2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Her kan du vise din Skoda frem og få feedback
Forumregler
Værkstedet - Galleri/Show off - Skoda > Tilføjelse til de generelle regler
Billeder eller video er et krav i galleriet.
Emnetitel skal indeholde [Årgang] [Mærke][Model]
Bilen skal være indenfor VAG-gruppen.
Bilen skal være din egen.
Besvar
Brugeravatar
majland
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 366 times

Re: 2021 Skoda Enyaq 80 iV Plus

Indlæg af majland » 6. dec 2024, 16:13

Så fik den ny bagklap, 4års service og det første periodiske syn.

Det ser umiddelbart ud til at de har ramt farven fint og ved et hurtigt check i regnen ser det også ud til den sidder pænt symmetrisk. Jeg har vist også fået skiftet motoren til bagklappen eller også har det hjulpet at smøre den igen (reklamerede over den samtidig med at jeg fik skiftet kødben i sommers - dengang smurte de den uden at jeg syntes det hjalp ret meget) Ihverfald så åbner/lukker den nu uden mislyde.

Pga skaden af bagklappen fik jeg ikke lige spurt ind til service (hvad der skulle laves eller pris) men bare bedt dem om at gøre det.

Støv og pollenfilter samt bremsevæske skiftet på 2 års interval.

Varmepumpe fået udskiftet R744 kølemiddel på 4års interval. Det var så lidt unødvendigt da den fik nu varmepumpe i juni 2023. Så kunne nok have udskudt de ~850 i 2år hvis jeg havde spurgt til det. Men med historikken in mente så nok godt med en ekstra kontrol alligevel. De 0,42 kg kølemiddel er der opgjort en CO2 afgift på. (Man skal vel være politiker for at forstå at der skal ny afgift på at udskifte gammel CO2 med ny CO2 medmindre værkstedet bare lukker den gamle CO2 ud i asmosfæren ....)

Men man kan jo også godt grine lidt af de ekstra poster der altid kommer på. Diverse materiale forbrug , miljøomkostninger og ikke mindst at tage 74,90 excl moms for at sætte en 12V lader på mens den er til service (De har ikke ladet på højspændings batteriet. (Afleveret med 74%, hentet med 61% og ikke kørt mere end forventet til prøvetur og synshal). Det poster kunne ligeså vel have været inkluderet i "Serviceeftersyn"

Men lige under 4k excl syn og der er nu kun et år og 28.000km tilbage af den generelle 5års garanti.

Nå ja, så fravalgte jeg at få et nyt dækkit i. Jeg har aldrig brugt det på en bil men fra mc ved jeg det er noget forfærdeligt gratværk. Indtil videre har jeg også kunnet håndtere punkteringer ved at få bragt et et andet hjul frem (sommerhjul om vinteren og omvendt) men skulle jeg punktere langt fra hjemmet og hjælp er der jo så en risiko for at få behov for vejhælp for at komme videre.

Nogen af jer der har gode erfaringer med dækkit til nødlapning ?

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 31. jan 2025, 08:07

Bilen er produceret og indregistreret i 2020 og har kørt 77000km.

Den smed fejlen "Elektrisk system fungerer ikke korrekt, Kontakt værkstedet" efter at have stået nogle dage i ned til 20 graders frost i Norge mellem jul og nytår." Fejlen var kun gul og der var ikke noget at mærke på bilen - hverken på en dagtur i dybfryseren, på turen hjem eller i mellemtiden. Det kan dog godt have influeret på langsom DC ladning i kulden.

Vel hjemme i Danmark var jeg omkring det sædvanlige skoda værksted hvor de satte en tester på og gav beskeden om batterimodul bytte. De var dog udfordret på bemandingen til elarbejde (lang ventetid) så det blev istedet et andet Skoda Værkted der fik opgaven. Det var 6 januar jeg fik den booket ind til 29-30 januar så også noget ventetid der.

Jeg havde også selv udlæst via ODB2 men det blev jeg ikke klogere af ...
Fejlen var ikke særligt informativ og jeg kunne ikke se forskel på batterispændinger over 1.5 mV men den opdaterer jo meget langsomt når man kører så derfor kan forskellen jo godt være større under drift.

