Da jeg ikke er så god til at vente halve eller hele år havde vi endnu ikke bestilt en elbil. Det er også først her efter sommeren at vi fik installeret en varmepumpe så nu er huset registreret som elopvarmet og vi har derfor billig strøm. Vi har haft et øje til flere forskellige men idag blev det så til lidt af et impulskøb med endnu en Skoda.
I fredags slog den lokale automester en video op af en autotransporter og af at det var lykkedes ham at købe 12 demo Enyaq direkte fra tjekkiet. De fleste var ganske veludstyrede og også en blandet pose bolscher med farverne. Af de mest interessante var den ene allerede solgt fredag aften, men lavede en aftale om at se på en anden her søndag.
Den havde stort set alt det udstyr vi kunne tænke os. Tror egenligt kun det er sovepakken med nakkestøtterne den ikke har. Den har så måske også lidt ekstra som vi ikke ville have valgt hvis vi selv have sat krydserne. Selvom noget er nyt er meget stadig velkendt Hjælpesystemerne (lane assist og fartpilot) er blevet en generation bedre siden kodiaq'en og den adaptive undervogn gør det fremragende. Og selvom noget er nyt er meget stadig velkendt
Prisen var måske til den høje side i forhold til hvad man med lidt arbejde kunne finde en til i tyskland. Men med de leveringstider der er på nye biler er det jo lidt sælgers marked .... men til gengæld mangler den bare lige et toldsyn og en indregistreing for at det er vores ....
Han får Superb'en i bytte. Den er nede i en prisklasse hvor jeg ikke gider risikoen for bøvl med købere der dukker op med vennerne 3 måneder senere og vil reklamere over et eller andet ... Det er den bil som vi ubetinget har været gladest for - specielt på længere ture og ikke mindst i mørke. Vi har også haft den i over 10år. Ikke at vi ikke er glade for Koidiaq'en det er vi bestemt og den holder vi også ved da den trods alt er større og kan trække campingvognen - Den er bare ikke krøbet ind under huden på samme måde som Kodiaq'en og dens fjernlys er af den simple LED type der på ingen måde kan matche Superb'en Xenon. Så bliver spændende om Matrix LED's kan leve op til hypen.
Standard udstyr for en 80 plus.
- Digital Cockpit
- 13" Infoitainment skærm
- Ambiente belysning i for og bagdøre
- LED i bagklap og fodrum
- Frontassist med Collision Avoidance og Turn Assist
- Traffic Sign Recognition
- Paddles på rat for rekupration (ladning ved motorbremse)
- 11kW AC ladning
- 125kW DC ladning
- Climatronic - 3 zoner
- Varmepumpe
- Varme i forsæder og sprinklerdyser
- Drive Mode Selection
- P-sensorer for og bag
- KESSY på alle døre. (Men kunne godt bruge at en kan låse op i højre side når man står ved bagagerummet.)
- Trådløst Smartlink+ (Android auto / Apple Carplay)
- Arctic Silver metallak
- 21" Betria antrazit fælge
- Panoramasoltag
- Lounge Design Selection - interiør i dellæder/mikrofiber med gule syninger
- Svingbart anhængertræk m elektrisk frigørelse
- Convenience Plus ifm. alarm (KESSY Advanced,Phone Box med trådløsopladning, Sunset medakustiske sideruder bag,Træthedsregistrering og El-bagklap med Virtuel pedal)
- Infotainment Plus (Navigation, Infotainment Online 3 år og Augmented Reality Head-up-display HUD)
- Familie Basis (Solgardiner i bagerste sidedøre, 230v stik, 2x USB-C stik bag og opbevaringsboks bag midterkonsolen)
- Klima Plus (Varme i for- og yderste bagsæder, varme i forreste sprinklerdyser, 3zone klimaanlæg og forrude med varme)
- Drive Sport Plus(Opvarmet sportsmultifunktionslæderrat med paddles til rekupration, Driving Mode Select, Progressiv styring og DCC Adaptiv Chassis Control)
- Assist Drive Plus (Adaptiv fartpilot, Side Assist, Crew Protect Assist, Travel Assist (adaptiv lane keeping, traffic jam assist, follow drive) )
- Lys & Syn Basis (Matrix LED forlygter, Fuld LED baglygter, fjernlysassistent,forlygtevaskere og sprinklervæske indikator)
- Parkering Plus (tilføjer Area View)
- Transport pakke (Bagagenet, variabel bagagerumsbund, smart organizer under bagagerumsbund, 2 stk. cargo-elementer, kabeltaske og knap for nedfældning af bagsæder i bagagerum)
Og de 2 billeder jeg skød ved sælger da vi besluttede os om at det skulle være lige den: