VCDS - hvordan begynder man?
- Ztrejfer
- Medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
VCDS - hvordan begynder man?
Som nytilkommen ejer af en dejlig Audi A3 har jeg naturligvis også opdaget eksistensen af VCDS. Jeg ved som de fleste kun de basale ting om biler, men et eller andet sted skal man jo starte - og i denne digitale tidsalder er VCDS måske en rigtig god måde både at lære sin bil at kende på - foruden naturligvis det morsomme i at kunne lege med bilens indstillinger.
Så vidt jeg kan forstå fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/VAG-COM, så kører VCDS kun på Windows. Har selv Mac, og har bestemt ikke tænkt mig at skifte styresystem. Så der er sikkert ingen mulighed for at sætte det op på en Mac, da den software, der ligger i bilerne, nok også er Windows-baseret, således at man ikke skal gøre sig håb om, at VCDS bliver egentlig Mac-kompatibelt. Vil det så betyde, at man skal anskaffe sig en Windåse eller kan man få specielle VCDS-enheder? (vil ikke skulle bruge en Windåse til andet en VCDS).
Anyway, findes der er crash-kursus i VCDS eller følger et sådant med ved køb - og hvor køber man bedst og billigst?
På forhånd tak.
Så vidt jeg kan forstå fra https://en.m.wikipedia.org/wiki/VAG-COM, så kører VCDS kun på Windows. Har selv Mac, og har bestemt ikke tænkt mig at skifte styresystem. Så der er sikkert ingen mulighed for at sætte det op på en Mac, da den software, der ligger i bilerne, nok også er Windows-baseret, således at man ikke skal gøre sig håb om, at VCDS bliver egentlig Mac-kompatibelt. Vil det så betyde, at man skal anskaffe sig en Windåse eller kan man få specielle VCDS-enheder? (vil ikke skulle bruge en Windåse til andet en VCDS).
Anyway, findes der er crash-kursus i VCDS eller følger et sådant med ved køb - og hvor køber man bedst og billigst?
På forhånd tak.
Audi A3
- Fonne
- Medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 230 times
Re: VCDS - hvordan begynder man?
Omkring priser, så kan denne tråd måske hjælpe ? ...
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=94&t=112629
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=94&t=112629
-
Fabia Combi
- Medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Søgning på "mac" i overskriften på OBD scanners forum på TDIClub.com http://forums.tdiclub.com/forumdisplay.php?f=21 viser at det kan lade sig gøre med en windowsemulator på Mac.
Apple Bootcamp: https://www.apple.com/support/bootcamp/
Apple Bootcamp: https://www.apple.com/support/bootcamp/
- HansH
- Admin
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 4205 times
- Been thanked: 5780 times
VCDS er jo ikke målet - men midlet.Ztrejfer skrev:Anyway, findes der er crash-kursus i VCDS eller følger et sådant med ved køb.....
At sætte nogle flueben og aflæse nogle måleblokke er ikke den store kunst.
Kunsten er at vide hvordan aflæste data fortolkes, og hvilken betydning et givet flueben har i forhold til lige netop din bil.
Der tror jeg kun der er den slagne vej frem.
Start med at kigge, og prøv derefter forsigtigt at ændre en "harmløs" indstilling og se om du kan få det til at slå igennem.
Og så ellers søgning og læsning i det uendelige på alle de fora du kan støve op.
Samt spørge om hjælp til specifikke ting på de selvsamme fora.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Ztrejfer
- Medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Tak for indlæggene. Ovenstående kommentar er jo glimrende, tak for det. Det er også mest nysgerrigheden, der driver denne interesse. Samt en idé om, at man kan konfigurere bilens skjulte muligheder lidt mere nøjagtigt end man ellers kan få forhandler/service til at gøre - ikke sandt? 
Audi A3
- Fonne
- Medlem
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 230 times
Det kunne også ske at man kunne tilbyde lidt vin/øl for at må kigge over skulderen på en Vagcars bruger et par timer, og få det basale ind på den måde ...
-
lei
- Helt nyt medlem
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 9 times
VCDS kan fint afvikles gennem Parallels på Mac - det gør jeg selv. Men det fordyrer jo unægteligt projektet, når det koster licens til Parallels og Windows oveni selve VCDS.
- Krog
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8362 Hørning
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 16 times
Men stadigvæk billigt ift. lignende systemer, Bosch, VAS m.fl.lei skrev:VCDS kan fint afvikles gennem Parallels på Mac - det gør jeg selv. Men det fordyrer jo unægteligt projektet, når det koster licens til Parallels og Windows oveni selve VCDS.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
Nej, "manualen" er håbløs, men sværere er det heller ikke, hvis ikke du er helt teknik forskrækket.Ztrejfer skrev:Anyway, findes der er crash-kursus i VCDS eller følger et sådant med ved køb - og hvor køber man bedst og billigst?
Jeg købte mit på en tur til USA, det var klart billigst.
- tuxx
- Medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Kan man ikke bare bruge Virtualbox? Det har jeg altid brugt til VM.lei skrev:VCDS kan fint afvikles gennem Parallels på Mac - det gør jeg selv. Men det fordyrer jo unægteligt projektet, når det koster licens til Parallels og Windows oveni selve VCDS.
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
-
lei
- Helt nyt medlem
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 9 times
Sikkert - jeg havde bare Parallels i forvejentuxx skrev:Kan man ikke bare bruge Virtualbox? Det har jeg altid brugt til VM.lei skrev:VCDS kan fint afvikles gennem Parallels på Mac - det gør jeg selv. Men det fordyrer jo unægteligt projektet, når det koster licens til Parallels og Windows oveni selve VCDS.