Hvordan justeres en gevindundervogn bedst?

Alt vedr. sænkning, større bremser mv.
Besvar
hmg
Nyt medlem
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hvordan justeres en gevindundervogn bedst?

Indlæg af hmg » 28. feb 2009, 12:58

Har lige fået en gevindundervogn til min Golf 3, som skal monteres snarest, men har lige et par spørgsmål:

- Hvordan "låser/spænder" man den? Er det bare den nederste blå-'skive', som skal drejes modsat med den medfølgende nøgle, så den spænder mod den anden blå-'skive'? Og hvor hårdt skal den spændes?

- Hvordan sikre man bedst muligt, at bilen er justeret lige lavt på højre og venstre side? Er det at måle fra centrum af navet til skærmkanten, eller er der en mere præcis metode?

Gevindundervognen er nogenlunde magen til denne:
Billede

Flamiq
Aktiv medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 120 times
Been thanked: 121 times

Re: Hvordan justeres en gevindundervogn bedst?

Indlæg af Flamiq » 1. mar 2009, 00:00

Umiddelbart lyder det lidt for mig som om, du også får brug for hjælp til selve monteringen fra en, der kender til sådant arbejde :?
Ikke at jeg kan hjælpe dig :oops:, men det lyder "farligt" i mine øre, at du ikke ved, hvordan "man" justerer på den :|
Håber self' at det lykkes for dig at få den monteret (med god hjælp herfra :mrgreen: )
Mvh.
Flemming
2020 Skoda Kamiq 1,5 Style dsg act

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 32 times
Been thanked: 277 times
Kontakt:

Indlæg af Sorens2 » 1. mar 2009, 00:11

Uden at blive personlig vil jeg igen mene at det burde være ulovligt at skrue på vitale dele på ens egen bil.
Især hvis man ikke kan gennemskue at en kontramøtrik bare skal spændes kontra for at låse. Og hvor meget.
Leave it to the pros....

Søren S2
G5 R32 - Porsche Diesel Junior

Brugeravatar
Skyggen
Aktiv medlem
Geografisk region: Nordsjælland

Indlæg af Skyggen » 1. mar 2009, 00:27

Sorens2 skrev:Uden at blive personlig vil jeg igen mene at det burde være ulovligt at skrue på vitale dele på ens egen bil.
Især hvis man ikke kan gennemskue at en kontramøtrik bare skal spændes kontra for at låse. Og hvor meget.
Leave it to the pros....

Søren S2
Tjoo, men lur mig om ikke også "the pros" har skulle lære skidtet engang?

Det er nok ikke for at genere manden spørger, det er sq nok fordi han søger viden.

Hellere han gør det end at han bare klasker lortet på og håber på det bedste.
/Skyggen
>>>G1-Mandens fanklub>>>http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 757&ref=mf<<<
En fjæsing er en herlig dykpumpe - "Det var ikke mig og desuden var jeg fuld!"

Brugeravatar
Brixxx
Nyt medlem
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Tune

Indlæg af Brixxx » 1. mar 2009, 02:41

Ja jeg har det også nogle gange med at kaste mig ud i ting som ikke ikke lige på forhånd kender alt til, men det er altid lykkes mig at lave det færdigt og det fungere og det bliver også gået efter af fagmænd lige inden for det pågældene fag...

Det er ikke så svært og skifte sådan en undervogn og ja du skal bare tage et skydelæred og måle fra gevindet starter i bunden af støddæmperen og op til kontramøtrikken og det mål skal bare være ens på hvert sit sæt (altså forhjul og baghjul) så kan det ikke gå helt galt ;)

Som regl så kan der godt være meget mere gevind tilbage på bagdæmperne end på fordæmperne så som jeg skrev lige før så skal du måle på feks højre bagdæmper og så skal målet passe med venstre bagdæmper.... lige ledes foran :!:

Når det så er gjordt så det bare at spænde den øverste kontramøtrik ned til den anden og så er den justeret ;)

Du skal ikke voldspænde den, men den skal spændes hård, men det ligger i hånden så giv den bare så du mene den sidder ordenligt fast :!:

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 32 times
Been thanked: 277 times
Kontakt:

Indlæg af Sorens2 » 1. mar 2009, 09:22

Selvfølgelig skal man lære det på et tidspunkt.
Men det gør man sgu bedst hvis man får hjælp til det af en der har erfaring. Så er man sikker på at det virker og man har lært noget.
Men ja, mål gevindet der er tilbage og lav det magen til i den anden side. For og bag kan let være forskelligt.
Kig på bilen når den så kommer ned og mål evt. op til skærmen i hver side.
Husk sporing bagefter.

Søren S2
G5 R32 - Porsche Diesel Junior

hmg
Nyt medlem
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af hmg » 1. mar 2009, 10:42

Brixxx skrev:Ja jeg har det også nogle gange med at kaste mig ud i ting som ikke ikke lige på forhånd kender alt til, men det er altid lykkes mig at lave det færdigt og det fungere og det bliver også gået efter af fagmænd lige inden for det pågældene fag...

Det er ikke så svært og skifte sådan en undervogn og ja du skal bare tage et skydelæred og måle fra gevindet starter i bunden af støddæmperen og op til kontramøtrikken og det mål skal bare være ens på hvert sit sæt (altså forhjul og baghjul) så kan det ikke gå helt galt ;)

Som regl så kan der godt være meget mere gevind tilbage på bagdæmperne end på fordæmperne så som jeg skrev lige før så skal du måle på feks højre bagdæmper og så skal målet passe med venstre bagdæmper.... lige ledes foran :!:

Når det så er gjordt så det bare at spænde den øverste kontramøtrik ned til den anden og så er den justeret ;)

Du skal ikke voldspænde den, men den skal spændes hård, men det ligger i hånden så giv den bare så du mene den sidder ordenligt fast :!:
Takker for det rigtig fine svar ;).

Og til jer andre - bare rolig, jeg skal ikke selv montere gevindundervognen, det skal jeg have en uddannet mekaniker til. Men jeg ville bare lige forhøre mig her på dette forum, inden montering og justering... så jeg er på den sikre side :lol:.

Martin Terp
Helt nyt medlem
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Martin Terp » 4. mar 2009, 15:25

En gevind-undervogn justeres bedst med en "Corner Weight" - men det er de færreste der går den vej, da det koster lidt gryn... :)

Besvar

Tilbage til "Undervogn"