På skemaet over det udførte arbejde (uden priser) var 154 bolte og møtrikker samt 9 nitter. Dertil pakninger, kølepastasta etc. Der var også noget med en indækning/pakning der var en aktion på som de så på ved samme lejighed

Jeg er glad for garantien på min bil - men kan godt være nervøs ved hvad den kommer til at koste i drift når først den 5års generelle garanti og de 8år/150.000km på batteriet udløber. Forhåbenligt er alle børnesygsomme luget ud inden da.

Brugeravatar
Monze1980
Aktiv medlem
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 506 times
Been thanked: 764 times

Indlæg af Monze1980 » 31. jan 2025, 09:25

Vi fik også skiftet modul(-er?) for nogle måneder siden.
Det tog en dag, og er gået fint efterfølgende

Sendt fra min NE2213 med Tapatalk

:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 31. jan 2025, 09:38

Det må jeg huske hvis det bliver aktuelt igen. For når man skal betale 250,-/dag for en lånebil er det ikke helt ligegyldigt hvor længe det tager....

Men så vik jeg da kørt ww id.3 pro og mærket de små forskelle i betjening - ikke noget der vil være afgørende for et valg mellem vw og skoda en anden gang. Der stod også en id.7 tourer i udstillingen. Jeg har altid godt kunne lide stationcars for både designs og funktionalitet så var jeg i markedet nu ville den helt sikkert være med på listen, men måske der også når at kommen fuld elektrisk superb inden det bliver aktuelt :-)

JKE4068
Helt nyt medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af JKE4068 » 31. jan 2025, 10:06

majland skrev:
31. jan 2025, 09:38
Det må jeg huske hvis det bliver aktuelt igen. For når man skal betale 250,-/dag for en lånebil er det ikke helt ligegyldigt hvor længe det tager....

Men så vik jeg da kørt ww id.3 pro og mærket de små forskelle i betjening - ikke noget der vil være afgørende for et valg mellem vw og skoda en anden gang. Der stod også en id.7 tourer i udstillingen. Jeg har altid godt kunne lide stationcars for både designs og funktionalitet så var jeg i markedet nu ville den helt sikkert være med på listen, men måske der også når at kommen fuld elektrisk superb inden det bliver aktuelt :-)
har aldrig betalt for en lånebil imens min har været værksted kun at den skulle være fuldtanket ved aflevering, heller ikke da den stod 3 mdr. på værksted

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 942 times
Been thanked: 552 times

Indlæg af KMDTHY » 31. jan 2025, 10:13

Monze1980 skrev:
31. jan 2025, 09:25
Vi fik også skiftet modul(-er?) for nogle måneder siden.
Det tog en dag, og er gået fint efterfølgende
Av. Havde ellers håbet vores lidt "nyere" modeller var gået udenom de dårlige moduler. Min garanti er for længst udløbet og rammer snart 100.000 km.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 550.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 31. jan 2025, 11:00

Det positive i historien er vel at battery styringen har temmelig godt styr på performance af de enkelt celler/moduler og flager en warning inden man som bruger kan mærke noget på bilen.

Og som sagt så kom warning'en ved "boot"/start af bilen efter at den havde holdt en "dybfryser" i nogle dage ved 80% SOC hvor batteriet derfor også var de her -15 til -20grader. Jeg havde desværre ikke nogen odb2 dongle med på ferie og da jeg var hjemme igen kunne jeg ikke se nogen betydende forskel på spændingerne.

Udlæst med ODBeleven 11/1

8C Battery Energy Module
P0BBD00 - Hybrid Battery Pack Voltage Variation Exceeded Limit
static

Det rigtig sjove var så at der onsdag aften kom en lille OTA opdatering (noget med opdatering af p betaling etc) der ville træde i kraft næste gang bilen blev startet. Så da jeg startede den torsdag morgen for at køre på værsktedet var fejlen væk....Den havde ellers været der fra 29 december til 28 januar.... Heldigvis har de så kunnet måle en fejl og skiftet et modul alligevel. Forventede halvt at de ville ringe efter 1/2 time og sige at alt var godt og de ikke kunne se nogen fejl....
These users thanked the author majland for the post:
KMDTHY

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 942 times
Been thanked: 552 times

Indlæg af KMDTHY » 31. jan 2025, 23:37

Men de 8 års batteri garanti dækker vel sådan et modul - right?
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 550.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 1. feb 2025, 09:22

Yep - batteriet er dækket i 8 år.

