BrianDS skrev: ↑25. mar 2024, 14:33
Jeg kan sige det så kort at, havde jeg ikke mulighed for at lade hjemme, så havde jeg ikke elbil...
... det ville både være alt for meget bøvl, og alt for dyrt - og nej, vi har endnu ikke Clever i byen, måske Ewii laderne ved skolerne bliver en del af det - men det hjælper ikke generelt.
ij6210 skrev: ↑25. mar 2024, 08:02
...
11/22 kW ladere kaldes også "byladere", og de står ofte i byområderne, eller ifm. steder som folk besøger og hvor folk måske køber varer. 3,50 er selvfølgelig dyrere end man kan lade til hjemme, men i forhold til en samlet elpris, så er det faktisk ikke så slemt som du gør det til.
...
Du skal lige huske at trække elafgiften fra de priser du viser
Og for lynladere kan man også vise lavere tariffer - samt begge vil kunne være variable.
Så jo, 3,50 kr/kWh er alt for dyrt, især på AC ladere, men det er samme pris Clever tager med Clever GO (og 4,99 kr/kWh for 100+ kW)
3,50 kr/kWh / 5 km/kWh = 0,70 kr/km
12,50 kr/kWh / 18 km/l = 0,70 kr/km
Altså cirka samme pris for diesel og el, og der skal ikke meget til at vippe det
3,50 kr/kWh / 4,7 km/kWh = 0,75 kr/km
12,50 kr/kWh / 20 km/l = 0,63 kr/km
På AC ladere er op til omkring 2,50 kr/kWh acceptabelt, ikke billigt, men acceptabelt, igen husker vi at trække elafgiften fra deres omkostninger. DC ladere kan godt være lidt dyrere, men det skal ikke være meget.
Personligt - uden opladning hjemme, så kørte jeg som sagt ikke elbil.