fordele ved at slide dem helt ned. Co,2 , bedre vejgreb ved tørt vejr. Bedre benzin økonomi.
Er det forkert tænkt at når minimum er 1.6 mm så er dækket konstrueret til dette.
Kører altid premium. Lige nu continental.
-
- Medlem
- Indlæg: 1143
- Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 246 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Jeg skifter ved ca 3 mm…..tænker ikke det er dækkene der gør den store i min Superbs regnskab.
Har tænkt at der er jeg godt kørende, men mit problem er ikke at de bliver slidt, mere at jeg kører for lidt og det er alder der efterhånden gør at jeg skifter…
Men 1.6 mm er lovkrav som minimum. Så det er nok lidt efter hvad man har det godt med, for der er selvfølgelig flere ting i det. Men branded dæk er nok bedre nede i de mm end de billige
Har tænkt at der er jeg godt kørende, men mit problem er ikke at de bliver slidt, mere at jeg kører for lidt og det er alder der efterhånden gør at jeg skifter…
Men 1.6 mm er lovkrav som minimum. Så det er nok lidt efter hvad man har det godt med, for der er selvfølgelig flere ting i det. Men branded dæk er nok bedre nede i de mm end de billige
Hilsen Hallas
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)
-
- Medlem
- Indlæg: 727
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 87 times
- Been thanked: 75 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Skifter lige før at jeg rammer slidindikatoren for 1,6mm eller hvis de når at bliver 4+ år gamle.
- JSKristensen
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 5. nov 2023, 21:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 11 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Skifter når de rammer 3-4 mm hvilket for mig er ensbetydende med nedslidte dæk. Ifht regnvejr og våde veje er det begrænset hvad de leder væk og så er der ikke langt til aquqplaning.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1637
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 209 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
FDM anbefaler skift ved 3 mm.
Mvh Peter
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4162
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 492 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Skifter når dækket rammer minimums grænsen. Der er vel en grund til at der er sådan en indikator.
2020 Audi E-tron 55
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1637
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 209 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Yes, hvis man vil køre med minimum sikkerhed.
Mvh Peter
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1473
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 512 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Siger hvem?
Et mere slidt dæk er ikke nødvendigvis lig med mindre sikkerhed, Michelin f.eks. anbefaler at man "kører dækket ned".
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 906
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 105 times
- Been thanked: 259 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Evnen til at lede vand væk / få greb i vand, vil jeg mene forringes i takt med dækmønstret slides væk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1637
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 209 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Præcist. I øvrigt er det FDM, ADAC og andre, der god forstand på det, og har afprøvet det, der siger det. De anbefaler udskiftning ved 3 mm.
Mvh Peter
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
-
- Medlem
- Indlæg: 1170
- Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 227 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Med 3mm vand på vejen, viser denne grafik, hvor meget dæk der har kontakt med vejen.
- kitora
- Medlem
- Indlæg: 832
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 307 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Jeg er 53 år gammel og jeg har endnu til gode af skifte dæk på en bil. Måske skulle jeg beholde mine biler lidt længere….
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5044
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4562 times
- Been thanked: 2011 times
- Kontakt:
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
fra bla.:Vores gennemgang af den videnskabelige litteratur og tekniske analyser understreger tydeligt, at det er mere sikkert at køre med et dæk, der er slidt ned til 1,6 mm, sammenlignet med et dæk, der er slidt ned til 3,0 mm. Dette konkluderes på baggrund af flere vigtige observationer:
Trækkraft og stabilitet: Et dæk med en slidbane på 1,6 mm har vist sig at bevare en acceptabel trækkraft og håndteringsegenskaber under forskellige kørselsforhold. Den øgede tilgængelighed af lameller og riller i dækmønstret letter en mere effektiv bortledning af vand, hvilket minimerer risikoen for akvaplaning og tab af vejgreb.
Kritisk betydning af vejgreb: Forskningen tydeliggør, at selvom et dæk med en dybde på 3,0 mm stadig kan opretholde visse trækkraft- og håndteringsegenskaber, reduceres dets evne til at håndtere våde forhold markant. Den mindre kontaktflade mellem dækket og vejbanen samt den begrænsede evne til at fjerne vandet fra dækket øger risikoen for farlige situationer.
Integreret tilgang til trafiksikkerhed: Det fremhæves klart, at evalueringen af et dæks tilstand ikke kan adskilles fra andre vigtige faktorer såsom føreradfærd og køretøjets generelle tilstand. En holistisk tilgang til trafiksikkerhed, der inddrager flere variabler, er nødvendig for en præcis vurdering af risikoen ved forskellige dæktilstande.
Støtte fra eksperimentelle data: Støttende data præsenteret af forskningsstudier og tekniske rapporter fremhæver det overbevisende argument for at foretrække et dæk med en slidbane på 1,6 mm, da det demonstrerer en højere grad af sikkerhed og ydeevne sammenlignet med et dæk med en dybde på 3,0 mm.
På baggrund af disse konklusioner er det klart, at det er mere sikkert at køre med et dæk, der er slidt ned til 1,6 mm, da det bedre opretholder trækkraft og stabilitet under forskellige kørselsforhold, herunder våde vejforhold. Denne konklusion styrkes af omfattende forskning og data, der understøtter den overordnede fordel ved at vedligeholde et dæk med en lavere slidbane dybde.
