Octavia 2.0TDi 2022 stc. Fejl drivlinje, ydelse begrænset

Besvar
MA
Helt nyt medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Octavia 2.0TDi 2022 stc. Fejl drivlinje, ydelse begrænset

Indlæg af MA » 24. sep 2024, 15:02

Jeg er den "delvist" lykkelige af den tredje Octavia diesel stc.
Vores spørgsmål er, om andre har erfaringer eller viden om temperatur-problemer/nedsat motorydelse, på den model?

Vi skiftede i foråret 2024 til den seneste version model 2022 2.0TDi stc.

Vi trækker gerne campingvognen igennem Europa, som vi har gjort med de foregående 2.0 og 1.9tdi versioner.
Den seneste af vores Octaviaer, er med DSG gear.

Da vi kørte i sommers, blev den varm. Altså dvs. SLET ikke så varm som de andre modeller vi har haft, men alligevel meldte den fejl og nedsat motorydelse, så snart kølevandstemp. nåede 100gr. (Drifttemp. er 90gr) altså en ganske lille margin, særligt når der trækkes over motorvejs-bakker.
De tidligere Octavia vi har haft, har før ligget på ca.115-120gr, uden fejl og bøvl. (Så skal de helst heller ikke blive varmere, det er jeg med på)

Fejlen oplevede vi 15-20 (forskellige) gange i løbet af køreturen på godt 4000km Hver gang fejlen dukkede op, "poppede" fejlmeddelelsen op i displayet, og forsvandt ligeså hurtigt igen, sådan blinkede fejlen løbende, end til at kølevandstemp. faldt til under 100gr.
Hver gang stod der: fejl, drivlinje ydelse begrænset". Enkelte gange koblede klimaanlæg fra.
Vi forsøgte at video-optage fejlene, for dokumentationens skyld.

Vi får at vide at der ingen fejl er logget i bilen omkring det. Videoer er fremvist til Skoda.

Jeg har vanskeligt ved at tro, at vi er de eneste der har dette "problem", med en så udbredt bilmodel.

Beskeden fra Skoda er; at sådan er det bare. I øvrigt er det helt unormalt at de overhovedet bliver over drifttemp. på 90gr. får jeg at vide.
Det er nok fordi de ikke selv har prøvet at køre med hænger i bjerge.
Bilen er fortsat indenfor fabriksgaranti, og jeg er klart af den opfattelse at det er en fejl, som skal udbedres under garantien.

T.o. Så er det efter sigende den rette køler størrelse, som er monteret, da trækket er fabriksmonteret. Oplyser Skoda.

Jeg ser frem til at høre om der skulle ligge erfaringer eller viden hos andre, der måtte have oplevet lignende? Eller kender til løsninger?

Info:
Campingvognens vægt: 1500kg bilen må trække 1600kg og det er "kun" en 225cm bred vogn. Underforstået, den burde ikke være maks presset.
Ude-temperaturen var 27-31gr, så altså heller ikke ekstreme forhold der.

På forhånd mange tak.
Mvh. Morten

perw
Medlem
Geografisk region: København
Has thanked: 71 times
Been thanked: 250 times

Re: Octavia 2.0TDi 2022 stc. Fejl drivlinje, ydelse begrænset

Indlæg af perw » 24. sep 2024, 19:41

Vi har en 2017 2.0 TDI og vi var afsted her i sommers med op til 39 grader udendørs temp.

Jeg holder så øje med olietemperaturen da det er min erfaring at den stiger meget mere end kølevandet. Når olien kommer op over 120 grader så begynder vandet også at stige. Enkelte gange kom olien op på 130 grader og så holdt vi lige kort pause, indtil temp faldt.

Holdt du øje med olietemperaturen?

MA
Helt nyt medlem

Indlæg af MA » 24. sep 2024, 19:55

Det var en 2015'er 2.0 tdi vi havde tidligere, den havde heller ingen problemer.
Men nej, jeg har ikke kunnet finde et sted hvor olietemperturen kan aflæses, så den kender jeg desværre ikke.
Der er flere dele der undrer mig, særligt at den i displayet skriver "fejl" men at der efter sigende ingen fejl er registreret i loggen.
Ligeledes at den fejl vi oplevede mange gange opstod/poppede frem og forsvandt ligeså hurtigt, hver gang køletemp. ramte 100gr. meddelelsen poppede frem mange gange end til temp, var under 100gr.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Geografisk region: Vestjylland
Has thanked: 343 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af GranTurismo » 24. sep 2024, 21:46

Vandtemp er ikke nødvendigvis 90 grader bare fordi den viser det. Den kan sagtens være 85 eller 95, for ikke at forurolige føreren. Derfor kan den stige til 100+ på kort tid på viseren. Olietemperatur skulle den kunne vise i MFD (multifunktionsdisplay mellem omdrejningstæller og speedometer).

