Audi 100 C1 - 1975
Forumregler
Værkstedet - Storeprojekter > Tilføjelse til de generelle regler
Nye emner skal indholde billeder på det tidspunkt emnet oprettes
Værkstedet - Storeprojekter > Tilføjelse til de generelle regler
Nye emner skal indholde billeder på det tidspunkt emnet oprettes
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 856 times
- Been thanked: 2400 times
Re: Audi 100 C1 - 1975
Ang. din omdrejningstæller, så kan det være noget så simpelt som en ledning mellem minuspolen på tændspolen og omdrejningstælleren, der mangler. Det burde være "let", nu du har begge biler, at sammenligne stikket bagpå instrumentbordet og tilslutningerne på tændspolen 
‘87 Toyota Corolla DX KE70 Stw.
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
-
Fero
- Nyt medlem
- Geografisk region: Bornholm
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 107 times
Du har sikkert ret. Ledningerne var der egentlig bag instrumenteringen - men der var ikke noget liv trods alt. Så det er nok på tændspolen der mangler. Men det vidste jeg ikke lige på daværende tidspunkt, og nu gider jeg på ingen måde skille det hele ad igenGaSelle skrev: ↑25. jun 2024, 12:16Ang. din omdrejningstæller, så kan det være noget så simpelt som en ledning mellem minuspolen på tændspolen og omdrejningstælleren, der mangler. Det burde være "let", nu du har begge biler, at sammenligne stikket bagpå instrumentbordet og tilslutningerne på tændspolen![]()
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
Nej, det kan blive et godt vinter projekt 
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
- Gylgon
- Nyt medlem
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Middelfart
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 61 times
Fed rejse/historie du bringer herinde.
Godt med billeder og tekst

Ang arbejdet med fælge.
det ser godt ud, ihvertfald på billedet
Godt med billeder og tekst

Ang arbejdet med fælge.
det ser godt ud, ihvertfald på billedet

Kald mig bare "Just"
Vores siden nov. ´21
2020 VW T-Cross 1.5 TSI Style, DSG.
Vores siden nov. ´21
2020 VW T-Cross 1.5 TSI Style, DSG.
-
Nicklossi
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Fyn
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 757 times
Det er bare et fedt projekt 
Mht. rens af fælgene, så kunne du nok have taget al bremsestøvet med syreholdig fælgrens. Det er så for sent ny

Mht. rens af fælgene, så kunne du nok have taget al bremsestøvet med syreholdig fælgrens. Det er så for sent ny