Smith, J. et al. (2020). "The Impact of Tread Depth on Tire Performance: A Comprehensive Review." Journal of Tire Engineering, 24(3), 145-162.
Johnson, A., & Brown, C. (2018). "Analysis of Aquaplaning Risk Associated with Tread Depth Variation." International Journal of Vehicle Safety, 12(2), 87-102.
Garcia, R., & Martinez, L. (2019). "Effect of Tread Depth on Hydroplaning Resistance: Experimental Investigation." Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 94, 112-125.
Anderson, M., et al. (2017). "Integrated Approach to Vehicle Safety: Considering Tire Condition, Driver Behavior, and Environmental Factors." Accident Analysis & Prevention, 45(3), 301-315.
Det er jo bare for sjovt
-
- Medlem
- Indlæg: 501
- Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Meget interessant og tankevækkende. Men også meget mærkeligt at FDM og andre organisationer foreslår 3 mm slidbane som minimum.DanielB12 skrev: ↑16. apr 2024, 20:56fra bla.:Vores gennemgang af den videnskabelige litteratur og tekniske analyser understreger tydeligt, at det er mere sikkert at køre med et dæk, der er slidt ned til 1,6 mm, sammenlignet med et dæk, der er slidt ned til 3,0 mm. Dette konkluderes på baggrund af flere vigtige observationer:
Trækkraft og stabilitet: Et dæk med en slidbane på 1,6 mm har vist sig at bevare en acceptabel trækkraft og håndteringsegenskaber under forskellige kørselsforhold. Den øgede tilgængelighed af lameller og riller i dækmønstret letter en mere effektiv bortledning af vand, hvilket minimerer risikoen for akvaplaning og tab af vejgreb.
Kritisk betydning af vejgreb: Forskningen tydeliggør, at selvom et dæk med en dybde på 3,0 mm stadig kan opretholde visse trækkraft- og håndteringsegenskaber, reduceres dets evne til at håndtere våde forhold markant. Den mindre kontaktflade mellem dækket og vejbanen samt den begrænsede evne til at fjerne vandet fra dækket øger risikoen for farlige situationer.
Integreret tilgang til trafiksikkerhed: Det fremhæves klart, at evalueringen af et dæks tilstand ikke kan adskilles fra andre vigtige faktorer såsom føreradfærd og køretøjets generelle tilstand. En holistisk tilgang til trafiksikkerhed, der inddrager flere variabler, er nødvendig for en præcis vurdering af risikoen ved forskellige dæktilstande.
Støtte fra eksperimentelle data: Støttende data præsenteret af forskningsstudier og tekniske rapporter fremhæver det overbevisende argument for at foretrække et dæk med en slidbane på 1,6 mm, da det demonstrerer en højere grad af sikkerhed og ydeevne sammenlignet med et dæk med en dybde på 3,0 mm.
På baggrund af disse konklusioner er det klart, at det er mere sikkert at køre med et dæk, der er slidt ned til 1,6 mm, da det bedre opretholder trækkraft og stabilitet under forskellige kørselsforhold, herunder våde vejforhold. Denne konklusion styrkes af omfattende forskning og data, der understøtter den overordnede fordel ved at vedligeholde et dæk med en lavere slidbane dybde.
Smith, J. et al. (2020). "The Impact of Tread Depth on Tire Performance: A Comprehensive Review." Journal of Tire Engineering, 24(3), 145-162.
Johnson, A., & Brown, C. (2018). "Analysis of Aquaplaning Risk Associated with Tread Depth Variation." International Journal of Vehicle Safety, 12(2), 87-102.
Garcia, R., & Martinez, L. (2019). "Effect of Tread Depth on Hydroplaning Resistance: Experimental Investigation." Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 94, 112-125.
Anderson, M., et al. (2017). "Integrated Approach to Vehicle Safety: Considering Tire Condition, Driver Behavior, and Environmental Factors." Accident Analysis & Prevention, 45(3), 301-315.
Kan grunden være at det lyder logisk at mere dæk mønster giver større sikkerhed, men at fakta siger noget andet.
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1205
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 277 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
@DanielB12 er det ChatGPT der har svaret det? Synes konklusionerne virker ulogiske og lidt usammenhængende.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1637
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 209 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Jeg tror, at det er noget, der er skrevet den 1. april ...
Et 1,6 mm. dæk kan muligvis være bedre eller lige så godt på tør vej, men umuligt på våd vej.
Et 1,6 mm. dæk kan muligvis være bedre eller lige så godt på tør vej, men umuligt på våd vej.
Mvh Peter
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1637
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 209 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
Og modsatrettede. Den er helt gak og indlysende forkert.
Mvh Peter
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5044
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4562 times
- Been thanked: 2011 times
- Kontakt:
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
I det mindste er der kilder..
Det er jo bare for sjovt
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1637
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 209 times
Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk
"Kilderne" må hellere fortælle racerkører, at de gør det helt forkert, når de anvender regnvejrsdæk i stedet for slickdæk under våde forhold.
Mvh Peter
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Xpeng G9 SR, Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot, VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.