Det nye modul skal så lige balanceres.

(Screenshot taget fra telefonen i henholdsvis høj og bred format)
2025-01-11_batterispænding.png
2025-01-11_batterispænding.png (302.14 KiB) Vist 2964 gange
2025-01-31_nyt modul12.png
2025-01-31_nyt modul12.png (309.98 KiB) Vist 2964 gange

Brugeravatar
mojo
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 333 times
Been thanked: 322 times

Indlæg af mojo » 1. feb 2025, 09:31

Hvordan udlæser du de data?
Obd 11?

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 9. feb 2025, 19:54

carscanner app på android og odb11 dongle fra veepeak
mojo

Brugeravatar
mojo
Aktiv medlem

Indlæg af mojo » 9. feb 2025, 19:55

Takker

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 14. feb 2025, 12:40

Btw er spændingen på det nye modul nu balanceret så det svarer til de øvrige. Har været ladet til 100% to gange og også næsten i bund til ~5%
mojo

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 16. maj 2025, 12:55

Madmax skrev:
15. maj 2025, 17:53
Det er nærmere en spareøvelse end at lytte til kunderne.
Jeg har fået ny kofanger bagpå

Den korte udgave er HVIS du ikke har hægtet campingvognen korrekt på og der så pludseligt er noget bagude der lyder grimt skal man ikke slippe speederen. For så er der en mulighed for at en campingvogn der er hoppet af krogen indhenter en og maser trækkrog og bremse arm inden under bilen. Når du så opdager hvad der er ved at ske og give lidt gas igen kan bremsewiren ikke aktivere bremsen da håndbremsen jo er mast nede af bilen og flår kofangeren af.... Jeg aner stadigvæk ikke hvordan det lykkedes mig ikke at hægte den korrekt på... Træghed/ir efter en vinteropbevaring udendørs og dårligt syn ? Det var mig selv der hægtede campingvognen på kontrollerded det

Heldligvis ikke nogen skader bagved og ramte heller ikke min nye bagklap (fra december 2024) Men det tog lige en dag ekstra på værkstedet da en del af den nu kommer ulakeret fra fabrikken hvor den plejede at komme i den rigtige farve .... Ved ikke om værksteder fik tørret den ekstra malingsregning af på forsikringen eller de selv åd den....

Brugeravatar
Schmidt
Nyt medlem
Geografisk sted: Århus C.
Has thanked: 83 times
Been thanked: 133 times
Kontakt:

Indlæg af Schmidt » 16. maj 2025, 13:13

majland skrev:
16. maj 2025, 12:55
Jeg har fået ny kofanger bagpå

Den korte udgave er HVIS du ikke har hægtet campingvognen korrekt på og der så pludseligt er noget bagude der lyder grimt skal man ikke slippe speederen. For så er der en mulighed for at en campingvogn der er hoppet af krogen indhenter en og maser trækkrog og bremse arm inden under bilen. Når du så opdager hvad der er ved at ske og give lidt gas igen kan bremsewiren ikke aktivere bremsen da håndbremsen jo er mast nede af bilen og flår kofangeren af.... Jeg aner stadigvæk ikke hvordan det lykkedes mig ikke at hægte den korrekt på... Træghed/ir efter en vinteropbevaring udendørs og dårligt syn ? Det var mig selv der hægtede campingvognen på kontrollerded det

Heldligvis ikke nogen skader bagved og ramte heller ikke min nye bagklap (fra december 2024) Men det tog lige en dag ekstra på værkstedet da en del af den nu kommer ulakeret fra fabrikken hvor den plejede at komme i den rigtige farve .... Ved ikke om værksteder fik tørret den ekstra malingsregning af på forsikringen eller de selv åd den....
SHIT det lyder ubehageligt :shock: :?
VW ID. BUZZ 2026
Skoda Citigo · "MiniHulk" :mrgreen:
Solgt: Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey :roll:

Brugeravatar
mojo
Aktiv medlem

Indlæg af mojo » 16. maj 2025, 14:36

Hvad koster sådan en omgang?
Der er lige en der har kørt op i røven af min

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 16. maj 2025, 15:43

Selvrisikoen :-)

Jeg havde i situationen for travlt med at skige min frustration ud over markerne og standse ulykken inden den ubremsede campingvogn tog på ny udflugter.... Det var slut marts, så er kølet af inden jeg skrev herinde ....