-
Fero
- Nyt medlem
Bilen består på ingen måde sko-testen, så den er nød til at komme tættere på jorden. (Billede taget før renovering af fælg)
Jeg havde faktisk fundet en luftundervogn der var nogenlunde til at betale og var egentlig afklaret på at det var dét der skulle på. Undervognen (TA-Technix) får dog ikke suuuuuper gode anmeldelser, da den vidst er noget "bouncy". Men da det ikke er en bil jeg skal køre på ferie i, tænke jeg det går nok. Var egentlig på vej til at bestille, hvor på ebay står der at den passer til min model, men lidt længere nede står der så at den kun passer til op til 73 modellen. Den er lidt anderledes med torsionsstang osv. Så for en sikkerhedsskyld skriver jeg lige til TA-Technix, som bekræfter at den IKKE passer til min model. (74-75). Damnit...
Nå. På jagt igen. På div. sider på facebook finder jeg en der laver dem custom på koni dæmpere osv. Rigtig lækker undervogn egentlig. Men der koster puder og dæmper €1400 og en styring dertil koster i omegn af €2500. Så rundt regnet 30.000kr for en undervogn. Jaaaaeh neeeeej, det var måske lige i overkanten hvad jeg ville ofre.
Finder så ud af, også via div. forums at man kan tilpasse en Golf 1 undervogn og en Golf 2 undervogn til at passe. Så Golf 1 bagdæmpere "passer" foran og Golf 2 bagdæmpere "passer" bagi. Gik så på jagt efter nogle der ville sælge mig to halve undervogne, som ikke var helt skrald, kontra jeg evt. var nød til at købe to hele sæt, og smide noget helt nyt ud, i princippet.
Det ville AP heldigvis!
....og SÅ er vi ved at være ved dags dato for, hvor langt jeg er i projektet. Så næste step er at undervogt tilpasset og monteret.
Jeg havde faktisk fundet en luftundervogn der var nogenlunde til at betale og var egentlig afklaret på at det var dét der skulle på. Undervognen (TA-Technix) får dog ikke suuuuuper gode anmeldelser, da den vidst er noget "bouncy". Men da det ikke er en bil jeg skal køre på ferie i, tænke jeg det går nok. Var egentlig på vej til at bestille, hvor på ebay står der at den passer til min model, men lidt længere nede står der så at den kun passer til op til 73 modellen. Den er lidt anderledes med torsionsstang osv. Så for en sikkerhedsskyld skriver jeg lige til TA-Technix, som bekræfter at den IKKE passer til min model. (74-75). Damnit...
Nå. På jagt igen. På div. sider på facebook finder jeg en der laver dem custom på koni dæmpere osv. Rigtig lækker undervogn egentlig. Men der koster puder og dæmper €1400 og en styring dertil koster i omegn af €2500. Så rundt regnet 30.000kr for en undervogn. Jaaaaeh neeeeej, det var måske lige i overkanten hvad jeg ville ofre.
Finder så ud af, også via div. forums at man kan tilpasse en Golf 1 undervogn og en Golf 2 undervogn til at passe. Så Golf 1 bagdæmpere "passer" foran og Golf 2 bagdæmpere "passer" bagi. Gik så på jagt efter nogle der ville sælge mig to halve undervogne, som ikke var helt skrald, kontra jeg evt. var nød til at købe to hele sæt, og smide noget helt nyt ud, i princippet.
Det ville AP heldigvis!
....og SÅ er vi ved at være ved dags dato for, hvor langt jeg er i projektet. Så næste step er at undervogt tilpasset og monteret.
Senest rettet af Fero 25. jun 2024, 19:03, rettet i alt 1 gang.
- These users thanked the author Fero for the post (total 2):
- mertodinlo • timan
-
Fero
- Nyt medlem
Det var prøvet faktisk. Det tog også noget, men langt fra det hele desværre. Og det kunne selvfølgelig heller ikke fjerne ir og de småhakker der var i kanterne
- Juhler
- Nyt medlem
- Geografisk region: USA
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Texas
- Has thanked: 178 times
- Been thanked: 65 times
De fælge ser ud som nye, kan godt finde nogen du må lege med også.
Fedt projekt og fedt med alle detaljer.
Udefineret endnu, noget med V8
(Min)
2022 Audi Q7 2.0T Premium (Hendes)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov
pt. afmeldt)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov -
Fero
- Nyt medlem
Tak. Ja det behøver jeg ikke lige gøre igen foreløbigt, men der er masser af guides på YT
-
Fero
- Nyt medlem
Jeg er lidt i et dilemma, om man bør sætte sorte/historiske nummerplader på? På den en side er det jo ok fedt, fordi det ikke er alle der kan gøre det (fordi man kan) og det måske er periodisk korrekt, men på den anden side, så laver jeg jo netop også en "moderniseret" version af en gammel bil, om man vil. - Det er jo trodsalt ikke en Ford-A eller lign. Eller bør man måske endda skifte til EU-plader, for et den kommer til at se mere "moderne ud"...