Er den født med træk fra fabrikken? Det kan på en del modeller gøre en forskel i form af større køler fra fabrikken og så burde kølervæsken aldrig blive for varm. Olien derimod kan nemt overstige 120-130 grader, hvor oliens smøreevne begynder at nedbrydes hurtigere.

Når kølervæsken stiger til 100+ kører ventilatoren så? Hvis ikke så kan det være termostaten, som ikke virker korrekt.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

MA
Helt nyt medlem

Indlæg af MA » 25. sep 2024, 16:21

Vi får fortalt at den er født med træk fra fabrik.
Jeg har ikke kunnet se eller høre om blæseren tænder på motorvejen, men den tænder ihvertfald når den regenererer partikelfilter.
Jeg nævner det lige til værkstedet...
Det skulle kunne være mange dele der svigter. Efter sigende er vandpumpen elektrisk på denne model, og derfor ikke koblet på tandrem, som tidligere, så både dén, forsyning dertil, eller styring kan gøre at den ikke kører tilstrækkeligt.

Brugeravatar
TomDK
Nyt medlem
Geografisk region: Nordsjælland
Has thanked: 92 times
Been thanked: 66 times

Indlæg af TomDK » 25. sep 2024, 21:09

Du skal ikke acceptere den besked fra Skoda. De skal tage ansvar for den bil de har leveret til dig! Jeg tænker der må være noget galt.

Vi har en Octavia st.car. TSI 150 hk vi trækker hestetrailer med. Den holder en vandtemp. på 90 grader, men olietemp kan godt stige til 110 grader når der er fyldt trailer på. Et eksempel - vi kørte i sommers strækningen Nordsjælland til Lemvig med 100 kmt på fartpiloten, og et gennemsnitsforbrug på blot 7,3 kml - hvilket er meget lavt for denne bil, men viser noget om hvor meget motoren blev presset. Det var helt problemfrit og der var hverken undervejs eller efter nogen fejl på bilen. På vej blev fartpiloten sat til 85 kmt og forbruget var 11,5 kml.

Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 194 times

Indlæg af Avatar » 26. sep 2024, 07:35

Nogle VAG dieselmotorer har vandpumper der er elektrisk kapacitetsreguleret. Dén elektromekaniske regulering kan gro fast.

Det er ikke 100% givet der sættes fejlkode på fastgroet kapacitetsregulering.

MA
Helt nyt medlem

Indlæg af MA » 26. sep 2024, 08:05

@TomDK
Det skal siges at vi alene har oplevet det når der var større bakker end i DK.
Men uanset, er jeg af den overbevisning at det ikke er normalt, og altså derfor en fejl.
Jeg er i løbende dialog med skoda værkstedet og håber fortsat på en løsning.

@Avatar Tak for input, jeg nævner det for værkstedet.
Ved du om det er normalt ved en fejl, at den "popper" op på displayet mange gange... I stedet for bare at blive der?

I øvrigt TAK alle, for input.
Jeg forsøger at finde frem til an løsning, og deler den, så snart der måtte være afklaring.
These users thanked the author MA for the post:
HansH

Medlem
Geografisk region: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 194 times

Indlæg af Avatar » 26. sep 2024, 16:04

MA skrev:
26. sep 2024, 08:05
@Avatar Tak for input, jeg nævner det for værkstedet.
Ved du om det er normalt ved en fejl, at den "popper" op på displayet mange gange... I stedet for bare at blive der?
Jeg kan ikke huske andre detaljer end at det var voldsomt omfattende og _d_y_r_t_. Der nåede at blive skiftet både turbolader og topstykke inden en vaks mekaniker (på et ikke-autoriseret værksted) viste noget om det der fastgroet elektromekanik i vandpumpen. Gennem hele fejlforløbsperioden var det fejlmeldninger til føreren om varm motor.

MA
Helt nyt medlem

Indlæg af MA » 1. okt 2024, 12:27

Der er desværre ikke meget nyt at berette til "fejlen"
Værkstedet fastholder at det ikke er en fejl at den går i nødprogram ved køletemp. på 100gr.

Er der nogen der har kendskab til hvornår En 2.0TDi Octavia fra 2022 går i nødprogram og drosler motorydelsen? ved forhøjet køletemp....

Normal driftstemperatur er 90gr
Vi oplevede, som tidligere beskrevet, at så snart kølervæsken nåede 100gr, gik bilen i nødprogram, og meldte fejl på drivlinje.
Bilen har været på værksted flere gange efterfølgende, men der kan ikke konstateres fejl.