Den underste del af kofangeren hang bagud i 90 grader til dens vante plads. og ledningen flået af den ene p sensor

Jeg var så istandt til at klikke noget af det på plads igen og få fastgøre resten med et par stiber gaffa tape. Så hægtede jeg campingvognen på igen og kørte den frem til forårsplads vi har den stående på nu
Gaffa_PXL_20250322_152123831.jpg
Gaffa_PXL_20250322_152123831.jpg (691.74 KiB) Vist 2408 gange
ClicketPåPlads_PXL_20250322_152114453.MP.jpg
ClicketPåPlads_PXL_20250322_152114453.MP.jpg (938.9 KiB) Vist 2408 gange
Tror ikke de har skiftet noget af det "Arctic Silver" men kofangeren ser ud til at have 3 farver og har ikke lige set om den også er i 3 stykker hvoraf en så skulle males. SKulle måske have bedt om den i neo orange så campingvognen bedre kan se at holde afstand ....

Nicklossi
Aktiv medlem
Geografisk region: Fyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 757 times

Indlæg af Nicklossi » 16. maj 2025, 18:16

Altid noget den hoppede af hjemme i indkørslen og ikke ude på vejen 👍

Hvordan er sådan en som campingtrækker?

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 19. maj 2025, 11:14

Det var på vejen - men kun få hundrede meter hjemmefra. Ved første lidt kraftige acceleration opad bakke....

Så der spærrede jeg vel så vejen i 15-20 minutter til jeg havde fået lappet trækkeren og hægtet campingvognen på igen. Heldigvis var der meget lidt trafik og dem der måtte vende rundt havde kun få km omvej.....

Billederne er først taget efter at vi var hjemme igen.

El er fantastisk til at manøvrere rundt med påhæng ved lav fart. Ellers har vi en 1.5tsi DSG og tidligere en 1.6TDI med manuelt gear som vi har kørt med campingvognen med. Hvis der ellers er plads er der ingen grund til at bruge moweren når man let kan placere den centimerpræcist med elbilen. DSG gearkasse blive nemt lidt ketchup effekt og manuelt gear en gang filen på koblingen.

En ulemper er at trækvægten kun kan vejes op til 1200kg på vores og det vejer campingvognen når den er stort set tom .... Til forårspladsen var fortelt mm så i en anden bil. Børnene var blevet bedt om at tage med derned fordi det er meget nemmere at være mere end 2 til at sætte et stort isabella fortelt op, og de kunne så køre hjem igen hvis de ikke gad være der hele weekenden. De bliver også bedt om at tage hjælpe med at pille den ned igen.

Største ulempte som trækdyr er vel rækkevidden - og at man nemt bliver lidt begrænset ved valg af campingvogn. Der må Kodiaq'en trække 1800kg
Nicklossi

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 1. jun 2025, 21:53

Sidste vinter havde vi lånt en blød/sammenklappelig Thule bagboks til en vinterferie.
1.låntbox.jpg
1.låntbox.jpg (176.79 KiB) Vist 2222 gange
Med 5 par støvler str 46-47 plus fruens noget mindre var der ikke plads nok når vi også havde 2 par ski og 2 store snowboards med (Drengene havde både snowboard og skistøvler med - men kun boards og ikke ski med).

Den passede til et bestemt Thule cykelstativ (XT hvis jeg husker rigtigt) men hverken jeg eller ejer har et sådan så det var lidt fusk at montere den på et andet Thule stativ. Lynlåsen på sådan en bagboks er lidt bøvlet i kulden så vi har kigget lidt efter faste bokse. Thule laver også en med integreret base Thule Onto 2

Generelt har jeg været rigtigt godt tilfreds med Thule og har en del (cykelstativer, tagboks, lastholdere) så Thule Arcos L var oplagt men har også andre som MFT BackBox hvor man kan få udskiftelige ender så der også kan være ski deri - Men online kan jeg ikke finde størrelsen på de udskæringer og dermed ikke om der ville være plads til brede snowboards deri. 26/5 Oprettede en ticket hos dem og spurgte til målene der manglede i deres tekniske specs og de har endnu ikke svaret .... (Der står kun hvor lange ski der understøttes)

Så da fruen så at Thansen havde Arcos L på tilbud slog vi til og jeg hentede den idag da jeg alligevel var igennem Viborg (De ville have 299,- for levering - og så ville jeg risikere at skulle være hjemme en hel dag for at tage imod)

Plan A var at putte den i bilen
Plan B ville være at montere den på trækkrogen - men viste ikke hvor meget der skulle samles ...