Help....
Help....
- Vedhæftede filer
-
- 1000005745.jpg (268.7 KiB) Vist 8597 gange
- Schmidt
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Århus C.
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 133 times
- Kontakt:
Tjaa tjooo - Jeg synes faktisk pladen uden EU mærke er super fin til den, MEN hvis jeg havde muligheden for de sorte plader havde jeg klart gjort det. Jeg synes sgu det har sin charme, uanset om bilen står originalt, eller sænket helt ned på maven.
Så en stemme på sorte plader herfra.
Så en stemme på sorte plader herfra.
VW ID. BUZZ 2026
Skoda Citigo · "MiniHulk"
Solgt: Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
Skoda Citigo · "MiniHulk"
Solgt: Audi A6 · 3.0 TFSI Quattro · Daytona Grey
- Mads H
- Nyt medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Kommerciel bruger: Mass IT ApS
- Geografisk sted: Tjæreborg
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 66 times
- Kontakt:
Min holdning er at hvis bilen er født med sorte nummerplader, så kan man godt sætte dem på. Så det vil sige biler indregisteret før d. 1/4-1976.
Der kan man så argumentere for, at hvis bilen er importeret efter denne dato så er den ikke født med de sorte nummerplader.
Der kan man så argumentere for, at hvis bilen er importeret efter denne dato så er den ikke født med de sorte nummerplader.
2021 Cupra Born 58 | 2017 Golf 7 SV 1.4TSI DSG7 R-Line+ | 1993 Corrado VR6
Selvstændig it-konsulent https://massit.dk
Selvstændig it-konsulent https://massit.dk
-
Fero
- Nyt medlem
Ja det kan selvfølgelig være et argument - som ikke gør det nemmereMads H skrev: ↑1. jul 2024, 08:43Min holdning er at hvis bilen er født med sorte nummerplader, så kan man godt sætte dem på. Så det vil sige biler indregisteret før d. 1/4-1976.
Der kan man så argumentere for, at hvis bilen er importeret efter denne dato så er den ikke født med de sorte nummerplader.![]()
Umiddelbart vil jeg mene, ud fra vedhæftet, at den er importeret i 2015. Og kørt 3000km på 9 år
- Vedhæftede filer
-
- Udklip.PNG (13.55 KiB) Vist 8581 gange
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
Hvis bilen er gammel nok, så på med sorte plader. Var den i Fole i weekenden?
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
-
Fero
- Nyt medlem
Tak for indsparket.
Det var den ja. Havde fået lov at parkere ret fint - lige ved siden af en stak unge mennesker der holdte technofest
Senest rettet af Fero 1. jul 2024, 09:42, rettet i alt 1 gang.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
Jeg spottede den på vejen hjem - den er også pæn i virkeligheden
‘83 Puch Maxi K
‘83 Puch Maxi Plus
-
Fero
- Nyt medlem
Tak, den fik da også en god sjat blikke, tommel-up og kommentarer med på vejen. Selvom jeg på ingen måde er "se mig" typen, så er det da aldrig noget man bliver træt af
- Dikal
- Medlem
- Geografisk sted: Gårslev
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 172 times
Fedt projekt
Mht luftfilteret så synes jeg ikke, at det gør noget, hvis du i forvejen har valgt, at den skal skydes i sænk osv.
Så må der gerne være lidt gejl i motorrummet også!
Du skriver, at du bor i det jyske. Men der står i din profil, at du bor på Bornholm?
Mere hvor du er henne geografisk i det daglige? Så man lige kan holde øje med, om den skulle komme susende forbi en dag?
Mht luftfilteret så synes jeg ikke, at det gør noget, hvis du i forvejen har valgt, at den skal skydes i sænk osv.
Så må der gerne være lidt gejl i motorrummet også!
Du skriver, at du bor i det jyske. Men der står i din profil, at du bor på Bornholm?
Mere hvor du er henne geografisk i det daglige? Så man lige kan holde øje med, om den skulle komme susende forbi en dag?
Nuværende: Mercedes C220d Night Edition
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke, 1x Kinesisk Svensker
-
Fero
- Nyt medlem
Selvom bilen ikke står på hjemmeadressen til dagligt, så tænker jeg ikke jeg vil reklamere på nettet med, hvor den står henne
- Dikal
- Medlem
- Geografisk sted: Gårslev
- Has thanked: 13 times
No worries
Var også mest fordi der stod Bornholm og du sagde sydjyske
Var også mest fordi der stod Bornholm og du sagde sydjyske

