Tdi timing - engine not warm enough ?
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Tdi timing - engine not warm enough ?
Hej
Jeg har forsøgt at undersøge min bils tdi-timing, men vcds skriver ar motoren ikke er varm nok. Dette til trods for at jeg tog værdierne efter en uafbrudt tur på 60+ km inkl. motorvej.
vcds siger 73,8 grader (group 001), men nålen i instrumentet viser ca. 90 grader. Hvad er der galt her.. er det mig der aflæser vcds forkert ?
Er der en AFN-motor model før min 97-00´ ?
Jeg har forsøgt at undersøge min bils tdi-timing, men vcds skriver ar motoren ikke er varm nok. Dette til trods for at jeg tog værdierne efter en uafbrudt tur på 60+ km inkl. motorvej.
vcds siger 73,8 grader (group 001), men nålen i instrumentet viser ca. 90 grader. Hvad er der galt her.. er det mig der aflæser vcds forkert ?
Er der en AFN-motor model før min 97-00´ ?
- Vedhæftede filer
-
- group 001
- group 001 (Medium).jpg (52.94 KiB) Vist 965 gange
-
- Tdi timing
- tdi timing (Medium).jpg (100.8 KiB) Vist 965 gange
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:02
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Viby J
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tdi timing - engine not warm enough ?
hej
Mener kølevæske temperaturen skal være 80 C.
Mvh Søren
Mener kølevæske temperaturen skal være 80 C.
Mvh Søren
- Claus_A3
- Nyt medlem
- Indlæg: 440
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 2690 Karlslunde
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tdi timing - engine not warm enough ?
Prøv at gå ind i speedometer og måleblok 003 og se hvilken temperatur der står der, hvis den er forskellig fra den motorstyringen siger, er din føler/sensor defekt. Der sidder nemlig to føler i en, den ene går til speedometeret og den anden til motorstyringen. Den er super let at skift og koster ikke det vilde.
- Opsætning/disabling af startspærre
- Nulstilling af Airbag, også fejl 65535
- Udlæsning af login og ændring af km i speedometer, motorstyring, kessy og CAN gateway
- Slibning og kodning af nøgler
- Udlæsning af kode på originale navigation og radioer
- Kodning af nøgletransponder. (Component Protection)
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tdi timing - engine not warm enough ?
De to måleblokke i vcds er enige om temperaturen, men begge viser for lidt.Claus_A3 skrev:Prøv at gå ind i speedometer og måleblok 003 og se hvilken temperatur der står der, hvis den er forskellig fra den motorstyringen siger, er din føler/sensor defekt. Der sidder nemlig to føler i en, den ene går til speedometeret og den anden til motorstyringen. Den er super let at skift og koster ikke det vilde.
Jeg kørte bilen varm med vcds kørende og obs. følgende:
-Da nålen i instrumentet når 90 grader, så er ´engine´ & ´instrument´ begge ca. 75 - 76 grader.
Herefter kørte jeg 3000 omdr. i 5 min. for at ´provokere´ en temp. stigning i vcds, uden held! dvs. maks. ca. 76 grader i vcds
Så er dommen at begge følere er kaput ? i så fald hvilket VAG-partnr. skal jeg have fat i ?
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6640
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 564 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Re: Tdi timing - engine not warm enough ?
Kik lige i motorrummet og se om den er blå eller grøn. Jeg vil tro du har en blå.jp123 skrev:De to måleblokke i vcds er enige om temperaturen, men begge viser for lidt.Claus_A3 skrev:Prøv at gå ind i speedometer og måleblok 003 og se hvilken temperatur der står der, hvis den er forskellig fra den motorstyringen siger, er din føler/sensor defekt. Der sidder nemlig to føler i en, den ene går til speedometeret og den anden til motorstyringen. Den er super let at skift og koster ikke det vilde.
Jeg kørte bilen varm med vcds kørende og obs. følgende:
-Da nålen i instrumentet når 90 grader, så er ´engine´ & ´instrument´ begge ca. 75 - 76 grader.
Herefter kørte jeg 3000 omdr. i 5 min. for at ´provokere´ en temp. stigning i vcds, uden held! dvs. maks. ca. 76 grader i vcds
Så er dommen at begge følere er kaput ? i så fald hvilket VAG-partnr. skal jeg have fat i ?
Derefter bestille enten org eller uorg. Den koster ikke alverden, heller ikke i org. Husk at købe en ny gummipakning også.
/Søren.
- Claus_A3
- Nyt medlem
- Indlæg: 440
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 2690 Karlslunde
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tdi timing - engine not warm enough ?
Hvis de er ens, tror jeg ikke det er føleren.
Har du prøvet at lade bilen blive stående med nogle omdrejninger? Så køleren ikke bliver kølet, hvis nu termostaten er gået?
Har du prøvet at lade bilen blive stående med nogle omdrejninger? Så køleren ikke bliver kølet, hvis nu termostaten er gået?
- Opsætning/disabling af startspærre
- Nulstilling af Airbag, også fejl 65535
- Udlæsning af login og ændring af km i speedometer, motorstyring, kessy og CAN gateway
- Slibning og kodning af nøgler
- Udlæsning af kode på originale navigation og radioer
- Kodning af nøgletransponder. (Component Protection)
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7796
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 187 times
Re: Tdi timing - engine not warm enough ?
det tror jeg altså heller ikke påClaus_A3 skrev:Hvis de er ens, tror jeg ikke det er føleren.
Har du prøvet at lade bilen blive stående med nogle omdrejninger? Så køleren ikke bliver kølet, hvis nu termostaten er gået?
vil også sige at det er termostaten
det er ikke en fejl at instrumentet alerede viser 90 ved ca. 75grader
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tdi timing - engine not warm enough ?
Ok, så skifter jeg thermostaten til at begynde med.. nogen der vil smide vag-nr til ´se signatur´Claus_A3 skrev:Hvis de er ens, tror jeg ikke det er føleren.
Har du prøvet at lade bilen blive stående med nogle omdrejninger? Så køleren ikke bliver kølet, hvis nu termostaten er gået?
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6640
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 564 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Re: Tdi timing - engine not warm enough ?
044 121 113 + 038 121 119 B (Termostat + pakning).jp123 skrev:Ok, så skifter jeg thermostaten til at begynde med.. nogen der vil smide vag-nr til ´se signatur´Claus_A3 skrev:Hvis de er ens, tror jeg ikke det er føleren.
Har du prøvet at lade bilen blive stående med nogle omdrejninger? Så køleren ikke bliver kølet, hvis nu termostaten er gået?
/Søren.
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tdi timing - engine not warm enough ?
tak for info
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
- jp123
- Nyt medlem
- Indlæg: 272
- Tilmeldt: 17. jul 2008, 07:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tdi timing - engine not warm enough ?
Jo Jo, det var jo thermostaten. med den nye monteret kan jeg godt måle +90 grader og lave TDI-timing Check. Sidstnævnte fortæller VCDS er "slightly retarded", men der kommer et nyt indlæg herom tror jeg. Tak til problemknuserne.norn skrev:det tror jeg altså heller ikke påClaus_A3 skrev:Hvis de er ens, tror jeg ikke det er føleren.
Har du prøvet at lade bilen blive stående med nogle omdrejninger? Så køleren ikke bliver kølet, hvis nu termostaten er gået?
vil også sige at det er termostaten
det er ikke en fejl at instrumentet alerede viser 90 ved ca. 75grader
PASSAT 3B limo - 1.9tdi 110Hk AFN,
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)
Nuværende mods: EGR delete - Bosio PP 502 - Audi S2/Sachs koblingskit - KKK BV43 (170PS_PD)