Thansen medarbejder var noget skeptisk for min Plan A :-)
Men kassen med boksen kunne lige præcis skubbes ind - intet tiloves sideværts. Stativet måtte jeg dog pakke ud da den ikke kunne komme ind på passagersædet i kassen.
2.BoxIBil.jpg
2.BoxIBil.jpg (159.06 KiB) Vist 2222 gange
Så det må vel være en Plan A-B

Der er god plads til at støvle taske kan sættes i på række og der er også nogtet luft over.
3.Box'n'Boots.jpg
3.Box'n'Boots.jpg (66.53 KiB) Vist 2222 gange
Men det er meget nemt at montere boksen på stativet. Der er 2 styretappe og så skal der bare skrues to bolte i og der er endda en 6mm hex nøgle med. Så Plan B havde ikke været mere besværlig og Thansen kunne så have fået alt pappet retur .... (Har engang købt tagboks hos dem hvor de fik pappet alt retur)

+ Lukke mekaniskmen er ganske gedigen og den låse hele 3 steder
+ Adgang til bagagerum uden at skulle tippe boksen
+ 400 liter er meget men der er god plads

- med 140 x 50 x 44 er der hverken plads til boards eller ski
- Faste tabs til nummerpladen sidder foroven. På de andre bruger jeg de faste nederst pplus velcro så det er hurtigt at sætte den rette nummerplade på.
- Frihøjden over store bump og op/nedkørsler skal der nok tænkes over når først bilen er lastet
4.OpenBoxBil.jpg
4.OpenBoxBil.jpg (361.51 KiB) Vist 2222 gange
5.LukketBoxBil.jpg
5.LukketBoxBil.jpg (294.13 KiB) Vist 2222 gange
6. FrigrangBagklap.jpg
6. FrigrangBagklap.jpg (287.7 KiB) Vist 2222 gange
Så nu har vi ihvertfald plads nok til 4 - Tagboksen er en Thule Motion 900 på 630 liter. Så over 1000 liter ekstra bagageplads uden på bilen. Kan selvfølgelig ikke fyldes med tunge ting men udstyr til vinterferie fylder jo voldsomt og vejer ikke nødvendigvis ret meget. F.eks hjelme.

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 2. jun 2025, 09:22

Overvejede lige om det var ved at være tid til at købe et låsesæt fra Thule så alt igen kunne få samme låsenummer så samme nøgler kunne bruges. Fik talt sammen til at jeg har 22 låse i regelmæssig brug !!!

Thule sælger kun sæt med maks 16 låse .....
Men ender nok med bare at rokere lidt rundt på låsene så f.eks tagboks og bagboks får ens nøgler - har stadig 8 låse tilbage fra et sæt med 12 (lang historie om udlån) og det rækker da et godt stykke ad vejen. Tagbøjler tager man jo ikke af/på mens man er på tur så de behøber jo ikke rigtigt at have samme låse.

Nicklossi
Aktiv medlem

Indlæg af Nicklossi » 2. jun 2025, 10:09

Den stikker godt nok langt bagud 🫣

Hvor meget længere bliver bilen med den på?
Det ser ud til at være en god kraftig kvalitet dog :)

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 2. jun 2025, 10:43

drawing.png
drawing.png (175.18 KiB) Vist 2164 gange
Ca 90-95 cm - Målte den ikke på bilen

Udvendige mål på boxen 171 x 78 x 54 cm
Indvendige mål 140 x 50 x 44 cm

Størrelse medium har samme dybde men blot ikke så bred (Indvendige mål 115 x 50 x 44 cm) og må laste de samme 50kg

Enyaq'en er 4648 mm lang og Kodiaq'en 4758 mm så begge er under 6meter med boksen hvilket er vigtigt i forhold til mange færger/broer.

