Ja ok på den måde. For der var ikke noget da motor og gearkasse var driftsvarm. Men synes det var lidt bøvlet af få den til at blive i helholdsvis 3 eller 4 gear ved start med fuld speeder, men kan ske at jeg var kommet lige langt nok ned i omdrejninger.GranTurismo skrev: ↑3. maj 2024, 17:02Det er sådan med tørkoblinger, at der dannes belægninger, når bilen har stået lidt. Ligesom med bremseskiver bliver den belægning hurtigt slidt af.DangerDane skrev: ↑3. maj 2024, 15:56Microslip ved "kold" motor og gearkasse. Er det normalt for DQ200?. Prøvekørte en bil ved forhandler og ved test acceleration i D, med fuld pedal dog uden kickdown kunne jeg få den til at lave microslip et par gange i 3je gear. Men så snart at motoren blev gennemvarm og det samme med gearkassen så var der intet?
Det er derfor, at jeg altid anbefaler at teste for glidende koblinger på varm drivlinje.
Ellers svarer det til at bedømme en bils bremser på første nedbremsning.
DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
-
- Medlem
- Indlæg: 537
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 43 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5605
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 376 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Det var ikke tilfældigvis en 1,0 TSI?Den kombination er ikke så heldig, da gearkassesoftwaren gerne vil lade motoren under de omdrejninger, hvor turboen begynder at lave ordentlig tryk.DangerDane skrev: ↑3. maj 2024, 17:37Ja ok på den måde. For der var ikke noget da motor og gearkasse var driftsvarm. Men synes det var lidt bøvlet af få den til at blive i helholdsvis 3 eller 4 gear ved start med fuld speeder, men kan ske at jeg var kommet lige langt nok ned i omdrejninger.
Den vil f.eks køre i 6. gear ved 50 km/t. Der kørte min 1,4 i 5. med standardsoftware. Med TVS skifter den først op i 5. ved 52-53. Det er lækkert, synes jeg.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Medlem
- Indlæg: 537
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 43 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Det var en 1.5 TSI med 130 heste. Tænker jeg måske kom lige langt nok ned i fart.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5605
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 376 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Den har ellers et fint bundtræk den motor.DangerDane skrev: ↑3. maj 2024, 18:55Det var en 1.5 TSI med 130 heste. Tænker jeg måske kom lige langt nok ned i fart.
Men ja, det er hårdt for de små koblinger, når man kommer så langt ned i omdrejninger, at moment kurven er stejl. Så er der jo en stor forøgelse på "få" omdrejninger.
Jeg tænker at det er af samme grund, at DQ250 og DQ381 glider lidt ved skift fra første til andet gear. Sjovt nok har det været mere udtalt på den nyere DQ381 på de biler jeg har prøvet.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Medlem
- Indlæg: 537
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 43 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Ja det havde den. Men det var også kun 1 gang at den gjorde det. Efterfølgende var der ingenting. Men inden for hvad omdrejningsinterval skal man helst udfører testen. Hvor langt ned bør/skal man gå for at undgå den laver kickdown, selv i manuel mode?.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5605
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 376 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
I manuel plejer jeg at lade den trække med fuld pedal fra måske 1400'ish rpm i både 3. og 4. gear, for at teste begge koblinger.DangerDane skrev: ↑3. maj 2024, 20:13Men inden for hvad omdrejningsinterval skal man helst udfører testen. Hvor langt ned bør/skal man gå for at undgå den laver kickdown, selv i manuel mode?.
Det er imo ikke nødvendigt at køre en TSI længere op end 3500, da momentet herefter er faldende.
- These users thanked the author GranTurismo for the post:
- HansH
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6590
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 928 times
- Kontakt:
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Nej, det er ikke normalt.DangerDane skrev: ↑3. maj 2024, 15:56Microslip ved "kold" motor og gearkasse. Er det normalt for DQ200?. Prøvekørte en bil ved forhandler og ved test acceleration i D, med fuld pedal dog uden kickdown kunne jeg få den til at lave microslip et par gange i 3je gear. Men så snart at motoren blev gennemvarm og det samme med gearkassen så var der intet?
Det plejer at være meget slemmere.
/Søren.