Vi bliver fortalt at det er standard, at den ved 100gr går i nødprogram, for at beskytte sig.
Vi har tidligere haft en Octavia 2.0TDi fra 2015 - det var ikke unormalt at den viste 115-120gr når vi trak campingvogn over motorvejsbakker...

Hvorfor jeg stiller mig uforstående overfor den udmelding.

Kan det passe at der "kun" er margin på 10gr - imellem driftstemp. til nødprogram?

Jeg har vedhæftet billede fra instruktionsbogen, der tydeligt viser at "høj" temperatur ligger fra 120-130gr og at driftsområdet for køletemp. ligger imellem 70-120gr
Vedhæftede filer
1000004317.jpg
1000004317.jpg (90.15 KiB) Vist 2287 gange
20240930_080749.jpg
20240930_080749.jpg (86.29 KiB) Vist 2287 gange

MA
Helt nyt medlem

Indlæg af MA » 1. okt 2024, 13:08

@Avatar
Jeg har nævnt dit input for værkstedet.
De nævner at de endnu ikke har set fejlen på denne modelvariant, men nikker genkendende til problematikken på modellen før.
Dog menes det ikke at være tilfældet her, da vores temp. egentligt er stabil nok, bortset fra når der skal ydes ekstra ved motorvejsbakker.
Den fejl du omtaler, fremkom under normal/uændret kørsel, hvor temp. pludselig stiger...

MA
Helt nyt medlem

Indlæg af MA » 24. okt 2024, 07:51

Til orientering.

Jeg har været i dialog med Skoda Danmark/Semler, som oplyser at det er helt normalt at bilen går i nødprogram og skal genstartes!!!!
Kort fortalt, så skal det blot accepteres, at man skal holde ind på hver rasteplads igennem Europa, hvis der har været en bakke (lidt længere/højere end i DK)

Vi har senest rettet henvendelse til FDM for at afsøge mulighederne derigennem.

Jeg hører fortsat meget gerne hvis andre skulle have oplevet det samme, omend det ikke ladet til det Dermed endnu mere sandsynligt at det ER tale om en fejl bilen.

Brugeravatar
HansH
Admin
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 4205 times
Been thanked: 5780 times

Indlæg af HansH » 24. okt 2024, 08:08

Det lyder helt gak, og kan selvfølgelig ikke være rigtigt.
De må have læst på Trump-lektien: benægt, benægt, benægt...

Ind i ringen med FDM !
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf (300) : viewtopic.php?f=108&t=156813

MA
Helt nyt medlem

Indlæg af MA » 24. okt 2024, 08:39

Benægt, benægt, benægt .... virker efterhånden desværre som standard fra MANGE aktører. Lige end til noget kommer i medierne, eller lign. så er alt muligt..
Ærgerligt det skal være sådan.

Jeg annerkender at det kan være vanskeligt at finde en fejl på en kompliceret computer, som en bil efterhånden er, men så må trods alt erkende at der ER en fejl, og tilsikre at den udbedres uden omkostninger for ejeren.

Lad os se om FDM har nogle tråde at trække i.
Skulle det mod forventning være "normalt" som Skoda påstår, så bør der jo være (mange) andre der oplever det samme.

Bace
Helt nyt medlem
Been thanked: 3 times

Indlæg af Bace » 24. okt 2024, 09:33

Vi havde problemer med kølevandstemperaturen på vores Passat TDI fra 2018 - fik skiftet vandpumpe, netop pga. problemer med styringen... den kom op på 108 grader udlæst via OBD dongle og kunne kun holdes der "nede" ved at køre i lavt gear og mange omdr. (Vi så ingen problemer ved kørsel i DK)

Den nåede at bruge en smule kølevæske sansynligvis pga. tryk i systemet, dog ikke så meget at den kom under minimum.
Vi fik ikke nogen alarmer - jeg kunne blot se at den begyndte at stige på termometeret, hvilket den ellers aldrig har gjort - og ved udlæsning fra OBD kunne jeg se en temp på 108 grader....

Kunne være interessant at få afklaret hvad den reelle kølevandstemperatur er når den sætter en fejl og om problemet evt. kan afhjælpes ved at gå i lavt gear og give maskinen nogle flere omdr. ?

MA
Helt nyt medlem

Indlæg af MA » 24. okt 2024, 09:44

@Bace
Tak for input.
Vi kørte netop i S "sport"-gear for at have lidt højere omdrejninger på motoren.
Det fandt vi at det virkede bedre med campingvogn, da den ellers skiftede meget imellem gearene.
Dermed kørte den med mere stabil hastighed, fremfor at den forsøgte at buge 7. gear og alligevel ikke kunne holde hastigheden.

Forresten, så får vi fortalt at den netop ikke har sat en fejl. ihvertfald (efter sigende) ikke lavet en log på det....

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 75 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Lau16 » 25. okt 2024, 21:14

MA skrev:
24. okt 2024, 07:51
Til orientering.

