u_bull skrev: ↑10. jun 2021, 13:45
Ok - jeg måtte lige lede lidt efter artiklen.
Det er jo ikke noget JEG har analyseret mig frem til...
Lad os blive enige om at "overordnet set" ikke er det samme som "alle".
Overordnet er der en trend - nogle falder lidt under trenden, andre lidt over...
Jojo, men nu er statistik jo en dejlig ting, der kan analyseres og hvor noget der giver rigtig god mening på papiret viser sig at være forkert.
Overordnet set vil i min verden vel stadig betyde at du mener flertallet? Eller har jeg misforstået dit indlæg? Hvis jeg har forstået det korrekt, så er jeg ikke enig. Der begynder at køre rigtig mange teslaer rundt, og dem der køber dem er almindelige familier som leder efter en bil til deres behov.
Hvis du kigger et par år tilbage, så vil jeg være mere enig, men stille og roligt som Model 3 vinder frem, skifter gruppen af ejere (per min erfaring, har ingen anden analyse end det på hvem der køber dem) også til at være folk der leder efter en bil til et behov og er lidt ligeglad med mærket. I samme omgang har jeg lidt indtryk af at nogle anser Tesla til at være premium alá Audi, tror dog mere dette er pga, prisen end noget andet.
u_bull skrev: ↑10. jun 2021, 13:45
Overordnet set så vil Tesla-ejere gerne købe en Tesla igen, selvom om de samme Tesla-ejere i mindre grad mener at bilen har levet op til forventningerne.
Hvis dét ikke er lidt fanboy-agtigt, så ved jeg snart ikke
Det kan man jo sige, men så kommer det altid berømte spørgsmål jo - hvorfor vil de det?
1) Er det "bare" pga mærket? Det kan være, jeg tror det ikke.
2) Er det fordi de måske er mere ligeglade med samlekvaliteten men er glad for resten af måden biler kører på? - kunne være, men tror det ikke.
3) er de måske irriterede på mærket, men føler ikke der er alternativer? Den tror jeg mere på, for selvom du måske er utilfreds med bilen, så har der indtil for nyligt ikke været noget der rigtig mindede om alternativer. Der var Id.3 som jo er ret ny, men hvor du jo længe har fået en bil hvor mange funktioner har mærket. For ganske kort tid siden kom Id4 så, og for endnu kortere tid siden kom Enyaq og Audi Q4 (er det ikke det den hedder) ligesom Hyundai og Kia også rigtig kommer ind i kampen nu. Men hvis du går bare 3 måneder tilbage var der tæt på ingen alternativer. - Og ja, her rammer du det jeg tror der er årsagen.
Personligt tror jeg ikke det er fordi folk er fanboys, det er der helt klart nogle som er, men jeg ser det ikke som årsagen til hvorfor folk på den ene side kritiserer bilen, men på den anden side vil købe igen. Til gengæld tror jeg at folk vender sig til at køre elbil. En normal benzin bil bliver sygt kedelig og kører "sløvt" efter at have fået el, så mon ikke folk bare bliver glade for måden den kører.
u_bull skrev: ↑10. jun 2021, 13:45
Jeg siger nu heller ikke at FDM ubetinget har ret, men der stilles da skarpt på nogle pudsigheder.
Det hele har naturligvis også noget med hvilke elementer der er vigtige for de enkelte.
Helt klart, men igen, statistik er jo kun halve sandheder
Tallene lyver ikke, men de fortæller bare ikke nødvendigvis årsagen til hvorfor tallene er som de er.
u_bull skrev: ↑10. jun 2021, 13:45
For nogle er det meget vigtigt at bilen er teknisk nyskabende og så gør det måske mindre at bilens samle- og materialekvalitet halter lidt.
Andre ville ikke kunne holde ud at køre i en bil der knirker i samlingerne, men kan måske godt leve med 350km rækning...
Korrekt, men nu er Tesla jo ikke den eneste bil hvor du kan være uheldig, kender da flere med Passat der oplever sjove knirke lyde alle mulige steder fra - du kan også gå ud og kigge på min, når du så har kigget og nærstuderet samlingerne som folk jo gør på tesla, så tror jeg du vil blive overasket. De er begge lige dårligt/godt samlede (og her kigger jeg udelukkende på de 2 biler i min indkørsel, ikke generelt)