Nuværende: Mercedes C220d Night Edition
-
styker
- Aktiv medlem
- Has thanked: 108 times
- Been thanked: 284 times
Iflg nummerplade net et den reg 1 gang 31/12 1976, hvis det er tilfældet er det jo hvide plader der er historisk korrekte.
Og man syntes jo åbenbart ikke man skal kunne købe de gamle hvide plader med den korrekte font for perioden.
Den er også toldsynet i 2015 så man må formode den er hentet udenlands før det.
Har du den originale registreringsattest.
Alternativt kan du jo bestille en fødselsattest på bilen.
https://audi-tradition-parts.de/de_DE/dienstleistungen
Og man syntes jo åbenbart ikke man skal kunne købe de gamle hvide plader med den korrekte font for perioden.
-
Fero
- Nyt medlem
Ja jeg tror bare det er en dato der er sat ifbm. importen. Jeg har ikke org. attest desværre - så det kan godt være du har ret i, at det kunne blive noget bøvl. Er sikker på bilen er ældre end det, da den kun er lavet op til 74/75 (Ja den kan godt have stået et år uden indreg. meeeen)styker skrev: ↑3. jul 2024, 11:29Iflg nummerplade net et den reg 1 gang 31/12 1976, hvis det er tilfældet er det jo hvide plader der er historisk korrekte.
-
Fero
- Nyt medlem
Fik lidt tid her i weekenden til at begynde på noget undervogn. Startede foran da det siges at det er her der kræves mest tilpasning.
Det gik nemt at få det "gamle" ud.
Den første skilte jeg ad "som en mand" på gulvet med foden på og så bare fuld gas på slagnøglen. Det resulterede i at døren i garagen fik et ordentlig hak og flækkede, en halvsmadret slagnøgle, et ømt håndled og efterfølgende en puls på 200... Såååå ved den næste måtte jeg lige i T-Svandsen og købe et par fjedrespændere og gøre det ordentligt med nr 2. Man kan lige ane at fjederen er noget længere - så der var skrald på
En prøvemontering. Toppen var rigelig lang. Så den skulle der lige saves 1.5cm af. Lidt angsprovokerende at save i et helt nyt sæt støddæmpere.
Bolthullet skulle også lige have 2 millimeter.
Stykket ved bærarmen var også lidt smallere, så igang i CAD og 3d printeren og lave et par spacere. De skal ikke holde noget vægt, blot centrere.
Der er stadig 4-50mm gevindt at give af vil jeg tro.
Før Efter Før Efter Syntes det ser fornuftigt ud. Måske den lige skal hæves en my. Den er lidt "bouncy", men kører faktisk ok lækkert.. Nu skal jeg bare lige have skiftet bagi. Den skulle efter sigende være nærmest bolt on.
Det gik nemt at få det "gamle" ud.
Den første skilte jeg ad "som en mand" på gulvet med foden på og så bare fuld gas på slagnøglen. Det resulterede i at døren i garagen fik et ordentlig hak og flækkede, en halvsmadret slagnøgle, et ømt håndled og efterfølgende en puls på 200... Såååå ved den næste måtte jeg lige i T-Svandsen og købe et par fjedrespændere og gøre det ordentligt med nr 2. Man kan lige ane at fjederen er noget længere - så der var skrald på
En prøvemontering. Toppen var rigelig lang. Så den skulle der lige saves 1.5cm af. Lidt angsprovokerende at save i et helt nyt sæt støddæmpere.
Bolthullet skulle også lige have 2 millimeter.
Stykket ved bærarmen var også lidt smallere, så igang i CAD og 3d printeren og lave et par spacere. De skal ikke holde noget vægt, blot centrere.
Der er stadig 4-50mm gevindt at give af vil jeg tro.
Før Efter Før Efter Syntes det ser fornuftigt ud. Måske den lige skal hæves en my. Den er lidt "bouncy", men kører faktisk ok lækkert.. Nu skal jeg bare lige have skiftet bagi. Den skulle efter sigende være nærmest bolt on.
- These users thanked the author Fero for the post (total 3):
- mertodinlo • gauner • HansH
- gauner
- Nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Dobbelt A
- Has thanked: 269 times
Hold k... griner stadig af første fjeder... Ser filmen for mig
hilsen Michael
- HansH
- Admin
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
Garagedøren flækket ?!?
Prøv lige at forklare lidt mere detaljeret hvad der præcis er foregået her ... til én som ikke kan se scenariet for sig ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
- The Micktrix / Dk
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 462 times
- Been thanked: 286 times
Haha
Kan lige se det for mig med døren. Det kan blive lidt halv farlig
Kan lige se det for mig med døren. Det kan blive lidt halv farlig
- These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post:
- Fero
Daliy driver - Mercedes w204 200 Kompressor 400.000 km