Jeg har været i dialog med Skoda Danmark/Semler, som oplyser at det er helt normalt at bilen går i nødprogram og skal genstartes!!!!
Kort fortalt, så skal det blot accepteres, at man skal holde ind på hver rasteplads igennem Europa, hvis der har været en bakke (lidt længere/højere end i DK)
Har du det på skrift?
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

MA
Helt nyt medlem

Indlæg af MA » 28. okt 2024, 13:19

Hej @Lau16
De har opsat nogle betingelser i deres mail, hvor de ikke forholder sig til den videodokumentation jeg har vedlagt, men ja, jeg har haft dialogen med Semler pr. mail.

Skrivelse fra Semler:
Vi har undersøgt det sammen med vores tekniske afdeling.
Vi beklager de oplevelser, du havde med bilen. Det du oplevede sidste år kan ske igen, hvis betingelserne er de samme, det vil sige følgende:
• ved kørsel i kuperet terræn med høj ude-/omgivelsestemperatur (+30 gader) samtidig med
• stor belastning på motoren grundet træk med campingvogn og
• øget belastning af airconditionanlæg og kølesystemet
Der er derfor ikke tale om fejl på din bil. Det er helt normalt at din Octavia vil reagere ved ovennævnte betingelser.

Mine kommentarer:
Vi kørte på almindelige motorveje som A7 A9 - altså IKKE bjergkørsel eller lignende.
Der var ikke altid over 30 gr. når fejlen fremkom.
Belastningen på hængeren er 100kg UNDER det som bilen MÅ trække. og det er en smal vogn..
Der bør ikke være unormalt høj belastning på klimaanlæg ved udendørs. temp under 30gr. - vi har samtidig Llumar IRX solfilm på vinduer, for netop at bidrage til mindre belastning på klimaanlæg.

perw
Medlem
Has thanked: 71 times
Been thanked: 250 times

Re: Octavia 2.0TDi 2022 stc. Fejl drivlinje, ydelse begræns

Indlæg af perw » 28. okt 2024, 13:29

Jeg har i mange år kørt med campingvogn efter efter Octavia med 2.0 TDI motor.
2004-2008
2008-2018
2018-nu

Vi kører med en 2.3 m 470 campingvogn, som vejer omkring 1400 kg.

Vi har aldrig oplevet det.

I år havde vi dog 35-39 grader udenfor, så ved nogle opstigningerne i Toscana og på vej hjem før sankt Bernhard tunlen, kom olie temp tæt på 130 grader og vand temp steg til 110-115 grader, så her holdt jeg lige ind i 5-10 min med løbende motor indtil olie og vand temp var faldet og så kørte vi videre.

Men vi har aldrig oplevet at motoren er gået i nødprogram.

MA
Helt nyt medlem

Indlæg af MA » 28. okt 2024, 14:19

@perw

Det er også den tredje Octavia vi har.
De tidligere en 2009 19tdi og senere en 2015 2.0 tdi har vi heller ikke oplevet lignende problemer med, vel at mærke på de eksakt samme veje igennem Europa og den samme vogn.

Det er også medvirkende til, at jeg fastholder at der må være tale om en fejl!

Syndicate
Aktiv medlem
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 494 times
Been thanked: 202 times

Indlæg af Syndicate » 29. okt 2024, 06:35

Godt kæmpet MA!

Jeg håber virkelig at Skoda udbedrer fejlen!

Tak for din deling.
Det er meget interessant at følge, omend trist læsning.

Jeg krydser fingre!
2021 Skoda Enyaq 80

MA
Helt nyt medlem

Indlæg af MA » 15. nov 2024, 10:19

Seneste og nok umiddelbart sidste opdatering.
Vi har været i dialog med FDM, som efter saglig og grundig grænskning af sagen, desværre ikke ser nogle juridiske muligheder for at forfølge problematikken yderligere.

Ved at fejlen kun opstår udenlandsk, og ikke i det område (DK) som den er købt i, falder mulighederne allerede betragteligt.
Eftersom det jeg kalder og oplever som en fejl, åbenbart ikke har sat spor i loggen, betragtes det ikke som en fejl.... Men, hvad er det Semler skriver;
Årsagen til meddelelsen om nedsat ydelse kan derfor kun tilskrives de driftsforhold, bilen befandt sig under, da meddelelsen blev vist.

De forhold kan ikke så let genskabes hvorfor man ikke kan, eller vil foretage sig yderligere.

Derfor kan vi blot håbe på det bedste, næste gang turen går sydpå... eller skille os af med bilen.

Vores ellers positive indstilling til Skoda Octavia, som har fulgt os pålideligt gennem 16år har fået et knæk.

Besvar

Tilbage til "Motor"