Molslinien tager dog ekstra for en bagaeboks eller noget på taget selvom man holder sig indenfor de mål der står på billetten. F.eks er min citigo med cykelstativ kortere end min gamle superb men koster alligevel ekstra ...
Nicklossi

Nicklossi
Aktiv medlem

Indlæg af Nicklossi » 3. jun 2025, 06:37

Tak for uddybning. Synes bare det ser helt vildt ud på billederne, måske det ikke er så slemt i virkeligheden.
Nok en god idé lige at tænke sig om ved diverse bump og op/nedkørsler :)

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 29. sep 2025, 14:36

Den smed en fejl på SOS modulet 16/9

Den nærmer sig udløbet af de 5år/100.000km garanti. (Fra december 2020 og og har kørt 95600 km)

Så var lige omkring idag for en samlet reklamation på lidt vi havde samlet sammen
  • Fejl på nødopkald: Modulet skal skiftes.
  • Klonk ved skift fra acc til motorbremse - Kommet snigende og først opdaget her efter sommeren: Motoren skal skilles ad og lejerne skiftes.
  • Travel assist - mærker ikke at man holder ved rattet længere. Rattet blev skiftet kort efter vi fik bilen. Ved ikke om der er en sammenhæng med nogle af de ota opdateringer der er kommet: Skal have nyt rat
  • Knasende lyd fra elektrisk bagklap. Forsøgt løst med smøring samtidigt med skift af stabiliastor arme 2024-05-29 men larmer stadig meget mere end i Kodiaq'en. Så nervøs for at motoren ikke holder: Der er kun motor i venstre side så lydene i højre side er bare fra en fjeder stang. Den må gerne larme
  • Kraftigt klonk efter parkering . Selv efter en blot en arbejdsdag. Sammenhæng med acc/bremsning eller p-bremse ?: Formentligt bare bremseklodser der er ved at være slidt - ser på det sammen det markeret med blåt
Bestillt tid til 2 dage om nogle uger til at få lavet det på garantien med blåt og bremseklodserne nok på min regning. Hvis der ikke havde været alm 5års garanti var motoren sikkert stadig taget på de 8års garantien / 160.000km for drivlinje/batteri
Hallas

Swan
Nyt medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Swan » 29. sep 2025, 20:46

Hmm dækker den 8 års garanti ikke kun batteriet? Hvor ser du at den også dækker drivlinie?
These users thanked the author Swan for the post:
mojo

Hallas
Medlem
Has thanked: 650 times
Been thanked: 317 times

Indlæg af Hallas » 30. sep 2025, 05:20

Mon ikke det dækkes af den 5 års garanti på bilen som snart udløber..
Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 254 times
Been thanked: 270 times

Indlæg af majbom » 30. sep 2025, 06:54

Men majland skriver jo at den nok ville være blevet dækket af de 8 års garanti, hvis ikke der havde været 5 års garanti
//morten

Olibo Green Škoda Enyaq 85 Sportline Advanced 2026

Brugeravatar
HansH
Admin
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 30. sep 2025, 06:57

Jo men .... denne sætning:

"Hvis der ikke havde været alm 5års garanti var motoren sikkert stadig taget på de 8års garantien"

Jeg mener Swan har en valid pointe. Dvs jeg mener ikke at de 8 års garanti på HV batteriet også omfatter drivlinjen ... altså elmotor+gearkasse.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Hallasjansom
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
majland
Aktiv medlem

Indlæg af majland » 30. sep 2025, 10:39

Må indrømme at jeg ikke har ledt efter de oprindelige vilkår fra fabriksgarantien

En google søgning giver et ai svar uden kilde:
8-Year Drive Unit Warranty Terms and Conditions
The Drive Unit includes the following components, covered for up to 8 years or 160,000 km, whichever occurs first: Electric Motor; Power Inverter
Nu gik jeg til https://www.skoda-auto.com/apps/manuals/Models og hentede manalen på stelnummer - Den henviste blot til den originale printede manual.

I den danske ŠKODA ENYAQ iV 11.2020 manuel står kun 8år for batteriet

Efter lidt mere graven ser det ud til at det quote om drivlinjen måske stammer fra skoda.com.sg (singapore)

Dvs garanti kommer nok helt til at handle om hvilket marked bilen var produceret til hvad garantien dækker ...

Men det lød på værksteder som om det var en standard fejl og de allerede havde god erfaring i at skifte de lejer og sætte nogle kraftige låseringe i (hvis jeg forstod ham korrekt) Det lugter jo af at noget er lavet om så der kan måske også være noget kulance at hente for dem der er udover garantien....

Besvar

Tilbage til "Skoda"