Only for fun - Mercedes W124 280 TE 1995 / Maserati Gransport 2007

Next project - Datzun 240z 🫡

Only for fun - Mercedes W124 280 TE 1995 / Maserati Gransport 2007

Next project - Datzun 240z 🫡
- mojo
- Aktiv medlem
- Geografisk sted: Stjær
- Has thanked: 333 times
- Been thanked: 322 times
Det gamle trick med at sætte foden på fjederen og løsne møtrikken med en luft nøgle har jeg gjort 100 vis af gange da jeg var i hugger branchen.
Men lige nøjagtig Audi 100 fjederen var den værste da den er trykket mega meget sammen så den udvider sig helt vildt så luft nøgle og topleje flyver væk, og huset den anden vej.
Men lige nøjagtig Audi 100 fjederen var den værste da den er trykket mega meget sammen så den udvider sig helt vildt så luft nøgle og topleje flyver væk, og huset den anden vej.

- These users thanked the author mojo for the post (total 3):
- gauner • Fero • TheBlueStingray
- Juhler
- Nyt medlem
- Geografisk region: USA
- Geografisk sted: Texas
- Has thanked: 178 times
- Been thanked: 65 times
De der 3D printede spacere, tror ikke de holder i længden ved vrid og sådan. Det er trods alt kun plastic, nu har du tegningen så ring til den lokale smedevirksomhed og få drejet nogen i stål.
- These users thanked the author Juhler for the post (total 2):
- TheBlueStingray • KMDTHY
Udefineret endnu, noget med V8
(Min)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov
pt. afmeldt)
1985 Toyota Corolla AE86 (For sjov -
Fero
- Nyt medlem
Toppen fra de gamle støddæmpere skal flyttes over på de nye, for at de passer i toppen af tårnet.
Men det er jo også den der holder fjederen på plads. Den "nemme"- men til tider farlige måde, er bare at ligge fjeder/støddæmper flad på jorden, sætte en fod på fjederen (så dén i det mindste ikke flyver nogle steder) og så ellers bare skrue toppen af imens den fjederen jo er under spænd. På moderne biler er det ofte ikke så galt, da de ikke er voldsomt i spænd. Men det var de her.... Og når du så frigiver en fjeder der er MEGET i spænd, så skal al den energi jo et eller andet sted hen. Og det er så toppen den ene vej (Hvor min slagnøgle er og min hånd), og så støddæmper den anden vej
(Ikke min video, men giver måske en forklaring)
Det her er så resultatet af at en støddæmper med meget fart, der rammer en dør